151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Har nu varit utan salt sedan våren 2014 då vi flyttade till hus och inte hade möjlighet att ta med vårt dåvarande akvarium. Här kan ni kolla på det https://saltvattensguiden.se/topic/39749-andreas-emilias-200-liters/ Har köpt ett begagnat kar här på guiden som har måtten 110*60*55 med centrerad avrinning. Kommer att placera karet där vårt badkar stod innan vilket blir kanon med tanke på att det är båda kranvatten och avlopp strax intill bänken. Kommer med all säkerhet att utnyttja det till max med div automatisering av osmos och vattenbyten och vad det nu må vara. Enda förutom karet jag har hyfsat klart för mig är hur jag vill ha sumpen. Komme…
-
-
- 93 svar
- 8,3k visningar
-
-
Hej allesammans! Här har ni ytterligare en lite småjobbig och lätt nervös nybörjare att leva med. Då jag inte har någon i min umgängeskrets som sysslar med saltvatten (eller akvarium över huvud taget) så får jag helt enkelt förlita mig på internet. Tänkte starta denna tråd dels för min egen skull för att kunna skriva av mig lite, men kanske framför allt för att hoppas på att kunna ha er med lite mer erfarenhet som mentor. Så här kommer en lite snabb uppdatering på hur långt jag kommit hittills. Efter några års drömmande, och många övertidstimmar på jobbet så tog jag äntligen beslutat att sätta mig i bilen och åka 2 timmar till närmsta rekom…
-
Har under längre tid känt mig lite krasslig, först trodde jag det var någon förkylning eller infektion, men efter timmar framför datorn inser jag att jag har fått en allvarlig infektion av "saltvattens-smittan". Jag beslutar mig för att skicka in åtskilliga motioner till regeringen och med ett antal överklaganden fick jag äntligen ett beslut på att skaffa ytterligare ett kar (emot ett inköp av en DKNY-väska) Missade tyvärr några bra kandidater under säljes avdelningen men efter ett lyckosamt besök till Triton snubblade jag nästan bokstavligen på en 60x60x60 kub, borrad med 3st hål, 2 för avrinning och en för retur. Fick ett bra pris på den och behövde komplettera med lit…
-
-
- 36 svar
- 8,2k visningar
-
-
Åhh äntligen är det på G! Det hela började för ca. 2 år sedan. Jag hade läst mkt om saltvattensakvarium och var riktigt sugen på att försöka mig på denna hobby. Jag och sambon begav oss iväg till Bromma zoo för att se lite vad det fanns för kar, det slutade iallafall med ett infinity 126. Strax efter att jag fått karet så började vi prata om att skaffa barn så "projekt saltvattenskar" blev då pausat. Men nu har dottern hunnit bli ett 1/2 år och jag börjat jobba igen Har köpt ett par begagnade streamers och en returpump av Simon här på SG Ska bara försöka att få rent detta, fick även med lite "bra att ha saker" riktigt schysst På tisdag ska jag köpa en beggad ATI led-p…
-
Har inte varit i hobbyn sålänge men insåg ganska snabbt att jag aldrig skulle få till mitt Juwel 180 som jag ville ha det. En tanke var att borra juwelkaret och sätta en sump under men det var en massa andra saker jag inte gillade heller med det så den tanken gav jag upp rätt så omgående. Nytt kar blir ett MP/Eheim (hornbach) 375L (150x50x50) med en 160 liters sump i ett hemmabyggt skåp med ikea dörrar som jag sett många fina exempel på här på forumet. Övrig teknik blir Hyperion R2 3x150w led ramp (beställd) Sicce Syncra 5.0 returpump (beställd) 2st 150w jager doppvärmare (beställd) 2st Tunze 6095 med Tunze 7096 controller (har inte riktigt bestämt mig än) Elos Skummare P…
-
- 71 svar
- 8,2k visningar
-
-
Hejsan! Henrik heter jag. Håller på att starta upp ett 720 liters akvarium efter 3 år inom saltvärlden(har ett 450 liters idag). Jag har fått hem mitt akvarium som har måtten 2000x700x500, 3 sidor optiwhite. Kommer ha en sump under som blir 1200x500. Tack saltkällaren för all hjälp!! Bänken är byggd och hela akvariet kommer bli inbyggt med ekskivor. Belysningen ska byggas med 10W led och jannes drivarkort, kommer dock dröja en månad innan det bygget påbörjas. Här är lite bilder på det som är gjort, ska lägga upp fler efterhand. Kom gärna med tips och ideér MVH Henrik
-
- 78 svar
- 8,2k visningar
- 1 följare
-
-
Nu åker sötvattnet ur min Juwel 240 för att blir uppgraderat till salt. =) Har shoppat streamers och returpump på fishstreet, kommer försöka mig på en liten minisump. Köpte en begagnad Pacific Sun Metis R2 2x150w som får stå för belysning. Mitt mål är att hålla möbeln så original och tyst som möjligt.
