Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by runstenen,

Då jag inte fick ngt bra resultat över tid med chaeto reaktor är det nu dags för nästa projekt. Beställde en turf scrubber idag. Fortsättning följer och erf och tips är såklart välkommet !

• 2 svar
    • 763 visningar
  2. Started by resville,

Har ett problem med lågt pH förövrigt är det riktigt bra värden på vattnet! Jag och henric Nyström har testat lite olika saker ihelgen...vi trodde att ca reaktorn gav ett lägre pH men den har varit av stängd lika så dosering av balling core 7 som jag har använt för att fin lira med kh mm. Har bara doserat för å hålla upp kh. Men pH har ändå sjönk pH... Vi misstänker att det är min dsb som krånglar... Mina macro alger som jag har på dsben växer och jag kör om vänd belysning över dsben. Är det någon som som har en aning om vad de är som kan orsaka att man får lågt pH? Eller har någon idé eller kan hjälpa mig att få rätsida på mitt kar.

• 1 svar
    • 763 visningar
  3. Är det någon som har erfarenhet av Natural sea water / naturligt havsvatten vid vattenbyte? Så som ex. ATI Natural sea water https://atiaquaristik.com/en/?one_page_portfolio=ati-natuerliches-meerwasser ?

• 0 svar
    • 761 visningar
  4. Started by Neruza,

Hej är det någon som har någon erfarenhet med detta nitrit test? Gjorde ett test nyligen, som visade 2 Fick givetvis panik, men sedan slog det mig att "2" kanske innebär" 0.2 ppm? och då är det kanske inte riktigt så illa som jag hade tänkt mig? eller bör jag gå tillbaka till panik stadiet igen? De båda clownerna ser ut att må bra, och även eeld räkan börjat dosera med startbakterier (aquaforest bio S) för att få ner värdena till noll Bör jag även använda nitrivec? eller blir det lite kaka på kaka? vilket bör vara mest effektivt? edit: bör jag kanske riktga om streamer pumparna? mer fokus på att blåsa på LS eller ska jag rikta dom …

• 4 svar
    • 761 visningar
  5. Started by mac_artur,

Hej. Jag min klant har lyckats slarva bort manualen till mitt Mg test. Tror att doseringen är 2ml vatten, 4 droppar Mg-1 blanda 30 sek, 1 sked Mg-2 blanda 10 sek, 1ml Mg-3 droppa i till färgen skiftar från rosa till blått/grått. Stämmer det? Vill någon vänlig skäl skriva av värdena från Mg= 1230 till 1400. Tack på förhand Mattias

6. Started by MattiasN,

Hm, hur är det med tillförlitligheten i kaliumtest som varit öppnat ett tag? Har ett salifert test som nu varit öppnat i lite mer än 6 mån. Montiporerna i karet ser risiga ut och det ser ut som kaliumbrist skulle kunna vara anledningen men testet ger 400 i kaliumvärde, kan jag lite på testet eller kan det visa så helt åt skogen fel efter 6mån? Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

• 2 svar
    • 760 visningar
  7. Started by Mattias,

Vad tror ni om det ? Bägge bygger ju på att bakterier skall göra jobbet.

• 2 svar
    • 759 visningar
  8. Started by san_miguel,

Hej jag har ett akvarie på 100 liter och magnesiumet ligger på 1200 ppm hur fort kan jag öka på de till 1330 ppm? Hur många ppm per dag menar jag. Mvh Mikael

• 3 svar
    • 758 visningar
  9. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 757 visningar
  10. Säkert en konstig fråga men jag har en behållare med färdigblandat vatten för att utföra vattenbyte. Tänkte balansera upp mg, cal och KH så det håller samma som akvariet. Min fråga är nu, kan jag även tillsätta fosfat och nitrat i behållaren? Jag har än så länge rätt låg belastning och vill inte riskera att nolla fosfat/nitrat. Mvh Kim

• 6 svar
    • 757 visningar
  11. Started by jonasroman,

Vid sidan om arbetet med min automatiska KH-maskin, vars arbete går mkt bra och jag är inne i en fas där jag byggt en ny version med förfiningar på olika sätt(läs gärna på reef2reef),.så gjorde jag ikväll min egna manuell KH kit också detta motsvara nog typ 200 salifertpaket;-).......

• Gilla
    • 4 svar
    • 757 visningar
  12. Started by kladd3,

Hej En fråga som jag måste ställa kör för tillfället med alu baserad remover för att få ner min fosfat till lite mer rimliga nivåer ligger nu på en runt 0.05 mätt med hanna checker url mäter även vattnet ut från fosfatreaktorn efter en veckas användning och får då liknande värde som i det "vanliga" akvarievattnet. kan kanske använda mig av 2-3 dl remover i reaktorn med ett flöde på ca akvariets totala vattenmängd på ett dygn. Är det rimligt att fosfatremovern mättas på en veckas användning????

• 1 svar
    • 757 visningar
  13. Started by jonasroman,

Betrakta kurvorna. denna ena beskriver hur min CO2 halt igår inomhus efter vädring i flera timmar var nere på 400 ppm. pH kurvan visar på skillnaden i pH vid samma tidpunkt dagen innan då jag ej vädrat. pH steg efter vädring jämfört med dagen innan mätt vis samma tidpunkt, med pH 0.05. En ph stigning med 0.05 motsvarar(eller beror på) en minskning av CO2(aq)(löst CO2 i vattnet), med 10^0.05=1.12. Alltså borde det skilja lika mkt i luftens CO2-halt OM total jämnvikt hann ställa in sig mellan luft o vatten..dvs det borde alltså dagen innan då jag ej vädrat vara cirka 450 ppm i min luft. Jag mäter ju som bekant CO2 i luften och mätaren visade dagen innan runt 500. Det stämme…

• Gilla
    • 1 svar
    • 756 visningar
  14. Started by jonasroman,

Vi har ett saltvatten med ett kh på 8 samt ett vatten som är i fullständig jämnvikt med luften. PH 8.1. Luftens halt av co2 är 0.04%. Vi åker nu med vattnet upp på en alptopp till 3000 meters höjd. Inväntar ny jämnvikt mellan luft o vatten. Vad händer med PH värdet? och om det ändras, hur mkt ungefär? vi förutsätter ett normalt lufttryck vid 0 m över havet på 1 atm.

