Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Datate,

Håller nu äntligen på att justera in min Ca-reaktor efter mycket om och men. Har ca kH 49 ut ur reaktorn (Deltec PF-601s) vilket skall vara bra som utgångsläge. Nu ska jag bara hitta förbrukningen i karet så kanske jag äntligen kan få värdena stabila. Problemet är dock att kH sjunkit till 5!!! Medans Ca ligger på runt 570 och Mg 1420. Antar att jag måste hitta en bra nivå på värdena som sen reaktorn skall upprätthålla. Frågan är bara hur tusan jag skall korrigera mitt extremt låga kH samt mitt väldigt höga Ca!? Kör TropicMarine Balling och tillsätter ca 2dl av varje flaska dagligen, vilket uppenbarligen krånglat till vattenparametrarna. Har haft svårt att förstå vilken fl…

• 4 svar
    • 909 visningar
  2. Started by jonasroman,

Hej Troligen är det inget mystiskt alls med chemiclean(sällan något är mystiskt för övrigt) Det innehåller enligt uppgifter jag fått från fler håll (100% ej validerat mel bl.a. från en Dr) antibiotika och närmare bestämt erytromycin. Om det stämmer sysslar dom med ful marknadsföring för de skriver att det inte innehåller ”Erytromycinsuccinat”. Erytromycin är det likväl. Succinat och andra ändelser är bara salter man ”kopplar på” för att styra upptaget i människan magtarmkanalen, var man vill ha upptaget etc. Spelar alltså ingen roll, erytromycin”xx” är lika mkt erytromycin och antibiotika som erytromycinsuccinat. Ful…

• Gilla
    • 1 svar
    • 909 visningar
  3. Started by Blåbert,

Valde att prova balling med tillsats av NaCl-fritt salt från en fjärde dunk. Om man räknar ut dygnsförbrukning för en dunk NaCl-fritt och sen tillsätter VÄS i den så att det blir rätt mängd, skulle det funka, eller händer det nåt oönskat i dunken? Minsta bakterieförekomst kanske exploderar? I mitt fall skulle det röra sig om 15 ml VÄS på 5 l med 122g salt i Jag är införstådd med att det blir svårt att variera VÄS på detta sätt...

• 5 svar
    • 908 visningar
  4. Started by Capote,

Hej. Har en fråga angående Calciumhydroxid. Om man rör ut kalciumhydroxid i vatten och väntar ett tag så får man klart vatten med olöst kalciumhydroxid i botten. Det har vi använt i hobbyn vid vårt ersättningsvatten. Om man inte använder det klara vattent utan rör om igen, låter det sjunka, rör om igen o.s.v. Kan man så småningom skapa en emulsion där man inte får något klart vatten även om man låter vätskan stå åtskilliga timmar? Vill inte nå detta stadium men skulle kunna förklara varför kalmixrar kan konstra om man inte fyller på med nytt friskt vatten regelbundet.

• 2 svar
    • 908 visningar
  5. Started by Ouscazz,

Ja, jag vet.. använd sökfunktionen i forumet. Jag har sökt men hittar inte vad jag söker. Intresset har väckts för Tritonmetoden och jag funderar på att prova om det är så bra som de flesta användare säger. Är det någon som har, eller vet om, en tråd som berättar hur man startar upp Tritonmetoden med refugium?

• Gilla
    • 2 svar
    • 907 visningar
  6. Started by hagbard,

Hur stora vattenbyten kan man gör i procent varje dag i en vecka? i ett kar med koraller

7. Hej har följande vattenvärden i min burk 350 l +sump 80 liter Fosfat cirka 0,1-0,2 Kh 6 Nitrat 10-25 Mg 1500 Ca 500 Salthalt 1,024 Cirkulation två tunze stream 6000/l Belysning MH 250 inom kort 4x39 t5 Skummare NItratfilter Fosfatfilter med nystart av biopellets (vart igång sen torsdags) Inga tillsatser men skall börja med balling snart.

