Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 248 ämnen i detta forum
-
Kollat runt lite nu när jag skall köpa biopellets igen. Tänkte köpa XL nu men såg att det finns fler märken. Är det samma produkter med olika namn eller är ngt bättre än det andra? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 4 svar
- 958 visningar
-
-
-
Finns det något bäst före datum på osmosvatten i dunk? Funderar på att fylla upp ett antal dunkar och ställa undan för att ha som nödfall om man måste göra ett större "panikbyte". De kommer då inte bli placerade lättillgängligt så det blir inte snurr på dem vid det vanliga vattenbytet.
-
- 4 svar
- 958 visningar
-
-
Jag har fått ett helt nytt problem sedan jag bytte 2 "blårör" emot Phillips Aquarelle. KH't dyker numera nästan 2 enheter/dag. Ifrån 7 till 5 Eftersom det knappast är rimligt att dosera karbonater flera ggr/dag så tänkte jag jag försöka mig på att dosera buffert mha en doseringspump (iks) som jag har liggande sedan växtburken. Och frågan lyder: Tror Ni det går att blanda i 10 tsk Salifert Triplebuffert i 5 liter vatten och sedan dosera en liter/dag av detta ?? Eller kommer vattnet bli mättat ??? Målet är förståss att slippa bergochdalbaneåkning vad gäller KH ! Mg och Ca är inga problem, de sjunker ca 8ppm/dag så det verkar vara lättare ! .
-
- 4 svar
- 958 visningar
-
-
Hejsan, har försökt hitta nån tråd om detta men inte hittat. Skulle nån vänlig själv orka skriva ner vilka som är dom optimala värdena av följande. Och hur man senare kontrollerar altså ökar eller sänker värderna till det optimala. Så jag vet vad jag skall göra när jag nu mäter alla värden framöver. Skulle vara mycket snällt =) Eller hänvisa mig till rätt tråd om jag har varit blind när jag letat. Nitrit Nitrat Fosfat PH KH Calsium Mg Strontium Jod Nått mer?
-
- 3 svar
- 956 visningar
-
-
Hejsan, Har ett Ytterfilter som är konstruerat för att klara saltvatten och med detta filter fick jag med massa påsar med Aktivt Kol utöver dom som är i filtret. Filtret har bara varit stående pga att jag starta upp Hörnkaret med sumpen. Tänkte därför kolla eftersom jag har massa av dessa påsar är det något jag kan slänga ner 1 av i sumpen? Eller är dessa kolpåsar inget att ha? Ytterfiltret som påsarna är tänka att vara i Tetratec EX 2400 Tänkte mest på om sådant kol som medföljer ytterfilter brukar innehålla fosfat m.m eller kan man mäta fosfathalten i kolet på nått sätt?
-
Hej har följande vattenvärden i min burk 350 l +sump 80 liter Fosfat cirka 0,1-0,2 Kh 6 Nitrat 10-25 Mg 1500 Ca 500 Salthalt 1,024 Cirkulation två tunze stream 6000/l Belysning MH 250 inom kort 4x39 t5 Skummare NItratfilter Fosfatfilter med nystart av biopellets (vart igång sen torsdags) Inga tillsatser men skall börja med balling snart.
-
- 5 svar
- 955 visningar
-
-
Hallå. Jag har fått brunt vatten när jag började använda Aqua Connect silicarbon. Är det normalt? eller har jag gjort något fel. Jag kör fortfarande sötvatten och tömde en påse (500ml) i en filterpåse (200micron) och placerade den under inkommande vatten för att få bäst omrörning av granulatet. edit: Jag använder produkten för att få bort silikater från revkeramiken innan jag börjar köra igång det med salt.
