Stora rev
49 ämnen i detta forum
-
Hej igen! I samband med att jag började planera en omstart kom jag på att det var ett tag sen jag skrev något här på Saltvattensguiden. Närmare runt tio år kom jag fram till att det var och det senaste var byggnationen av akvariet för de som är intresserade sök på ” Det evigt försenade akvariebygget”. Men så kan det bli när det vanliga livet kommer i mellan. Så jag tänkte starta en ny tråd som börjar som en avslutande sammanfattning av lärdomarna av bygget som jag gjorde och hur det har fungerat under åren, och går sedan vidare med planerna för omstarten ser ut. Tanken började som en uppsättning med fiskar och bara några enstaka koraller. Detta ändrades til…
-
Efter 4 år med konstanta bekymmer i stora karet har åtskilliga tankar om förbättrad hantering kommit. Jag har hela tiden brottats med höga näringsvärden trots ett antal åtgärder som borde påvisat någon som helst förändring utan resultat. Att till på köpet bära 4-8 dunkar vatten varje vecka upp och ner mellan våningsplan har också gett dålig smak och ork att kämpa vidare (glömde dunkarna med osmosvatten också). Då vi har förmånen att ha ett ordentligt utrymme på nedervåningen (6-7 m vägg) kom tankarna snabbt att slänga upp ett nytt kar där och dra PVC direkt till pannrummet från gillestugan. Förberedelseplan - Lägga fram ideen för frugan (som gnäller på att …
-
Jag har fået äran at bistå kungen af saltvatten i Stockholm med hans nu 40+ år gamle akvarie, om ni er stödjande kan ni hitte en rolig artikkel om burken her på sidan. Svempas har i 40+ år skötet denne burk, med enbart vattenbyte, och det har jo fungeret veldig bra. Så lite film och bilder kommar jag at lägge up på dette herlige kar med sine unike utmaninger. En störra satlvattenaquarist fins inte, och det er 100% bara för mit nöja at jag hjälper Svampas pyte liten. End of days, blir det som han vil han köper dom fisk och koraller han vill. Vi gjorde et IPC test, och hans vatten er bättra än mit
-
hejs har lite funderingar på att uppgradera. är det någon som vet var man får tag på glas till ett akvarium som är ca 3700 cm långt och 70 cm högt i en skiva eller över huvudtaget går det? måtten är tänkt 3700 x 650 x 700 några förslag på glastjocklek. mvh Peter.
-
- 34 svar
- 9,8k visningar
-
-
https://saltvattensguiden.se/topic/44725-fredrik-1400l/?page=1 Gammla karet revs . 250*80*70 Nya karet får måtten : 360*80*70
-
-
- 24 svar
- 5,1k visningar
- 1 följare
-
-
Hej Jag heter Per och bor utanför Linköping. Jag har nu haft saltvattensakvarium i drygt 6 år. Jag hade salt en period för ca 25-30 år sedan, men då var det ju i stort sätt bara fiskar man hade i akvariet. Jag har ett akvarium som är på 1400 L och ett som är på 260 L. Det på 260 L fungerar lite som fraggkar och säkerhetskar om det skulle hända något i det stora. De är inte ihopkopplade i samma system, utan är helt separata system. 260 L har följande teknik: Giesemann ramp med 8 st T5-rör. Schuran Jetstream-Pico Kalkreaktor, En Aqua Care skummare, returpump Eheim 1262 (3400 L), 2 Tunze streamers. …
-
-
- 17 svar
- 4,8k visningar
-
-
Hej! Idag började vi rengöringsarbetet i ett av våra 10 000L kar i vår nordiska del. Vår plan med detta akvarium är nu att göra det till ett tropiskt korallrev. Detta är ett steg på vägen till det stora levande korallrev som vi planerar att bygga när vi bygger om inom ett par år. Vi vill kunna testa ut ljus, filtrering, cirkulation mm i akvarium som är större och djupare än de korallakvarier vi redan har. Sen är det även en viktig del att odla upp koraller, både antal och storlek, för att kunna fylla det framtida akvariet/akvarierna. Vi kommer även "odla" upp död LS för att ha med till nya akvariet. Sen som rubriken säger så hoppas vi att många saltvatte…
-
Hej! Jag tänkte här posta lite tillväxtbilder så att Ni och ja kan se och följa hur det var och hur det ser ut just nu. Lite fakta först:) Karet är på 1800 liter 2500*900*800 (L*B*H). Jag kör med täckglas 3mm grönglas. Ljuset är LED egenihopknåpad. Består av Blå 455 (samt några 420) nm, vita 7000-9000 Kelvin, Chip 50W 20 000 Kelvin, samt 12 Watt röda LEDar. Jag startade med att ta ut ca:1100 Watt fram till mitten av maj, därefter ca:950 Watt (ville det för sommarvärmens skull). Det ger ett behagligt ljus som ja gillar och korallerna också för att Ballingen ökar ständigt (minskningen från 1100 till 950 hade ingen negativ effekt alls). De 950 Watten till 1800 liter ger ett …
