Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Jocke,

Tjenare! Några frågor: Jag har då tänkt mej att köra med en Kalkmixer för att tillsätta Kh och Ca. Och om vi säger att jag inte kan köra mer med mixern på grund av att mitt Ph värde börjar bli för högt. Vilka produkter ska jag då använda för att bara höja Kh eller Ca. Och om jag höjer Kh med någon produkt påverkas Ph eller Ca värdet då?. Och om jag höjer Ca med någon produkt påverkas Ph eller Kh värdet då?. MVH Jocke

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Jocke,

Tjenare! Ska vattnet vara klart (genomskinligt) om man har noll i amoniak. Eller ska det vara grummligt utan brun färg. MVH Jocke

• 1 svar
    • 1k visningar
  3. Started by Josv1973,

Hej Saltisar! Jag undrar om man kan fylla på avdunstat vatten med batterivatten (Destileratvatten)? Mvh En nöjbörjare!

• 1 svar
    • 1k visningar
  4. Started by TgL9705,

Hej! Letar efter en sträng jag läste förut hur man skulle koppla silikatfiltret efter osmosen,ta in vatten underifrån eller ovanifrån med olika teorier. Kan nu inte hitta på den så hur ska jag koppla silikatfiltret för bästa effekt?

• 1 svar
    • 896 visningar
  5. Started by pegekin,

Behöver man/skall man göra delvattenbyte i inkörningsfasen?-ordning

• 1 svar
    • 550 visningar
  6. Started by Nizztos,

Skaffade precis en refraktometer, men dummade mig lite. Skaffade en som mätte salthalt 0-28% vilket ju gör att man hamnar långt ned på en lite väl grov skala. Att ppt och promille är samma sak, det vet jag, men talar man om samma sak när man talar om saltvatten? Dvs är 35ppt samma sak som 3.5%?

• 1 svar
    • 1,9k visningar
  7. Started by Hella42,

Hej står ni i valet och kvalet till och köpa en deltec uvc 39 wattare, tvekar väll mest över priset. men använder ni uvc? vet att det kan vara bra vit sjukdom vit prick mm har inte vita prick men dock en Doris och gul tang frökenfiskar clowner mandarin och lägre djur, jag får för mig att vattnet blir renare och att jag *skjuter* sjukdommar på framtiden kan ha fel tänk men tar gärna ideer och tycken från er. karet är 350 liter utan sump. vet åxå att goda bakterier åxå försvinner...

8. Ni som använder Aquaforest Component 1+, 2+, 3+ hur mycket doserar ni varje dag, och vilka tider ? Vad tror ni jag ska köra på? jag har ett Red Sea 350 liters reefer med både mjuk och stenkoraller. Tack på förhand Mv Tomas

9. Started by balofix,

Hej ! Någon som kan hjälpa mig med instruktioner på hur mycket vatten respektive regent som jag ska ha i testflaskan ?

• 1 svar
    • 899 visningar
  10. Started by Ted,

Har köpt seachem matrix - ska ha det i sumpen. Hur gör ni - i reaktor eller i filtersocka? Är ni nöjda med produkten? Funkar det? Med vänlig hälsning, T Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 1 svar
    • 1,7k visningar
  11. Started by Ricke,

Har länge funderat på om man ska göra vattenbyte när det är tänt eller släckt i karet någon som har någon fundering över detta? När det är ljust så är ju fotosyntesen igång hos alger o koraller, men när det är mörkt inte. Då är min fråga när man kör med kol och fosfatremover förlorar man mer ämnen när det är mörkt pga koraller inte använder/förbrukar lika mycket ämnen som när det är ljust. Samma gäller väl för bakterier.

12. Started by runstenen,

Tänkte köra ngn remover för att få ner nitrat. Kollat på dessa 2 : http://shop.foretagsakvarium.se/sv/fosfatnitrat/np-biopellets-xl-250ml.html http://shop.foretagsakvarium.se/sv/fosfatnitrat/red-sea-nopox-500ml.html Om det blir Pellets så tänkte jag strumpa i sump på stora karet och ett litet innerfilter på lilla. Alltså främst nitrat jag vill ha ner. Fosfat ligger på 0.16 i lilla och 0.19 i stora så det får gärna sjunka lite som bonus. Ngn som provat dessa 2 eller har ngt annat bra tips om man kör utan reaktor ?