-
-
- 55 svar
- 8k visningar
- 1 följare
-
-
Ska inom en tid dra igång ett projekt som kommer att löpa under några månader allt eftersom pengar och tid finns. Tanken är att bygga och starta upp ett kar på 160-200 liter med ca 50 liter sump. Har sneglat på 2 kar ett aquael 200 liter (är lite fundersam över plastramen undertill vill bygga in det i möbeln med list en bit upp på karets undersida) http://www.pwss.se/product.php?productid=20&cat=631&page=1 och ett http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/cPath/40/products_id/847. Jag har bestämt mig för att jag inte har plats med med ett som är mer än 100 cm brett så kommer att utgå ifrån det. Bänken kommer jag att bygga själv med 45*70-reglar som stomme,…
-
- 80 svar
- 8k visningar
-
-
Hej alla! Nu efter en lång väntan så har jag äntligen startat upp ett saltvattenakvarium för första gången. Jag har försökt att förbereda mig så gott som jag kan och jag vet om att jag kommer att snubbla på nått nybörjar misstag. Jag kör på ett budget alternativ, det bör nog gå det med. När jag satt och forskade på vilken utrustning jag behövde och ville ha så insåg jag att det bör att fungera med det lite billigare. Utrustningen är: Karet : Juwel Rio 240 Belysning: Juwel original än så länge sen blir det tillskott Juwel helialux med contoller Skummare: Tunze 9004 doc Filter:Original filterhus med Ls i nedre fack och ak…
-
-
- 59 svar
- 8k visningar
-
-
Efter att ha testat på denna hobby ett tag så känns det att det är tid att ta steget lite längre. Nuvarande kar är ett Juwel 240l med en Tunze 9004 skummare, jag kör på ett ” prova på system ”, hade det skitit sig redan här så hade jag en plan på att starta ett Malawi kar. Som tur så har det mesta överlevt denna korta resa på ca 1.5 år. Jag kände att det var tid att för nya mig och att göra hobbyn lite lättare med hjälp av bättre utrustning som Gör att allt blir lättare och ger mig mer nöje i denna hobby. Jag har siktat in mig på ett red sea reefer 300xl.... Jag har rådfrågat här på forumet ang utrustning och kommit fram till följande: Kar…
-
Efter fyra månader i olidlig väntan så kom då äntligen mitt Red sea Max S-line 500L. Jag beställde detta kar i slutet av Januari och det är helt sjukt att det tagit såhär lång tid, men den som väntar på något gott Importören till Red sea karen i Sverige är Dogman och jag har haft många samtal med dom och jag måste säga att det inte är deras fel att det tagit såhär lång tid utan det är Red sea själva som inte är så måna om sina kunder i Skandinavien plus att efterfrågan varit stor och att dom då hellre mättar marknaden i USA och Tyskland! Imorgon lördag så ska jag och en vän börja dagen med ett besök på reptilmässa i Malmö och på vägen hem så hämtar vi upp min låda med ka…
-
- 36 svar
- 7,9k visningar
-
-
nu ska jag försöka dokumtera mycket.. ska uppdatera mitt 60 liters lite;) ska ner till gbg trakten till helgen och hemta upp en beggad 500liters kub 80x80 som jag ska starta upp och sedan flytta över det lilla levade jag fått plats med i 60liters karet. införskaffa mig idag en bubble magnus nac6 till det hela,borde räcka.
