Kemi & Biologi
Underforum
3 252 ämnen i detta forum
-
Jag tänkte börja ta mig i kragen lite hårdare och börja skämma bort mina stensnultror lite. Främst med det simpla och byta lite mer vatten hos de. Men jag fundera på om någon av våra svenska återförsäljare har några lite billigare "fisksalter" att erbjuda? Då karet är ytterst befriat från egentligen allt annat än tre fiskar i levandeväg så har jag inget egentligen behov av att köpa korallanpassade saltblandningar utan skulle gärna omvandla det billigare priset för ett "enklare" salt till fler vattenbyten istället. Kikar väl mest åt att köpa Aqualights salt från Tyskland annars men det hade varit trevligt att köpa valfri annan fungerande produkt från en svensk återförsälja…
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Någon som gör det ? Man måste ju kunna fixa det med en spruta varje kväll eller ?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Har just fått sten i mitt nano och undrar om man kan ha nollnitrat och rowaphos i från start ? Har nämligen satt i det i filterkammaren, men kan givetvis dra ur det om det inte är bra för uppstarten.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte ta hjälp av er som är kunniga i kemi. Jag har fått ett KH på över 12. Innan så låg värdet runt 7. Hur är det med kalkvatten? Jag har alltid använt ett par rågade tsk kalciumhydroxid i osmosvattnet för att kompensera ph sänkningen från kalkreaktorn. Den senaste tiden har jag minskat användandet av kalciumhydroxid. Sänker kalkvatten KH eller hjälper den till att höja /hålla KH värdet? Övriga saker som jag har gjort är att slutat med vodka på prov och sen har jag tvingats att gasa på reaktorn för att hålla uppe Ca värdet. Reaktorn har krånglat lite efter ha fyllt på nytt media med att utloppet har tätnat så Ca värdet har dalat väldigt fort och jag har manuellt fått hö…
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej tänkte höra om någon kunde tipsa om var jag kan köpa nya membran till min osmos. Har en som ska ge runt 800L men som jag tycker börjar ge lite sämre volym nu, samt att min TDS mätare börjar visa att det antagligen är dags att byta. Skickat från min GT-N7100
-
- 10 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
Hejsan! Vad anser ni som har erfarenhet av "Aqua-Medic Reef Salt"? Är det ett bra salt eller? mvh Christian
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Var och skaffade kol till karet igår, tittade inte så noga utan tog en förpackning Eheim Ehfi Karbon. När jag skulle använda den idag så ser jag att det står ganska tydligt "for freshwater only" på den.... Givetvis ser jag detta först när jag har öppnat föpackningen.... Den är ju säkert inte lämpli till salt, men varför? Vad är skillnaden mellan kol och kol? Samt förståss har ni något tips på ett märke som funkar? På Hobbys förpackning står inget om söt- eller saltvatten, kan man då utgå ifrån att den funkar? Mvh Mattias
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
hej! nu har jag fått hem några nya tester från salifert och till min fasa upptäckte jag att instruktionerna var på engelska och min engelska suger, förstår väl ungefär hur man ska göra men jag är inte säker så nu undrar jag om det finns något ställe på internet där man kan ladda ner instruktionerna på svenska? eller om någon kan tala om hur man ska göra. testerna är fosfattest, magnesium och kalciumtest mvh Andreas
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena Tänkte höra om det är för tidigt för mej att börja med Balling det jag märker är att jag tappar kh och att ca och mg ligger bra med 10% vatten byte / vecka . Karet har varit igång nu ca 1 1/2 mån sten korallerna växer så det knakar Finns det någon nackdel att börja med balling tidigt eller ge mej andra bra förslag hur jag skall göra med kh,ca,mg problemet alla får förr eller senare // Johan
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Har sökt runt i forumet för att finna ut om det fortsatt är aktuellt med koldosering genom ättika. Någon som gör det? Kan ni i så fall ge mig en översikt/schema på hur mycket ni doserar, vilken koncentration och märke? Måste pröva något i ett utav de Fish only som jag har ståendes men är inte jätteintresserad av att betala massor extra för t.ex. nopox om det fungerar med ättika. Tacksam för svar.
-
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Har förstått att vatten som avdunstar skall ersättas med enbart osmos vatten. Har märks att efter ett tag så sjunker salthalten från 1.25 till 1.21 och det avdunstar ungefär1liter per dag. Ska jag fortsätta som jag gör eller fylla på med saltvatten, blur det inte då för hög salthalt och försvinner det salt via skummaren? För salt avdunstar inte. Tacksam om någon kan hjälpa mig och få en stabil salinitet /Danijel
-
- 8 svar
- 999 visningar
-
-
Jag är ute efter filterhållare mitt osmosfilter. Han jag köpte det av hade haft det för kallt så det dessa frös sönder. Är det någon som kan rekommendera var man får tag i delar till dessa? Känns som det vore billigare att byta behållarna än köpa ett nytt.
-
- 1 svar
- 999 visningar
-
-
Finns det något bäst före datum på osmosvatten i dunk? Funderar på att fylla upp ett antal dunkar och ställa undan för att ha som nödfall om man måste göra ett större "panikbyte". De kommer då inte bli placerade lättillgängligt så det blir inte snurr på dem vid det vanliga vattenbytet.
