Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Trevligt, är så trött på att jämföra färger. http://glassbox-design.com/2010/hanna-checker-calcium-alkalinity-magnesium-and-nitrate-colorimeter/ Skulle vara trevligt om priserna här kan bli liknande som i USA bara, speciellt när dom verkar vara tillverkade i Europa.
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Har lite problem att hålla mina vattenvärden uppe. De värden jag tycker är låga är: kH: 6.7 Ca: 330 Mg: 1170 Karet är på 240L och varje vecka tillsätter jag Salifert AllInOne. Rekommenderad dos för mitt kar är 10ml/v, men jag har ökat till 15ml/v sen någon vecka tillbaka utan nämnvärd effekt. Gjorde igår mitt första vattenbyte på 20L och har för avsikt att göra det varannan vecka. I karet finns ett clownpar, 5st green chromis och en phalaema samt några sniglar, mjukkoraller och kollonianemoner. Dvs inga stenkoraller. Kalkalgerna har på senare tid börjat växa ordentligt... I övrigt är pH på 8.3, salthalten är runt 1.023 och övriga värden är bra utom Nitrat på 10-25 men på …
-
- 1 svar
- 849 visningar
-
-
Kom hem igår efter 2dagars vistelse på annan ort. Sambon skulla fylla på vatten och tömda skummarkoppen som vanligt. Såg då att fläktarna inte fungerade och inget vatten hade avdunstat. Fixade fläktarna och inga problem såg vi igår. I morse var vattnet lite mjölkigt. Kan det vara min glasros av modell större som tydigen var död som framkallt detta? Vet ju att en anemon kan förgifta vattnet när den dör. Fiskarna och alla "djur" mår prima fast en knappkorall är inte utslagen nu på kvällen. Skall jag vänta och se hur det är imorgon eller var tycker ni? /Johan PS. Blandar vatten nu så jag ev. kan byta 7L imorgon. Ds
-
- 1 svar
- 777 visningar
-
-
Var på semester i två veckor kör baling lightGjorde i ordning dosering åt akvarie vakten brukar själv mäta rätt ofta och justera mägnderna men av praktiska skäl så blandade jag 4 flaskor med kh resp ca buffer. Men måste blivit för mycket ca mäter Ca 580 Kh 10 Nitrat 25 Nitrit 0 Ph 8 De flesta koraller är ok kalkalgerna växer och frodas men xenian är död, och min mussla är stägnd. En fisk har dött en palett men de andra paletterna mår kanon hade 3st nu två kvar men de är prickfria och äter bra. Har inga alger förutom kalkalger. Dragit igång med vodka igen men 25 i nitrat är kanske högt men ingen ko på isen, men när börjar ca bli farligt högt?//Thomas
-
- 1 svar
- 544 visningar
-
-
fick hem min osmos från PWSS igår. funderar lite på vilket håll den ska hänga? jag har hängt upp den med in/outlopp uppåt. är detta rätt eller spelar det någon roll? det är en AN Anatica Osmos 120
-
- 1 svar
- 908 visningar
-
-
Efter en morgon med mätningar har jag beslutat att testa Red Sea NO3:PO4-X igen. (har haft en mindre lyckats försök tidigare). Jag mätte Nitrat med Red Sea testen i morse och konstaterade att värdet var över 10,0. Mätte då med High Vial och fick ett värde på 4,0. Mätte sedan med mitt nyinköta Salifert Nitrattest och den visade på 25. Hur som helst har jag högre nitrathalt än vad jag önskar (samt även ett fosfatvärde på 0,36 enligt Red Sea). I instruktionen till N03:PO4-X att man inte ska använda andra fosfat- och nitratbortagningmedel. Innebär detta att jag inte ska använda fosfatabsorber när jag använder detta medel? Jag antar dock att jag kan använda en strumpa med ak…
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
använder alla som har stenkoraller Strontium i sitt akvarium?'?? vilka är effekterna av det? ökar tillväxten? färgorna?? använder just nu calcium, magnesium, det är väl det som jag tillsätter, byter vatten var annan veckan 10% då... taksam för svar Andreas
