Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by MattiasN,

Var och skaffade kol till karet igår, tittade inte så noga utan tog en förpackning Eheim Ehfi Karbon. När jag skulle använda den idag så ser jag att det står ganska tydligt "for freshwater only" på den.... Givetvis ser jag detta först när jag har öppnat föpackningen.... Den är ju säkert inte lämpli till salt, men varför? Vad är skillnaden mellan kol och kol? Samt förståss har ni något tips på ett märke som funkar? På Hobbys förpackning står inget om söt- eller saltvatten, kan man då utgå ifrån att den funkar? Mvh Mattias

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Erka,

Sitter här med tänkarmössan och funderar på mitt problem med järnvärdet bland annat. Försökte söka här på forumet men kunde inte hitta något, mina sökfärdigheter kanske är lika dåliga som min kunskaper i vattenkemi. Vattenvärden nu på morgonen. salt 1.026 (refraktometer) ph 7.9 (jbl) kh 8.3 (redsea) ca 490 (redsea) mg 1300 (redsea) k 480 (redsea) i 0 (redsea) fe 0 (redsea) no3 2 (salifert) po4 "0" (salifert) temp 25.5 Saltet jag använder ät TM PRO reef. Tillsatser. 0.5ml Redsea reef energy A+B dagligen. Redsea foundation A-B-C, colours A-B-C-D. Kno3 för att hålla no3 ~2. Seachem Seagel i strumpa (aktivt kol + fosfatreducerare) Nu till problemet... För ett tag sen började …

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Nemisis,

Hej!! Har ett mindre kar på ca 125 liter där jag byter ca 10 liter var 7-9 dag. Ska nu köpa mig en osmos och undara vad ni tycker man ska köpa för märke? Har funderat lite på en AN Antarctica Osmos 120.. Någon som har något att säga om denna?? Mvh F

4. Started by DaTrucka,

Kan komma över lite av detta med. Kan det användas till kaliumhalten, och finns det olika renhet på den med, kommer inte åt säckarna för tillfället så jag kan se om det står något på dom? Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Kim Rosenqvist,

Till och från så får jag cyano i mitt refugium. Det växer liksom inuti och på utkanten av chaeto-bollen. Sen ett par veckor är det tillbaka igen, lite kraftfullare än vanligt. Inte en tillstymmelse till cyano i displayen eller fragg/karantänskaret i samma system. Jag doserar i kalkwasser ner i refugiumet, 2,7 ml per minut, dessa droppar ner precis vid utmynningen av fraggkaret, där flödet ändå är gabska turbulent. Men, kan det höga pht på något sätt påverka? Det är cyano både uppströms men framförallt nedströms från där dosering sker. Bevakar po4 och no3 noga med MT, ligger på typ 0,05 mg/l respektive 7mg/l. E…

6. Started by Michael Hansson,

Har letat och hittat fakta om magnesiums betydelse. För det stora flertalet verkar inte höga Mg nivåer vara alarmerande. Låga värden verkar vara sällsynta. Läser man i "Dummies", som jag ofta gör, så är riktvärdet 1300... Var kommer detta riktvärde ifrån? Vad jag läst mig till är värdet i världshaven lägre (generellt) än 1300. Mg måste man ha för tillväxt av levande..fiskar som koraller...Man kan överdosera Mg för att bli av med alger (bryopsis). Sen ska man tillbaka i värdena...varför? Denna fråga har gäckat mitt inre ganska länge.

