Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by jai_12,

Hey everyone! 👋 I’ve been meaning to start this thread for quite a while, and I’m finally getting around to it. I’ve been reefing for about 4 years, and it’s been quite a ride — full of learning, upgrades, and plenty of coral growth (and the occasional setback 😅). BackgroundI started with a small nano tank, which taught me the basics of reef keeping and gave me the confidence to scale up. Over time, I upgraded to my current system, a Red Sea Reefer 425 XL, which has been running strong for the past couple of years. My tank is SPS-dominated, so stability and flow have always been top priorities. Recently, I decided it’s time to take things to the next level. The Next Chapt…

• Gilla
    • 3 svar
    • 321 visningar
  2. Started by Amazonus,

Så var det dags att ge sig in i saltvattensakvarium är tanken. :-) Jag har precis gjort läckage inspektion av karet. Det verkar hålla tätt med sötvatten iaf. Alltid en början. Man vill ju inte ha en halvkubik vatten på golvet. Just för tillfället håller jag på o kollar över vilket ljus jag behöver. Eftersom ekonomin styr över hela projektet kommer jag försöka hitta DIY eller begagnad lösningar. Skynda långsamt helt enkelt, och sen är det ju alltid kul att bygga saker. Det som är den roligaste utmaning, att hitta egna lösningar. Om någon där ute har roliga och bra billiga lösningar på all möjlig teknik är jag alltid intresserad av att diskutera och spåna. :-) Mitt kar är …

• 11 svar
    • 1,8k visningar
  3. Started by patrik033,

Hej skulle behöva lite hjälp angåend mitt nya bygge och främst då själva överrinningen och hålen ner till sumpen. Har tänkt mig 3x 25 mm,2 ner och en upp. Det blir ca 800x700x600 stort. Hade tänkt mig att överrinningen skulle ha måtten 150x150 och sitta ca 4 cm ner. Kan det här funka?

• Gilla
    • 12 svar
    • 2,1k visningar
  4. Sist jag återkom var då jag återuppbyggde mitt 420 liters efter flytt. Nu är det dags igen att trilla tillbaka in på detta forum jag tillbringat mången timmar med för många år sedan. @wrang, är du fortfarande vid liv? Mitt 420, 140x53x60, fick en läcka (inga skador på varken hus eller levande som tur var, än så länge) och då jag funderat på en uppgradering under längre tid till ett 160x60x60 så kändes det som att det var dags, typ. Sagt och gjort så tömdes det gamla karet raskt och skänktes bort via FB, nytt beställdes (160x60x60 i 12mm utan mittenstag) och installerades på plats av Akvarielagrets Christer och huserande glasmästare igår söndag. …

• 0 svar
    • 889 visningar
  5. Hej igen! De flesta här inne känner nog inte alls igen mitt nickname, men fram till slutet på 2014 hängde jag här en hel massa. Det var då vi (jag och min dåvarande sambo, numera fru "SkogsflickaN") valde att lägga ner saltet pga kommande studier, bristande intresse och framför allt bristande ekonomi! Under de 7 år vi levde med saltdoft i hemmet hann vi med flera kar: 220L 420L 828L 160L 455L Sen 2014 har vi kört saltlöst i hemmet. Först vanliga familjekar med diverse fisk, men sen några år tillbaka står det ett 540L Malawi-kar i vardagsrummet. Nåväl...jag har hela tiden sagt att jag nån gå…

6. Nu har jag märkt efter ca 5 månader som saltvattens akvarist att 128 liters Boyu akvarium är för litet, så nu uppgraderar jag till 285 liter plus sump istället. Akvarium med draga GF rör samt tillhörande hood, sump, påfyllnings tank, bänk, levande sten (15-20kg) och en del teknik. Måtten på karet är 73x69x65 (BxDxH). Karet och allt köper jag av Garfish här på SG. Jag har tänkt att använda den teknik som följer med det nya karet sen komplettera med annat som saknas och behövs. Jag tar gärna emot tips och ideér från er om ni har några bra tips då jag fortfarande känner mig som en ordentlig nybörjare. Tekniken som följer med karet är: Skummare: Deltec TC 1655 External Returp…