• 1 svar
    • 755 visningar
  15. Started by Johan E,

Hejsan, Jag tappade i lite aluminiumfolie när jag matade som sen försvann. Är det ett stort eller litet problem? Hälsningar Johan

• 4 svar
    • 755 visningar
  16. Started by d33j4y,

Är det någon som kan hjälpa mig med att förstå mig på no3 testet från red sea? Jag har enligt testet väldigt höga värden av no3, högre än vad tabellen visar och det spelar ingen roll om jag gör ett vattenbyte. vad gör jag för fel?

• 0 svar
    • 754 visningar
  17. Started by Mejsel,

Satte i ett fosfatfilter igår ett aqua light. Körde ut lite vatten i en spann till det såg klart ut men i dag på morgonen hade det en gul missfärgning. Hur får man bäst väck det? Har inget i karet än men sätter in sten i eftermiddag. Jocke

• 0 svar
    • 753 visningar
  18. Started by pimo,

Hittade en grej jag tycker verkade smart nyss http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/cf68306ef4b9c430aa5bd009f2e36b26/cl/details/anid/055000/Seachem%20Ammonia%20Alert//listtype/search/searchparam/-/searchvendor/manufac.875 Min frågan är ifall det finns liknande fast med nitrit, nitrat, ph, kh osv? Man får ju ändå göra "riktiga" test antar jag, men det vore skönt att ha i sumpen så man kan kika så inte nått är galet någon gång om dagen. Någon som vet?

• 0 svar
    • 751 visningar
  19. Started by lindholm,

Hej är det någon som använder grotechs salter för balling. De finns i pulverform som magnesiumpro, calciumpro och khpro enligt förpackningen ändrar de inte jonbalansen så de borde vara enklare att använda än rena mgcl cacl osv för man slipper laborera med mineralsalt eller vattenbyten för att hålla mineralbalansen. (när jag kört balling light har det behövts väldigt olika mängder av mg och ca så de blir inte "balancerat") så, är det någon som har ett recept för hur ni späder dessa i dunkar (om man inte vill hälla i pulver), någon som vet hur mycket man kan lösa av dessa olika ?, normalt kan man ju lösa mycket mer av ca och mg jämfört med bikarbonatet peter

• 0 svar
    • 751 visningar
  20. Started by Chum,

Har nyligen börjat dosera (ganska mkt) Ca för att få upp det lite låga värdet som alltid varit kring 340, och inte bara Mg som jag gjort innan (har inga SPS, bara LSP o mjukisar). Det som förbluffade mig var dock att en del koraller blev märkbart mer färgstarka. Min Stylophora fick en mustigare ton av lila, min Euphyllia Divisa blev mer djupgrön, mot innan då den varit lite mer ljusgrön med svag tint av brun. Kan Ca påverka färger på det sättet eller inbillar jag mig bara? Det kanske bara är en slump? Bytte iofs vatten i samband med detta också..

• 1 svar
    • 749 visningar
  21. Started by Tobbz,

Kör med balling nu, dock så går det bara åt KH varje dag och knappt något calcium eller magnesium. Hur blir det när man bara tillsätter KH, finns det risk för utfällningar ? Och sen har jag dinos, och läste som snabbast bara någon som tillsatte kalkvatten för att höja ph:t, funkar det med balling calcium också eller måste det vara rent kalk ?

• 0 svar
    • 749 visningar
  22. Started by j sjögren,

Jag har länge funderat på en bra enkel lösning för att fylla på med kalkvatten som ersättning för den mängd som dunstar bort. Om man tillsätter kalkvatten för fort så riskerar man ju en snabb höjning av PH. Om jag minns rätt så är rekommendation 1 droppe/sekund vi påfyllning. Eftersom jag har 2-3 liter avdunstning/ dygn så tar det attans lång tid att manuellt fylla på med nytt kalkvatten varje dag. Det är inga problem om man har en doserpump och sump men tyvärr så saknar jag båda dessa. Så frågan är helt enkelt hur gör DU?

23. Started by Freddesss,

Kan jag sätt in fisk nu? Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 746 visningar
  24. Started by KMG,

Hej! Nämnd akvarist klantade sig ordentligt genom att inte ha koll på avjoniseringsmassan (DI) i sin RODI-anlöggning. Jag sitter nu med Po4 kring 0.26 trotts 500 liter vattenbyte av totalt 720 liter. Har nu även en ny "bomb" med 11 liter DI massa till min RO. Hur gick det här till? Jo, mitt Po4 har smugit sig upp och jag har försökt mata mindre och öka belysningsintensiteten och tiden i refugiet. Praktiskt så har stenen i akvariet sugit åt sig vad den kunnat av den fosfat jag konstant matar via ATO. Vattnet dunstar, men inte Po4... Självklart ger mat också fosfat. Men jag har tidigare fått stöddoserat Po4 så logiken pekar entydigt på mitt icke avjoniserade ROD…

• 0 svar
    • 746 visningar
  25. Started by kladd3,

En sanbba fråga till er kan man blanda aktivt kol samt fosfatremover i samma filter/reaktor eller måste de vara i varsin???

• 3 svar
    • 745 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.