Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Vill få upp mitt pH lite mer än vad min kalkwasser mixer klarar av just nu. Mycket co2 i luften inomhus nu när temperaturen utomhus är lägre och dörrar/fönster är mer stängda. Jag kör ju ozon som är inkopplad strax ovanför venturin med en t-koppling där den fria änden går till ett ventilstyrt insug. Nu funderar jag på att igen koppla in min co2-scrubber, som isf skulle kopplas på vid luftutsläppet på skummaren, och in till det ventilstyrda luftintaget. Det finns även en till ventil som kan släppa ut luft ur "loopen". Men, i praktiken skulle jag alltså återanvända viss luft från skummaren, som då både är delvis "co2-scrubbad", och delv…
-
- 0 svar
- 645 visningar
- 1 följare
-
-
Någon som har koll på om det går att köra ABCD i ballinglösningarna. Isf vilka av dom i respektive av Kh, Ca och Mineralsalt? /Johan
-
- 2 svar
- 644 visningar
-
-
Har fått luftbubblor av varierande storlek på den levande stenen dock inte överallt, någon som vet vad det kan bero på? Verkar ha kommit när jag ändrade om flödet på Maxspect Gyre GF130.
-
- 0 svar
- 643 visningar
-
-
Då jag inte fick ngt bra resultat över tid med chaeto reaktor är det nu dags för nästa projekt. Beställde en turf scrubber idag. Fortsättning följer och erf och tips är såklart välkommet !
-
- 2 svar
- 642 visningar
-
-
Jag funderar på hur pass fort jag kan tillsätta nyblandat vatten till mitt nya akvarium? Jag har precis fått min lite större burk på plats och behöver komplettera med ca 150 liter inkl sumpen för att fylla akvariet. Jag flyttade med 100 liter vatten och ca 25 kilo inkörd sten från mitt gamla akvarie. Jag har ingen direkt belastning i nya burken. En clown, en mussla samt någon skivanemon. Tror ni jag kommer få problem med nitritopp eller kan jag med gott samvete fylla på allt vatten så fort det går. Jag har hittills fyllt på ca 30 liter utslaget på 4 dagar. Jag tillsätter några droppar CleraFlo varje dag nu under uppstarten.
-
- 1 svar
- 641 visningar
-
-
Att de får hamna i en nystartad karantän med helt nyblandat saltvatten, 2 små skummare plus cirkulation ELLER att de får gå i en invänjningshink/box innan de släpps rakt ner i DT. Fiskarna skall ha gått i karantän förre leverans så inte parasiter jag är bekymrad för. Tänker mer på skillnader i vattenkvalitet och aggressioner från nuvarande fiskar som är i DT. Vad hade ni gjort?
-
- 8 svar
- 640 visningar
-
-
Hej, Jag har ett nystartat kar 80L Aqua Medic Blenny, ca 2 veckor sedan började jag mitt nya revkars äventyr. Jag har ca 7kg levande sten, och ca 4kg död väldigt urtvättad sand. har använt osmos vatten vid start, gör även mitt eget osmos vatten. Använder Aktivt kol. Allt har sett bra ut börjar redan få röda kalkalger på stenarna, ser små djur som håller sig på glas rutan. så här såg mina tester ut vecka 1 och vecka 2 Vecka1: Po4 = 0.5ppm JBL Nitrit = 0ppm Salifert Nitrat = 5ppm Salifert Ca = 420 Salifert MG= 1280 Salifert Vecka 2: Po4 8-10ppm? Nitrit = 0 Nitrat = 5ppm …
-
-
- 7 svar
- 639 visningar
-
-
Hej som rubriken lyder så överdoserade jag ordentligt, glömde att jag tagit bort droppkorken, så hällde frisk i ca 20 ml i mitt 200 liter system.. enligt instruktion ska man dosera 3-15 ml /1000 liter...... bör jag göra något? Är vad jag förstår näringslösning, borde inte ställa till det allt för mycket eller? tyvärr har jag inget salt hemma så kan inte byta vatten. //Axel
-
-
- 8 svar
- 639 visningar
-
-
Hm, hur är det med tillförlitligheten i kaliumtest som varit öppnat ett tag? Har ett salifert test som nu varit öppnat i lite mer än 6 mån. Montiporerna i karet ser risiga ut och det ser ut som kaliumbrist skulle kunna vara anledningen men testet ger 400 i kaliumvärde, kan jag lite på testet eller kan det visa så helt åt skogen fel efter 6mån? Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk
-
- 2 svar
- 637 visningar
-
-
Med udda menar jag dessa: Organics Copper Iodine Strontium Potassium Silicate (Ngn mer ?) Är det ngt att ha ? Blir dyrt med tritontester för alla kar. Misstänker att det är dåligt med precisionen och pålitligheten, men nyfiken om ni provat och erf.
