Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Har just fått sten i mitt nano och undrar om man kan ha nollnitrat och rowaphos i från start ? Har nämligen satt i det i filterkammaren, men kan givetvis dra ur det om det inte är bra för uppstarten.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Valde att prova balling med tillsats av NaCl-fritt salt från en fjärde dunk. Om man räknar ut dygnsförbrukning för en dunk NaCl-fritt och sen tillsätter VÄS i den så att det blir rätt mängd, skulle det funka, eller händer det nåt oönskat i dunken? Minsta bakterieförekomst kanske exploderar? I mitt fall skulle det röra sig om 15 ml VÄS på 5 l med 122g salt i Jag är införstådd med att det blir svårt att variera VÄS på detta sätt...
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
hej jag har vita prickar som yr runt i akvariet.Vad kan det va för något,och hur blir ja av med det.Jag har et power head med filter i nu fast ja tror inte det fastnar något där.
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Nan som vet hur fluor paverkar koralltillväxt? Det byggs ju in i tändernas hydroxiapatit (och stärker det) men hur är det med kalciumkarbonatet i koraller?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte ta hjälp av er som är kunniga i kemi. Jag har fått ett KH på över 12. Innan så låg värdet runt 7. Hur är det med kalkvatten? Jag har alltid använt ett par rågade tsk kalciumhydroxid i osmosvattnet för att kompensera ph sänkningen från kalkreaktorn. Den senaste tiden har jag minskat användandet av kalciumhydroxid. Sänker kalkvatten KH eller hjälper den till att höja /hålla KH värdet? Övriga saker som jag har gjort är att slutat med vodka på prov och sen har jag tvingats att gasa på reaktorn för att hålla uppe Ca värdet. Reaktorn har krånglat lite efter ha fyllt på nytt media med att utloppet har tätnat så Ca värdet har dalat väldigt fort och jag har manuellt fått hö…
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
hej! nu har jag fått hem några nya tester från salifert och till min fasa upptäckte jag att instruktionerna var på engelska och min engelska suger, förstår väl ungefär hur man ska göra men jag är inte säker så nu undrar jag om det finns något ställe på internet där man kan ladda ner instruktionerna på svenska? eller om någon kan tala om hur man ska göra. testerna är fosfattest, magnesium och kalciumtest mvh Andreas
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Har letat och hittat fakta om magnesiums betydelse. För det stora flertalet verkar inte höga Mg nivåer vara alarmerande. Låga värden verkar vara sällsynta. Läser man i "Dummies", som jag ofta gör, så är riktvärdet 1300... Var kommer detta riktvärde ifrån? Vad jag läst mig till är värdet i världshaven lägre (generellt) än 1300. Mg måste man ha för tillväxt av levande..fiskar som koraller...Man kan överdosera Mg för att bli av med alger (bryopsis). Sen ska man tillbaka i värdena...varför? Denna fråga har gäckat mitt inre ganska länge.
-
-
- 6 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
Har kommit de senaste dagarna, växer en brun hinna. Tar man upp den så klumpar den ihop, luktar lite illa också. Ibland kommer det upp klumpar på ytan, även ytan ser hinnig ut... Vad tusan är det. Har bytt 15 liter per vecka, rensar skummaren var tredje dag. Mätte allt idag: pH 8,3 KH 5, Salt 1,027 Nitrit 0,02 Nitrat 15 Calcium 420 Magnesium 1450. Temperatur 27,1 för nu är det varmt i huset.. OK KH verkar lågt. Calcium och Magnesium högt. Kan det ha med det att göra?? Hjälp.-sjuk
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Har ni ngt förslag på en refraktometer som inte är allt för dyr? Har bara en liten plastig grej med en vip i, känns inte helt seriös. Tack på förhand.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
har haft sten i det nya karet i ca en och en halv vecka men kan inte mäta något nitrit och inget ammoniak
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan! Har lite för låg temperatur i mitt sps akvarium och undrar hur känsligt det är med höjning av temp. Behöver gå upp 3 grader för att uppnå önskad temperatur.