-
- 4 svar
- 999 visningar
-
-
Valde att prova balling med tillsats av NaCl-fritt salt från en fjärde dunk. Om man räknar ut dygnsförbrukning för en dunk NaCl-fritt och sen tillsätter VÄS i den så att det blir rätt mängd, skulle det funka, eller händer det nåt oönskat i dunken? Minsta bakterieförekomst kanske exploderar? I mitt fall skulle det röra sig om 15 ml VÄS på 5 l med 122g salt i Jag är införstådd med att det blir svårt att variera VÄS på detta sätt...
-
- 5 svar
- 998 visningar
-
-
Någon som kan komma på några för respektive nackdelar med att placera oxydatorn precis framför skummaren? Både skummare och oxydator står i sump. Anledningen är att jag inte vill ha oxydatorn synlig i visningsdelen och att det blir problematiskt med att fylla på oxydatorn om jag placerar den efter skummaren i sumpen.
-
kan man tillsätta grotechs magnesium pro utan kalkreaktor ? och hur dosera?
-
- 5 svar
- 997 visningar
-
-
Vet att det finns flera olika märken på olika vattentester.. Men vilka är igentligen bäst, och enklast? Jag menar som tex, saliferts KH test.. om man gämför med tex, Tetra.. Eller calsiumtest, från Salifert.. hur jobbigt som helst, att sitta och droppa och droppa.. Vilka ska man använda sig av? Det måste ju finnas enkla tester, som är bra, eller?
-
Kollat runt lite nu när jag skall köpa biopellets igen. Tänkte köpa XL nu men såg att det finns fler märken. Är det samma produkter med olika namn eller är ngt bättre än det andra? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 4 svar
- 995 visningar
-
-
Hej. Jag har den senaste tiden mätt 8-8.3 ungefär i KH värde. Nu de senaste 2 dagarna har jag satt i endel fraggar i vattnet som limmades med revepoxi. Igårkväll innan jag la mig var jag lite taskig i huvudräkningen och skulle dosera efter den dagliga förbrukningen som brukar vara 0.3. Men då råkade jag hälla i en dosering som borde höjt det med ungefär 0.7 i värde. Idag när jag kom hem så mätte jag för att kolla så jag inte klantat mig för mycket med det jag doserade. Värdet låg idag på 7.1 (dubbelkollat) Kan isättning av för mycket nya koraller ge en KH-dropp så "drastiskt"? Doserar dagligen mineralsalt(seltin) för att höja ett lågt Kaliumvärde om detta spelar in. Akvar…
-
När jag skulle blanda nya dunkar idag upptäckte jag att min magnesiumklorid var nästan slut. Var inom min lokala handlare och han föreslog Salifert Magnesium Powder som var det enda han hade hemma. Innehållsförteckning saknas så jag blir inte klok på om det är rent eller inte. Tror ni att jag kan blanda det i dunken för cacl enl vanlig koncentration? Använder fauna marins produkter och ett recept från Stig i Gemla, http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden
-
- 3 svar
- 995 visningar
-
-
Har nu blandat till en flaska med kalcimhydroxid och osmosvatten. Efter att ha läst en massa om användandet av kalkvatten har jag inte riktigt fått någon uppfattning om det är bra eller mindre bra att droppa i. Jag har därför inte vågot använda det ännu! Ni som använder kalkvatten vad är era erfarenheter av det? Risker? Positiva effekter? Finns det bättre grejer? Mvh Martin
-
- 1 svar
- 994 visningar
-
-
En sak jag vill ha (bra) koll på i mitt nya kar är pH-värdet då det styr så många andra processer, men jag känner inte att jag har behov med t ex en Apex då jag kan styra ljus, pumpar på annat sätt. Vad finns det för alternativ? Helst med loggningsfunktion så jag kan se värdet historiskt (är borta mycket). De jag hittar har rätt grov felmarginal och ingen loggning, eller är det så att en akvariedator är det som gäller? Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 7 svar
- 993 visningar
-
-
Kan man blanda magnesiumpulver med kalciumhydroxiden i kalkmixern eller får man några oönskade effeker av detta? Vore ett smidigt sätt eftersom jag ersätter mitt avdunstande vatten genom kalkmixern.
-
- 3 svar
- 993 visningar
-
-
Hejsan, har försökt hitta nån tråd om detta men inte hittat. Skulle nån vänlig själv orka skriva ner vilka som är dom optimala värdena av följande. Och hur man senare kontrollerar altså ökar eller sänker värderna till det optimala. Så jag vet vad jag skall göra när jag nu mäter alla värden framöver. Skulle vara mycket snällt =) Eller hänvisa mig till rätt tråd om jag har varit blind när jag letat. Nitrit Nitrat Fosfat PH KH Calsium Mg Strontium Jod Nått mer?
-
- 3 svar
- 992 visningar
-
-
mellan vilka tal ska KH helst ligga på? har buffrat upp nu till 9 ungefär.
-
- 5 svar
- 992 visningar
-