-
- 0 svar
- 953 visningar
-
-
Hej! Jag har ännu inte hunnit starta upp något saltkar, men just nu håller jag på att planera inför min framtida inköpslista. Då jag läst på under en rätt lång tid nu, både här i forumet, reefcentral, Garf och flera andra sidor så verkar den enklaste metoden att hålla Mg/Ca/Ph/Kh etc stabil genom att använda Garf's metod. Deras hemsida är oerhört krånglig att navigera sig igenom och väldigt gammaldags(och en del reklam) http://www.garf.org/bulletproofreef/bulletproof.asp Jag undrar om någon använd den metoden och om de har fått bra resultat? Även tankar kring allt är välkommet
-
- 7 svar
- 953 visningar
-
-
hej allihopa! nån som vet om det finns ett filter man kan koppla till kranen som tar bort silikat? tacksam för hjälp
-
- 1 svar
- 953 visningar
-
-
Hej. Jag har den senaste tiden mätt 8-8.3 ungefär i KH värde. Nu de senaste 2 dagarna har jag satt i endel fraggar i vattnet som limmades med revepoxi. Igårkväll innan jag la mig var jag lite taskig i huvudräkningen och skulle dosera efter den dagliga förbrukningen som brukar vara 0.3. Men då råkade jag hälla i en dosering som borde höjt det med ungefär 0.7 i värde. Idag när jag kom hem så mätte jag för att kolla så jag inte klantat mig för mycket med det jag doserade. Värdet låg idag på 7.1 (dubbelkollat) Kan isättning av för mycket nya koraller ge en KH-dropp så "drastiskt"? Doserar dagligen mineralsalt(seltin) för att höja ett lågt Kaliumvärde om detta spelar in. Akvar…
-
Någon som gör det ? Man måste ju kunna fixa det med en spruta varje kväll eller ?
-
- 6 svar
- 952 visningar
-
-
Valde att prova balling med tillsats av NaCl-fritt salt från en fjärde dunk. Om man räknar ut dygnsförbrukning för en dunk NaCl-fritt och sen tillsätter VÄS i den så att det blir rätt mängd, skulle det funka, eller händer det nåt oönskat i dunken? Minsta bakterieförekomst kanske exploderar? I mitt fall skulle det röra sig om 15 ml VÄS på 5 l med 122g salt i Jag är införstådd med att det blir svårt att variera VÄS på detta sätt...
-
- 5 svar
- 952 visningar
-
-
Hej! Köpte ett Kh test och intruktionen var inte på något av de språken som vi behärskar, det var av märket Tetra test. Är det möjligt vis någon som kan berätta hur jag ska göra;-) Tack på förhand!
-
- 2 svar
- 951 visningar
-
-
Har börjat med Rowaphos för att sänka Po4 som enligt RedSea ligger på 0.08 och Triton ICP 0.28. Undrar över hur ni gör med Rowaphos i era reaktorer? För det flyter upp och kommer ut micropartiklar från min reaktor när jag lyser med ficklampa. Ett fint lite bubblande rippel på ytan av Rowaphos, men resten av vattenpelaren har en fin skönjbar vandring av rowapartiklar. Har inget rejält flås genom reaktorn. Sänker jag flödet mer blir det nästan som RO. Vill inte gärna få förhöjt Fe i karet.
-
- 4 svar
- 951 visningar
-
-
Enligt refraktometern låg jag o nuddade 1.030...tog ur 2 liter på cirkus 120 liter vatten o tilsatte 2 liter sött..nytt resultat 1.027 Är det möjligt? Bör jag kalibrera den?
-
- 4 svar
- 951 visningar
-
-
Kan man blanda magnesiumpulver med kalciumhydroxiden i kalkmixern eller får man några oönskade effeker av detta? Vore ett smidigt sätt eftersom jag ersätter mitt avdunstande vatten genom kalkmixern.
-
- 3 svar
- 951 visningar
-
-
Hejsan. Hade för några år sen ett litet 150L kar med några mjukkoraller (och fisk) som växte som ogräs. I detta kar tillsatte jag T.M. magnesium med jämna mellanrum. Detta var jag tvungen att göra för att hålla halten uppe på en acceptabel nivå. I mitt nuvarande 500L kar har jag bara SPS-koraller (och fisk såklart). Det har varit igång i 11 månader och jag har tillsatt ungefär 6-8 teskedar magnesium hittills. Detta är "en droppe i havet" i jämförelse med mitt tidigare kar. Gör vattenbyte lika ofta som då. Varför sjunker inte Mg-halten? Vilka djur/växter behöver mycket magnesium? Kalkalgerna frodas ändå.
