Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 245 ämnen i detta forum
-
Här är mina råd för att chaeto/refugium att trivas 1) högt flöde, cheato behöver det 2) PO4 ej under 0.02, då stannar chaeto att växa 3) viloperiod, dvs max bel tid 12 timmar (kanske 16h, men en mörkerperiod behövs i alla fall) 4) Doser järn o Manganese 5) Dosera Kalium vid behov, chaeto konsumerar kalium 6) Om nitrat går under 2-3 ppm kanske, dosera även lite nitrat 7) Undvik Mg över 1450 8. rätt belysning, dvs helst en lampa dedikerad för alger (mest röda o blå våglängder). 9) Skörda inte för mkt åt gången, det behövs en hel del chaeto kvar hela tiden sp inte cyano o annat tar över. Spä på med era 🙂 …
-
-
- 4 svar
- 927 visningar
-
-
Vad säger ni om FM bacto reef balls? Fungerar det? Och visst kan man kombinera med kolkälla - ex Nopox-x? Vill sänka no3 - och vill egentligen sluta med Nopo-x då det "kladdar ner" pumpar mm. Vad säger ni?? T
-
-
- 6 svar
- 927 visningar
-
-
Hejsan. Hade för några år sen ett litet 150L kar med några mjukkoraller (och fisk) som växte som ogräs. I detta kar tillsatte jag T.M. magnesium med jämna mellanrum. Detta var jag tvungen att göra för att hålla halten uppe på en acceptabel nivå. I mitt nuvarande 500L kar har jag bara SPS-koraller (och fisk såklart). Det har varit igång i 11 månader och jag har tillsatt ungefär 6-8 teskedar magnesium hittills. Detta är "en droppe i havet" i jämförelse med mitt tidigare kar. Gör vattenbyte lika ofta som då. Varför sjunker inte Mg-halten? Vilka djur/växter behöver mycket magnesium? Kalkalgerna frodas ändå.
-
- 4 svar
- 927 visningar
-
-
Är det någon som vet hur man ska hantera Grotec Calsioum Pro Instant och Magnesium Pro. Det finns ingen beskrivning om man ska låta det stå förblandat eller om man löser det och häller direkt i akvariet. //Peter
-
- 3 svar
- 927 visningar
-
-
Är det många av er som kör med detta? Bruksanvisningen gällande doseringen är inte något konstigt, men hur ofta ska man dosera. Ger det någon effekt?
-
- 3 svar
- 926 visningar
-
-
har börjat tillsätta tropic marines Ca och Mg. Har höjt dosen med Ca för att få upp värdet, blandar pulver + vatten i en liten burk och häller sedan i akvariet. tycker inte det löser sig lika bra annars, lite pulver lägger sig på botten. när jag häller i kalkgroggen i akvariet så blir vattnet mjölkigt, det lägger sig dock på nån timme, men är detta "farligt" ? kan något ta skada av detta? har inte överskridit maxdosen som tropic marine angett.
-
- 3 svar
- 926 visningar
-
-
Valde att prova balling med tillsats av NaCl-fritt salt från en fjärde dunk. Om man räknar ut dygnsförbrukning för en dunk NaCl-fritt och sen tillsätter VÄS i den så att det blir rätt mängd, skulle det funka, eller händer det nåt oönskat i dunken? Minsta bakterieförekomst kanske exploderar? I mitt fall skulle det röra sig om 15 ml VÄS på 5 l med 122g salt i Jag är införstådd med att det blir svårt att variera VÄS på detta sätt...
-
- 5 svar
- 926 visningar
-
-
Finns det något bäst före datum på osmosvatten i dunk? Funderar på att fylla upp ett antal dunkar och ställa undan för att ha som nödfall om man måste göra ett större "panikbyte". De kommer då inte bli placerade lättillgängligt så det blir inte snurr på dem vid det vanliga vattenbytet.
