Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Jojo,

Jag har lite ballingsalter och tänkte blanda 1 liters lösningar. Skulle vara mycket tacksam för hjälp med ett bra recept! Det jag har är: 646 gram kalciumkloriddihydrat 843 gram natriumvätekarbonat 267 gram magnesiumkloridhexahydrat Det jag inte har ännu är natriumkloridfritt salt. Tänkte köpa detta alternativt fortsätta med veckovisa 10%-iga vattenbyten. Jag har precis buffrat upp värdena till där jag vill ha dom, och har en doserpump redo att kopplas in. Någon som har koll tex: @jonasroman

2. Hej! Den som inte frågar får inget veta så här kommer en fråga till. Idag installerade jag ett ytterfilter ihopkopplat med ett deltec uv-c 10w till mitt 120liters kar. Jag skrev i en annan tråd att jag hade lite parasiter på en kirurg och därför kopplade jag in uv-c filtret. Jag bytte/fyllde på ca 8 liter färskt saltblandat osmosvatten vid bytet och efter detta började korallerna dra ihop sig det fortsatte senare med skivanemonerna och detta pågick fram till lampan släktes. Då Ca hade sjunkit till 400 ppm ökade jag detta också i och med vattenbytet. Vattnet jag bytte med var säkert några grader kallare än i burken. Min fråga är om det är normalt att korallerna drar ihop s…

• 3 svar
    • 981 visningar
  3. Started by akutmottagning,

erfarenheter av red sea's tester går dom ens att jämnföra med hanna?

• 11 svar
    • 981 visningar
  4. Started by Trilobite,

Mitt kar är på uppstart och jag ploppade i den döda stenen (varav 30 kg upphackad sten) i förrgår. Innan har stenen legat i blöt i en 10 dagar (kranvatten). Den borde läcka en massa fosfater och även öka nitrat/nitrit eftersom den luktade som om den innehöll en hel del organiskt material (vilket legat insaltat och torkat inne i stenen ett par år). Jag kör på Aquacares Phosphate-minus (som gick ut för ett år sedan) med skummare. Enligt JBL:s test ligger fosfat på 1 mg/L (+ ammonium 0,3 mg/L, nitrit 0,07 mg/L och nitrat 1 mg/L). Det finns alltså en del organiska ämnen i vattnet, men inget skummas av - om inte skummaren tar med sig fosfatet kommer det ju inte att sjunka. Ja…

• 0 svar
    • 981 visningar
  5. Started by thomas5547,

Vet att det finns flera olika märken på olika vattentester.. Men vilka är igentligen bäst, och enklast? Jag menar som tex, saliferts KH test.. om man gämför med tex, Tetra.. Eller calsiumtest, från Salifert.. hur jobbigt som helst, att sitta och droppa och droppa.. Vilka ska man använda sig av? Det måste ju finnas enkla tester, som är bra, eller?

6. Started by andreassofus,

hej! nu har jag fått hem några nya tester från salifert och till min fasa upptäckte jag att instruktionerna var på engelska och min engelska suger, förstår väl ungefär hur man ska göra men jag är inte säker så nu undrar jag om det finns något ställe på internet där man kan ladda ner instruktionerna på svenska? eller om någon kan tala om hur man ska göra. testerna är fosfattest, magnesium och kalciumtest mvh Andreas

• 6 svar
    • 979 visningar
  7. Started by MARHAG,

Hej, tittade igenom mitt skåp med tester och en del är ganska gamla. Jag antar att de inte är pålitliga i all evighet så jag ska skaffa några nya. Har använt Saliferts tester förr varit sådär nöjd med dem. Några har varit svåravlästa och därför så blir resultatet en tolknings fråga vilket inte är så bra. Så frågan är vad är bra idag? Pålitliga och lätt avlästa? Vad använder ni?

• 5 svar
    • 978 visningar
  8. Started by Linnex,

Finns det något bäst före datum på osmosvatten i dunk? Funderar på att fylla upp ett antal dunkar och ställa undan för att ha som nödfall om man måste göra ett större "panikbyte". De kommer då inte bli placerade lättillgängligt så det blir inte snurr på dem vid det vanliga vattenbytet.

• 4 svar
    • 978 visningar
  9. Started by Jurgonh,

Hejsan, har försökt hitta nån tråd om detta men inte hittat. Skulle nån vänlig själv orka skriva ner vilka som är dom optimala värdena av följande. Och hur man senare kontrollerar altså ökar eller sänker värderna till det optimala. Så jag vet vad jag skall göra när jag nu mäter alla värden framöver. Skulle vara mycket snällt =) Eller hänvisa mig till rätt tråd om jag har varit blind när jag letat. Nitrit Nitrat Fosfat PH KH Calsium Mg Strontium Jod Nått mer?

• 3 svar
    • 977 visningar
  10. Started by milk,

mellan vilka tal ska KH helst ligga på? har buffrat upp nu till 9 ungefär.

• 5 svar
    • 977 visningar
  11. Started by KMG,

Har börjat med Rowaphos för att sänka Po4 som enligt RedSea ligger på 0.08 och Triton ICP 0.28. Undrar över hur ni gör med Rowaphos i era reaktorer? För det flyter upp och kommer ut micropartiklar från min reaktor när jag lyser med ficklampa. Ett fint lite bubblande rippel på ytan av Rowaphos, men resten av vattenpelaren har en fin skönjbar vandring av rowapartiklar. Har inget rejält flås genom reaktorn. Sänker jag flödet mer blir det nästan som RO. Vill inte gärna få förhöjt Fe i karet.

• 4 svar
    • 977 visningar
  12. Started by svedalaciklid,

kan man tillsätta grotechs magnesium pro utan kalkreaktor ? och hur dosera?