• 1 svar
    • 847 visningar
  13. Started by jonasroman,

Någon med erfarenhet av dito?LLevel of detection? noggrannhet? osv

• 1 svar
    • 417 visningar
  14. Hej Efter disk om nitratmätningsmetodernas osäkerhet kom jag på att jag hade en gammal modell liggande på hårddisken. Det är en mycket e n k e l simulation av effekten av matning och vattenbyte på nitratnivåerna. Den kan dock ge en liten känsla av dynamiken. MVH Lasse Moderator's upplysning: Ändrade din fil då jag laggt in fel fil ändelse i forumet. Nu skall det vara .XLS och inget annat Matvat.xls

• 1 svar
    • 986 visningar
  15. Started by pimo,

Har byggt ett nytt akvarium som jag snart kommer köra igång. När jag limmade glaset så använde jag diskmedel för att jämna till fogarna, har även användt lite bensin för att få bort silicon som hammnade fel. Så nu vill jag ju göra rent karet från detta innan jag kör igång det, hur ska jag gå tillväga då? Bara skölja med vatten en massa eller hur gör man?

• 1 svar
    • 838 visningar
  16. Hej! Fixade en lite bättre filterpump till mitt karantänsakvarium, i denna finns ett litet magasin med nån slags keramisk sten. Är det någon som tror att det är någon idé att ta detta magasin och stoppa i sumpen i huvudakvariet i nån vecka för att på så sätt få lite nyttiga bakterier som kan hjälpa till att reducera ammoniak i karantänsakavriet? För att detta skall funka så bör det väl finnas frisimmande bakterier i vattnet - och gör det verkligen det?

• 1 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by Colan,

Har under 1 års tid kört med kraftig och blöt skummning vilket resulterat i att salthalten sjunkit. (borde ha testat salthalten i akvariet också ) Nu när jag ska försöka justera upp den igen, har ni något tips på snällaste och snabbaste sättet att öka utan att chocka systemet. (Vanliga vattenbyten är ett exempel , men jag tänkte tänkte försöka doseras dagligen) Ska enligt beräkning i AquaCalculator tillsätta 2.7 kg salt (1.022 -> 1.025 ppm) tack på förhand..

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by soft_jonis,

Hur snabbt vågar man höja nitrat? Vill ligga på 5-10, är nu nollad och kommer tillsätta kaliumnitrat . /jonathan

• 1 svar
    • 782 visningar
  19. Started by DaTrucka,

Fick inte med någon användarmanual till mitt kalium test. Någon som kan bifoga pdf eller vet var jag kan tanka ner den? Har googlat, men kan inte hitta något. //Marko 'DaTrucka' (via mobil).

• 1 svar
    • 594 visningar
  20. Started by Nito,

jag funderar kring om det är någon nytta att ha aktivt kol om jag har ozon och UV?

• 1 svar
    • 2,6k visningar
  21. Started by sven-Åke,

Hej alla saltisar. Jag har en undran,har preis börjat tillsätta mg i akvariumet.Är det bättre med pulver en flyttande?Användt ett par gånger Easy-Life flyt. Vad kör ni andra med?mitt kar är 200l. Tackar i förhand.Ha en trevlig jul framför karen.

• 1 svar
    • 903 visningar
  22. Started by irwin_fletch,

Skulle gärna ta emot tips på vart jag kan köpa bra CO2-absorber (länka gärna). Har tidigare köpt på mig stora lager divesorb från Dräger men hittar inte den webshopen för privatpersoner längre. I vilket fall så var de dyra sist jag beställde så borde finnas något billigare alternativ.

• 1 svar
    • 442 visningar
  23. Started by Dimorb,

Kan Rowaphos ligga i akvariet för länge? Har för mig att jag har läst någonstans att blöt Rowaphos inte skall få komma i kontakt med luft eller hållas ovanför vatten eller liknande. Beror det på att det skulle kunna bildas t.ex. rost eller liknande? Eller har jag bara fattat det hela fel. Tacksam för svar eftersom jag tycker att min Rowaphos har blivit väldigt "stel". mvh Andre

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by jizeta,

Har införskaffat Deltec Aqua Crown aktivt kol med fosfatabsorber...men hittar inte hur mycket man ska ha/leter vatten. Har ett RSM130...nån som vet hur mycket kol man ska använda?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by freddi36,

Är det någon som kan kolla i sin aquacalculator att jag gjort rätt i min? Jag vill bara veta så jag gjort rätt så jag inte doserar för mycket. Gå in på Permanent balans Ca/Alk/Mg. Det är bara magnesiumet som ska doseras med enbart magnesiumklorid och inget NaCl-fritt salt. Vattenvolym:50L Förbrukning mätt i 4 dagar. Totalt 36 Och då får jag 9mg/L/dag Då ska jag alltså dosera 5ml från magnesiumdunken per dag. (84% mättnad i den dunken) Stämmer detta? Inne på sidan "Permanent balans Ca/Alk/Mg" i aquacalc så är jag lite osäker på vad jag ska skriva in i rutorna uppe till höger. Är det förbrukningen av t.ex magnesium? Under, säg 4 dagar (då skriver jag in 4 i den ena rutan)…

• 1 svar
    • 543 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.