-
- 78 svar
- 7,9k visningar
-
-
Nu är man fast i "salt-träsket"! Efter att ha blivit inspirerad av min bror (finns med på forumet : Andreas 800 liters projekt i Floby) och min far + Stefan Mohlin så tog jag steget till denna underbara hobby. Lite bakgrund om mig själv. Jag har haft en hel del discus-fiskar och åkt många mil för att komma över snygga exemplar. Ända till Tysklan på världsmästerskap för discus. Det var mycket jobb med discus och kostade en hel del pengar. Men det var ändå min far som fick ta de största kostnaderna, el och vatten då discus vill ha 30 grader och helst ha hälften av allt vatten bytt varje dag. När allt var igång så hade vi 16 150 liters akvarium och ett plastat av min bror p…
-
- 64 svar
- 7,9k visningar
-
-
Nu har mitt juwel Lido 200 blivit för litet så dags att uppgradera sig igen tredje gången på ca 1 år idag anlände min akvastabil mark II möbel i vitt :-) kommer att uppdatera eftersom allt kommer igång och hur jag tänkt mig bygga detta.
-
- 65 svar
- 7,8k visningar
-
-
Nu har jag bestämt på allvar att byta från mitt 200 liters till ett akvastabil 375 liters ska köpa erkas här på forumet som han just nu har sötvatten i. Kommer flytta över allt nuvarande innehåll från mitt 200 liters så alla invånare får följa med Har lite små funderingar såhär i förhand om hur jag ska bygga stenen, vet bestämt att jag dels vill ha några ställen med höjd på och en del fri yta, vill gärna ha lite fritt i mitten har jag fått för mig, funderar på lite hästsko... Sen har jag bestämt att de mjukkoraller jag har ska bli separerade från lps/sps , i nuvarande är det lite trångt. Anemonen ska förhoppningsvis hålla sig från stenkorallerna hur det ska gå till v…
-
- 73 svar
- 7,7k visningar
-
-
Nu blir det att uppgradera från 220 liter saltvatten till 720 liter efter 9 månader Insåg ganska fort att jag ville exapndera akvariehobbyn då jag inte kunde ha så mycket i ett 220 liters. Kommentarer mottages gärna vad man kan göra och inte göra Teknik som jag tänkte köra med blir: 2 st Maxspect Razor 160w 10000 k 2 st Jebao wp40 13000 l wave maker Grotech TEC 4 NG + Depot rack + Corall A,B,C + VitAmino M 0,5 l Tunze osmolator skummare får jag återkomma med samt returpump Sedan så tänkte jag ha kalsiumkarbonat som bottenmaterial, samt revkeramik, mycket fint Jag vill tacka Micke och Nenad från Håkanstorpszoo för all hjälp jag har fått av dom. Tack vare dom jag fick fix…
-
- 68 svar
- 7,7k visningar
-
-
Jaha då var man framme vid mållinjen! Byggde bänken, sumpen och överdelen & bytte bakgrund från blå till svart. Vilket jobb det var! Jobbar lite för mycket och har 2 småttingar att ta hand, så bygget har pågått mellan 20-01 de flesta dagar i veckan. Det har varit otroligt skoj att få göra karet till sitt eget! Och nu när jag sitter här med övertid på ljuset (bara för att få njuta av resultatet) så är det så sjukt grym känsla. Just ja, byggde även överrin.boxen med lite tips från mattias här på sg, snygg design, smälter in i bakgrunden. Några fiskar strök med o även några koraller, så blir att fundera på vad man ska tillföra i karet framöver. Tänker gult. …
-
-
- 68 svar
- 7,6k visningar
-
-
Tänkte starta upp en tråd om mitt RSR 425 xl. Den här burken startades upp i Mars 2016 och uppsättningen har i princip varit oförändrad sen dess, Det jag gjort är att byta streamers från 2*Jebao RW8 till Maxspect gyre 350 och bytt belysning från Maxspect till 3st Hydra 26 HD. Inriktningen är "Mixed Reef" utan sand. Teknik Belysning: 3*AI Hydra 26 HD (AB+) Cirkulation: 2*Maxspect gyre xr 350 (Max 50%) Returpump: Jebao DC6000 Skummare: Deltec SC1351 Levande Koraller LPS Goniopora Alveopora Lobophyllia Fungia Euphyllia Leptastrea Favia…
-
