Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 253 ämnen i detta forum
-
-
Hej, Fick tag i en beg. osmosapparat 90l/dygnet. Fungerar bra, så gott som 0 GH, men är säkert bara 70 liter dygn. Vad jag söker efter är fabrikatet. Det finns inga lappar eller annat som kan härledas till något fabrikat. Det är ju bra att veta ifall man måste byta nån del. Kanske någon som känner igen den? mvh Wilhelm
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Efter disk om nitratmätningsmetodernas osäkerhet kom jag på att jag hade en gammal modell liggande på hårddisken. Det är en mycket e n k e l simulation av effekten av matning och vattenbyte på nitratnivåerna. Den kan dock ge en liten känsla av dynamiken. MVH Lasse Moderator's upplysning: Ändrade din fil då jag laggt in fel fil ändelse i forumet. Nu skall det vara .XLS och inget annat Matvat.xls
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej Var en vecka i Europa när jag kom hem så hade en korall och en fisk dött, En annan korall som ser rätt vissen ut. Har tyvärr ingen möjlighet att mäta så mycket i mitt kar mer än Nitrat, nitrit calcium och KH samt Ph. Inga andra tester finns här i stan. Har haft problem med klorin förut i vattnet här men la precis i en påse aktivt kol innan jag åkte och jag känner inte att osmosvattnet luktar borde inte vara detta, konstiga är att några koraller ser helt opverkade ut. Alla värden är helt ok utom PH, lågt, ligger på 7.7, höjde det till 8 nu med kalkvatten tänkte försöka dra upp det till 8.3 under veckan, tänkte börja dosera mättad kalklösning droppvis i sumpen för att …
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Till och från så får jag cyano i mitt refugium. Det växer liksom inuti och på utkanten av chaeto-bollen. Sen ett par veckor är det tillbaka igen, lite kraftfullare än vanligt. Inte en tillstymmelse till cyano i displayen eller fragg/karantänskaret i samma system. Jag doserar i kalkwasser ner i refugiumet, 2,7 ml per minut, dessa droppar ner precis vid utmynningen av fraggkaret, där flödet ändå är gabska turbulent. Men, kan det höga pht på något sätt påverka? Det är cyano både uppströms men framförallt nedströms från där dosering sker. Bevakar po4 och no3 noga med MT, ligger på typ 0,05 mg/l respektive 7mg/l. E…
-
Undrar lite hur ni med stora akvarium och sumpar i vardagsrummet gör för att förbättra luften och förhindra att luftfuktigheten ställer till med skador. Jag har cirka 2000 liter och idag när jag öppnade skåpet till sumpen (cirka 500 liter) så rann det på insidan av dörrarna så mycket hade det avdunstat. Om jag har det öppet blir det mer fukt i rummet/huset och det blir fukt i fönsterkarmar osv.. Vad gör man för att förhindra detta på bästa sätt? /andre.
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Sitter här med tänkarmössan och funderar på mitt problem med järnvärdet bland annat. Försökte söka här på forumet men kunde inte hitta något, mina sökfärdigheter kanske är lika dåliga som min kunskaper i vattenkemi. Vattenvärden nu på morgonen. salt 1.026 (refraktometer) ph 7.9 (jbl) kh 8.3 (redsea) ca 490 (redsea) mg 1300 (redsea) k 480 (redsea) i 0 (redsea) fe 0 (redsea) no3 2 (salifert) po4 "0" (salifert) temp 25.5 Saltet jag använder ät TM PRO reef. Tillsatser. 0.5ml Redsea reef energy A+B dagligen. Redsea foundation A-B-C, colours A-B-C-D. Kno3 för att hålla no3 ~2. Seachem Seagel i strumpa (aktivt kol + fosfatreducerare) Nu till problemet... För ett tag sen började …
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag planerar antingen att köpa ett Elos akvarium eller bygga ett själv. Hur som helst, hur jag än gör så handlar det om en del pengar. Idag kör jag ett nano akvarium där vattenbyte är allt jag gör, nivåerna för "allt" har varit bra i tre månader och jag har inte tillsatt något alls. Nu funderar jag på ca 250-300L. Antar att det blir ett litet annat "game" nu? Tittar på A en kalcium reaktor eller B ett grotech system. Båda kostar ungefär lika mycket pengar. Vad säger ni? Bör jag satsa på något direkt eller kan jag utan problem vänta ett halvår / år ?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
hejsan! skriver inte så ofta här på forumet men läser desto mer. nu tänkte jag att jag kanske kan ha något att komma med som hjälp till några av er med betoning på kanske. fick med vid en inköpsresa lite calcium och magnesium i stora hinkar + en länk från reefkeeping där det finns recept på hur man skall blanda detta. vet inte själv om jag kommer att använda det, har heller inte läst det så noga men jag har en fått det översatt på svenska om det finns intresse av detta så får ni gärna maila eller pm'a mig så kan jag maila det. tror inte att jag får publicera det här då jag inte har kontrollerat om det är okej http://www.reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php//jonata…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
hur mäter man hur mycket nitrat phosfat som maten tillför.Funderar om det är denna som är boven.tänkte om man löser upp x gram mat i x ml vatten å mäter mot detta idé?