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej hej! Har nyligen beställt Tropic Marin Pro Reef Sea salt somm nytt salt. Har suttit och läst en hel del om spårämnen, har bl.a. annat funderat på att tillsätta t.ex. jod, strontium ev magnesium. Men när man läser beskrivningen av innehållet står det att de 70 vanligaste spårämnena finns i saltet, samt om man läser artikeln http://www.advancedaquarist.com/2005/12/aafeature1 så verkar det ju som om alla spårämnen redan finns där. Om man gör regelbundna vattenbyten (för mig en gång i veckan) - finns det då anledning att tillsätta externa spårämnen? Är det mest för dom som inte byter vatten - alternativt om man har ruggigt mycket koraller som förbrukar i stora kvantiteter…
-
- 1 svar
- 759 visningar
-
-
Vad tror ni om det här som jag har hittat på ett annat forum angående att göra eget salt. Det lägsta priset jag lyckats komma ner på i sverige är 70 öre litern. Det kan ju låta lite men vid odling och ibland 50% iga vattenbyten daglligen i ett uppväxtkar på 50 liter så blir det ju några kronor. Är det någon med lite mer kemi kunskaper än jag som skulle kunna tipsa om vart man får fatt på dessa ingredienser i Sverige. 23.98 g sodium chloride 5.029 g magnesium chloride anhydrous (magchlorhexahydrate is MgCl2.6H2O)(Mg - 4.01 g sodium sulfate 1.14 g calcium chloride 0.172 g sodium bicarbonate Här är vad dom används till i Canada Sodium Chloride = water softener salt …
-
- 1 svar
- 2,8k visningar
-
-
Köpte en liten påse som ligger inuti TM alu fosfatremover (jag behöver inte så mycket till 45L). Nåväl, jag använde den påsen nu med ganska mycket innehåll, jag tyckte det såg "lagom" ut, mätte aldrig, tror det var kanske ½ deciliter. Om det nu var lite för mycket, vad kan hända vid överdosering?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, vill fråga om era råd angående cyano (eller jag tror att det är det iaf:) ser ut så här... Karet är ca 5-6 månader, invånare - en Picasso och en Wrasse. Lite mjukisar och turbo/eremiter. Vid behov kan samtliga evakueras för ett par dagar. Första fråga - hur farliga de slemmiga röda bubblor för levande i karet - ska jag bekämpa dem (isf tackar för tips) eller låta bli. Har läst här på¨forumet allt om cyano/dino men kan inte bestämma mig över tillvägagångssätt... Här 2 andra större mogna kar hemma, så vid behov kan låna vattnet/koraller från dem, om sån lösning är optimal... Vore tacksam för alla opinion!:)
-
Har mycket partiklar i vattnet de senaste veckorna och har inte riktigt förstått varför. Tills jag såg vad lilla pricken uppe på sjöborren är. Värsta skräputblåset! Satte in två nya Didema för ett par veckor sedan. Skaplig avverkning. Dom går fram som en dammsugare utan påse ?
-
- 1 svar
- 675 visningar
-
-
Har gjort mitt första Tritontest. I korthet så ligger Nickel högt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för det eller kanske bara låta det vara. Skulle det vara en pump eller liknande så borde det väl visat utslag på andra metaller med? Kanske någon kan se något samband med de andra värdena i testet. Andra värde är NO3 ca 40-50; Ph 7,9; Salinity 34,5; Alk 11. Använder Blue Treasure SPS salt. Ca ligger lite lågt pga att jag kör det manuellt, nästa på listan är automatdosering. Mg ligger alltid högt av sig själva. doc.pdf
-
- 1 svar
- 627 visningar
-
-
Kanske var detta länken som har gjort stor skillnad för mig, som saltvandsakvarist. Författaren bakom dessa artiklar om vattenkemi och vattenvärden är Randy Holmes- Farley som är USA´s kanske mest respekterade expert inom vattenkemi och vattenvärdena. Han har gjort otaliga artiklar och nedan är en länk som är en aktiv länk till alla (nästan) av hans artiklar - beskrivs som både nybörjare och erfarna glädjen i det. http://reefkeeping.com/issues/author/rhf.php
