151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Tja! Efter 6 månaders planering är nu karet igång på "riktigt", kändes som en mindre evighet. I fredags lades 40kg levande sten i och idag tog jag de första testerna. Testerna lyder som följer Nitrat 5ppm Nitrit 0ppm Fosfat 0ppm salinitet 1024 temp 25 Nu börjar nästa väntan innan det är dags för lite fisk och annat. Planerar att starta med ett par clowner och en euphyllia. Tanken är att jag ska ha sps till att börja med för att eventuellt ha lite sps i framtiden.
-
-
- 59 svar
- 6,2k visningar
-
-
Hej! Här kommer lite upplevelser från en som köpt Aqua Medics nya Xenia 160 kar... Jag själv saknade mycket info när jag researchade inför inköp så nu kan det vara läge för återkoppling med ca 8 mån drift avklarad. Till en början kollade jag runt på allt som stod till buds: byggt enligt mina specifikationer (160x65x60), modifierat Akvastabil Move 576, Red Sea Reefer XL 525, Diamanten Aquarium (160x65x60) samt Aqua Medic Xenia 160 (160x65x55). Prisnivåerna var med allt inräknat (frakt, ingående tillbehör osv) relativt likvärdiga även om själva produkten diffade något i mått och volym. Till slut föll valet efter tungt övervägande på Xenia 160 då den hade "check" på fle…
-
Sist jag återkom var då jag återuppbyggde mitt 420 liters efter flytt. Nu är det dags igen att trilla tillbaka in på detta forum jag tillbringat mången timmar med för många år sedan. @wrang, är du fortfarande vid liv? Mitt 420, 140x53x60, fick en läcka (inga skador på varken hus eller levande som tur var, än så länge) och då jag funderat på en uppgradering under längre tid till ett 160x60x60 så kändes det som att det var dags, typ. Sagt och gjort så tömdes det gamla karet raskt och skänktes bort via FB, nytt beställdes (160x60x60 i 12mm utan mittenstag) och installerades på plats av Akvarielagrets Christer och huserande glasmästare igår söndag. …
-
- 0 svar
- 872 visningar
-
-
Hej, Tänkte starta en tråd om mitt Reefer 350, Är ganska ny på saltvatten har tidigare haft sötvatten i ca 4år så kommer ställa en hel del frågor =) I dagsläget är akvariet igång, Inriktningen på karet kommer bli en del LPS/SPS. TEKNIKEN : * BELYSNING - 2x Maxspect Ethereal Med ICV6 Controller * RETURPUMP - Jebao DC6000 (Beställt Vectra M1) * SKUMMARE - Nyos Quantum 160 * STREAMER - 2x Ecotech MP40 WQD Med Reeflink * DOSERPUMP -Aqua Medic Evo 4 * REAKTOR - Deltec FR512 * UVC - Deltec 20W * OSMOLATOR - Tunze 3155 * OSMOS - D&D 475L/Dygn Med TDS * VÄRMARE - Aqua Medic Titan 200W…
-
-
- 17 svar
- 1,9k visningar
-
-
Efter ett knappt år med mitt stora 750-liters system så har det bli dags att trappa ner, både på storlek och på tiden jag lägger på mitt kar. Beslutet är taget efter många veckors fundering och det bottnar i att vår son växer upp och tar sin tid och jag får mer att göra på jobb vilket resulterar i längre arbetsdagar så ofta jag vill, vilket iofs är positivt rent ekonomiskt, men det tar också energi från tiden med karet. Allt är i princip sålt nu av hårdvaran, det kvarstår i princip all sten och de flesta korallerna, en del kommer att flytta med det gamla karet till nya ägaren. Om karet: Tanken med det nya karet är att köra det så enkelt och självgående som jag gjort förut…
-
