Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Har suttit och läst en del i Fauna Marins UltraLith guide i o m att jag kommer att testa deras system istället för KZ. På ett ställe i guiden så tipsar dem om hur man kan mäta om man har fosfat depåer i burken. Man skall då enligt dem värma upp testet till 80 grader i några minuter och sedan låta det svalna och sedan testa det. Om det då kommer att skilja sig mellan ett oupvärmt test och ett uppvärmt test så kan man misstänka att man har fosfat depåer i akvariet. Nu till min fråga: Stämmer det verkligen? Tycker inte jag har sett det beskrivet någonstans tidigare men, tja, det verkar ju vara ett bekvämt sätt för att kolla om man har sten, sand osv.. som läcker fosfat. //Pa…
-
Jag har nu fått fram ett resultatet av mitt test av testerna. Idéen fick jag när jag hade fått lite konstiga provsvar från Marinlab, därför tänkte jag att jag skulle göra ett experiment. Tester har gått till på följande sätt: Ett triton-test och två stycken Marinlab-test. Jag följer instruktionerna exakt och tar vatten från mitt kar exakt samtidigt på alla tre test. Jag skickar sedan in ett triton- och marinlab-test. Dagen efter skickar jag in de andra Marinlab-testet. Detta för att de inte skall komma fram samma dag och samtidigt. Det är dock tagna från karet exakt samtidigt. I och med detta så kan jag jämföra Triton med Marinlab men också Mari…
-
-
- 24 svar
- 2,4k visningar
-
-
Fick hem mitt ROWAphos idag och skall nu kolla hur det funkar. Mätte vattnet precis och hadde 0.1 med Saliferts PO4 test Lägger i 100gram för mitt 200 liters akvarium i en damstrumpa och hänger den i ytavrinningsfacket. 100gram var ett rågat 1dl mått Får se hur det ter sig
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
I senaste numret av Practical Fishkeeping testar de ett gäng av marknadens saltblandningar. De blandar salt och mäter sedan nivåerna på en mängd mätbara ämnen (total nitrogen, ammonia, nitrite, nitrate, total inorganic phosphate, pH, calcium carbonate, calcium, alkalinity and magnesium). Mätningarna är gjorda av ett kommersiellt proffslabb. Deras testvinnare är H20 Ocean. Till näst bäst utser de Tunze Reef Excel. Deras värdering av de olika testresultaten kan säkert ifrågasättas men det är definitivt en läsvärd artikel för den som är ute efter det optimala saltet. Länk till deras puff för artikeln: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=2667 För de som bor …
-
- 1 svar
- 821 visningar
-
-
Ser att jänkarna erbjuder den typen av testing för att söka felkällor till t.ex. varför fiskar blir sjuka osv.. Det hade varit mitt i blinken för mig som har ett oidentifierat problem med fiskarna men jag finner inte något ställe i europa som erbjuder denna tjänsten. Någon som vet om var man kan köpa den/om den finns? https://aquabiomics.com/
-
-
- 5 svar
- 811 visningar
-
-
Ett ämne som diskuterats en del är om ett akvarium under ett normalt dygn på systemnivå nettoexporterar eller nettoimporterar oorganiskt kol i form av CO2. Frågan är intressant eftersom om det förekommer en nettoimport så innebär det att fotosyntesen är beroende på luftens koldioxid och akvariet kommer då att agera som ett lagerutrymme (sänka brukar användas i sammanhanget) för oorganiskt kol som upptas och låses fast som organisk kol i någon biomassa. Om det däremot är en nettoexportör så finns det två mekanismer som kan bidra till den interna (inom systemet) "produktionen" av CO2 i ett akvarium med hårdkoraller. Dels den process som är speciell för revbildande koraller …
-
Om man sitter med ett fosfat-test och vill testa olika typer av aktivt kol för att se om någon av dem släpper fosfat till vattnet. Hur bör man då gå tillväga? Om man tar lite akvarievatten och lägger ner lite kol (samma mängd från alla märken) kan man då mäta vattnet för att få en rimlig uppskattning av om kolet släpper och vilka mängder det släpper? Hur länge bör man vänta innan man mäter? Har hanna checker, salifert och red sea. Kan man använda reagensvätskan till t.ex. salifert till att bara konstatera om det är fosfat i något kol? Tacksam för svar.
