Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Har läst beskrivningen men förstår inte... Hur ska man använda den, när och hur mycket i ett 30 liters kar? Mvh Kakan
-
- 1 svar
- 726 visningar
-
-
Jag använder mig av Fauna Marin Phosphate Test för att testa fosfatnivån i mitt akvarium och nu har jag lyckats tappa bort mätskeden. Är det någon som har samma test och som kan kolla upp vilken volym skeden har (brukar stå på skeden). För jag har x-antal mätskedar från andra tester, men med olika volym. Så jag behöver veta volymen på Fauna Marins skedar.
-
- 1 svar
- 680 visningar
-
-
Hejsan! När jag har påtat och grejat i akvariumet så brukar jag få små små "taggar/nålar" i händerna. Ni vet typ de små hullingarna när man har ofriviligt rört en kaktus. Frågan är: Var kommer de ifrån för organism? Eller vet någon vad det är för något? Bara nyfiken... MvH /Lucas
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Mitt kh har slutligen börjat falla, men ca är forvarande hög. Tänkte att kanske nu är det dax att prova med lite soda i osmosvattnet. kh 10,9 saliferts alk 3,04 (8,512) reeflab ca 503 saliferts ca 500 reeflab mg 1245-1260 med vardera sr- som vanligt oläsbart ph 8,4- med ljus Tänkte att om jag nu tillsatte lite soda då kunde mitt alk/kh ökas och ca sänkas, så att allting kanske hamnar rätt till slut. Har också lagt lite saliferts soft i osmosen som innehåller bl annat mg. Att lägga i strontium får jag nog vänta med tills ca har sjunkit tillräktligt för den också har ca höjjande effekt har jag hört. Vad tycker ni, är jag på rätt väg?
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tja Jag har en flaska som kanske är 2-3 år gammal. Det är flytande magnesium tillskott. Märket är Salifert, och min fråga är kan det bli gammalt? Jag har tittat igenom flaskan överallt men hittar ingen datum stämpel? http://shop.biotedmarin.se/salifert-liquid-magnesium-250-ml/2682-0 Hoppas detta är rätt forum del för denna fråga. Tack //Elvir
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag undrar hur det är med KH, CA och MG är dessa värden stabila i havet. Vi håller ständigt på och mäter och vill ha dem värden stabila. Brukar inte dem gå upp och ner precis som i ett akvarium. Tacksam för ett svar från någon av er erfarna /Danijel
-
- 1 svar
- 488 visningar
-
-
Tjenare! Vilka metoder använder ni för att höja och eller sänka Ph halten i akvariumet?. Finns det någon guide som förklarar hur man ska göra för att hålla,minska eller sänka dom väsentligaste värdena. MVH Jocke
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Troligen är det inget mystiskt alls med chemiclean(sällan något är mystiskt för övrigt) Det innehåller enligt uppgifter jag fått från fler håll (100% ej validerat mel bl.a. från en Dr) antibiotika och närmare bestämt erytromycin. Om det stämmer sysslar dom med ful marknadsföring för de skriver att det inte innehåller ”Erytromycinsuccinat”. Erytromycin är det likväl. Succinat och andra ändelser är bara salter man ”kopplar på” för att styra upptaget i människan magtarmkanalen, var man vill ha upptaget etc. Spelar alltså ingen roll, erytromycin”xx” är lika mkt erytromycin och antibiotika som erytromycinsuccinat. Ful…
-
-
- 1 svar
- 908 visningar
-
-
Tjena! Jag tillsätter för stunden denna produkt: Grotech Carbonat Pro Instant där jag tillsätter ca 3 gram dagligen genom att pudra i sumpen. Detta är det som står på burken: Min fråga, kan jag lösa detta i osmosvatten för att bilda en vätska som kan doseras med doserpump, i så fall hur starkt?
-
- 1 svar
- 860 visningar
-
-
Har haft en stor påse i en hink med lock. Har upptäkt att saltet först är löst. Sedan blir det stenhårt, och man får nästan "hacka" loss saltet. Till att det är fuktigt och löst igen. ? Kan saltet i sig bli dåligt?