Hej! Är ny här på guiden, men har suttit och läst och dregglat ganska länge nu.. Har ett gäng sötvattensakvarium sedan lång tid tillbaka som frugan tålmodigt nog har låtit mig hållas med. I Juli när vi flyttade till ny lägenhet, i ny stad, där det inte är alltför långt till saltvattensbutiker så började jag naturligtvis intressera mig för denna del av hobbyn! En sen kväll när jag sitter och kollar på korallbilder så utbrister frugan: "Oj, vad snyggt! Ett sånt där vill jag också ha!". Nu jävlar var det snabba ryck som gällde innan frugan hann ändra sig, och jag köpte snabbt en hög med ls som fick stå i en tunna medans jag letade efter ett bra kar! Kort därefter så kommer S…
-
-
- 60 svar
- 11,3k visningar
-
-
Efter fyra års frånvaro från saltvattenshobbyn är det dags att starta upp ett nytt akvarium igen. Att bo i skogen med allt vad det innebär i form av strömavbrott så fort det blåser lite rejält gjorde att vi kroknade förra gången. Nu har vi löst det problemet med ett helautomatiskt dieseldrivet elverk som kan försörja hela huset med el vid avbrott. Detta var en förutsättning för att vi skulle kunna hålla på med akvariehobby på annat än slöjstjärtsnivå. Efter några veckors funderande och kollande på Blocket och SG-annonser har det sorterats ut vad som var intressant. Valet föll på någon av modellerna från Red Sea. Jag började fundera på RS REEFER 170, fo…
-
-
- 527 svar
- 58,3k visningar
-
-
Igång med uppstarten av nya karet efter flytten. Tar sin tid att fylla på med osmosvatten, men kommer nog bli fyllt idag och fyllas på med Red Seas levande sand. Börjar enkelt under uppstart för att avancera under tiden som karet mognar. Jag har haft ett mindre kar tidigare dock väldigt low tech och utan sump, känner mig fortfarande som nybörjare. Så kommer bli en spännande resa Akvarium: Deltec 360l Sump: c:a 75l Belysning: Razor 180w 15000k Ato: Tunze 3155 Returpump: Skummare Salt: Red Seas Pro
-
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Har nästan precis införskaffat ett 250 liters kar. Gick riktigt snabbt från tanke till handling, då farsan ville ha lite inredning till sitt nystartade kar. Så slog han till på en annons, och då blev kar o teknik över så att säga. Har alltför många sötvattenskar hemma, men tydligen fick det plats med 1 kar till. Har fått lov att ha ett eget rum i källaren av frugan,men nu är jag inne på andra, mer får jag nog inte .Jag har haft salt kar för typ 18 år sedan kommer dock inte ihåg varför det lades ned. Men en gissning är nog att det inte gick bra mot slutet. Tar tacksamt emot tips för att rätta till fel samt att vidare utveckla karet. Har idag …
-
Hej tänkte att det var på tiden att jag presentera mitt nya akvarium på 250L. Tekniken jag kör med är rsm skummare, 3st jebao rw8 och belysning kör jag t5 6x39w Inriktningen på karet är sps mest acro + några lps. Karet har nu vart igång i 4 månader här kommer en video på hur det ser ut idag mitt akvarium mina invånare fiskar : Desjardinii kirurg palettkirurg (doris) 2x Ocellaris clownfish Blue eyed golden midas blenny Green spotted mandarin Dottyback Yellow wrasse Sandvändande goby
-
-
- 104 svar
- 9,4k visningar
-
-
Jahopp, dax att dra igång vårat 720L akvarium:) 200*60*60 Har precis limmat alla rör och ska provfylla imorrn. Fattas luckor till bänken men kommer inom kort...