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Idag kom domen från icp. Inte alltför hård, men molybden hade ökat ganska markant, ligger nu på cirka 40 ug. Gissar på att det är efterdyningar från en tidigare period med nopox. Andra teorier? Jag har också märkt av mer bruna områden i sanden, som kiselalger. Funderar på om molybden kan vara grunden till detta. Någon som varit uppe på samma nivåer som jag? Är det bara vattenbyten som är aktuellt? Undviker gärna då det är ett projekt och som boende i lgh med begränsat med lagerutrymme så blir det tyvärr många små och omständiga vattenbyten i mitt 400 liters system
-
hej allihopa! nån som vet om det finns ett filter man kan koppla till kranen som tar bort silikat? tacksam för hjälp
-
- 1 svar
- 932 visningar
-
-
Jag har mätt mitt PH värde nyss i akvariet och det ligger på 7,5 vad skall jag göra för att få upp det till den önskade nivån? Samt att min KH låg på 4. Korallerna börjar se hängiga ut och så vidare /Tom
-
- 1 svar
- 899 visningar
-
-
jag har som många andra problem med dalande KH och funderar på vettig metod för att justera det mer automatiskt eftersom jag upplever att jag har för mycket svängningar och undrar hur ni andra gör?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
vi har vatten som vi köpt, för ca 2 veckor. han tog då hälften av vattnet från ett akvarium de hade där dvs kultiverat och hälften nysatt. (?) kan vi använda detta nu när vi skall byta 10% vatten? Vad är osmosvatten?
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Undrar om någon vet hur mycket testvätska som ska användas? Syftar på kalciumtestets A-vätska. Som punkt tre står det "...Fill the syringe with reagent .... up to the 20 unit mark...". Och på sidan innan står det att "Always read the dosing syringes from the bottom end of the small black O ring on the syringe plunger." Som punkt sex står "..fill the syringe with reagent..., pulling the plunger so that the plunger is exactly up to the 1.0 ml marking." Tycker det är lite motstridiga uppgifter så undrar om någon vet hur mycket reagensvätska som ska i? Tolkar det som att det är upp till 20 unit-märket med reagensvätska (det blir alltså ca 31 units vätska) på punkt 3 och att m…
-
- 1 svar
- 516 visningar
-
-
-
Hej, Undrar över en sak, hur vet man att mediet inte kan absorbera mer fosfat? Jag använder järn baserat fosfat reducering och det står att 50g / 100l och bytas 1 ggr per månad. 50g lades i strumpa den 20/8-12 31/8-12 hade jag 0,543mg/l(Hanna) Den 1/9-12 la jag i ytterliggare en strumpa med 50g då värdet var högt. 7/9-12 hade jag 0.3mg/l(Hanna) 13/9-12 0.291 mg/l(Hanna) Så första veckan hade det gått ner 0.2mg/l , men denna vecka bara 0.01mg/l. Är det då dax att byta ut mediet för att det inte kan absorbera mera eller kan det ligga still och sjunka igen? Mvh Hans Sandén i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 1 svar
- 607 visningar
-
-
Har kört vodka i karet men hållt upp 2 dygn och tänkte köra i Bioptim samt biodigest nu i kväll är det någon fara eller är det ok så tätt in på annan kolkälla?? På bioptim står det en ampull till 250liter och mitt kar är på 450liter -50kg sten så volymen är då 400liter vatten skall jag tillsätta 2st ampuller av det eller är det viktigt att få en exakt dosering ? i så fall får jag slänga 25% ur den ena ampullen? vilket slöseri Biodigest vet jag att det är ok med en hel ampull trots att det står till 1000liter... För vad jag försstår så är det ingen fara med det.....
-
- 1 svar
- 722 visningar
-
-
hur många ml ska man ta med sprutan för att testa no2 och no3 med tropic marin ? har tappat bort instruktionerna.
-
- 1 svar
- 938 visningar
-
-
Fick en idé om att köra ett fosfatfilter som ett sandfilter. Är det en bra idé? Eller är själva volymen för liten? Med levande sand? Har ett 300L utan sump och tänkte kanske att ett sandfilter kunde öka på filtreringen. Funkar bra som det är nu men med en bestående hög nivå av nitrat som jag iof hoppas få ner med ett nitratfilter. Tja lite kreativ i tankarna så här i början på semestern;)