• Gilla
    • 20 svar
    • 3,6k visningar
  7. Started by Keller,

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden. Om det är helt åt skogen får väl någon snäll moderator flytta på den. Jag har idag ett Akvastabil 275 med sump som funkar hyfsat. Ljudnivån har dock alltid varit lite besvärande ut ett WAF - perspektiv och efter att den ställbara returpumpen gick sönder för någon vecka sen har det drastiskt försämrat läget. Jag fick nämligen slänga in en reserv jag hade, en Aquabee på ungefär dubbla pumpeffekten, vilket har gjort ljudnivån ganska mycket värre. Inte bara det att pumpen surrar högre (det ljudet har faktiskt gått ner lite sen den blev "inkörd") men det slurpar och bubblar som attans från rördragningen. So…

• 7 svar
    • 1k visningar
  8. Started by PeterGG,

Hej. Flyttade till hus i December. Det bästa jag kom på för att flytta mina akvarium var att starta ett nytt i huset... och flytta in de gamla grejerna i ett nytt. Flytten var ett **** flytten av 540L akvariet gick bra, men sen ställde jag 90L i källaren och där var för kallt... https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32227-PeterGG-s-540L https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55959-PeterGG-s-Take-6-90L-kub Detta akvariet har just nu 2 Razor rampor 160W 16000K.. mer kommer. Det är borrat, byggt av benny på majorna Sumpen under karet... samma teknik som innan Kul med detta är att vi har ett isolerat uterum.. så man ser akvariet i ett fön…

• 46 svar
    • 6k visningar
  9. Started by selje,

Her er litt info om mitt akvarie. Det har gått noen år nå. Men etter mye problemer med bla. glassroser tappet jeg det ned i januar og startet på nytt med død stein. Akvarie Display: Akryl fra Schuran 112x75x60 cm, 12mm 504L Sump: Glass 65x50x45 cm, 8mm 146L Utstyr Lys: ATI Powermodule Hybrid 4x39w T5 + 2x75w LED Skummer: Royal Exclusive Bubble King Double Cone 200 Flow: Maxspect Gyre XF150, Tunze Nanostream 6045 og en eldre Jebao wavemaker Tilsetninger Balling fra AF AF Bio S AF -np pro AF Vitality AF Energy AF Amino Acids

10. Hej,jag har äntligen uppdaterat mitt akvarium till ett Peninsula 500. Här är lite bilder från igår kväll,fler bilder kommer framöver. Väntar bla på diffusers från 3DReefing till ai primes.

11. Started by loopmannen,

Då har jag börjat så smått med mitt nya projekt, mitt RSM 250 skall bytas ut mot ett 540l optiwhite akvarium i måtten 150x60x60 Men det återstår nästan allt, i dag blev det en tur till den lokala brädgården. Många snackar om Bauhaus osv men jag måste säga att hjälpen och servicen på den lokala firman är kanon. Det gick åt 3 st 16mm MDF skiva, jag fick betala för 1 1/2 samt att han kapade alla bitarna helt fritt på det fick jag 15% rabatt. Reglar, skruv och vinkeljärn inhandlades så det kommer att återstå lite färg och silikon innan bänken är komplett. Hoppas att jag får tid att börja bygga snart men jag väntar hem ett gäng fönster och en altandörr till huset och det måste…

12. Started by Majki01,

Kan följa mina egna spår och starta ännu en tråd om ett av mina kar ! Som många nog redan förstått brinner jag otroligt mycket för just uppstarten av akvarie. Sen har jag svårt för att bli nöjd så dom blir heller aldrig långvariga ! Skillnaden på detta akvarie och alla andra är att jag än så länge känner mig jäkligt nöjd ! Allting började med en Ikea bänk Förstärkt lite och med 20mdf som skiva ! Akvariet i sig special beställde jag , med måtten 80*50*50 . 10mm glas ow. Borrat uppe i höger hörn för att husera en tunze Wall . Hålet blev dock lite mindre än beställt så fick införskaffa en dremel och diamant slipp. Gick förvänansvärt bra ! Ca 30 minuter för att dra e…