-
- 4 svar
- 926 visningar
-
-
Håller nu äntligen på att justera in min Ca-reaktor efter mycket om och men. Har ca kH 49 ut ur reaktorn (Deltec PF-601s) vilket skall vara bra som utgångsläge. Nu ska jag bara hitta förbrukningen i karet så kanske jag äntligen kan få värdena stabila. Problemet är dock att kH sjunkit till 5!!! Medans Ca ligger på runt 570 och Mg 1420. Antar att jag måste hitta en bra nivå på värdena som sen reaktorn skall upprätthålla. Frågan är bara hur tusan jag skall korrigera mitt extremt låga kH samt mitt väldigt höga Ca!? Kör TropicMarine Balling och tillsätter ca 2dl av varje flaska dagligen, vilket uppenbarligen krånglat till vattenparametrarna. Har haft svårt att förstå vilken fl…
-
- 4 svar
- 926 visningar
-
-
Hej Troligen är det inget mystiskt alls med chemiclean(sällan något är mystiskt för övrigt) Det innehåller enligt uppgifter jag fått från fler håll (100% ej validerat mel bl.a. från en Dr) antibiotika och närmare bestämt erytromycin. Om det stämmer sysslar dom med ful marknadsföring för de skriver att det inte innehåller ”Erytromycinsuccinat”. Erytromycin är det likväl. Succinat och andra ändelser är bara salter man ”kopplar på” för att styra upptaget i människan magtarmkanalen, var man vill ha upptaget etc. Spelar alltså ingen roll, erytromycin”xx” är lika mkt erytromycin och antibiotika som erytromycinsuccinat. Ful…
-
-
- 1 svar
- 926 visningar
-
-
Har haft grumligt vatten några dagar och misstänker nu att det är småbubblor, kommer väl troligen från skummaren? Vad göra, har startat om mitt akvarium, har inte haft problemet tidigare. Ska testa slå av skummaren im det inte hjälper justera flöde/höjd etc. Några tips?
-
-
- 9 svar
- 925 visningar
-
-
-
Jag har ett litet Cocoon på 31 liter som stått med saltvatten 2 månader nu. Jag har ett JBL Easytest med stripes för 6 mätvärden och jag har kollat av regelbundet sedan start men inget av värdena har förändrats en enda smula, trots att kiselalger mfl. kommit och nu stabiliserats. Är dessa tester inte så tillförlitliga/nogranna? Testet indikerar också att jag ligger på GH >21°d hela perioden, vilket inte ska vara bra men vad skulle det kunna bero på? tack på förhand!
-
- 4 svar
- 924 visningar
-
-
Har börjat med Rowaphos för att sänka Po4 som enligt RedSea ligger på 0.08 och Triton ICP 0.28. Undrar över hur ni gör med Rowaphos i era reaktorer? För det flyter upp och kommer ut micropartiklar från min reaktor när jag lyser med ficklampa. Ett fint lite bubblande rippel på ytan av Rowaphos, men resten av vattenpelaren har en fin skönjbar vandring av rowapartiklar. Har inget rejält flås genom reaktorn. Sänker jag flödet mer blir det nästan som RO. Vill inte gärna få förhöjt Fe i karet.
-
- 4 svar
- 924 visningar
-
-
Hej! Jag har ännu inte hunnit starta upp något saltkar, men just nu håller jag på att planera inför min framtida inköpslista. Då jag läst på under en rätt lång tid nu, både här i forumet, reefcentral, Garf och flera andra sidor så verkar den enklaste metoden att hålla Mg/Ca/Ph/Kh etc stabil genom att använda Garf's metod. Deras hemsida är oerhört krånglig att navigera sig igenom och väldigt gammaldags(och en del reklam) http://www.garf.org/bulletproofreef/bulletproof.asp Jag undrar om någon använd den metoden och om de har fått bra resultat? Även tankar kring allt är välkommet
-
- 7 svar
- 924 visningar
-
-
Vad ska jag göra åt mitt höga nitrat värde. Just nu ligger den på 50 för två månader sen var de 0. För ett par år sen så körde jag med vodka metoden men vad ska jag testa nu. Känner ingen panik över behöva sänka men jag vill inte att de ska öka heller. Biopellets kanske? Har ju matat en hel del sista tiden för att få igång mina anthias. Gjorde ett 20 l vattenbyte igår gör väl ett till i helgen. Akvariet är på 300l Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 11 svar
- 924 visningar
-
-
Hej , Läste att man ska hålla samma temperatur på vattnet när man blandar i saltet som det är i akvariet. För att få rätt utslag på hydrometern. Är detta nödvändigt ? Eller kan man blanda i rumstempererat?