-
Tjena! Har hållt på med akvarium mer lr mindre hela mitt liv och odlat en del fisk genom åren. För cirka 1 år sedan fick jag upp ögonen för salt och har fastnat helt! Började med 30 litet nano sen därefter 180 liter och nu då 720 liter med sump. Olyckligtvis kom akvariumet felborrat för 2 veckor sedan så nu e jag inne på 7:e veckan . kan skriva lite om min utrustningen och även några bilder. Så håll tillgodo tillsvidare! 720 liter 200x60x60cm 12mm optiwhite front och sidor 160 liter 100x40x40cm sump Möbel: Akvastabil Mark II Skummare: BK 250 marin Belysning: ecotech radion XR30W X3 med TIR linser Returpump: Laguna Max flow 16000 Cirkulationspumpar: tunze 6155 1st, 608…
-
-
- 113 svar
- 15,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej. I dag fick jag (kommunen) strömavbrott. Det första för mitt nya hörn kar. Men det visade sig att mitt hemmabygge hade klarat testet i fall översvämning skulle ske. Sumpen hade fått obalans och vatten rann över kanten innan all luft hade letat sig ur alla rören och återgick till det normala. Gissar att ca 20 liter rann ner i avloppet som jag vid en renovering drog fram i vardagsrummet. Mitt upphöjda golv, likt en balja, gjort med 5cm uppvik och Biltemas våtrumstätskikt räddade mitt parkettgolv från fuktskada. En bra dag idag. :-)
-
- 2 svar
- 631 visningar
-
-
Håller på att planera det nya karet. Måtten är bestämda att bli 120*60*60 ifrån dagens 60*60*60 kub. Det nya blir även OW i framrutan samt ena sidorutan. Är sugen på att köra CTC på ena kortsidan med 3 rör som jag kört på mina tidigare kar och är nöjd med. Inte riktigt bestämt dimensioner på rören antingen 2*32 ner eller 1*32 som evac och 1*25 som primär? Har även lite funderingar gällande storlek på själva balkongen samt höjden på den gaveln där balkongen ska sitta? Läst lite i olika trådar och det verkar vara så att många kör utan kam då? Som returpump har jag tänkt en Jebao 5000 DC Tacksam för lite tankar och idéer [emoji846]
-
- 0 svar
- 431 visningar
-
-
Nu startar mitt uppbyggande av ett nytt större kar. Har precis beställt en Deltec sc1455 och en Tunze care magnet long. Detta hastiga köp föranleddes av att en firma hade sänkt priset på skummaren, den var ca 500:- billigare än Triton och de hade bara en kvar. Detta kommer att ta tid. Jag beställer troligtvis karet i maj någon gång.
-
-
- 148 svar
- 18,8k visningar
-
-
Hej på er! Jag har hängt här på guiden i ett antal år men inte gjort så mycket väsen av mig. Har fått många bra tips under tiden. Jag har under den tiden hunnit med 2 akvarium, ett 200 l hörnakvarium och ett 300 l halvrunt. För snart ett år sedan köpte jag ett nytt akvarium, ett 650 l rumsdelare, men på grund av husköp och renoveringar har det inte blivit startat. Nu börjar det bli dags att köra igång och jag hoppas denna tråd ska ge mig möjlighet att få era råd och att den blir lite av "dagbok" så jag kommer ihåg vad som är gjort och när. Akvariet är som sagt ca 650 liter, längd 160 cm, bredd 70 cm och höjd 60 cm. Det finns två borrade hål i botten ett med en 53/60 geno…
-
- 9 svar
- 2,5k visningar
-
-
Jaha då var det äntligen dags! väntat och planerat snart i 6 månader och enligt osäkra källor kommer karet+ sump att anlända nu på torsdag 25/8.. Ja vi får väl se! för 3 veckor sen kom förstas karet, allt såg prima ut enligt leverantören, men ALLT var i princip fel och ingen sump! så beställde på nytt och nu har dom lovat att det kommer men jag tror på det när jag ser det med egna ögon.. Men allt är ju färdigt förutom det viktigaste, så varför inte skapa en ny tråd redan nu så jag har nå att göra. Förra gången, köpte jag ett begagnat juwel 450 150x50x60 och borrade egna hål och satte solfilm på baksidan och byggde bänken helt i trä, dock blev utrymmet i sjä…
-
Åhh äntligen är det på G! Det hela började för ca. 2 år sedan. Jag hade läst mkt om saltvattensakvarium och var riktigt sugen på att försöka mig på denna hobby. Jag och sambon begav oss iväg till Bromma zoo för att se lite vad det fanns för kar, det slutade iallafall med ett infinity 126. Strax efter att jag fått karet så började vi prata om att skaffa barn så "projekt saltvattenskar" blev då pausat. Men nu har dottern hunnit bli ett 1/2 år och jag börjat jobba igen Har köpt ett par begagnade streamers och en returpump av Simon här på SG Ska bara försöka att få rent detta, fick även med lite "bra att ha saker" riktigt schysst På tisdag ska jag köpa en beggad ATI led-p…
