Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Jag stötte på denna artikel som visar hur mycket C:N:P varierar för organiska partiklar (plankton) i oceanerna. Variationen är så stor att det är helt meningslöst att prata om ett tal. https://www.nature.com/articles/sdata201448

• 2 svar
    • 871 visningar
  2. Started by sonny,

hej någon som har erfarenhet av coralife salt

• 2 svar
    • 1k visningar
  3. Started by Klubbsson,

Jag flyttar till hus om en månad. Där kommer vi att ha en egen djupborrad brunn. Är det någon som har koll på vart man kan lämna ett vattenprov för analys, gärna utan att bli ruinerad.

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  4. Started by chelmon,

Hej.När jag kör kalkreaktorn sticker KH upp till 11 vad göra?

• 2 svar
    • 678 visningar
  5. Started by wrang,

någon som kör med dessa tillsattser? Tropic Marin Pro-Coral A- Elements In the natural marine environment, essential trace elements exist in both anionic (negative) and cationic (positive) forms. With two complimentary solutions, PRO-CORAL K+ ELEMENTS and PRO-CORAL A- ELEMENTS supply the aquarium with all of the essential trace elements. The two solution approach guarantees optimum availability of the compounds and avoids unwanted reactions of the elements with each other. Essential anionic trace element supplement for marine aquariums Trace Elements are natural minerals, which have essential functions in many of the biological processes of living organisms. A severe …

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Lindqvist,

Gjorde sönder mitt "motstånd" på min osmos anläggning,krossade den. Har beställt nytt filter men det kommer faan inte. PÅ måndag åker jag på 2 veckors semester till rödahavet. Frågan är skall jag göra vattenbytte på kranvatten eller hoppa över bytet? Påfyllningsvatten har jag ju inget val med..... det måste ju fyllas på...

• 2 svar
    • 785 visningar
  7. Started by Matthias_H,

Hej jag undrar om det är bra att tillsätta plankton typ det här http://korall-planeten.se/Grotech_Planktomarine_500ml har 6st fiskar och st 15 olika sorters koraller och en stor rörmask samt en bubbeltip anemon?

• 2 svar
    • 652 visningar
  8. Hej. Alla tester jag nu gör o har gjort har lärt mig en sak. Att nitrat förbrukas i ett provrör o ger falskt lågt om man analyserar det i efterhand visste jag, o har aldrig litat på nitratvärden man skickar ”på posten”. Men att det gällde fosfat också i denna utsträckning visste jag inte, men det gör det. Jag har provat med både biologiskt aktivt o inaktivt vatten och fosfat konsumeras överraskande fort. I första bilden tar jag prob på vattnet (Med Mastertronic) på morgonen, detta vatten är från ett akvarium, taget direkt. Redan 6 timmar senare har värdet halverats! Värdet är verifierat och stämmer . Samma test med vatten som är icke biologiskt (n…

9. Started by Danne_b,

Instruktionerna är på tyska, franska och liknande. Någon som vet hur den ska användas? /Danne

• 2 svar
    • 602 visningar
  10. Started by Aufgedyng,

Hej, Nu när man kört ett kar en stund och börjar få lite koll har jag börjat fundera på vattenkemi. Jag har ofta ganska lågt KH 5-6 och måste buffra det ganska ofta. Är det normalt eller kan man undvika det. Alla andra värden i karet är ok så det är bara KH som blir lågt och med detta ett något ostabilt PH. Några som har några förslag? I dagsläget så testar jag att buffra KH med ett pulver från salifert ca 1gång / vecka --Mats

11. Started by Mejsel,

Kan man byta packningen på en osmos? Har en som legat typ 2 år så den är väl inte fungerande då? Om det går var kan man köpa i så fall? Jocke

• 2 svar
    • 782 visningar
  12. Started by Magnus,

Är det någon som vet vad "Marine Biopolymere" är? OBS Tyska!

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  13. Started by jupiter,

hejsan. skall testa en kur med algenex har jag bestämmt mig för men vet att snäckor sjöborrar dör i regel av behandlingen så dom kan man ju plocka ur så gott man kan men hur är det med räkorna dom har visat sig vara några riktiga rackare på att inte vilja gå in i håven var nära några gånger men jag tror det blir omöjlig att få upp dom. någon som testat algenex och haft räkor som klarat sig? mvh peter.

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by morphriz,

Då var det dags igen, kemiquiz ála RHF: http://reefkeeping.com/issues/2007-01/rhf/index.php Jag hamnade på 68 % Reef Chemist igen, hade nog klarat nästa nivå om jag haft en miniräknare Lycka till! mvh Mattias

• 2 svar
    • 974 visningar
  15. Started by Fredrik.g,

Jag har börjat få någon brun slemmig sörja på min sand i en hörnet av akvariet. Tankarna går direkt till cyano även om färgen inte är åt det vanliga röda hållet. Än så länge så ser jag inga bubblor som har bildats, däremot ser det slemmigt ut och "vajar" i strömmen. Vad säger ni, cyano på gång? Kommer försöka ta en bild ikväll så det kanske blir lättare att identifiera. / Fredrik

