151-720 liter
591 ämnen i detta forum
-
åter efter många år då jag endast haft salt på bordet, började om med sötvatten då jag inte kunnat ha burk på många år pga jobb mm. men det tog faktiskt flera månader innan det blev en saltburk igen. uppstarten blev inte som tänkt och det blev många nya saker på vägen, bla så har jag aldrig startat en saltburk förr utan RO, men flera har gjort det med Luleås vatten och det har gått bra och man ska inte dö nyfiken så sagt och gjort. -jag har inte haft såhär mycket gröna alger förr, det skall sägas men jag har fått bukt med nitratet som det ser ut nu då det ständigt sjunker och Benny The Blenny ser ut som ett hängsbukssvin som jobbar övertid så dom gröna tr…
-
-
- 4 svar
- 673 visningar
-
-
Håller på att starta ett lite större kar och tänkte, lika bra att lägga upp en tråd med lite bilder ifall man gjort nåt galet. Har sen i vintras vetat att jag ska flytta ut på landet och har sedan dess börjat hamstra begagnade saltvattensprylar för att kunna starta upp något lite större än mitt RSM130 i det nya huset. Nu har renoveringsyran börjat lägga sig och jag har så smått börjat pilla ihopa det nya karet. Info: Visningskar: 350l Optiwhite Belysning: 2x 250W MH + 4 x 55W T5 Cirkulation: 2x Vortech MP40 Returpump: Laguna Powerjet Skummare: Bubble Magus NAC6 Balling med Grotech Tec III Biopellets i deltec filter Sump på ca 100l i källaren/tvättstugan DIY osmospåfyllnin…
-
- 89 svar
- 10,6k visningar
-
-
Har under längre tid känt mig lite krasslig, först trodde jag det var någon förkylning eller infektion, men efter timmar framför datorn inser jag att jag har fått en allvarlig infektion av "saltvattens-smittan". Jag beslutar mig för att skicka in åtskilliga motioner till regeringen och med ett antal överklaganden fick jag äntligen ett beslut på att skaffa ytterligare ett kar (emot ett inköp av en DKNY-väska) Missade tyvärr några bra kandidater under säljes avdelningen men efter ett lyckosamt besök till Triton snubblade jag nästan bokstavligen på en 60x60x60 kub, borrad med 3st hål, 2 för avrinning och en för retur. Fick ett bra pris på den och behövde komplettera med lit…
-
-
- 36 svar
- 8,5k visningar
-
-
Då fick man hem karet i går kväll. Så nu har jag skurat å skrapat kalkalger och min lilla Osmos går för högtryck men det kommer ta för lång tid med den så jag tror jag åker å köper osmos vatten i morrn. Räknas det som nystartat nu när man gjort rent allt och ska köpa ny sand+sten ?? Det känns som man har mer frågor nu när man har större akvarium. Men det blir ju bättre när man "känner" karet bättre.
-
Hej! Jag tänkte uppdatera lite här om hur uppgraderingen från mitt befintliga 375 liters akvarium med liten sump och refugium går. Men först lite info om min nuvarande setup. Jag har bara haft mitt akvarium sedan i januari i år. Det har stått på lecablock som jag tänkt klä in men aldrig blivit av. Den har en gammal metallhalogen lampa och en blå ledramp, även en liten blå nattlampa. Det har ett hål för ytavrinning till en sump med skummare, dopvärmare, kolfilter/vadfilter och biobollar. Vattnet pumpas tillbaka via uv-filter och ner i karet samt ett refugium. Alla värden har varit optimala sedan start utan problem förutom lite få trådalger å sånt som kommer i början samt l…
-
- 7 svar
- 3,8k visningar
-
-
Troligen (ej helt bestämt än) kommande projekt. Ett Red Sea Penninsula 500G2+ Är 125x63.5x60 cm. Skall möblera om så det fungerar som rumsavskiljare. Slutgiltigt beslut blir efter en del mätning. Så här går mina tankar scape : tror på luftig scape där sandbäddarna för vara ”fri” = bättre biologi i sandbädden. Tänker mig således rätt så finkornig sand och ett lager på minst 5 cm. Kommer inreda med. Coraroc vilket innebär att stora delar av scapen kommer ej beröra sanden. Ngr Marko rocks för att få det att se naturligt ut samt för stabilitet. Har kontakt med återförsäljaren för Coraroc så får vi se vad det exakt blir. returpump får vi …
-
-
- 141 svar
- 13,7k visningar
- 8 följare
-
-
Hej skulle vilja köpa nytt kar med sump ett större allt från 350- 500 liters gärna färdiga paket då jag har noll koll på att bygga sump. har kollat på red sea och skulle gärna vilja ha ett sådant men vill inte ha lysrör vill ha led så undrar om någon vet vart man kan köpa akvarium med möbel och sump ?