• 5 svar
    • 976 visningar
  13. Hej! Jag har ännu inte hunnit starta upp något saltkar, men just nu håller jag på att planera inför min framtida inköpslista. Då jag läst på under en rätt lång tid nu, både här i forumet, reefcentral, Garf och flera andra sidor så verkar den enklaste metoden att hålla Mg/Ca/Ph/Kh etc stabil genom att använda Garf's metod. Deras hemsida är oerhört krånglig att navigera sig igenom och väldigt gammaldags(och en del reklam) http://www.garf.org/bulletproofreef/bulletproof.asp Jag undrar om någon använd den metoden och om de har fått bra resultat? Även tankar kring allt är välkommet

• 7 svar
    • 976 visningar
  14. Started by Beppe,

Kan man blanda magnesiumpulver med kalciumhydroxiden i kalkmixern eller får man några oönskade effeker av detta? Vore ett smidigt sätt eftersom jag ersätter mitt avdunstande vatten genom kalkmixern.

• 3 svar
    • 976 visningar
  15. Started by Fagerberg,

Någon som gör det ? Man måste ju kunna fixa det med en spruta varje kväll eller ?

• 6 svar
    • 975 visningar
  16. Started by Lunka,

Kollat runt lite nu när jag skall köpa biopellets igen. Tänkte köpa XL nu men såg att det finns fler märken. Är det samma produkter med olika namn eller är ngt bättre än det andra? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 4 svar
    • 975 visningar
  17. Started by campokatt,

Undrar vad som är bäst att använda om man bara vill höja ph? Har tyvär ganska dålig avdunstning i mitt akvare så jag kan inte hälla i mer än kanske 1,5-2 l KW i veckan. KH ligger på strax under 12 och ca ligger oxå bra, ca 420. Finns det nått man kan hälla i som bara påverkar ph och låter dom andra värdena vara ifred? Målarsoda ska ju höja ph med döda kh.... Vill jag ju inte. Ingen jättefara på taket då ph ligger på 8,1 nu på kvällen o 7,9 ibland på mornarna när jag inte doserat KW på ett par dagar. Är mest nyfiken på hur man kan höja det nån enhet.... Doserar inte nått annat än KW för tillfället då karet bara är 1,5 månad gammalt o värdena liggar på bra nivå ändå än så l…

• 3 svar
    • 975 visningar
  18. Started by Scuba,

Hej! Har ett nystartat 720l kar med marco rocks samt lite levande sten, varit igång ca 1månad mörklagt, och sen ca 2-3v med belysning på 2-3tim/dag. Nu till min fråga, mitt Kh, Ca och mg sjunker stadigt, vad är det som förbrukar dessa, har ju inga koraller eller kalkalger i karet? Har förstått att Kh förbrukas i nitrifikationsprocessen på nåt sätt men är det samma med mg och ca? Mg 1350 nu 1200 Ca 420 nu 320 Kh 8.9 nu 6.8

• 6 svar
    • 974 visningar
  19. Started by Dez3d,

Hej, jag har just fyllt mitt kar med osmosvatten och inväntar leverans av salt i kommande vecka. Vattnet har legat still i huvudkaret i ca 12 timmar och jag har nu mer vatten att tillsätta för att kunna slå på cirkulationen. Kan det bli problem med osmosvattnet om inte salt tillsätts snarats? Jag hade tänkt att testa mitt system innan saltet anländer. M.v.h Peter

• 2 svar
    • 974 visningar
  20. Started by DaTrucka,

Kan komma över lite av detta med. Kan det användas till kaliumhalten, och finns det olika renhet på den med, kommer inte åt säckarna för tillfället så jag kan se om det står något på dom? Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

• 4 svar
    • 973 visningar
  21. Started by Jonas Am,

Hur är det tänk att man skall använd den? Fanns inget med i instruktionsbladet.

• 9 svar
    • 973 visningar
  22. Started by fotte,

Hej. Jag har den senaste tiden mätt 8-8.3 ungefär i KH värde. Nu de senaste 2 dagarna har jag satt i endel fraggar i vattnet som limmades med revepoxi. Igårkväll innan jag la mig var jag lite taskig i huvudräkningen och skulle dosera efter den dagliga förbrukningen som brukar vara 0.3. Men då råkade jag hälla i en dosering som borde höjt det med ungefär 0.7 i värde. Idag när jag kom hem så mätte jag för att kolla så jag inte klantat mig för mycket med det jag doserade. Värdet låg idag på 7.1 (dubbelkollat) Kan isättning av för mycket nya koraller ge en KH-dropp så "drastiskt"? Doserar dagligen mineralsalt(seltin) för att höja ett lågt Kaliumvärde om detta spelar in. Akvar…

23. Started by PACE 1,

Är där någon som har provat "Aqua medics Antired". Jag undrar vad ni har för åsikter om denna produkt?

• 1 svar
    • 972 visningar
  24. Started by SagaLee,

Hej! Köpte ett Kh test och intruktionen var inte på något av de språken som vi behärskar, det var av märket Tetra test. Är det möjligt vis någon som kan berätta hur jag ska göra;-) Tack på förhand!

• 2 svar
    • 972 visningar
  25. Started by Danijel,

Har förstått att vatten som avdunstar skall ersättas med enbart osmos vatten. Har märks att efter ett tag så sjunker salthalten från 1.25 till 1.21 och det avdunstar ungefär1liter per dag. Ska jag fortsätta som jag gör eller fylla på med saltvatten, blur det inte då för hög salthalt och försvinner det salt via skummaren? För salt avdunstar inte. Tacksam om någon kan hjälpa mig och få en stabil salinitet /Danijel

• 8 svar
    • 971 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.