Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by thomas5547,

AquaCare 16 mineraler AquaCare magnesium AquaCare järn-II AquaCare strontium Nya och oöppnade! Hade några flaskor kvar.. men bästföre datumet.. är några år passerat.. på några av flaskorna.. Kan man fortfarande använda dessa?

2. Started by campokatt,

Undrar vad som är bäst att använda om man bara vill höja ph? Har tyvär ganska dålig avdunstning i mitt akvare så jag kan inte hälla i mer än kanske 1,5-2 l KW i veckan. KH ligger på strax under 12 och ca ligger oxå bra, ca 420. Finns det nått man kan hälla i som bara påverkar ph och låter dom andra värdena vara ifred? Målarsoda ska ju höja ph med döda kh.... Vill jag ju inte. Ingen jättefara på taket då ph ligger på 8,1 nu på kvällen o 7,9 ibland på mornarna när jag inte doserat KW på ett par dagar. Är mest nyfiken på hur man kan höja det nån enhet.... Doserar inte nått annat än KW för tillfället då karet bara är 1,5 månad gammalt o värdena liggar på bra nivå ändå än så l…

• 3 svar
    • 947 visningar
  3. Started by spoiled,

Hur mycket vatten ska man använda vid ett test med Salifert Ammonium? Engelskan på instruktionsbladet är milt sagt usel. Jag läser det som att man ska ta 5ml mha 2ml sprutan, men bara för att dubbelkolla tack

4. Started by san_miguel,

Hej. Måste man droppa i kalkvatten eller kan man bara hälla i ? Har ett stängt nano akvarium så jag har svårt att göra nån droppanordning. Mvh Mikael

• 3 svar
    • 841 visningar
  5. Started by Keller,

Hej, Jag är inte så bevandrad i kemi så jag tänkte kolla här. Hur ser vårt kranvatten ut? Är det hyfsat eller helt åt skogen? Analysresultat Konduktivitet 25°C 25.1 mS/m pH vid 20°C 7.7 Alkalinitet, HCO3 80 mg/l Kemisk syreförbrukn. COD-Mn <1 mg/l Ammoniumkväve, NH4-N <0.010 mg/l beräknad Ammonium, NH4 <0.02 mg/l Nitratkväve, NO3-N 0.51 mg/l beräknad Nitrat, NO3 2.3 mg/l Nitritkväve, NO2-N <0.001 mg/l beräknad Nitrit, NO2 <0.004 mg/l Fluorid, F 0.27 mg/l Klorid, Cl 17 mg/l Sulfat, SO4 24 mg/l Aluminium, Al <0.02 mg/l Järn, Fe <0.05 mg/l Kalcium, Ca 14 mg/l Kalium, K <2 mg/l Koppar, Cu 0.02 mg/l Magnesium, Mg 2.9 mg/l Mangan, Mn <0.02 mg/…

• 3 svar
    • 836 visningar
  6. Started by Tobbz,

Hej, efter ett 2 månader med salt nu så har jag läst mycket och länge om diverse tekniker och medel. Dock återstår ett par frågetecken och många kommer nog att säga emot och en del kommer att tala för de olika sakerna. Så let´s go ! Ang Nitrat och Fosfat. Så som jag har förstått det skall man ligga på ett nitrat mellan 1-10 och optimalt är 5, och fosfaten är bra om den ligger runt 0,04. Mina värden är nu nitrat 5 och fosfat 0,05, just nu kör jag med nopox och doserar 3ml varje dag och har kört det i 2 veckor.. Problemet som jag har läst och även uppfattat själv är denna vita hinna som sätter sig på rutorna, anledningen till det är att jag överdoserar ? Hur kommer det sig …

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by lennie,

Hej på er alla. Någon som har någon erfarenhet av Reff Evolution (Bio-degrader) här ? Fungerar det bra. Jag har ett nytt kar som jag ska starta upp. Det är gammal inkörd LS samt ca 300 liter inkört vatten. Till detta ska jag tillsätta 700 liter nytt saltvatten.. tänkte använda reff ecolution..... för att få rätt vatten. Någon som har erfarenhet av det och kan ge mig lite information om hur bra det fungerar? Tack på förhand.

• 3 svar
    • 958 visningar
  8. Started by bläckis,

Tja undrar om nån här på forumet skulle kunna skika en manual eller bara skriva lite kort om hur mycket jag ska dosera av calciumhydroxid i en 1 liters pet flaska skulle vara tacksamt mhv bläckis

• 3 svar
    • 875 visningar
  9. Started by kallehornstrom,

Jag doserar calciumklorid enligt detta recept: http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php#5 Nu har Mg sjunkit så pass att det är dags att dosera. Kruxet är att jag bara har Magnesiumklorid att tillgå. Vad jag förstår så riskerar cloridjonkoncentrationen att bli för hög om man kör CaCl + MgCl varför man istället ska blanda MgCl och MgSO4. Min fråga är om det inte räcker med ordentliga vattenbyten för att hålla kloriden på en rimlig nivå? Just nu byter jag ca %35 varannan vecka.

10. Started by tegeborg,

Hej. Jag undrar om man kan köra med vodkametoden på ett nystartat akvarium.