-
-
- 5 svar
- 637 visningar
-
-
Är det någon här som har erfarenhet från de salterna? Någon som vet parametrarna på dem? Någon som är duktig på att googla som kan finna det ut åt mig? Jag har funnit för finest men finner inte info för basic. Tacksam för hjälp. Mvh Andre
-
- 4 svar
- 634 visningar
-
-
Håller på och pysslar med min bänk och behöver "täta" mellan stålställningen och bottenskivan med några fogar. Har wurth svart silikon hemma, dock är det antimögelbehandlad. Vad tror ni?, kan jag använda detta?, det kommer inte vara mer än några strängar och inte ha någon kontakt med vattnet. Kan det giftiga i siliconet överföras via luften?
-
- 0 svar
- 632 visningar
-
-
Hej alla, Jag har senaste två veckorna sett en avtagande förbrukning av alkalinitet. Mätt med Alkatronic, Doserat ATI Essentials Pro med doseringspump, så har jag haft en tilltagande trend på alkalinitet som jag mött med minskande dosering. Alkaliniteten har på dessa två veckor gått upp från 8.7 till 9.5dKh, och under samma tid har jag gått ner från 8.5ml ATI till 5ml / dag och ändå ser jag fortfarande en sakta tilltagande trend (350liter burk). Dock känns detta kontraintuitivt då tillväxten i burken är märkbar dag till dag på de flesta korallerna. Är detta ett mät eller doseringsfel? Eller är det biologi? Burken är 6 månader gammal med…
-
-
- 6 svar
- 630 visningar
-
-
Jag har länge funderat på en bra enkel lösning för att fylla på med kalkvatten som ersättning för den mängd som dunstar bort. Om man tillsätter kalkvatten för fort så riskerar man ju en snabb höjning av PH. Om jag minns rätt så är rekommendation 1 droppe/sekund vi påfyllning. Eftersom jag har 2-3 liter avdunstning/ dygn så tar det attans lång tid att manuellt fylla på med nytt kalkvatten varje dag. Det är inga problem om man har en doserpump och sump men tyvärr så saknar jag båda dessa. Så frågan är helt enkelt hur gör DU?
-
- 2 svar
- 629 visningar
-
-
Hej! Kan någon räkna ut hur mycket blått pulver (i gram) det ska vara/liter vatten när man ska blanda ihop saltet och spåämnena. Skulle byta men räknade fel, vilket jag kom på efter att jag redan löst det blå pulvret i vattnet. Behöver veta en siffra på hur mycket pulver/liter vatten för att veta om jag har överdoserat fruktansvärt mycket eller om det är inom rimliga gränser... Tack på förhand/ Jesper
-
- 3 svar
- 627 visningar
-
-
Har gjort mitt första Tritontest. I korthet så ligger Nickel högt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för det eller kanske bara låta det vara. Skulle det vara en pump eller liknande så borde det väl visat utslag på andra metaller med? Kanske någon kan se något samband med de andra värdena i testet. Andra värde är NO3 ca 40-50; Ph 7,9; Salinity 34,5; Alk 11. Använder Blue Treasure SPS salt. Ca ligger lite lågt pga att jag kör det manuellt, nästa på listan är automatdosering. Mg ligger alltid högt av sig själva. doc.pdf
-
- 1 svar
- 627 visningar
-
-
-
-
Det var dags att byta filterrulle på clarisea för typ en vecka sedan. Jag har däremot nu valt att ta ut hela rullfiltret nu för att köra utan mekaniskt filter. Jag har ju ett fack med dsb och refugium efter rullfiltret, som jag antar kommer fånga en del skit. Allt äts väl inte upp omgående men det bor ju en del skit däri. Kanske en synvilla, men tycker mig se mer polyper ute under dagen efter dessa 10+ dagar utan rullfiltret. Kanske är logiskt riktigt? Ni som slutat använda mekaniskt filter tidigare, har ni sett några uppenbara negativa effekter på kort/lång sikt?