-
- 4 svar
- 950 visningar
-
-
Tur att man startade lungt med bara mjukisar Och 2st Blue Devil + Lite sniglar. Bra flyt i början men Nu.. Körde skummarlöst i början men fick tag på en red sea prizm för 2 veckor sen bytte samtidigt salt till deltec som kändes ok,Fick problem med debrosia så jag började med kalkvatten 2msk+1l osmosvatten per dag. Resten av dunstningen fylls upp med ov. Fick lust att tillsätta FM ultra bak mini dos som jag sen har ökat. Har nu fått gröna slemalger i bottensanden och på glaset ser inte kul ut .Ska jag röra runt i sanden eller låta det vara?För hög eller låg dos ultra bak? Jobbat över mycket och haft dåligt med tid till annat men idag mätte jag kh med Auqa test, F...k färja…
-
- 1 svar
- 950 visningar
-
-
Vet att kalkvatten påverkar fosfaten, binder fosfat på nått sätt? Jag har under en period på några månader kört kalkvatten via kalkmixer på doserpump i mitt kar, tanken var mest att hålla uppe ph lite. Under den period har min Hanna fosforchecker ganska stabilt legat på 8-12 i genomsnitt med viss mängd Rowaphos. Slutade för några veckor sen med kalkvattnet, tyckte inte det gjorde nån skillnad på ph ändå. Sen dess har fosfor stigit i karet och ligger nu runt 20 istället trots ökade dos Rowaphos..... Kan det vara kalkvattnet som tidigare bundit fosforn i såpass utsträckning att det återspeglas i mätningarna så tydligt?
-
-
- 8 svar
- 950 visningar
-
-
Hej Troligen är det inget mystiskt alls med chemiclean(sällan något är mystiskt för övrigt) Det innehåller enligt uppgifter jag fått från fler håll (100% ej validerat mel bl.a. från en Dr) antibiotika och närmare bestämt erytromycin. Om det stämmer sysslar dom med ful marknadsföring för de skriver att det inte innehåller ”Erytromycinsuccinat”. Erytromycin är det likväl. Succinat och andra ändelser är bara salter man ”kopplar på” för att styra upptaget i människan magtarmkanalen, var man vill ha upptaget etc. Spelar alltså ingen roll, erytromycin”xx” är lika mkt erytromycin och antibiotika som erytromycinsuccinat. Ful…
-
-
- 1 svar
- 950 visningar
-
-
Hej, tittade igenom mitt skåp med tester och en del är ganska gamla. Jag antar att de inte är pålitliga i all evighet så jag ska skaffa några nya. Har använt Saliferts tester förr varit sådär nöjd med dem. Några har varit svåravlästa och därför så blir resultatet en tolknings fråga vilket inte är så bra. Så frågan är vad är bra idag? Pålitliga och lätt avlästa? Vad använder ni?
-
- 5 svar
- 949 visningar
-
-
Ja, jag vet.. använd sökfunktionen i forumet. Jag har sökt men hittar inte vad jag söker. Intresset har väckts för Tritonmetoden och jag funderar på att prova om det är så bra som de flesta användare säger. Är det någon som har, eller vet om, en tråd som berättar hur man startar upp Tritonmetoden med refugium?
-
-
- 2 svar
- 949 visningar
-
-
Funkar silicatfilter utan osmos? Alltså om man kopplar på den direkt på kranen och låter den sakta filtrera kranvattnet blir man av med silicatet i kranvattnet då?
-
- 4 svar
- 949 visningar
-
-
Jag undrar vad det ska stå för värde i displayen på Hanna Checker Phosphat 713 ppm för ett normalt saltvattensakvarium. I artikeln här på forumet som heter saltvattenskemi för dummies rekommenderas ett värde på 0 ppm samtidigt som jag någonstans sett en siffra på 0,04 någonting. Är det 0,04 ppm eller ppb man eftersträvar? Ska det stå 0,04 i displayen eller något annat?
-
- 2 svar
- 949 visningar
-