-
- 18 svar
- 2,3k visningar
-
-
Har varit hela tiden nyfiken hur är att äga en fyrkantiga kar🙄 en fantastisk hobby.Min burk 1300 liter har varit igång i 2,5år nu avvecklades sakta just nu säljer mina koraller ,de kvar flyttas i den nya karet. Här finns min tråd av min gamla projekt: Måtten jag drömmer om är 170x170x70cm är beställd från akvarium kungen i Poland -Przemek,kommer ta 4 månader att bygga allt hoppas på slutet av februari. Vi få se blir lite svårt komma åt på botten eller komma åt inne i mitten. Har 5 st. revpellare i min akvarium som ska flyttas och försöka köpa lite extra LS ,men vill ha luftigt med sten. Min gamla teknik flyttas till nya karet fa…
-
-
- 343 svar
- 46,7k visningar
- 9 följare
-
-
Hej! Jag tänkte här posta lite tillväxtbilder så att Ni och ja kan se och följa hur det var och hur det ser ut just nu. Lite fakta först Karet är på 1800 liter 2500*900*800 (L*B*H). Jag kör med täckglas 3mm grönglas. Ljuset är LED egenihopknåpad. Består av Blå 455 (samt några 420) nm, vita 7000-9000 Kelvin, Chip 50W 20 000 Kelvin, samt 12 Watt röda LEDar. Jag startade med att ta ut ca:1100 Watt fram till mitten av maj, därefter ca:950 Watt (ville det för sommarvärmens skull). Det ger ett behagligt ljus som ja gillar och korallerna också för att Ballingen ökar ständigt (minskningen från 1100 till 950 hade ingen negativ effekt alls). De 950 Watten till 1800 liter ger ett lj…
-
- 59 svar
- 9,2k visningar
-
-
hej alla, satt och fundera på alla som har typ 1000L kar och uppåt. vad ligger driftskostnaderna på ? borde ju kosta lite om man har så stora kar. mvh
-
- 22 svar
- 4,9k visningar
-
-
Fyra Meter Korallrev Här är en ny tråd om 4 meters korallrev eftersom den tidigare tråden försvunnit. Efter många om och men så är det tid att starta upp . Det mesta är införskaffat , men väntar på strömningspumparna. Kommer nog inte att köpa mer från Ecotech eftersom allting tar sådan tid med dem, har väntat sedan före jul på pumparna, samma med Tunze vilket förvånade mig , skrev till dem flera gånger att jag ville köpa hela kittet från dem men de svarade inte ens. Ett himla jagande på grejer men nu har jag nog det mesta, köpte en del begagnat som dök upp , som skummaren och Zeomatiken . Akvarium 4oo x 100 x 60 cm ca 2400 liter på Järnsta…
-
-
- 78 svar
- 16,7k visningar
-
-
Hej! För en väns räkning håller jag på och projekterar ett 1800 liters kubakvarium på 150x150x80cm. Jag söker nu lite referensmaterial på burkar med avrinningen i mitten, gärna med avrinningen maskerad som en revpelare. Killen har så att säga, "ordnad ekonomi", men är väldigt allergisk mot teknik som syns. Detta kan bli spännande.
-
- 9 svar
- 3k visningar
-
-
Har tänkt limma ett akvarium på 2200x800x70 med sne skurna hörn. Så att man lättare kommer runt och det ser bättre ut. Men vet inte om det är möjligt. För jag har hört att lim fogen blir svag och ger med sig. Vet inte om man kan limma lister i alla hörn. Om det skulle stabilisera och förstärka hörnen. Annars får det bli 90° hörn. Skulle vara grymt om någon har en bra lösning på problemet
-
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Har tänkt att göra en tråd om mitt system i många år och fler personer har påpekat att jag bör göra det. Så, har hela tiden tänkt så här...... När jag blir nöjd visar jag mitt akvarium. Har kommit fram till att jag kommer aldrig bli nöjd. Är ungefär 10 år sedan vi flyttade till det här huset och det första jag tänkte på var att det finns en källare här. Så, ni förstår att det böja ta ordentligt snurr i akvarie tankarna. Min ide var en jätte stor sump i ena rummet här nere i källaren. Så jag byggde handfat,underskåp,överskåp och kaklade en jätte fin avdelning i garaget. Men kom fram till att sumpen inte fick plats i det rummet. Så det var bara att riva allt och b…
-
http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1990657
-
- 12 svar
- 4,7k visningar
-
-
Är rätt usel på datorer men jag ska försöka mig på en tråd med så mycket bilder det går. Mått på karet: 3000x900x700 med 3 sidor optiwhite. Borrat för 2x32mm och 1x40mm Svart bakgrund Teknik än så länge: 4 x Tunze 6205 22000l/h 375 liters sump 2 x 200 liter osmos/vattenbytestunnor. Kommer köra biopellets och kol. Övrig teknik får jag se.Har profilux och doseringspump liggande samt 10 s 2x80 watt T5 varar 4 dimmbara. Bilden visar provtryckninegn på jobbet. Öppen scape med srora sandytor och svävande klippor. Mest SPS och LPS.
