Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by acuario,

Nu kommer frågan, vilket test kan tänkas vara bäst av dessa 2 som jag har hittat. Risken är väl att det inte finns någon som har testat båda 2 men jag lägger ut frågan ändå. Korallen-zucht's Aqua light

2. Started by morphriz,

Hej, hittade en tråd med lite matnyttigt om självunderhållande kar(dvs ingen mating osv): http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=941729 Kanske är framtiden för småkar, helt slutet system? mvh Mattias

• 0 svar
    • 1,5k visningar
  3. Started by RobinAnd3rsson,

hej... mätte precis min salthalt... den borde ju stå mellan 1.020 o 1.024 men den står på 1.017... e de dåligt? va ska ja göra för att höja de? ska ja ta salt man blandar vatten med o hälla i? (vet att temperaturen ska ha me salthalten att göra oxå, den är nu 28 grader) MVH robin

• 6 svar
    • 911 visningar
  4. Started by denuo,

Var för någon vecka sedan på Yrkes- och miljömedicinska kliniken i Örebro under min praktik (läser till Biomedicinsk analytiker). Fick möjlighet att testa mitt akvarievatten när jag körde en ICP-MS, Induktivt kopplad Plasma Masspektrometer, för att mäta metaller i dricksvatten. Metoden går kortfattat ut på att provet atomiseras och joniseras i ett plasma och sedan förs vidare till en massdetektor som separerar avseende på masstal. Intressant var att jag kunde jämföra vad Salifert tester visade mot denna mycket mer avancerade metod. Resultatet blev följande, enhet är mikrogram/milliliter (ppm); Mitt akvarievatten: Ca ICP-MS: 403 Ca Salifert: 390 Mg ICP-MS: 1085 Mg Salife…

• 12 svar
    • 2,9k visningar
  5. Started by Jocke,

Någon här som använder Salifert vattenpreparat?. Är det bra grejer?. Tänkte då på följande Natural Iodine Natural Strontium Coralline AminoAcids Trace Hard

• 0 svar
    • 1k visningar
  6. Started by Rasmus,

har tappat upp 30 liter vatten i en grön plasttunna. Skulle bytt igår egentligen men hade inte tid, så skulle jag byta idag, men ser att botten på tunnan har blekts.. är det saltet om blekt eller har tunnan släppt ifrån sig några kemikalier? Vågar jag använda detta vatten? hur kan jag kolla så det är lugnt?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Bmwpower,

Hur påverka saltmängden i karet fisken och korallerna. Kollade i påsen från handlaren och där var 1,021-1,022 mätt med en refraktor Medans en handlare hade 1,028. Vore intresant och veta hur det påverka livet i karet.

• 1 svar
    • 746 visningar
  8. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar om man kan blanda bikarbonat, cacl och osmosvatten i samma flaska för att sedan dosera med pump? Finns det några reaktioner som kan vara negativa så som utfällningar eller liknande? Hls Nelson

• 2 svar
    • 886 visningar
  9. Started by Gnarkill,

Vad är osmos vatten??

10. Tänkte börja tillföra kalicium genom att tillsätta kalciumklorid och alkanitet via natriumkarbonat. Randy Holmes har en artikel där han använder kalciumklorid och bikarbonat (som bakas i ugn) I artikeln står det att för varje mol kalcium som förbrukas så måste man ersätta med två mol alkanitet (baking soda) Mitt problem är att han använder(räknar i) bikarbonat och jag tänkte använda natriumkarbonat. (när han räknat ut hur mycket han har så bakar han det i ugn) Hur mycket natriumkarbonat skulle jag behöva? 63% ? då man bakar bikarbonat i ugn: 2NaHCO(3) = Na(2)CO(3)+H(2)O+CO(2) Na(2)CO(3) / 2NaHCO(3) = 106u/168u = 63 % http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php Då …

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by sale,

vodka recept för hög nitrat vad? hur mycket? och länge??????????

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by morphriz,

Hej alla, nu har jag sett i flera trådar att folk planerar att lägga svavelkulor direkt i sumpen och som jag förstått det i en aerob miljö. Är det nånn poäng med detta som jag missat? mvh Mattias

• 2 svar
    • 704 visningar
  13. Started by Klubbsson,

Har slarvat bort manualen till mitt no2/no3 test. Någon som har den tillgänglig? Hittar inget på deras hemsida.

• 5 svar
    • 855 visningar
  14. Started by iceman01,

har precis tagit nya prover i karet eftersom jag tyckte min ena anemon ser lite hängig ut + att jag håller på att kriga mot alger calcium 0,12 = 440ppm kh/alk 0,32 phosphate 0,75 mg/l dessa värden är alldeles för höga så mycket vet jag,men hur ska jag få ner dessa!? tacksam för all hjälp!