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jordfelsbrytaren löste ut idag. Visade sig bero på ett av mina doppvärmare (av glas, en eheim) var sprucken/av så att vatten kommit i kontakt med värmetrådarna. Värmaren satt i sumpen. Eftersom att strömmen bröts så tänker jag att inget/lite vatten kommit upp i visningsdelen. Men det dröjde ca 2 timmar från att strömmen bröts till att jag lokaliserat och avlägsnats felet. Min fråga är hur orolig jag behöver vara för föroreningar/oönskade metaller i vattnet i sumpen? Jag har inte startat returpumpen, utan håller på med ett vattenbyte. Jag har dock bara färdigt vatten till 10% byte, vilket bara blir omkring 1/3 av vattnet som nu finn…
-
Jag snor ett ämne från ett annat forum som jag precis läst, då det är mkt intressant. men ger er min vinkling på det, och sen får vi köra för de som vill. En korall behöver karbonater för att bilda sitt skelett. Ett saltvattens karbonater består av HCO3 och CO3. HCO3 finns det betydligt mer av pgr av vattnets pH, men ju högre pH desto mer går över som CO3 på bekostnad av HCO3. Summan av HCO3 + CO3 är alltså (nästan) konstant vid olika pH, och det är endast relationen mellan HCO3 och CO3 som ändras vid olika pH. Ok, detta är ganska basic o så det fungerar. Nu till det praktiska tillämpningen: När en korall skall bilda sitt skelett behöver den karbo…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har en liten flaska zeobak som jag köpte i somras (maj juni). använde nåra droppar i början, sedan dess har den stått i rumstemperatur oanvänd tills nu, går den att använda? Det bestföre datum som står på flaskan är 2011-02, men det är väl för oöppnad flaska antar jag. Bara att skaffa en ny? samma med min UltraBAK men den håller sig väl längre gissar jag
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Valde att prova balling med tillsats av NaCl-fritt salt från en fjärde dunk. Om man räknar ut dygnsförbrukning för en dunk NaCl-fritt och sen tillsätter VÄS i den så att det blir rätt mängd, skulle det funka, eller händer det nåt oönskat i dunken? Minsta bakterieförekomst kanske exploderar? I mitt fall skulle det röra sig om 15 ml VÄS på 5 l med 122g salt i Jag är införstådd med att det blir svårt att variera VÄS på detta sätt...
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
har nån varit med om att kol färgar sanden svart.hände mej i dag innerfiltret med vadd va kolsvart bägge mina ytter filter med.brukar köra det i min fluval 4 med rowa i vanliga fall men ja läste här att man kunde köra den i etn pump med cylinerformat filter med vadd runt.Det filtret var enna svart.Behöver ja byta vatten nu vattnet e ju klart ennu i alla fall.
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har för mig att jag läst någonstans att man kan tillföra Iodide genom att blanda det i färskvattnet. Är det någon som gör så eller kan säga att det inte är lämpligt?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej på er alla. Någon som har någon erfarenhet av Reff Evolution (Bio-degrader) här ? Fungerar det bra. Jag har ett nytt kar som jag ska starta upp. Det är gammal inkörd LS samt ca 300 liter inkört vatten. Till detta ska jag tillsätta 700 liter nytt saltvatten.. tänkte använda reff ecolution..... för att få rätt vatten. Någon som har erfarenhet av det och kan ge mig lite information om hur bra det fungerar? Tack på förhand.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
precis som det står i rubriken undrar jag om jag ska köpa till jod och vad jag kan vänta mig för effekt ?? mvh Jerry
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har just fått sten i mitt nano och undrar om man kan ha nollnitrat och rowaphos i från start ? Har nämligen satt i det i filterkammaren, men kan givetvis dra ur det om det inte är bra för uppstarten.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
hej jag tänkte köpa både fosfatfilter och nitarfilter men vet inte riktigt hur det fungerar och jag skulle bli tacksam om jag fick tips vilka märke man ska köpa. behöver man exta pumpar för de. jag har en eheim 1200 pump från sumpen och jag en till som är till uvn.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Gjorde vattenbyte igår idag gjorde jag tester för ph kh ca2 Kh visade 15 dkh ph 8.0 ca2 visade 490 hur går det ihop? Ca2 kan ju vara högt pga lite koraller har Alltid haft höga värden av det men kh är väldigt högt? Och ph ganska lågt?
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-