• 19 svar
    • 2,8k visningar
  13. Started by Strom,

Startar upp en ny tråd till karet mitt då den förra var mer planering... Nu är jag snart igång akvariet fylls just i denna skrivande stund och kliver in i dygn nr 2 av osmosdrift hehe. Så info om burken: 240 L (120x40x50, LxBxH) med ytavrinning + 60 L sump, står på metallstativ inklätt med pvc skivor fästa med magnet. Teknik: Instant Ocean 1200, skummare 2x Seio super flow 1500 streamer (6000 L/h) 1x Seio 530 streamer (2000 L/h) 1x Tunze 2300 L/h returpump 2x PopularGrow Kinaled 110w (tot 4 dimbara kanaler över 110 st LED) 1x DIY ATO se separat tråd om detta bygge 1x DIY biopelle…

• Gilla
    • 38 svar
    • 3,9k visningar
  14. Started by Levi,

Hi all, Below is a video of my SPS floating reef. I was planning to upgrade to a bigger tank in time for my FoxFace to grow into it, but then life got in the way of the upgrade. I wanted to introduce the tank here to see if perhaps someone can find a new home for the FoxFace. I'm happy to give him/her away, or swap for any little critter or coral that would be happy in my tank. I have an advertisement in the buy-sell category, but have had no luck finding a home for him/her so far. I'm also keen to learn more from the community as I plan to step up to a bigger tank (new project incoming). I'm also essentially a newbie, this is my first tank. But I've ha…

• 1 svar
    • 371 visningar
  15. Started by Aqualung,

Uppgraderar från 240 liter till 425 liter Blir intressant att flytta över allt. Behöver starkare pump (ca 4000 lph) och letar begagnat Planerar köra ATI Essentials Pro och letar beg doserpump Fiskar 2 clowner som bor i BTA Yellow watchman goby Pistolräka Filfisk Mimic Mandarin Blenny Blue Midas Royal Gramma Blue Damsell Anemoner BTA Florida Koraller Montipora, crusting Candy canes Ett par acropora Städpatrull, bl.a. nassarius, turbos, eremiter, sjöborre Chaeto i sumpen 40 kg levande sten från gamla karet Ny levande sand ca 10 kg 2st Maxpect Jump 165…

16. Efter fyra månader i olidlig väntan så kom då äntligen mitt Red sea Max S-line 500L. Jag beställde detta kar i slutet av Januari och det är helt sjukt att det tagit såhär lång tid, men den som väntar på något gott Importören till Red sea karen i Sverige är Dogman och jag har haft många samtal med dom och jag måste säga att det inte är deras fel att det tagit såhär lång tid utan det är Red sea själva som inte är så måna om sina kunder i Skandinavien plus att efterfrågan varit stor och att dom då hellre mättar marknaden i USA och Tyskland! Imorgon lördag så ska jag och en vän börja dagen med ett besök på reptilmässa i Malmö och på vägen hem så hämtar vi upp min låda med ka…

• 36 svar
    • 8k visningar
  17. Innan jag skriver något om det jag planerar vill jag först tacka SG för att detta härliga forum bjuder på så mycket inspiration, specifikt vill jag tacka Popov och hans tråd om hans Drop Reef. Jag har följt den tråden med stort intresse och utan den hade inte detta projekt ens hamnat i planeringsfasen. Tack också till Maxium som hjälpt mig med SketchUp (nu börjar jag lära mig) så: TACK ALLA! Karet jag tänker mig är något i denna stil: Det är ett akrylkar som ska byggas av Schuran Customs. Det kommer byggas i 15mm akrylplast. Jag har via Bioted fått en offert. Det är lite småputs kvar på designen. Dock räknar jag med att kunna sätta in pengarna för karet och lägga bestäl…