-
Ny tråd igen... En tråd till nya akvariet. Övertalad av flickvännen blev det akvarieköp och numera delägare i ett 720 liters rimless med 375 liter sump. Tråden kommer uppdateras inom kort med bilder och mer info men ikväl får det räcka med at öppna en tråd. Utrustningen på karet är lite extra allt kan man väl säga
-
-
- 21 svar
- 4,3k visningar
-
-
Sådär, då var det dags att köra igång! Sötvattensakvariet har äntligen blivit sålt och vi har nyss ställt detta kar på plats. Tänkte börja med lite allmän info om karet och så. Akvariet har måtten 132x55x62 (LxBxH) och till det en sump på cirka 108 liter med måtten 82x33x40. Möbeln är 70cm hög. Sumpen är inte limmad än men ska försöka beställa glas i veckan. Inriktning är inte bestämt än, kommer försöka köra lite sps men självklart ska det som finns i det mindre karet flyttas över. Den utrustning jag har hemma än så länge är följande: Deltec Nitratfilter NF509 Vertex Kolfilter (osäker) Skummare: Red Sea PSK 2500 C-skim Belysning: Su…
-
-
- 101 svar
- 10,7k visningar
-
-
Hej alla glada! Låt mig presentera mig lite kort, har precis startat upp ett nytt saltkar på 300L (412 L inkl sump). Har haft salt (Fokus fisk) för ca 13-15 år sedan men mycket verkar har hänt sen dess. Kanske inte så mycket fundamentalt men oj vad det verkar hänt saker på teknikfronten. Då jag flyttade upp till Norrland för många år sedan så la jag salt hobbyn på hyllan då utbudet inte var något att skryta över här uppe och inte något vidare utbud vad gäller att kunna beställa hit heller (Detta har blivit något bättreo). Så jag valde att hålla mig till 2 stycken växt akvarium med co2 dosering i väntan på att komma tillbaka till salt. Nu tror jag tiden är slagen för …
-
-
- 3 svar
- 604 visningar
- 1 följare
-
-
Hejsan! Jag är ny inom salt och har nu börjat inhandla en del saker för att komma igång med min nyvunna hobby Det här är min uppsättning just nu: Karet: 455L med måtten 100x65x70cm (70cm högt) i 10mm glas. Optiwhite på fram- och sidorutor. Avrinningsbox på baksidan. Sumpen: ca 50L osmos-påfyllning och 3x25L ballingtankar. Returpump: Tunze Master 3000L/H 1074.04 Skummare: Bubble Magus 155 Pro Belysning:Maxspect Razor - Kelvin : 16 000 K, Modell : 160 W Cirkulation: Tunze nano 6045 4500L/H x2 & Tunze Stream 6085 och en Vortec MP40W och även ett biopelletsfilter. Har nu fått i LS och lite kalksten m.m. Fisk just nu: 1, C.Flavicauda 1, P.Hemicyanea Kora…
-
- 20 svar
- 3,9k visningar
-
-
Nu är det daxs att dra igång mitt bygge o planering. Har haft ett sötvattenskar på 400L (200x45x45cm) som ska bli salt. Det står vid matbordet så det blir en trevlig vy vid varje måltid. Tanken är att hålla det relativt enkelt då jag inte har så mycket plats för sump mm. Men ändå att göra det komprimerat o smart istället. Sumpen är på 70L och en ATO tank på ca 40L. Akvariet ska få sk. Bean Animal overflow typ i en gaveländan och helst vill jag få till en Back-to-Nature Modul som box. Gillar inte de svarta glasboxarna. Rören på utsidan täcks av en skåpslucka. Akvariet ska vara utan sand med med slimline som bottenmaterial. Har fått no…
-
Dom säger ju bättre sent än aldrig, så här kommer en liten introduktion av mitt kar som jag startade upp för 10 månader sen. http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/b3e6a577dd8d4f38703f861e28643aad.jpg http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/0be458bc42c9b23580a3af2e5ae9bced.jpg http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/ac1f6adece5b9618d8bfd16ea5257c5d.jpg Akvarium: Red Sea Reefer 350 Belysning: 2 paneler dSunY led och 2 39w T5 Ati coral plus Streamer: Maxspect Gyre XF130 Returpump: Jebao DCT4000 Skummare: Bubble Magus Curve 5 UV: Deltec 20w uv-c Doserpump: Revdos 41 Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Jag skulle bara köra en kub på 216L lovade jag mig själv och sambon när jag drog igång igen. Men efter några månader vart abstinensen för hög. Så det var bara åka och beställa ett nytt. Tog inte i så mycket för att allt skulle vara lugnt hemma . Blev ett på 432L med måtten 120X60X60 med sump 90X45X45. 3sidor OW på visningskaret. Flyttade över all teknik från det gamla och sen kompletterade jag med 2 st Prime HD till. Drog igång det i Juni nu i somras och det flöt på bra till en början, men sen det blev ett prickutbrott så jag förlorade 13 fisk. 3 klarade sig. Körde dubbla UVC och matade på ordentligt under en period så nu verkar allt frid och fröjd.