-
- 0 svar
- 626 visningar
- 1 följare
-
-
Hej Jag är inne på fjärde veckan sedan jag bytte akvarium. No3 har dalat från 2 mg/l (20/4), 0.5 mg/l (27/4) till 0.25 mg/l igår. Jag har mkt kiselalger på den döda stenen jag kompletterade med samt sanden. Det enda jag tillsätter just nu är Kh, Mg och Ca. Kör med refugium men har ingen större tillväxt på algerna. Po4 har jag inget att mäta med så där vet jag inte hur jag ligger, jag har lite rowaphos i en strumpa i sumpen. Bör jag tillsätta kaliumnitrat för att buffra? Är det bara vänta ut kiselalgerna eller finns det några betare som gillar dessa? Använder osmosvatten. Vill bara bolla lite och få lite tips och idéer /Mats Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
- 4 svar
- 625 visningar
-
-
Hej alla! Jag tänkte fråga er som gör lite större vattenbyten hur ni rent praktiskt byter, säg, 100 liter. Det är rätt opraktiskt att blanda vatten i 25-litersdunkar, vilket jag gör nu. Jag funderar på att skaffa en regntunna av plast, så att jag kan göra, säg, 200 liter osmosvatten åt gången, och sedan blanda i salt. Kan det vara något? Hur gör ni? Tack för input! Mats
-
- 2 svar
- 625 visningar
-
-
Jag blandade lite nytt vatten och råkade ställa min doppvärmare lite för högt. Så nu är vattnet 30 grader och salthalten visar 1,025 vilket är bra men är det rätt värde? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 2 svar
- 625 visningar
-
-
Har problem med att det fort växer till alger på glasväggarna. Har skaffat ett Deltek filter som jag har powerphos i, flödet är typ 500l/timme men har ändå 0,075mg/l fosfat enligt mitt fauna marin test. Nu har jag kollat mitt picobello osmosvatten och där finns det 0,075mg/l. Karet är på 120l , har två små clownisar och en fullvuxen Lawnmover Blenny och matar sparsamt. Är det här nåt jag får leva med, att göra rent väggarna 2ggr/vecka?
-
-
- 7 svar
- 623 visningar
-
-
Hej Jag har en fråga angående vattenvärdena i mitt kar 120L utan ytavrinning, filtreras av bollar, nitrit/nitratfilter och vanliga grovfilter. det e vad som finns i, 2 clowner och 2 putsarräkor Har följande värden Salthalt 1.023-1.025 PH 8 No2 0 No3 0 Alk inom normalvärde med det testet jag har NH3/NH4 0.5 denna borde väl ligga på noll?? Är detta normala värden eller går det att få ner NH3? Jag skummar inget då detta är ett budgetbygge. Saltet jag använder är Red sea coral pro Har ni några bra tips till en nybörjare som mig? Mvh Mattias
-
- 2 svar
- 622 visningar
-
-
Sedan en längre tid där Triton var pionjärer, erbjuds idag vattenanalystjänster. I början var det ”bara” ICP-OES, men fler aktörer finns nu på marknaden, och dessa använder sig även av ICP-MS i de fall den metoden är mer lämplig. ICP-MS kan detektera lägre halter, ner till ppt, medans OES "bara" ner till ppb. Så den måste nyttjas om man tex skall kunna uttala sig om Järn, eftersom ICP-OES´s ”level of detection” är högre än halten i natural sea water. Även andra ämnen måste analyseras med ICP-MS om jag förstått proffslabben rätt av samma skäl. Själv har jag precis varit i kontakt med Eurofin lab och använder dom för att verifiera halten i mina egna tillblandade referensv…
-
- 2 svar
- 622 visningar
-