-
Hej alla! Äntligen så har jag satt upp det nya karet, väntat i 6 månader... I grund och botten så ligger en överenskommelse med frugan att få färdigt et tillbygge innan jag startar upp ett nytt projekt. Ni vet hur det är... ;-) Under detta halvår har det stått ett litet "odlingskar" fullt med koraller i källaren och all teknik i garaget. Karet startades upp för en vecka sedan och korallerna stoppades i för två veckor sedan, en nervös stund då stenen har legat i tunna i 6 månader och matats, bytt vatten etc. "hoppas den är redo". :-) Allt ser kanon bra ut och hälften av stenen kommer från odlingskaret, så skall inte vara några bekymmer... Så jäkla nöjd att det blev detta k…
-
-
- 66 svar
- 9,8k visningar
-
-
Hej på er kära saltisar! Efter mycket funderingar fram och tillbaka börjar mitt nya akvarium växa fram i mitt huvud. Om ni är intresserade av tråden får jag be om tålamod, jobbet kommer att läggas ned då jag inte håller på med yrkesutövning, blöjbyten eller matlagning Har funderat på att köpa nåt begagnat system men till slut bestämt mig för att sätta ihop ett själv för att få det som jag vill ha det. Inriktningen blir troligen som innan i mitt 80 l, dvs blandrev med tonvikt på LPS. Kommer också att fortsätta med Balling. Det jag fastnat för är en rimless visningsdel på b 100 x d 60 x h 40: Grunt och djupt med mycket bottenyta utan att kräva hela helger av vattenbyten.…
-
Tänkte strata en tråd med min nya burk!! Har sen tidigare ett Lido 120 som jag gjorde om till salt för att testa drömmen om att ha ett saltvattensakvarium. Kände rätt snabbt att jag ville ha större, och fick faktiskt med mig sambon på det :). Började kolla runt lite här efter ett större kar och hittade ett 340L som m0jjen sålde. Så stort tack för affären!!:) Har idag kopplat ihop allt och dragit igång det. Började med en liten läcka på returen inne i underskåpet, men är nu fixat. Tekniken jag har idag: Skummare: Deltec SC 1456 Belysning: 2X Hydra 52 Retur: Jecod DCS-3000 Cirkulation: Jecod RW-4 ( kommer att sätta in 1 …
-
-
- 12 svar
- 1k visningar
-
-
Äntligen på gång att förverkliga idén och drömmen om ett L-akvarium här hemma, även kallat "drop". Dvs. ett avlångt ganska grunt kar med en djupdel i ena änden. Detta för att gynna korallerna, få till en snygg revpelare i mitten och få en djup-känsla... Har tittat på en mängd olika lösningar, hört mig för om att få hjälp att skära glas, hantera ojämna spänningar i glaset mm. Vill härmed presentera, testa och få feedback på planen. Här är glaset tillskuret. Ska slipa av vassa kanter, tvätta med aceton... Har inget bra ritprogram så ni får hålla tillgodo med bifogad skiss. Hela karet är 155x55x55 (LxBxH) Ena kortsidan sätts 12 cm in i karet. Den skivan…
-
Nu är det daxs att dra igång mitt bygge o planering. Har haft ett sötvattenskar på 400L (200x45x45cm) som ska bli salt. Det står vid matbordet så det blir en trevlig vy vid varje måltid. Tanken är att hålla det relativt enkelt då jag inte har så mycket plats för sump mm. Men ändå att göra det komprimerat o smart istället. Sumpen är på 70L och en ATO tank på ca 40L. Akvariet ska få sk. Bean Animal overflow typ i en gaveländan och helst vill jag få till en Back-to-Nature Modul som box. Gillar inte de svarta glasboxarna. Rören på utsidan täcks av en skåpslucka. Akvariet ska vara utan sand med med slimline som bottenmaterial. Har fått no…
-
Har under längre tid känt mig lite krasslig, först trodde jag det var någon förkylning eller infektion, men efter timmar framför datorn inser jag att jag har fått en allvarlig infektion av "saltvattens-smittan". Jag beslutar mig för att skicka in åtskilliga motioner till regeringen och med ett antal överklaganden fick jag äntligen ett beslut på att skaffa ytterligare ett kar (emot ett inköp av en DKNY-väska) Missade tyvärr några bra kandidater under säljes avdelningen men efter ett lyckosamt besök till Triton snubblade jag nästan bokstavligen på en 60x60x60 kub, borrad med 3st hål, 2 för avrinning och en för retur. Fick ett bra pris på den och behövde komplettera med lit…
-
-
- 36 svar
- 8,2k visningar
-
-
Äntligen !!! Efter lång väntan kom drömakvariet den 10maj !!! 165x60x60 Nu skulle de gamla 450l sumplösa akvariet bytas ut till ett 600l med 140 sump
-
-
- 239 svar
- 28,4k visningar
- 2 följare
-