Kemi & Biologi
Underforum
3 252 ämnen i detta forum
-
Hej alla! Jag tänkte fråga er som gör lite större vattenbyten hur ni rent praktiskt byter, säg, 100 liter. Det är rätt opraktiskt att blanda vatten i 25-litersdunkar, vilket jag gör nu. Jag funderar på att skaffa en regntunna av plast, så att jag kan göra, säg, 200 liter osmosvatten åt gången, och sedan blanda i salt. Kan det vara något? Hur gör ni? Tack för input! Mats
-
- 2 svar
- 703 visningar
-
-
Har fått svar på mitt första Triton N-DOC-test. Enligt detta så hade jag 7,54 dKh. I samband med att jag fyllde test-rören så mätte jag dock karbonathårdheten med Hanna HI-772. Gjorde två test (med olika kyvetter) och fick resultatet 9,1 respektive 9,2. Stor skillnad mellan mina mätningar och Triton tycker jag, och vilket värde ska jag lita på?
-
Jag har inte hittat någon som kör Balingen som jag funderar på om det går att göra nu. Jag vet ju hur mycket spårämnen jag slår i vattnet och hur mycket osmosvatten som det fyller på per dag. Skulle man inte kunna blanda spårämnen i osmosvattnet om man har cirkulation i det karet med?
-
- 2 svar
- 702 visningar
-
-
En sanbba fråga till er kan man blanda aktivt kol samt fosfatremover i samma filter/reaktor eller måste de vara i varsin???
-
- 3 svar
- 702 visningar
-
-
Sitter på en långtråkig föreläsning med en långtråkig föreläsare som pratar oinspirerat om ett långtråkigt ämne (tror knappast min arbetsgivare är inne på SG och läser ; ) ..Tänkte ställa en betydligt mer intressant fråga här istället. Jag kör med balling plus, och pytsar i ca 230 ml/dag från varje dunk. Kan man på basis av mängden balling man tillför räkna ut hur mycket korallerna ökar i massa/vikt under en given tid? Viss del tas antagligen upp av kalkalger och en del kanske skummas ur, men hade varit kul att veta.. /Samuel Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 0 svar
- 700 visningar
-
-
Hej! Jag har lite bekymmer med mitt vatten, har mätt två gånger på två veckor och fick idag ett resultat på Alkalinitet: 7.8 dkh / 2.8 meq/L Ca: 500 ppm Mg: 1600 (Red Sea reef foundation pro test kit) Jag har inte gjort något större vattenbyte och inte haft i tillsatser på 2-3 veckor. Verkar resultaten troliga? Och isåfall varför går inte ca och mg ner, samt hur får jag upp alkalinitet då ca redan är för högt? Kör med reef foundation ifrån red sea där allt buffras med samma pulver. En annan sak jag funderat över är hur jag ska till exempel buffra mg när det är för lågt, men säg att ca är bra eller till och med för högt och de båda tillförs ifrån samma pulver? Verkar kons…
-
- 3 svar
- 700 visningar
-
-
Doserat red slime remover. PH märkbart lägre (se kurva orkar ej upp) och redox sjunker (se orpr). Teorier om varför? PH Sänkningen kan jag spåna över själv: beror ej på sänkning av alkalinitet dvs ej på bildning eller tillsättning av syra. Alk är oförändrad.(har mätt). Det måste bero på en CO2 ökning med andra ord. Men hur kan den komma så snabbt?? Minskad fotosyntes är det enda jag jag komma på som kan svara så direkt. Ökad produktion, dvs ökad bakteriell aktivitet, tror jag ej på. Det borde inte kunna svara så direkt. Och isåfall följdfråga: varför sämre fotosyntes vid dosering? Vad tusan innehåller detta medel? Det skall ju ej vara ett antialgmedel...e…
-
- 0 svar
- 699 visningar
-
-
ligger på ett mg på 1420 farligt högt i haven ligger det väll på nästan 1500?