7. Started by KMG,

Har börjat med Rowaphos för att sänka Po4 som enligt RedSea ligger på 0.08 och Triton ICP 0.28. Undrar över hur ni gör med Rowaphos i era reaktorer? För det flyter upp och kommer ut micropartiklar från min reaktor när jag lyser med ficklampa. Ett fint lite bubblande rippel på ytan av Rowaphos, men resten av vattenpelaren har en fin skönjbar vandring av rowapartiklar. Har inget rejält flås genom reaktorn. Sänker jag flödet mer blir det nästan som RO. Vill inte gärna få förhöjt Fe i karet.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by andreassofus,

hej! nu har jag fått hem några nya tester från salifert och till min fasa upptäckte jag att instruktionerna var på engelska och min engelska suger, förstår väl ungefär hur man ska göra men jag är inte säker så nu undrar jag om det finns något ställe på internet där man kan ladda ner instruktionerna på svenska? eller om någon kan tala om hur man ska göra. testerna är fosfattest, magnesium och kalciumtest mvh Andreas

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Cherokee709,

Hej på er! Jag har utfört lite mätningar i mitt akvarium, och har väldigt högt på Ca. Hur gör jag för att få ner detta? Kan det finnas något samband med att jag fick ett salt som var klumpigt när jag köpte det av handlaren. I övrigt har jag ett Nitratvärde som är på väg ner sedan jag började med Zeovit. Jag har fått dosera hårt med Zeobak för att få den att börja sjunka, kört varje dag i nästan 4 veckor. 2 droppar av Zeobak 2 droppar av Zeofood 7 0,4 ml Zeostart 2 Mätvärden KH 7 Ca 580 Mg 1230 Po4 0 No3 25 No2 0 PH 8,2 Kan någon komma med kommentarer på detta. Mvh Peter

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Blåbert,

Valde att prova balling med tillsats av NaCl-fritt salt från en fjärde dunk. Om man räknar ut dygnsförbrukning för en dunk NaCl-fritt och sen tillsätter VÄS i den så att det blir rätt mängd, skulle det funka, eller händer det nåt oönskat i dunken? Minsta bakterieförekomst kanske exploderar? I mitt fall skulle det röra sig om 15 ml VÄS på 5 l med 122g salt i Jag är införstådd med att det blir svårt att variera VÄS på detta sätt...

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Qurex,

Jag har hittills kört med klassisk balling utan spårämnen och funderar nu på om jag kan gå över till att dosera mer via balling och på så sätt kanske på sikt minska vattenbyte som varit mitt sätt att tillsätta en del (samt naturligtvis även bli av med en del näring). Till sötvattenskar finns i princip bara två varianter av näring till karet. Antingen flytande typ profito (mikronäring) och lite andra dyra preparat som princip är flytande nitrat/fosfat eller som alla som har mycket växter kör med PMDD. Läste en tråd här där någon skrev att man kanske kunde använda pmdd mikro+ även i salt, men det har jag aldrig hört om någon som kör med. Det som gör det my…

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,1k visningar
  12. Jag sitter och klurar lite på hur mina doseringar i karet ser ut i balling light metoden. Utgångspunkten är att jag har blandat tre dunkar. Dunk 1: 5 liter - 2 kg Ca Dunk 2: 5 Liter - 0,5 kg KH Dunk 3: 5 Liter - 2 kg Mg Min förbrukning idag ser ut så här per dag: Dunk 1: Ca - 50 ml Dunk 2: KH - 220 ml Dunk 3: Mg - 35 ml Detta ger mig relationerna KH/Ca = 220/50 = 4,4 KH/Mg = 220/35 = 6,3 Ca/Mg = 50/35 = 1,4 Så min fundering är: - Eftersom förbrukningarna korrelerar med varandra så borde man i teorin kunna räkna ut, på ett ungefär, hur relationerna av förbrukningarna borde se ut. Allt under förutsättningen av hur dunkarnas koncentration ser ut. Finns det någon som har koll…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  13. Hej! Jag har ännu inte hunnit starta upp något saltkar, men just nu håller jag på att planera inför min framtida inköpslista. Då jag läst på under en rätt lång tid nu, både här i forumet, reefcentral, Garf och flera andra sidor så verkar den enklaste metoden att hålla Mg/Ca/Ph/Kh etc stabil genom att använda Garf's metod. Deras hemsida är oerhört krånglig att navigera sig igenom och väldigt gammaldags(och en del reklam) http://www.garf.org/bulletproofreef/bulletproof.asp Jag undrar om någon använd den metoden och om de har fått bra resultat? Även tankar kring allt är välkommet

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Christian J,

Köpte just ett Triton-test men det följde bara med ett provrör. Skall det inte vara två, eller har de ändrat rutinerna? Online manualen nämner två, och det följde även med två etiketter, men i den bifogade pappersmanualen visas bara ett.