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Har sökt runt i forumet för att finna ut om det fortsatt är aktuellt med koldosering genom ättika. Någon som gör det? Kan ni i så fall ge mig en översikt/schema på hur mycket ni doserar, vilken koncentration och märke? Måste pröva något i ett utav de Fish only som jag har ståendes men är inte jätteintresserad av att betala massor extra för t.ex. nopox om det fungerar med ättika. Tacksam för svar.
-
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Köpte just ett Triton-test men det följde bara med ett provrör. Skall det inte vara två, eller har de ändrat rutinerna? Online manualen nämner två, och det följde även med två etiketter, men i den bifogade pappersmanualen visas bara ett.
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Vet att det finns flera olika märken på olika vattentester.. Men vilka är igentligen bäst, och enklast? Jag menar som tex, saliferts KH test.. om man gämför med tex, Tetra.. Eller calsiumtest, från Salifert.. hur jobbigt som helst, att sitta och droppa och droppa.. Vilka ska man använda sig av? Det måste ju finnas enkla tester, som är bra, eller?
-
Nu har jag fått resultaten från min första vattenanalys och skulle behöva lite hjälp att tolka dem. Jag har gulmarkerat de som jag kan se ligger utanför rekommenderade nivåer. Behöver jag tillföra Jod? Behöver jag göra något för att sänka Zink och Aluminium? Fosfor och fosfat ligger över den rekommenderade nivån, jag har tänkt att köra igång en algreaktor så snart ekonomin tillåter, tror ni att det kommer att räcka för att sänka dessa nivåer eller behöver jag göra mer?
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Jag stötte på denna artikel som visar hur mycket C:N:P varierar för organiska partiklar (plankton) i oceanerna. Variationen är så stor att det är helt meningslöst att prata om ett tal. https://www.nature.com/articles/sdata201448
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Jag funderar på att bygga ett akvarium med stort refugium. Syftet är att exportera bort metaller, fosfat, nitrat, syresätta vattnet, kompensera mörkerreaktionen, pH-fall. Nu behöver jag hjälp att reda ut begreppet metaller. Tänkte börja med koppar. Vad jag läst mig till förekommer koppar i olika former, delvis som fria joner, delvis bundna i organiska molekyler. Om jag förstått det rätt så är den fria jonen den oönskade men också minst förekommande i naturligt havsvatten. 1. Vid vilket värde/intervall är koppar farligt för marina organismer? 2. Hur sker tillförseln till akvariet bortsett från kranvatten? Gällande fråga 2 tror jag saltmixen kan …
-
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
-
-
Hur viktigt är det med ozon? Jag har kört både med och utan långa tider och märker ingen vesäntlig skillnad, vattnet kan bli lite klarare med än utan. Jag har startat om min cubicus reeeftank nu och har lite grums i vattnet, kan komma från bottensanden och då hjälper väl inte ozon men tänkte prova. Har filtervadd vid utloppet och ser att det samlas partiklar, även en del brunt som troligen är kiselalger. Min lilla fragg lobophytum som jag fäst med gummisnodd kan eventuellt faktiskt vara påväg att få liv igen, har sett stendöd ut.
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Kollat runt lite nu när jag skall köpa biopellets igen. Tänkte köpa XL nu men såg att det finns fler märken. Är det samma produkter med olika namn eller är ngt bättre än det andra? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Kan man blanda magnesiumpulver med kalciumhydroxiden i kalkmixern eller får man några oönskade effeker av detta? Vore ett smidigt sätt eftersom jag ersätter mitt avdunstande vatten genom kalkmixern.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har just läst tråden och den översatta manualen till hur man kommer igång med balling. Lös 2 kg kalciumkloriddihydrat i 4 liter osmosvatten Tillsätt sedan • 25 ml Trace B heavy metal complex • 25 ml Trace B strontium / barium complex ...osv... Finns det inget färdigt smidigt att blanda till typ "Blå Bands färdiga Balling" :-) Om inte, så va finner man alla dessa ingredienser? Vad används ute i stugorna?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
kan man tillsätta grotechs magnesium pro utan kalkreaktor ? och hur dosera?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan! Vad anser ni som har erfarenhet av "Aqua-Medic Reef Salt"? Är det ett bra salt eller? mvh Christian
-
- 5 svar
- 1k visningar
-