18. Hej allihopa! Jag är inte ny på guiden, har haft tre tidigare saltkar... vilka kan ni se i min signatur Har haft ett uppehåll på lite mer än ett år och nu äntligen har jag möjlighet att starta på nytt vilket ska bli spännande. Fick tag på ett begagnat kar med måtten 77x77x60 (ca 355L) efter lite letande, lite för stort tänkte jag till en början men är glad att det blev den volymen ändå, man vill ju ändå ha större så småningom (iaf jag). Tillhörande sump med måtten 76x40x40 och en bubbelfälla. Övrigt så blev det en Maxspect Razor 120w 16000k (tack Laggeman för en smidig affär). Returpump en Sicce 2.0 och skummaren en Aqua Excel AECH med en Lagunapump (Modifierad av Marcu…

19. Started by Novis,

Hej, Jag är ny här på forumet men har surfat runt i skuggorna ett bra tag:-) Ligger i planerna på att starta upp ett saltvattenskar. Ska försöka hålla en låg budget. Just nu går tankarna att starta med ett 200liters helglaskar från hornbach 100*40*50. och sump från samma ställe. Tänkte borra karet i bakkant och ha Coast to Coast avrinning. Egenbyggd bänk och belysning. Har en tanke om att få in både ato och karantän i bänken också. Jag kommer inte ha någon brådska med byggandet och igångkörningen. Kommer troligtvis att börja inhandla akvarium, bänk och teknik om ca två veckor. Kommer lägga upp lite sketchup bilder framöver. Min tanke om tek…

• 2 svar
    • 931 visningar
  20. Started by Björn 530,

Har beställt ett så det vore kul att höra vad någon annan tycker om akvariet. Gillar att man inte ser overflow samt designen som jag tycker påminner om Juwels akvarium, någon som testat det i Sverige?

• 0 svar
    • 391 visningar
  21. Started by Robbyn,

Har precis börjat få lite ordning igen efter uppgraderingen jag gjort under min semester. Är Marcus förra kar som jag nu placerat på min bänk samt pusslat in sumparna under =) Hoppas få bra snurr på sakerna så att djur och koraller kommer att trivas. Blir nästan ingen levande sten i karet utan blir tre stora revpelare samt någon sten. Levande sten kommer det däremot finnas en hel del i sumpen. Här är några bilder hur det sett ut veckan då karet varit igång.

• 45 svar
    • 6,1k visningar
  22. Started by Norberg,

Har suttit och lekt med julklappen så här kommer lite att kika på. Så det blev några bilder på zoanthusar och lite annat smått och gott! Det är mina första försök med en riktig kamera så ni får ha överseende med bilderna. Tack för ditt tålamod Jani!

23. Ja då får man väl ta och sätta igång en tråd för oss med Vi har haft saltvattens kar nu sedan början av februari 2012, bytte kar ett par gånger och har sedan typ maj-12 haft detta karet vi har nu, vi började med 14kg sten i karet, 2st senularia sp.08, 2 anemoner, och kenya träd, en flavecis en palett kirurg en veliferum och två clowner. Vi köpte oss en imperator och en Ctenochaetus striatus, imperatorn och clowneran gjorde vi oss av med och fick i inbyte ett par euphyllai stänger, dessa har vuxit bra och vi har delat dem till flera "fraggar" som plaserats ut. Sedan så har vi i flera omgångar köpt oss Sps:er men det verkar som om vi har något i karet som tar våra sps:er, …

• 0 svar
    • 706 visningar
  24. Started by a.nilson,

Äntligen så börjar det saker o ting komma på plats. Jag har redan fått hem ställingen o på fredag så kommer akvariet på plats. måtten på akvariet är L 100cm X D 75cm x H 65cm(eller 60cm kommer inte riktigt ihåg) sumpen tänkte jag ta från det gamla zeokaret. Belysningen: LED från Aquaillumination Returpump: eheim 1250 Cirkulation: 1st Vortech MP40W Skummare: ATI Ev. blir det även biopellets. tanken är att detta skall bli bläckfisk som huvudinvånare, antingen blir det sepia eller en 8-armad. bilder på bygget kommer inom kort.

• 349 svar
    • 38,1k visningar
  25. Started by izfisk,

Startar tråd test

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.