• 2 svar
    • 1,9k visningar
  16. Sitter några mil bort från akvariet och ser att det behövs en manuell dosering av kH. Normalt doserar jag upp 1 dkH enhet vid manuell dosering genom natriumbikarbonat men osäker på vad det är i volym när man doserar i upplöst form och receptet består av både natriumkarbonat och natriumbikarbonat. Vill inte heller påverka pH allt för mycket så önskar att dosera upp 0,3 dkH genom lösningen. Läser ut att 10,4 ml höjer dkH 1 enhet i 100 liter. Jag har uppskattningsvis 1800 liter. Det vill säg att 187,2 ml vill ge en ökning på 1 dkH i mitt akvarium. Tänker då att det är logiskt att 187,2 ml / 10 x 3 ger mig dosen som skall i för att höja 0,3 dkH. …

• 2 svar
    • 454 visningar
  17. Started by rickard598,

Ska starta igång mitt 300l efter jul nu, och det som är enda problemet då är att jag inte kan starta det innan julafton utan kommer hälla i vatten efter jul, alltså juldagen (har 225l vatten färdigt) det jag undrar är, om vattnet som nu är på ca 18grader, går det att hälla i saltet direkt eller bör jag få upp det till 23grader innan ja häller i salt? Saltet jag har är H2O. jag kommer hämta begagnad Ls den 27december och kommer även åka bort på kvällen den 25, vad tror ni hinner saltet lösa sig ordentligt? Sedan, hur mycket Ska jag fylla? fylla karet fullt och strunta i sumpen? eller bara fylla lite i sumpen så systemet kan gå runt? Kommer nog ha ungefär 80kg ls i (kanske…

18. Spännande! Jag kanske inte kommer vara "först på bollen", men det hade varit spännande att pröva detta i framtiden. Frågan är om de kommit på varför cyano uppstår i huvudtaget. Finns många teorier, men kanske inte lika många fakta. https://reefbuilders.com/2022/07/03/anti-cyano-symbio-kit-is-a-tag-team-treatment-for-cyanobacteria/

• Gilla
    • 2 svar
    • 567 visningar
  19. Started by wrang,

Hittar ej vad normal eller vad redox ligger som stabilt. Kan nån förklara Skickat från min iPhone med Tapatalk

20. Started by Peppz,

Nånting har hänt i min 100literstank verkar de som. Igår såg jag på min halimeda att den blivitt lite ljusare till färgen, tänkte att de kanske är nått temporärt eftersom att annat verkade må som de skulle. Men nu när jag tände i tanken i morse så är vattnet grummligt grönt och halimedan verkar ha lämnat in avskedsansökan. Kan halimedan släppt ut nånting i vattnet? Firrarna verkar må bra iaf. Tackar på förhand för svar.

• 2 svar
    • 656 visningar
  21. Started by hansson_1985,

Hej! Har testat mitt osmosvatten hos ATI-lab och får svar att det innehåller: Copper 1.5ug/l Zinc 0.73ug/l Silicon 163.7ug/l Lithium 3.2 ug/l Är det nått jag ska vara orolig för? Det var ett tag sen jag bytte filer i SpectraPure Maxcap (osmosfiltret) så det kanske är läge. I karet ligger koppar på 5.22ug/l. Jag tillsätter AF produkter som säkert innehåller endel koppar. Mvh Johan

22. Started by Nemisis,

Hej! Har dåliga värden på KH i mitt kar så jag har tänkt att jag skulle börja buffra upp detta lite och sedan försöka hålla det på en bra nivå. Nu till frågan: Är det bra eller dåligt att blanda ut buffern i lite vatten innan man häller det i burken istället för att hälla pulvret direkt i burken? Har fått för mig att det är bättre men tänkte bara kolla om någon vet bättre =) Mvh Fredrik

23. Started by Micke_Tj,

har haft sten i det nya karet i ca en och en halv vecka men kan inte mäta något nitrit och inget ammoniak

• 2 svar
    • 946 visningar
  24. Fick anledning att undersöka Coral snow (från korallenzucht) lite närmare då en person som använder CS samt Alkatronic, såg en sänkning av dKH varje gång efter dosering. Artefakt eller sann sänkning?. Svar: Sann sänkning. Jag misstänkte att CS innehöll små korn/puder, av rent kalk, CaCO3 helt enkelt. Kanske också en viss del MgCO3. CaCO3 löser inte upp sig överhuvudtaget i ett marint vatten med "normala" pH, så det som händer när man tillsätter ett pulver med massor av små små korn av CaCO3 till ett marint vatten, är att dessa CaCO3 drar till sig en del av de fria Ca och CO3 jonerna i vattnet, dvs det uppstår en precipitering, kornet blir lite större, och vatt…

• Gilla
    • 2 svar
    • 800 visningar
  25. Started by stooolpe,

Såg att Red Sea skulle sälja salt sjukt billigt till våra återförsäljare, är det någon som sett något bra erbjudande i Skåne? Var inne på den största saltbutiken i Skåne förra veckan men där låg priset på 800 för en hink på 22 kg, så tips om bra erbjudande skulle va trevligt. Pwss säljer billigt men med frakt och andra avgifter så slutar det säkert också upp emot 800.

• 2 svar
    • 798 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.