-
- 1 svar
- 699 visningar
-
-
Funderar på att byta salt till Red Sea (http://www.redseafish.com/index.aspx?id=4163), ej coral pro utan det andra utan förhöjda värden av ca m m.... Jag använder idag D&D H2Ocean och är grymt nöjd med det förutom priset och det är därför jag letar efter alternativ. Så, min fråga är om det är någon som använt sig av detta salt och vad tycker ni? //Patrik
-
- 1 svar
- 699 visningar
-
-
Hejsan, Jag tappade i lite aluminiumfolie när jag matade som sen försvann. Är det ett stort eller litet problem? Hälsningar Johan
-
- 4 svar
- 698 visningar
-
-
Om jag minns rätt så måste man öka Mg innan Ca om det ligger snett. Hur är det med kH? Spelar ordningen någon roll där eller är det bara att köra?
-
-
- 4 svar
- 697 visningar
-
-
Hej! Jag skulle vilja höra vad ni tycker och har för åsikter om red seas nya serie preparat! Ha en skön dag! Suss
-
- 1 svar
- 695 visningar
-
-
Hej! Behöver lite hjälp med att få kläm på dosering och hur man balanserar ut höga värden. Försöker att få redseas värden på ett av deras recept. Har doserat bara KH av AF 123, vet att man skall egentligen dosera lika av alla 3, men vad gör man när något av CA eller MG är för höga? Där står att man skall dosera efter det värdet som konsumeras minst och "buffra" upp de andra till rätt nivå, är det då inte samma som att bara dosera KH om de andra värdena är höga? Mina värden igår. Tagna med Hanna. Har bara LPS och mjukisar. Inga fosfat removers förutom nopox. temp 25.3c salt 1.026 Kh 11.5 ca 525 Mg 1480 AF test nitrat 11.5 på väg nedåt. po4 0.1 ,…
-
-
- 9 svar
- 694 visningar
- 1 följare
-
-
Hej Jag är inne på fjärde veckan sedan jag bytte akvarium. No3 har dalat från 2 mg/l (20/4), 0.5 mg/l (27/4) till 0.25 mg/l igår. Jag har mkt kiselalger på den döda stenen jag kompletterade med samt sanden. Det enda jag tillsätter just nu är Kh, Mg och Ca. Kör med refugium men har ingen större tillväxt på algerna. Po4 har jag inget att mäta med så där vet jag inte hur jag ligger, jag har lite rowaphos i en strumpa i sumpen. Bör jag tillsätta kaliumnitrat för att buffra? Är det bara vänta ut kiselalgerna eller finns det några betare som gillar dessa? Använder osmosvatten. Vill bara bolla lite och få lite tips och idéer /Mats Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
- 4 svar
- 693 visningar
-
-
Hej jag undrar om det är bra att tillsätta plankton typ det här http://korall-planeten.se/Grotech_Planktomarine_500ml har 6st fiskar och st 15 olika sorters koraller och en stor rörmask samt en bubbeltip anemon?
-
- 2 svar
- 691 visningar
-
-
Nånting har hänt i min 100literstank verkar de som. Igår såg jag på min halimeda att den blivitt lite ljusare till färgen, tänkte att de kanske är nått temporärt eftersom att annat verkade må som de skulle. Men nu när jag tände i tanken i morse så är vattnet grummligt grönt och halimedan verkar ha lämnat in avskedsansökan. Kan halimedan släppt ut nånting i vattnet? Firrarna verkar må bra iaf. Tackar på förhand för svar.