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by svedalaciklid,

tjenixen har en lite fråga om Nitrat jag har mätt mitt kranvatten här hemma på nitrat och kan inte få fram en tendens till mätbart nitrat i och nu undrar jag ju självklart om jag då inte kan få ner nitratvärdet i karet med vattenbyten , tycker ju själv att det borde gå men kanske så blir det nitrat i vattnet när man blandat i saltet eller?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Linnex,

Har skaffat mig detta spårämne. Det står på den att man skall tillsätta 5 ml/100 l en gång i veckan. Är det inte bättre att tillsätta mindre och oftare. Kanske t o m dagligen

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by sven-Åke,

Hej alla saltisar. Jag har en undran,har preis börjat tillsätta mg i akvariumet.Är det bättre med pulver en flyttande?Användt ett par gånger Easy-Life flyt. Vad kör ni andra med?mitt kar är 200l. Tackar i förhand.Ha en trevlig jul framför karen.

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Nemisis,

Har inte tid att åka till Linköping förrän på lördag pga av jobb och andra omständigheter men skulle behöva byta vatten i mitt kar.. E de så att saltet tog slut när jag höll på och blanda kom bara upp i 1,018 ungefär och skulle behöva köpa av någon vänlig själ i norpan lite salt.. Någon som har? Har ett hål vid ca 18:00 o hämta imorgon.. Eller kan jag byta med de vattnet jag har blandat nu och få ner salthalten och byta igen på söndag? Tror ni att invånarna tar skada? Har mest mjukisar men var och hämtade en lite stenkorall igår som jag inte vill ska dö.. Mvh Fredrik

19. Started by akutmottagning,

efter ca 30 dagar så såg jag att där blev en hinna på ytan i karet upptäckte att det va min balling med karbonat som grummlat något som är normail?

20. Har just fått sten i mitt nano och undrar om man kan ha nollnitrat och rowaphos i från start ? Har nämligen satt i det i filterkammaren, men kan givetvis dra ur det om det inte är bra för uppstarten.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by peakXp,

Gäller exemplet "att 50 ml i ett 500 liters kar ökar värdet med 20" för båda blandningarna av Ca och Mg? Och hur räknar man ut för KH? Står väl inget i manualen som följer med om det. Testade Aqua Calculator som svarade med siffror angiva i mg/l, t ex "dosera 84 mg/l". Hur mycket i ml motsvarar det? Har blandat dunkarna enligt föreskrifterna. Nu har jag i en mindre mängd per dag och testar mig fram, så jag kommer nog hitta rätt, men det skulle ända vara kul att få svar på frågorna ovan.

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Christer T,

Jag har för mig att jag läst någonstans att man kan tillföra Iodide genom att blanda det i färskvattnet. Är det någon som gör så eller kan säga att det inte är lämpligt?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Saltis,

hej jag tänkte köpa både fosfatfilter och nitarfilter men vet inte riktigt hur det fungerar och jag skulle bli tacksam om jag fick tips vilka märke man ska köpa. behöver man exta pumpar för de. jag har en eheim 1200 pump från sumpen och jag en till som är till uvn.

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by DaTrucka,

Någon som har erfarenhet att köra utan osmos i Göteborg (Angered)? Eller bör jag skaffa en?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by crille,

läste detta http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/78716-cancermne-i-svenskt-dricksvatten nån som vet mer om ämnet? wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Perkloretylen

• 0 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.