-
- 2 svar
- 924 visningar
-
-
Hej, har ett RSM 250 sedan 3 månader. Har kollat värden (seneye, red sea tester) som visar Temp. 26,5 PH 8,44 NH3 0,001 NH4 6,78 O2 8,0 NO3 mer än 25 fosfat 0,06 Tycker att det skummar dåligt och om jag justerar bara lite på luften så svämmar allt över i skummaren. Hur gör jag för att få ner nitratet på en låg nivå eller är det ok? Kan man hälla i något i akvariet istället som minskar nitratet. Jag har Active kol och fosfat reduser i filtret.
-
- 3 svar
- 924 visningar
-
-
Hejsan Undrar om det är stora skillnader mellan märken av aktivt kol. Framgår inte alltid om de är anpassade för salkar eller inte. Skulle uppskatta om ni kan rekommendera något märke. Jag har också sett kol som sägs vara återanvändbart genom att man har kolet i micron (max 2 gånger)?! Funkar det med allt kol och är det fortfarande effektivt? Mvh Peter
-
- 0 svar
- 924 visningar
-
-
Byggt mig en co2tvättreaktor för 40kr. Skulle man köpa en fabrikstillverkad, ja dvs ett plaströr med in o utlopp...kostar det 1500kr. Just sk reaktorer är verkligen ngt jag ej förstår att det kan kosta så mkt för så otroligt lite man får (undantag kalkreaktor för där är det mer prylar fast givetvis även där ett överpris för lite plast). Nöjd, o snygg e den med:-) PS: moderator får gärna flytta träden till "gör det själv" men fanns ingen underrubrik där som passade...?
-
- 5 svar
- 924 visningar
-
-
Jag installerade några 100 g Rowaphos igår och efter det lät Mastertronic mäta PO4 i princip var tredje timma under ett dygn. Tidigare så har det här varit en gissningslek såvida man inte manuellt gjorde en mätning var 3:e timme vilket jag gissar att inte ens Lasse gör 😉 Hur som helst , väldigt intressant. I början gick PO4 ner med 0,007 ppm per timme men redan efter ett dygn så börjar mediat mättas och hastigheten sjunker. Väldigt intressant, lärorikt och också en ökad säkerhet att monitorera sänkningen så här.
-
-
- 7 svar
- 923 visningar
-
-
Hej! Letar efter en sträng jag läste förut hur man skulle koppla silikatfiltret efter osmosen,ta in vatten underifrån eller ovanifrån med olika teorier. Kan nu inte hitta på den så hur ska jag koppla silikatfiltret för bästa effekt?
-
- 1 svar
- 923 visningar
-
-
Funkar silicatfilter utan osmos? Alltså om man kopplar på den direkt på kranen och låter den sakta filtrera kranvattnet blir man av med silicatet i kranvattnet då?
-
- 4 svar
- 923 visningar
-
-
hur ska värderna ligga .för att det ska vara godkänt ??? typ ph fosfar nitrat kh m.m kan ingen lägga ut en lite lista på hur det ska ligga för att det ska vara bra ... fan som nybörjare så får man ett värden sen vet man inte om det är okej eller inte .. nog att jag läst en del men det skulle vara skönt och ha en lite lista men kunde titta över ,.. så om det finns någon vänlig själ som kanske kan skriva ut lite riktlinjer på hur värderna ska ligga . vet att kanske många tycker olika men men ... mvh peter
-
Hej. Jag har den senaste tiden mätt 8-8.3 ungefär i KH värde. Nu de senaste 2 dagarna har jag satt i endel fraggar i vattnet som limmades med revepoxi. Igårkväll innan jag la mig var jag lite taskig i huvudräkningen och skulle dosera efter den dagliga förbrukningen som brukar vara 0.3. Men då råkade jag hälla i en dosering som borde höjt det med ungefär 0.7 i värde. Idag när jag kom hem så mätte jag för att kolla så jag inte klantat mig för mycket med det jag doserade. Värdet låg idag på 7.1 (dubbelkollat) Kan isättning av för mycket nya koraller ge en KH-dropp så "drastiskt"? Doserar dagligen mineralsalt(seltin) för att höja ett lågt Kaliumvärde om detta spelar in. Akvar…