Hej på er! Helt ny på forumet så jag börjar med en liten presentation. Heter Jesper och kommer från Solna, strax norr om Stockholm. Är helt grön på saltvatten men har länge varit sugen på att starta upp ett kar. Har haft sötvatten i många år i alla olika varianter men den senaste tiden har varit helt akvarielös. Jag och damen har nyligen skaffat ny lägenhet och det känns som att vi kommer bo här ett tag. Ypperligt tillfälle att starta sin första saltburk tycker jag men hustrun har varit något tveksam. Efter många långa diskussioner så fick jag till sist godkänt, med förbehåll om att det skulle passa in bra i lägenheten. Efter många timmars läsande på det här forumet så ha…
-
- 37 svar
- 7,5k visningar
-
-
Jaha då var det äntligen dags! väntat och planerat snart i 6 månader och enligt osäkra källor kommer karet+ sump att anlända nu på torsdag 25/8.. Ja vi får väl se! för 3 veckor sen kom förstas karet, allt såg prima ut enligt leverantören, men ALLT var i princip fel och ingen sump! så beställde på nytt och nu har dom lovat att det kommer men jag tror på det när jag ser det med egna ögon.. Men allt är ju färdigt förutom det viktigaste, så varför inte skapa en ny tråd redan nu så jag har nå att göra. Förra gången, köpte jag ett begagnat juwel 450 150x50x60 och borrade egna hål och satte solfilm på baksidan och byggde bänken helt i trä, dock blev utrymmet i sjä…
-
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
-
- 30 svar
- 7,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hallå där! Har köpt mig ett nytt akvarium med måtten 1000x800x30 som ska sättas upp i vardagsrummet. Just nu i skrivande stund skruvar jag ihop sjäöva bänken till akvariumet men tänkte fråga rävarna på forat om jag behöver förstärka det ytterligare eller om man ska sätta dit plywood skivan nu!
-
- 58 svar
- 7,3k visningar
-
-
Hej! Tänkte dela med mig av mitt projekt här då man är inspirerad av så många andra! Idag har jag ett sumplöst juwel rio 180 som står och puttrar. Detta kar var endast tänk som ett "pilot akvarium" och mitt första steg in i saltvattensvärlden. Karet har nu gått sedan augusti och jag märkte snabbt att sumplöst har ungefär en miljon nackdelar och har därför bestämt mig för att ordna en uppsättning med sump i liknande storlek. Lite specifikationer: Kar: 200L 100x40x50 Sump: 54L 60x30x30 Skummare: Bubble magus curve 5 Belysning: Till en början blir det en led jag fick med, någon billig 2 kanals blå/vit 120w, lite kluven om jag ska använda 2 blå ATI blue+ utöver detta. Vid se…
-
- 43 svar
- 7,3k visningar
-
-
Då var det äntligen beställt lite större balja har ju ett rsm130 som snart gått ett år för att känna på hobbyn lite innan man lägger ner några större pengar. Tittat på lite olika modeller men föll för Eheim scubaline 460 marine, måtten passar mig ganska bra och det är en snygg möbel som jag inte behöver ha i källaren... 2st Hydra 52 skall få belysa det hela. Skummare Deltec SC 1455 Lite osäker på vilka streamers jag vill ha har en vortec mp10 på rsm'et och är väldigt nöjd med den men om man skall tro det som skrivs på forumet är det inte alla som går tyst och fint. Konstigt att man klarat sig utan problem tidigare men när väl beställningen är lagd känns det som en oändlig…
-
- 56 svar
- 7,3k visningar
-
-
Hej! Efter att ha hängt här på forumet några år så känns det inte mer än rätt att dela med mig av mitt kar. Dels är det kul att få lite input och jag kommer dessutom säkert ha mängder frågor, då är det enklare att hålla allt inom min egen tråd. Jag har haft saltvatten för några år sedan, men husrenovering gjorde att jag fick sälja alla mina djur, papegojor, ormar, kajmaner mm, inklusive mitt kära saltkar. Nu har allt stadgat sig och det är dags att dra igång ett nytt kar. Det är dock lite nervöst då jag aldrig startat ett saltkar från 0 innan, utan de förra jag hade köpte jag komplett och släpade med mig 200l vatten hem. Smidigt o enkelt! Jag köpte nyl…