-
- 2 svar
- 691 visningar
-
-
Hm, hur är det med tillförlitligheten i kaliumtest som varit öppnat ett tag? Har ett salifert test som nu varit öppnat i lite mer än 6 mån. Montiporerna i karet ser risiga ut och det ser ut som kaliumbrist skulle kunna vara anledningen men testet ger 400 i kaliumvärde, kan jag lite på testet eller kan det visa så helt åt skogen fel efter 6mån? Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk
-
- 2 svar
- 689 visningar
-
-
Kommer behöva höja mitt mg ganska mycket, ca 200. Att höja med färdigblandade tillsatser insåg jag var kört. Så, får väl bli ballingkemikalier. Då kommer givetvis lite frågor. 1. Behöver jag båda sorterna mg(chloride/sulfat)? 2. Hur skall det doseras? Har väl ca 100l vatten, mg nivå runt 1150, vill upp till 1350. 3. Hur mycket bör man höja per dag? Tackar o bugar i förväg
-
- 1 svar
- 689 visningar
-
-
Någon som testat denna fosfat removern? http://www.aquatekniknordic.se/saltvatten/filter-material/ati-phosphat-stop-5000-ml.html mvh wigge
-
- 0 svar
- 689 visningar
-
-
Jag funderar på hur pass fort jag kan tillsätta nyblandat vatten till mitt nya akvarium? Jag har precis fått min lite större burk på plats och behöver komplettera med ca 150 liter inkl sumpen för att fylla akvariet. Jag flyttade med 100 liter vatten och ca 25 kilo inkörd sten från mitt gamla akvarie. Jag har ingen direkt belastning i nya burken. En clown, en mussla samt någon skivanemon. Tror ni jag kommer få problem med nitritopp eller kan jag med gott samvete fylla på allt vatten så fort det går. Jag har hittills fyllt på ca 30 liter utslaget på 4 dagar. Jag tillsätter några droppar CleraFlo varje dag nu under uppstarten.
-
- 1 svar
- 687 visningar
-
-
Blandade ut ultramin-s med lika mkt vodka igår i tanke om att dosera 2ml/dag utav den vätskan (tidigare blandat ultrabak+vodka efter tips från oveb? tror det var han) Men iaf, Denna blandningen med vodka + ultramin-s luktar som eter?! Någon som vet ifall jag vågar dosera det trots lukten? Någon som kan lukta på sin ultramin-s flaska och säga vad den luktar?
-
- 0 svar
- 687 visningar
-
-
Vill få upp mitt pH lite mer än vad min kalkwasser mixer klarar av just nu. Mycket co2 i luften inomhus nu när temperaturen utomhus är lägre och dörrar/fönster är mer stängda. Jag kör ju ozon som är inkopplad strax ovanför venturin med en t-koppling där den fria änden går till ett ventilstyrt insug. Nu funderar jag på att igen koppla in min co2-scrubber, som isf skulle kopplas på vid luftutsläppet på skummaren, och in till det ventilstyrda luftintaget. Det finns även en till ventil som kan släppa ut luft ur "loopen". Men, i praktiken skulle jag alltså återanvända viss luft från skummaren, som då både är delvis "co2-scrubbad", och delv…
-
- 0 svar
- 685 visningar
- 1 följare
-
-
Just nu så doserar jag salmiaklösning (ammonium) men artiklar som denna https://reefbuilders.com/2025/04/01/the-don-din-rabbit-hole-urea-dosing-and-a-new-approach-to-nitrogen-management/ får mig att fundera på att komplementera det med att dosera Urea. Är det någon som har erfarenhet av det eller liknande och var får man tag på det? Alla ställen som säljer ren urea verkar enbart sälja till företag.
-
-
- 4 svar
- 684 visningar
-
-
Har gjort mitt första Tritontest. I korthet så ligger Nickel högt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för det eller kanske bara låta det vara. Skulle det vara en pump eller liknande så borde det väl visat utslag på andra metaller med? Kanske någon kan se något samband med de andra värdena i testet. Andra värde är NO3 ca 40-50; Ph 7,9; Salinity 34,5; Alk 11. Använder Blue Treasure SPS salt. Ca ligger lite lågt pga att jag kör det manuellt, nästa på listan är automatdosering. Mg ligger alltid högt av sig själva. doc.pdf
-
- 1 svar
- 684 visningar
-
-
Hej! Fick hem resultatet från senaste ICP via triton idag och när jag är inne och försöker ladda hem PDF:en som jag brukar så hittar jag inte i senaste uppdateringen av hemsidan vart det är någonstans? Upplever någon annan liknande problem? Verkar bara finnas ett interaktivt schema som man kan välja värden och ladda hem en bild av det. Om det är så att PDF:en har försvunnit och möjligheten att ladda hem den så är det ett stort minus enligt mig.
-
-
- 5 svar
- 683 visningar
-