• 5 svar
    • 906 visningar
  8. Started by Aquario,

Hej. Jag undrar om aktivt kol och fosfat remover tar bort spår ämnen som jag doserar. Jag har nyligen börjat med Easy-Life Maxicoral A&B.

• 2 svar
    • 905 visningar
  9. Started by saltatrox,

Har någon erfarenhet av denna produkt ? Har ni doserat i revakvarium ?

10. Hej ! jag använder en billig (men kraftig) pump för att pumpa vatten från min osmosvattenbehållare till en behållare där jag blandar saltvattenför och som är placerad ca 3 meter ovanför pumpen. Pumpen är konstant dränkt i osmosvatten. Pumpen jag använder är en Go/tech från Clas Olsson och är igentligen till för att att tömma pooler etc. och är inte "safe" för saltvatten. Jag undrar om denna pump, trots att den inte kommer i kontakt med saltvatten, skulle på sikt kunna fälla ut ämnen som är skadliga för organismerna i mitt korallrevsakvarium (1300 liter) ? (karet är ännu obefolkat så jag har ingen organism som signalerar obehag) Mvh Magnus

• 3 svar
    • 905 visningar
  11. Har precis gjort lite tester här hemma och till min förvåning hade jag fosfat, verkligen inte skyhög men fortf långt över jag hade trott! Testerna säger: Salthalt 1.026 (refraktometer) Nitrat 0 (Red Sea) Fosfat 0.3 (Tropic Marine) Hur stor är chansen att man ligger på 0 i nitrat men har mätbar fosfathalt? Det skall tilläggas att jag kör på vanligt kranvatten. Har inga fiskar, dock en pepparmintsräka (som inte får något annat än att mumsa mina glasrosor), så jag tillsätter inte fosfat i form av mat eller liknande.

• 5 svar
    • 905 visningar
  12. Started by Fagerberg,

Någon som gör det ? Man måste ju kunna fixa det med en spruta varje kväll eller ?

• 6 svar
    • 904 visningar
  13. Started by sven-Åke,

Hej alla saltisar. Jag har en undran,har preis börjat tillsätta mg i akvariumet.Är det bättre med pulver en flyttande?Användt ett par gånger Easy-Life flyt. Vad kör ni andra med?mitt kar är 200l. Tackar i förhand.Ha en trevlig jul framför karen.

• 1 svar
    • 904 visningar
  14. Started by Fisherman`s Friend,

Hej som en bekväm akvarist så verkar ju detta vara ett medel som kan tänkas passa mig. Jag har inga svårskötta koraller utan håller mig till knappar, xenia,euphyllia och några andra mjukkoraller. Kan detta vara något att köra med. Min ambition är att ha många koraller i akvariumet och jag kan då tänka mig att spårämnen förbrukas snabbare då. Jag har en tendens att vara extra ambitiös under vissa perioder för att sedan gå ner i svackor men ett sånt här medel borde ju kunna passa mig. Jag kör med ett nytt salt som är extra magnesium och kalk berikat. Saltet har varit helt underbart mina koraller har börjat växa sen jag köpte detta nya salt jag kan varmt rekomendera detta. …

• 2 svar
    • 904 visningar
  15. Started by BatmanGefle,

Det här inlägget är en fråga som inbegriper Alkatronic men även i förlängningen motverkar köpet av Alkatronic för vissa, men jag hoppas @jonasroman ändå ger sin syn på saken... Min undran är...pH är ju ganska lätt att mäta...pH är även beroende av korallernas fotosyntes. Finns det en grov uppskattning av förbrukningen av KH jämte värdet av pH? Dvs om mitt pH är 8,05 nattetid och 8,21 vid full ljustid/fotosyntes, kan man säga nåt om hur mycket av den totala dygnsförbrukningen av KH som sker vid ph<8,10 och hur mycket som sker vid pH>8,10..?