-
-
- 2 svar
- 904 visningar
-
-
Känner att planeringen och bygget av karet nu gått över till att vänta på uppstart så vi kommer att skriva och uppdatera lite här med bilder och lite vad som händer. Kommer främst att försöka inrikta oss på sps och lps, men blir även lite mjukisar med så blir väl egentligen en salig blandning av det mesta som är snyggt. Uppstarten är planerad till slutet av september då vi kommer att köpa sten osv. Karet är ett 200 liters aquael med 54 liters sump. Vattnet rinner ner i sumpen via ett 25mm hävertrör som primär och ett 32mm nödrör. Returen är 25mm. Bänken är ett hemmabygge klädd med ikeaskåp som sedan klistrats med träliknande plastfilm. Tekniken som finns nu är: 160 watt …
-
- 46 svar
- 5,6k visningar
-
-
Nu blev det dax med en uppgradering på storleksfronten, då 80l blev anningen för litet efter 6 månader. Akvariet på plats Skulle väntat med bytet men i fredags skulle fru o barn iväg så jag passade på då, och tycker det blev bra framför allt tyst Sitter en tunze 9004 skummare som jag anser vara väldigt tyst, jämfört med min aquamedic turboflotor 500. Retur är en tunze 6015 med blir nog att sätta en 6025 eller 6045 där istället. Tunze nano osmolator. Samt en kina cirkulationspump inne i karet. Belysningen är en Radion XR30 på 130w o gör ett strålande jobb. Allt levande är flyttat till detta karet och mer sten ska i, samt fler koraller. Det mest tragiska är ju att jag…
-
Köpte Rickard589s kar innan jul (stor tack för leverans och bärhjälp igen) och tänkte bara visa upp hur koraller osv mår i det, har tyvärr dåligt med sten i än så länge men har inte så mycket fisk heller. Värdena ligger kanon. Har haft en mindre algblommning trots att allt gått i gamla karet över ett år. Kan ha att göra med att jag inte orkade släpa vatten och fyllde upp med vanligt istället för osmos efter ett tag... Tekniken består av; 2*54w blå rör 250w aquamedic aquastarlight. med en 14k marinelux lampa. Tunze 9011. 2 dl biopellets. i hemmagjord reaktor. balling light - Bm 101. aquabee2001 Seio 1000 *2 Levande; 2 ocellaris en hög turbos en hög eremiter. Inte så mycke…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Då är det dags att uppgrader från mitt Elos mini till en något större kub. Mitt Elos finns lite skrivet om här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?36917-Lickes-Elos-mini-70-liter Eftersom jag gillar formatet på Eloset så har jag under en tid sökt en bra kub att uppgradera till. Var lite inne på att behöva måttbeställa ett men råkade få syn på Juwels Lido 200l på Hornbach som var betydligt billigare. Gick att köpa akvariet separat utan benställning vilket passade mig. Originalskåpet kändes för litet för att ha sump i. På Hornbach köpte jag även ett helglasakvarium 600x300x300 till sump. Ska beställa lite mellanväggar och spant som jag limmar i. Har in…
-
- 17 svar
- 3,1k visningar
-
-
Chansade och byggde om mitt sötvattenskar till salt när mitt Red Sea kar haverera. Karet är på 260l, led-belysning med controller (från Kina) hang-on skimmer, Eheim pro 3e m.m. Här är bild på uppstart: 6 mdr senare ca :