• 3 svar
    • 965 visningar
  11. Started by ztibbe,

Hej! Funderar på att starta ett saltkar igen, men skulle gärna få det så lättskött som möjligt med så lite teknik som möjligt då mitt förra hade för mycket av den varan. En sak som störde mig och frun var Osmosen som ständigt stod och droppade i badrummet, så jag tror nog hon blir mer lättövertalad utan den Så innan man börjar övertala så undrar om det är någon kunnig här som skulle kunna ta en titt på vattenvärdena (se länk) i Lerum. Något som är mindre bra och som osmosen skulle fixa? Eller skulle det "gå" utan? Vill ju inte ha en algodling eller döda djur! För att ge lite mer info så är tanken att starta ett Blenny (80L) eller liknande kub och i korallväg hålla mig t…

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  12. En fråga om dosering. Jag har köpt en doserpump med tre kanaler men skulle vilja dosera fyra ämnen Ca, KH,MG och kolkälla. Hur gör jag? Finns det några ämnen som kan blandas? Eller finns det något ämne jag kan dosera via osmolator?

• 3 svar
    • 687 visningar
  13. jag håller på att starta upp mitt fish only på 400 l och har lagt ner korallgrus, byggt upp all konstruktion med faxesten (ca 50-60kg) och fyllt upp med osmos vatten. jag har 14.000 l cirkulation med 2 tunze streamers (som är på konstant) och så här har akvariet stått i 1 månad, med lite belysning då och då (t5), pga saltet jag har beställt har bara blivit försenat för varje vecka.. jag har kollat värdena på vattnet och allt är ok. det är väl inget problem att blanda ner salt nu och använda detta vatten? tänkte på om det har blivit surt/dåligt.. glömde säga att jag har bytt ca 60-80 liter under tiden..

• 3 svar
    • 812 visningar
  14. Started by jonasroman,

Vi har diskuterat i olika trådar vilka näringsnivåer man skall sträva efter o i vilken relation. Både cyanodebatten o kolkällor kommer har med detta att göra, men här kommer ett försök att starta en tråd som mer handlar om näringsbiten i sej. De talas om en kvot, baserat på den kvot av Kol, Kväve, o Fosfor atomer, som levande celler fixerar vid tillväxt.I de flesta exempel har zooplankton använts. Sedan har man enligt min uppfattning felaktigt översatt detta till att denna kvot helst skall råda även i vattnet, o skyllt på denna avvikande vattenkvot om vi tex får cyano. Att själva cellen/bakterien/zooplankton etc fixerar eller använder dessa tre ämnen i realationen 100/16…

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  15. Finns det nåt bäst före datum på produkter av denna typ? Hur länge kan man använda öppnade flaskor?

• 3 svar
    • 605 visningar
  16. Started by Saltis,

jag undrar om man kan lägga rowaphos och aktivt kol i samma ytterfilter? har dom i nylonstrumpor.

17. Started by Appen,

Hej har fått mitt vatten analyserat på ett miljö lab och har en fråga om Vanadin. Uppmätt värde var 7,5 mg/l Vanadin, vilket jag tycker låter VÄLDIGT högt, är det någon som vet om det hör till saltvattens akvarie? Jag har aldrig hört talas om detta. MvH Appen

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by runstenen,

Vad är era erf av spårämnen fr Fauna Marin i kombo om man kör deras balling light ? Idag kör jag med Color elemnets 1,2,3 som jag fick av en polare. Jag har inte tillsatt Ultra Trace a,b,c i balling dunkarna. Borde man det även om allt stortrivs ? Ngn som märkt ngn skillnad med eller utan dessa 6 olika produkter, alltså: Fauna Marin Balling Light Trace A, B, C Fauna Marin Color Elements x3

• 3 svar
    • 722 visningar
  19. Started by Bliaze,

Hej! Hur farligt är det med för mycket no3? Hur motvärkar man det? Med och utan buffert? Har ca 15 nu. är det farlig mycket?

• 3 svar
    • 1,6k visningar
  20. Started by Freddi,

Hej !! Eftersom jag inte är så bra på Kemi så ställer jag denna fråga till de som har mer koll på kemin !! Läser man i Saltvattensguiden för Dummies bla. så står bland ballingtillsatser att man kan blanda i Magnesium klorid och Magnesiumsulfat. Och nu till frågan: Kan man inte använda Magnesiumoxid??? Jag vet att det är betydligt mer svårlösligt och att vattnet kan bli mer basiskt. Finns det fler nackdelar eller funkar detta också???

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  21. Hej! Jag är i fasen att beställa allt till mitt nya akvarium. Min fundering är vad jag ska använda för bakterier för att cykla akvariumet? Jag har köpt red sea levande sand och har tänkt köpa död sten (typ Marco rocks). Microbacter XLM har jag förstått det som ska vara bra men där står det väl understruket att man inte får ha levande sand. Red Sea mature kit verkar utgå från levande sten Vad finns det för annat jag kan använda? Just detta är jag inget bra på så jag söker hjälp här. Tack på förhand! mvh martin

22. Started by Trilobite,

Nu har jag åkt på århundradets invasion av plattmaskar - vissa säger att mandariner kan äta upp dem, men ingen verkar ha egna efarenheter. Jag hade inte tänkt ha mig en wrasse, men en mandarin står på önskelistan, så det vore bättre. Någon som vet?

• 3 svar
    • 1,7k visningar
  23. Started by paulito,

vad är det vinröda som finns lite över allt?

• 3 svar
    • 866 visningar
  24. Started by dominique,

Hej, Har fått alldeles för hög fosfathalt och skall nu hålla upp med matning ett tag och göra vattenbyte med 20 % två gånger i veckan tills det är stabilt. Bör jag köra ngn fosfatremover förutom Deltecs kol? Har läst vissa trådar där det rekommenderas fosfatremover som är alu-baserad men jag har mycket koraller som jag gör allt för att rädda. Tips?

25. Started by jonasroman,

Ny artikel från undertecknad. Mvh Jonas Roman

• Gilla
    • 3 svar
    • 474 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.