-
-
- 226 svar
- 64,2k visningar
- 2 följare
-
-
lång historia kort...för 5 år sen byggde jag mitt drömhus på landet . ett enplanshus 160m2 med källare ända sen jag var barn har jag drömt om ett stort källarakvarium som en dekning mellan 2 rum det var så enkelt att sitta och rita in en 1m tjock (akvariet)vägg mellan biorummet och duschrummet i källaren tänk att kunna se 300 neontetror simma runt i ett nästan 3 kubik stort akvarium . fränt. ok.. köpa tomt ner med träd gräva som fan gjuta golv upp me väggar på med bjälklag mer väggar tak. .färg.. klarrt!.. byggde även en rostfri stålram till akvariet (glasrutor skall bli mot biorummet). botten en 1,5 mm rostfri plåt . gavlar rostfri svetsad p…
-
- 109 svar
- 16,5k visningar
-
-
Har ett ca 1700 liters med måtten 200-120-70 som jag drömmer om att ngn gång konvertera till salt. Idag kör jag sötvatten, men är mycket nöjd med bygget plus att karet måste skäras ner om det ska ut. Så jag drömmer framåt. Jag tänker mig en enklare setup med lite roliga fiskar som jag inte kan ha i de små saltkaren dels pga storleken och dels pga att många tryckare och kejsare, kulfiskar osv äter koraller. Så alltså sten och lite slit och släng koraller. Stjärnpolyper, mjukisar, kanske ngn montipora. Min fråga: Om man vill ha ok grejer till ett vettigt pris såsom stora skummare, returpumpar, overflow ( karet är ej borrat i nuläget ) streamers osv. Vad skul…
-
- 7 svar
- 2k visningar
-
-
Hej på er alla. Råkade komma över en video på ett ca. 5000l system som finns i Finland, DT 360x100x100 3600 liter sump ca 1400 liter. Har personligen varit och hälsat på Pasi en par gånger och jag kan säga att systemet är helt otroligt. Tyvärr går intervjun på finska. Det viktigaste som kommer fram i intervjun är när Pasi berättar att allt är DIY. När han säger allt så menar han allt. Akvariet, sumpen, tekniken, styrning osv... http://www.lemmikkimedia.fi/lemmikkielaimet/pasi-haillan-merivesiakvaario
-
- 0 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jag planerar nu att ersätta mitt stora kar som lidit länge nu under Protopalythoa. Karet har gått 11 år och har en del märken i framrutan. Det är inbyggt i en 4 m lång vägg. Golvet är en gjuten betongplatta som det är kilat upp 5 x 5 cm läkt på och golvspånskiva ovanpå dem. Det nya karet blir 70 högt och antagligen 110 brett. Längden blir någonstans mellan 240 cm och 3 m. Jag funderar nu på att stärka golvet då jag helst gör den nya benställningen med 8 ben. Den nuvarande är ett fackverk av stående 22 mm spånskivor som fördelar tyngden över hela ytan . Men 8 ben är omöjligt att placera precis över läkten så jag tror inte golvspånskivan kommer att hålla…
-
-
- 5 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej på er alla igen! Tänkte starta en ny tråd om mitt senaste akvarium. Har inte varit så aktiv här på guiden som jag var för 5-6 år sen. Jag började med ett rsm 250 sen dess har jag haft många olika akvarier. Ett av mina favoriter var mitt shallow reef på 260l. Men nu har jag gått all in på mitt senaste projekt och tänkte dela med mig av detta. Akvariet har rullat i ca 1,5 år nu. Akvariet 200x80x80 Sump: 160x60x40 5 ecotech marine radion g3 pro 2 maxspect gyre xf250 2 jebao wp25 Deltec pf 601s kalciumreaktor Rollermat Apex lab grade Bubble king 300 Vectra returpump Jäger doppvärmare Ca 80kg le…
-
Då var det väl dags att presentera sig här på forumet då efter lite förfrågningar. Vill börja med att tacka er alla för en riktigt bra sida, hur fick man veta nåt innan internet kom? Och vilka fina burkar ni har, mitt framstår som en östersjöbotten mot många jag följt här. Det jag kan bidra med är den imponerande storleken (även om den inte alltid har betydelse) Jag heter då Jerry, har hållit på med ciklider i ca 20 år tidigare men i april 2011 startade jag upp mitt saltkar. Det var egentligen en slump, hade byggt ihop mitt nya kar och det var tänkt att bli centralamerikanskt då jag fick höra att en gammal bekant skulle lägga ner sitt saltkar på 1…
-
i denna tråden tänkte jag försöka skriva lite om mitt kommande bygge som planeras bli ett optiwhite akvarium med måtten L 320*B 80*H 60 alla tips och goda råd är välkomna. Det som redan är bestämt är att karet kommer ha två boxar för överining borrade med 2* 50 mm genomföriningar i vardera box och ställningen kommer bestå av ett begagnat pallställ. bilder och mer info kommer under karets uppbyggnad . Överrining.pdf Akvarium.pdf