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jaha då var det äntligen dags! väntat och planerat snart i 6 månader och enligt osäkra källor kommer karet+ sump att anlända nu på torsdag 25/8.. Ja vi får väl se! för 3 veckor sen kom förstas karet, allt såg prima ut enligt leverantören, men ALLT var i princip fel och ingen sump! så beställde på nytt och nu har dom lovat att det kommer men jag tror på det när jag ser det med egna ögon.. Men allt är ju färdigt förutom det viktigaste, så varför inte skapa en ny tråd redan nu så jag har nå att göra. Förra gången, köpte jag ett begagnat juwel 450 150x50x60 och borrade egna hål och satte solfilm på baksidan och byggde bänken helt i trä, dock blev utrymmet i sjä…
-
Hej Jag har ju inte gjort någon tråd om mitt Percula 120 här innan, det finns lite om bakgrunden i min blogg men någon uppdatering och annat om vad som händer i akvariet har jag inte gjort på länge. Jag har numera skippat stora fiskar helt och de största jag har är väl några Fusigobius longispinus som kan bli 8 cm. Jag skall försöka att presentera innevånarna i karet alterftersom - det finns en del godbitar där - i alla fall i mitt tycke. Måste bara börja med två favoriter, den ena har funnits i akvariet en längre tid men att fota denna upp och nervända gobien har varit omöjligt till nu. Det är troligtvis en Priolepis boreus från västra Stilla Havet. Den bor i grottor och…
-
Tänkte slänga upp en tråd om min 275 kub som jag haft sen i slutet på sommaren.. Tekniken just nu: Ljus: 250w mh och 4x24w T5 Skummare: Mce600 Pumpar 3x Tunze 6015 Nån fishstreet uvc Fishstreet Vattenpåfyllare
-
- 9 svar
- 1,8k visningar
-
-
Startar nu en tråd på ett 600L som jag håller på att skaffa. Det kommer va lite "custom" bygge på den. Måttet på akvariet 160x55x65cm med Optiwhiteglas på framsidan och sidorna. 12mm glas Tänker beställa en Akvastabil-bänk att ställa den på. Kommer köra Herbie-overflow system och ett refugium under. Jag började med saltvatten för ett år sedan med en Dymax IQ5. Sen ett halvår uppgraderade jag till en Red sea max 130 och nu är det dags att uppgradera igen Kommer posta bilder på akvariet och tekniken så småningom. Tänker ställa lite frågor nu i början och tar gärna emot tips.
-
- 99 svar
- 12,9k visningar
-
-
Efter att ha lagt saltvatten på is sedan 3 år tillbaka, köpt och renoverat ett hus så är det äntligen dags för ett nytt lite mindre saltvatten. Karet är placerat i köket i ett hörn vi inte visste vad vi skulle göra med först, blev utmärkt plats för ett saltvattensakvarium. Platsen där man spenderar mest tid känns som prime spot för koraller! Kravet är att akvariet ska vara så tyst som mjöligt och så färgglatt det bara går att komma! Akvariet är ett 8-kantigt kar med tillhörande möbel med förvaring samt en avtagbar huv allt är målat i vitt för att passa in i köket. Borrade ett hål mitt i huven för fläkten till belysingen samt två hål för upphängingen med skruv. Kom…
-
- 9 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej alla, Innan jag börjar vill jag tacka alla som gett insperation till mitt nya kar. speciellt till Philippe Grosjean´s drop off akvarium, som var början till mitt intresse till drop off kar, sen till Rednut på RC med sin drop off akvarium, ett kar som jag försöker efterlikna. Och inte minst till POPOV och Maglofster, för deras fin fina kar. Har inte all pengar i världen så försöker hålla i budgeten. Så akryl och BK skummare etc är inte på bordet. riktigt dåligt på det där med sketchup, men så snart jag lyckas ta en bild av min model ska jag posta. Karet ska stå i ett hörn i hallen men vid senare flytt till större boende ska den kunna vara som rumsavdelare. Karet Ree…
-
- 26 svar
- 6,7k visningar
-