-
-
- 20 svar
- 1,2k visningar
-
-
Som vi alla vet så är bakterier en av grundstenarna för att kunna driva ett revakvarium. Detta omfattar allt från de mest basala delarna så som bakterier involverade i kvävecykeln till de patogener som orsakar fisk- och korallsjukdomar. Fram tills nu har bakterier dock varit ett område där vi som akvarister förlitat oss på teori och mätningar och observationer av del-/restprodukter samt effekter. Sedan ett tag tillbaka har dock ett företag i USA (Oregon) tillhandahållit en metodik för att testa dels nivån av och kompositionen av bakterier i ett slutet system. Detta görs genom DNA sekvensering. Företaget beter AquaBiomics och mer information hittas på https://…
-
Tja alla mätte för en stund sedan mitt Iodin i karet med Sailfert's test som jag mistänkte inget utslag alltså 0 har nu pyttsat i Salifert's Natural Iodine och då är min fråga hur lång tid tar det inna man borde se nått på en ny mätning ?? /Peter
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag lovar här o nu att skicka in ett motsvarande test på red sea coral PRO! Inspirerad av @Edlund utmärkta initiativ. Då har vi två seriösa tester, början till en databank. Om ett hyffsat antal akvarister kan tänka sig offra 345kr har vi snart en unik databas här på SG. Jag återkommer om ngr veckor. Vare sig salt eller jag själv finns hemma fn.
-
- 0 svar
- 843 visningar
-
-
Fick en liten tanke om vattnet som blir kvar efter testen. Borde man spara ihop det och lämna in någonstans? Jag har t.ex ett NH4 test med kryss på (NH3 vätska). Känns som att man ska använda handskar mm när man testar. Finns säkert fler tester med kryss. Känns inget bra att spola ner det om det är giftigt, även om det bara handlar om 1-2ml. Några fler som tänkt i de banorna?
-
-
- 27 svar
- 3,3k visningar
-
-
Så då var lite tester gjort i karet, har provat kört med manuell dosering balling och inte gjort något test på 2veckor, följande resultat: Ca 470, Kh 7,7 Mg 1350 Kalium 350. Mätte även fosfat och nitrat. Fosfat 0,015 nitrat 0. Börjar få ner näringsvärden riktigt bra men tycker ändå inte mina acrosar som jag köpte av borg färgar ut ordentligt, även börjat tillsätta Fauna marin Trace elements 1-4 gjort detta i 3veckor. Någon som har andra tips på varför vissa koraller inte färgar ut? då i synnerhet acrosar. mvh Rickard
-
- 0 svar
- 615 visningar
-
-
-
-
Hittade denna sidan där de gämför olika tester och mäter Fosfater http://www.korallenriff.de/Sindelfingen2005/phosphat2005_sifi.html Lösning 1 - 0,10 mg Macherey Nagel 0,09-0,15 Rowa 0,092 Merck 0,092 Salifert 0,1 Lösning 2 - 0,05 mg Macherey Nagel 0,03-0,06 Rowa 0,046 Merck 0,046 Salifert 0,1 Sidan är på tyska men man kan översätta den antingen med http://babelfish.altavista.com/ eller http://www.worldlingo.com/en/websites/url_translator.html
-
Jag blir frustrerad, jag har letat som en galning men vet fortfarande inte vilka tester ska jag välja? Jag vill verkligen undvika sorter som ska jämföras mot en färgskala, jag gillar de som ger ett färgomslag, typ titrering. Gör alla Salifers tester det? Förstår jag rätt så behöver jag Nitrat Fosfat Kh Ca Mg Så snälla hjälp mig
-
- 4 svar
- 998 visningar
-
-
Hej Fortfarande novis inom salt men förhoppningsvis lär man sig. Jag brukar regelbundet göra nedan tester och det är inte så svårt men frågan är vad gör man om det är för mycket eller för lite av något. Någon av er rävar kanske kan berätta eller om det finns någon länk till en sida som kan beskriva detta, mina värden är följande, skrik gärna till om något verkar peka åt fel håll. Calcium 500 Magnesium 1380 Nitrit 0,1 Fosfat 0,03 //longman