• 3 svar
    • 834 visningar
  15. Started by Drullputt,

Startade mitt nano för ca 3 månader sen. Har 8kg kanonfin ls. från JR, Coralife salt, osmosvatten, tempen ligger på 26C dygnet runt, salthalten är 1.024. Nitrit 0 Nitrat 5-10 Men det vill sig bara inte, ger snart upp den här hobbyn för gott. Mina två små ocellaris clowner dog efter två dagar i burken efter lång inkoppning, har haft 7 sniglar, både astraea och trochus. Koppade in dom i flera timmar, men efter att jag släppt i dom rörde dom sig inte en millimeter på en vecka, tog upp dom och sniffade, flera luktade värre än död, och eftersom ingen visat några tecken på liv hivade jag alla åt vetet. Kan tillägga att d var riktigt bra fart i dom i handlarens kar och även i på…

16. Har precis slutat att tillsätta kalk och karbonater med TM Calcium Liquid och gått över till kalkreaktor. Dilemmat är att trippeldospumpen ballade ur den sista tiden jag använde den så KH hamnade på ca 9 dKH och Ca på ca 460 mg/l. Tanken var att jag skulle vänta med att dra igång reaktorn tills Ca hade sjunkit. Men det gick i stöpet när KH:t började sjunka. Så jag måste köra reaktorn för att hålla KH uppe. Nu ligger jag på KH 8 dKH och Ca 470 mg/l. Frågan är vad jag ska göra. Fortsätta att köra reaktorn för att hålla KH uppe och hoppas att Ca börjar sjunka? Stoppa reaktorn och hålla KH uppe med trippelbuffer tills Ca har sjunkit? Mg ligger på ca 1450 mg/l. Tacksam för sy…

17. Started by Wiking,

Hej, Mitt ph ligger stadigt strax under 8,0 (7,8 -8,0), jag vill höja det till ca 8,3. Sedan 1 vecka tillbaka så tillsätter jag tripple buffer från Tropic Marin för att få upp mitt ph. Det har givit resultat, nu ligger det mer stadigt på 8,0, men jag vill ju en bit till. Det har också resulterat i att mitt kh ökar hela tiden, från 10,9 till 13,1 de senaste dagarna. Men det behöver jag ju inte höja. Kan jag fortsätta med min tripple buffer tills ph ligger runt 8,3? Eller tillsätta något annat enbart för ph:t?

18. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar var man kan köpa större förpackningar av bikarbonat? Min enkilosförpackning har nämligen tagit slut. ( den var köpt i malmö på willýs men har inte lust att köra dit bara för det) Har ni något annat förslag att buffra kh? Tacksam för svar

19. Started by SkogsflickaN,

Jag och sambon satt och pratade lite här hemma, vi pratade om att köpa fosfatfilter. Vi satt och pratade om var det kommer ifrån. Att det kommer ifrån mat det kan jag förstå, så som artemia och sådant. Men är det nåt som kan produceras i akvariet??

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  20. Är det någon som kör med Randy Holmes: An Improved Do-it-Yourself Two-Part Calcium and Alkalinity Supplement System http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php Ursprungsreceptet är väl ifrån 2004 någonting så det känns ganska "nytt". För en lekman verkar ju detta vara finfint.

• 0 svar
    • 874 visningar
  21. Started by Robban,

Hej! Alltså jag blir skogstokig av mina skummar problem. Det som jag minst tänkte mig skulle ge mig huvudbry, har givit mig huvudvärk.. Jag har bestämt att sump inte är ett alternativ, så jag måste hitta någon intern lösning. Endast ett fåtal skummare har varit aktuella, slutligen 1 då jag prioriterar effektivitet. Då lujdvivån är riktigt enerverande, funderar jag på att köra skummarelöst nattetid. Vet inte om jag vågar bara? Så här hoppas jag få lite inflikningar av er..... Vilka negativa effekter kan således uppkomma, är det att rekommendera överhuvudtaget? Min tanke är isf att skummaren ska vara avstängd från 00:00-08:00. Lite bakrundsinfo om mitt mål. Det är i princi…

• 15 svar
    • 1,7k visningar
  22. Started by Halogen,

Hej, Finns det några rekommendationer på järnhalt i vattnet och hur detta skullle kunna påverka invånarna? / Hälsningar Pär

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by oveb,

Jag har en nystartad burk som jag har lite undringar om : Fosfatet känns det som jag har börjat få kontroll på (sjunkt ifrån 0,5ppm till 0,25 med Rowaphos (sponge)... Nu har nitratet skjutit i höjden (ca 50ppm) och jag har lite undringar ! 1. Om nitratet går upp så känns det som om risken för nitrit har minskat, för det går väl inte att ha nitrat utan att det tidigare varit ammonium/nitrit ??? 2. Skall jag bekämpa det med nollnitrat el alkohol eller går det att "vänta ut" ?? Det bubblar lite om LS'en och det skulle ju kunna vara kvävgas... Jag kör för närvarande med några timmars T5-ljus och burken tuffar på utan några stora förändringar, det växer en del kalkalger och de…

24. Started by Doris,

Hej, jag har lite problem med mitt 1350l kar. Har dålig tillväxt på mina koraller och undrar naturligtvis varför? Trots 4x400w + blårör, ingen fosfat och ingen mätbar nitrat. Jag har använt tropic marine för att hålla Ca och Mg uppe . Har nästan uteslutande sps som färgar bra men växer inget. Har uppmätt Ca 500 , K-h 6,1 och Mg 1470. Ca halten har legat på 500 i ca 7 veckor och då har jag ändå bytt 350 l nytt saltvatten nyligen och ca vill inte gå ner. Så vitt jag kan se har jag inga korallätande parasiter så det utesluter jag. Kan jag fått en kraftig obalans i karet som gör att Ca inte sjunker trots att jag inte tillsatt ca eller buffert på flera veckor? Har bra skumnin…

• 22 svar
    • 2,4k visningar
  25. Started by spoiled,

Hur mycket vatten ska man använda vid ett test med Salifert Ammonium? Engelskan på instruktionsbladet är milt sagt usel. Jag läser det som att man ska ta 5ml mha 2ml sprutan, men bara för att dubbelkolla tack

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.