16. Started by Kim Rosenqvist,

Jag har fått tag på en begagnad deltec km500 kalkmixer/reaktor som jag håller på att koppla in. Jag skulle dock gärna önska lite tips i hur jag kan tänka kring volym och påverkan på kh/ca, fosfat, pH. Jag har ett system på cirka 400 liter. Kh ligger på cirka 9 och ca ligger på ca 430. PH ligger runt 8 +/- 0.1. Fosfat ligger på 0.02 isch. Kalkmixern har en volym på 5 liter. Har en alkatronic och en dosetronic och tänkte för kontrollbarheten köra via en av doserpumparna. Jag har kikat på lite videor om kalkvatten/kalkmixer från bland annat Julian sprung, BRS, reef dudes och farm boy reef. Men har inte landat i vissa frågor. …

17. Started by Sador20,

När ni har handlat osmos anläggning i Danmark vilken modell och är ni nöjda?? Ska man beställa något mer när man ändå beställer?? glad sommar på er!

• 1 svar
    • 902 visningar
  18. Started by Iceaxeon,

Tjena Är det någon som kör med/eller testat deras ultraphos 0.04 produkt? Håller den vad den lovar? Mvh Johnny

• 3 svar
    • 902 visningar
  19. Started by Waterboy,

Tjena, fick hem Saliferts Silikattest idag. Som tidigare så finns instruktionerna endast på tyska och min tyska är under all kritik. I instruktionerna står det iaf att man mäter upp 1ml testvatten och droppar i 4 droppar av reagens 1 och 4 droppar av reagens 2 och till sist tillsätter man en sked reagens 3. Sedan står det då att man skall jämföra provets färg mot färgkartan och att om man gjort det mera noggranna testet skall man multiplicera skalan med 10. MEN det står ingenstans hur man gör ett noggrannare test, är det 10ml testvatten som gäller eller 2ml? Hur många droppar av reagenserna skall användas? Sökte på webben och hittar minst 3 olika instruktioner på hur jus…

• 3 svar
    • 901 visningar
  20. Har lite låga halter med barium enligt senaste ICP testet men har inte någon ren barium hemma men fann några riktigt gamla flaskor med strontium/barium komplex från oceanakvarium i akvarieboden. Frågorna blir då.. Kan de bli för gamla/fälla ut eller tillföra något som inte är önskvärt i akvariet? Vilken koncentration är det - hur mycket höjer de strontium och barium / 100 liter? - det står inte på flaskan. Någon som vet? mvh Andre @Oceanakvarium

• 14 svar
    • 901 visningar
  21. Started by balofix,

Hej ! Någon som kan hjälpa mig med instruktioner på hur mycket vatten respektive regent som jag ska ha i testflaskan ?

• 1 svar
    • 900 visningar
  22. Started by Gnarkill,

Jag har mätt mitt PH värde nyss i akvariet och det ligger på 7,5 vad skall jag göra för att få upp det till den önskade nivån? Samt att min KH låg på 4. Korallerna börjar se hängiga ut och så vidare /Tom

• 1 svar
    • 900 visningar
  23. Hej! Vilket fabrikat upplever ni som visar skapligt rätt , samt har en bra hållbarhet vid normal användning? Ingår förresten dessa i Triton testen och isf någon som jämfört med egna test?

• 0 svar
    • 899 visningar
  24. Started by MARHAG,

Hej, tittade igenom mitt skåp med tester och en del är ganska gamla. Jag antar att de inte är pålitliga i all evighet så jag ska skaffa några nya. Har använt Saliferts tester förr varit sådär nöjd med dem. Några har varit svåravlästa och därför så blir resultatet en tolknings fråga vilket inte är så bra. Så frågan är vad är bra idag? Pålitliga och lätt avlästa? Vad använder ni?

• 5 svar
    • 899 visningar
  25. Started by Ouscazz,

Jag bytte salt för ett par veckor sedan. Från Instant Oceans vanliga till deras revsalt. KH rusade i höjden och flertalet LPS'er och skivanemoner blev/är nu väldigt sura. Finns det fler som har liknande erfarenhet av Instant Oceans salter? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 svar
    • 899 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.