-
- 4 svar
- 929 visningar
-
-
Hej. Lurar lite på tester. Skall köpa en arsenal och tänkt höra lite vad man skall undvika och vad man skall ha. Vilka test lönar det sig att köpa dyrare och så vidare... Har tex funderat på JBL:s testväska, om int annat så bara för att ha allt på samma ställe. Någon som har några funderingar kring detta så skulle det vara intressant att få ta del av dessa. //Christer
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag hittade den här artikeln som jämför olika typer av sands förmåga att hantera ammoniak dvs bryta ned ammoniak, nitriter och nitrater som tillsattes i experimentet. De kategorier som testas är Deep Sea Bed (DSB) och system med plenum (Jaubert) i olika djup samt sand med olika storlek. http://www.advancedaquarist.com/2005/6/aafeature/view?searchterm=rob%20toonen Enligt detta experiment som gjordes under en månads tid verkar det fungera lika bra med eller utan plenum (DSB kontra Jaubert). Grövre sand (2mm) och tunnare sand (0,2mm) var lika bra på att hantera nitrat (låga nivåer), ammoniak (omätbara) och nitrit (omätbara) men det skilde när det kom till mängden fosfat i va…
-
- 5 svar
- 1,7k visningar
-
-
Enkel fråga kanske inte så enkelt svar, hur fort blir ett test dåligt/missvisande efter utgånget datum? Jag tänker på dels Saliferts, t.ex. nitrat/ca/kh/mg, samt Hannahs reagenser till fosfat. I vissa fall är det ju ganska givet, som när jag använde ett gammalt RSM nitrat med 2 eller 3 olika droppvätskor, får man först trycka hål på torkad vätska och innehållet har separerat så talar det för sig självt. Men de övriga vanliga jag listade hur funkar de?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Kan ju vara kul att veta vad olika märken med salt verkligen innehåller och vilka som är bäst kontra sämst. Här är en grundlig studie av Bornemann och Lowe. Artikeldel 1: http://www.reefland.com/rho/2006/05/sea_salt_study.php Artikeldel 2: http://reefkeeping.com/issues/2006-09/eb/index.php Diskussion om dessa på Reefcentral: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=936493
-
- 0 svar
- 788 visningar
-
-
Har testat mina nya tester mot Fauna Marins referensvätska: [U]Märke[/U] [U]Parameter[/U] [U]Mätvärde[/U] [U]Noggrannhet[/U] [U]Referensvärde[/U] [U]Absolut fel[/U] [U]Relativt fel[/U] Elos KH 7,5[B]°[/B] 0,5[B]°[/B] 6,5[B]°[/B] 1[B]° [/B]+15% Elos Ca 400ppm 10ppm 422ppm 22ppm -5% Elos Mg 1200ppm 100ppm 1314ppm 114ppm -9% D-D Salthalt 36[B]‰[/B] 1[B]‰[/B] 35[B]‰[/B] 1[B]‰ [/B]+3%Alla tester och referensvätskan är nyöppnade och refraktometern är nyligen kalibrerad. Kan man lita på referensvätskan, dvs är referensvätskan noggrannare än testerna?
-
Sitter just och funderar. Jag har använt tester av olika fabrikat (Tetra, Salifert och Red Sea) och utan tvekan sklijer sig värderna åt. T ex tycker jag att KH är högre på Red Sea än på Tetra. Just nu använder jag Red Sea till de flesta mätningarna. Jag vet att den allmänna åsikten på forumet är att Salifert visar mest exakt, men var kommer denna idé ifrån? Oftast verkar det som t ex om Red Sea visar ett annat värde än Salifert, så utgår man ifrån att Salifert visar rätt. Frågan är således varför tycker vi att Saliferts tester är mest pålitliga?
-
- 16 svar
- 1,7k visningar
- 1 följare
-
-
Hejsan! Kollade runt lite på tester, har ju hört mycket gott om Salifert, men hittade ett testkit ifrån Sera som mäter pH, KH, Cu, Ca, NO2, NO3, PO4, NH3 och NH4. Är det någon som testat det, rekomendationer? Eller är det bättre å köpa lösa test för varje? /Roger
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-