-
Ja, den är ju känd såklart. Vill bara visa på ett praktiskt exempel i mitt kar. Mitt nu mkt hårt belastade akvarium har svår att göra sig av med CO2(aq). Tidigare gick det bra men allt handlar ju om inkomster o utgifter av näringsämnen samt gasutbytet. Nu börjar inkomsterna bli högre. Jag installerade skummaren igår och ser att MorgonpH ligger 0.1 enhet högre än vad det brukar!:-) Det är ganska mkt. Jippi! Se kurvan hur den sista delen ej viker ner som brukligt. Jag behöver ett par dygn till för att va säker, då jag även bytte vatten igår, men den pH höjande effekten brukar gå över på ngr timmar. Så jag tror detta är en effekt av skummaren:-). Att skummaren …
-
- 1 svar
- 613 visningar
-
-
Hej! Har svårt att hålla uppe magnesiumvärdet.Andvänder kalkreaktor vill inte höja kht,kan man tillsätta Magnesiumsulfat Hepahydrate(MgSo4) som enda tillsats för att höja Magnesiumhalten?Undrar också om man kan höja Calciumhalten med Calciumcloridedihydrate(cacl2) utan att höja kht? Mvh Kjell
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
-
Undrar över vilken metod som är lämpligast för att höja Ph värdet. Är lämpligast att använda sig av kalkvatten eller buffer, vilka för resp nackdelar finns det med metoderna? Kan jag använda buffer samma dag som jag höjt calciumet? Trevlig helg Martin
-
- 0 svar
- 693 visningar
-
-
Ny ”artikel” från mig i form av kort video /Redaktörn...
-
- 0 svar
- 303 visningar
-
-
Har lite utslag på koppar på dom 2 senaste testerna från triton. Är där någon som kör/har kört med cuprisorb? Vad har ni mediat i? Jag hade det i en strumpa som jag fick en gång när jag köpte ett begagnat akvarium, mediat ändrar inte färg och kopparn är något högre på test 2 så frågan är om: 1. Jag har ingen koppar 2. Strumpan är inte tillräckligt fin för att släppa igenom vatten trots att en rw4 blåser full hastighet på strumpan. Köpte Aqua medic mediabag men den är för grov i nätet så mediat kan absolut åka ur strumpan. Tacksam för tips. Mvh Kim
-
- 0 svar
- 341 visningar
-
-
Jag förstår inte riktigt hur jag ska doserna kh coralline gro? Har ett akvarie på 105 liter. Har så mycket kalkalger som jag tycker är så fina så vill ge dom lite extra kärlek.
-
- 0 svar
- 539 visningar
-
-
Här följer en enkel mini"artikel"/förklaring hur man mäter kalcium och magnesium. Principen är titreting och för att veta när titreringen är klar så behövs ett färgomslag. Färgreagensen är beskaffad så att den binder till tvåvärdiga joner som till exempel kalcium och magnesium och när den gör det så är den rosa. När inga joner är bundna till färgmolekylen så är den blå. Det är teorin bakom alltihop. Nu gäller det bara att droppa ner en reagens som har starkare bindningsförmåga till kalcium och magnesium än färgmolekylen har. Denna reagens heter edta. Det är den vi tillför som sista reagens när vi så att säga titrerar. För varje edta-molekyl vi droppar ner …
-
- 0 svar
- 222 visningar
-
-
Är det någont här som har mixat Triton Sulphate pulver för att höja sulfur i akvariet sitt? Jag finner ingenting på nätet om hur det skall blandas och det står ingenting på boksen vilken form utav sulphate som är i vilket gör det svårt (för mig) att räkna mig fram till vad jag skall dosera. Tacksam om någon har svar på detta. Jag ligger -236 mg/L i ett 2000 liters system. mvh Andre
-
- 0 svar
- 435 visningar
-
-
Jag har egen borrad brunn och har i mina sötvattenburkar haft problem med att jag vid vatten byten fått en vit fällning i vattnet och nu när jag startade upp ett saltvatten så ser det ut som om jag slagit ett par liter mjölk i burken.... jag har redan bestämmt mig för att skaffa mig ett RO-filter eftersom det rekommenderas överallt för att slippa alger och skit... en analys på mitt vatten är att det innehåller mycket Flourid samt mycket järn och jag hörde att det kan skapa en fällning, stämmer det?
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan! Ville bara dela med mig av denna länk som ritar upp en graf som visar förhållandet på dina Ca och KH värden: http://www.reefnerds.com/ChemPlot/ChemPlot.html Här är även en bra länk som beskriver detta förhållande och hur man kan kompensera för att komma till rätt område på grafen: http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/chem.htm Och här är slutligen en kalkylator för doseringen för en del av produkterna på marknaden för att komma till rätta med CA och KH: http://www.kademani.com/reefchem.htm Hoppas det kan vara till hjälp för någon mvh Peter
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, uppdaterat min kalkylator. Lagt till K2SO4 /Jonas Jonas reef calculator_version 3.xlsx
-
- 0 svar
- 308 visningar
-
-
Först en kommentar om svavelvätebildning i en DSB: Som jag förstår det är det samma bakterie(hade en annan uppfattning för något årsedan, men jag tror Lasse har rätt) som kan växla över på svavelväteproduktion om nitrat tar slut, samt det råder exceptionellt låga syrenivåer, alltså båda dessa kriterier skall råda. Men, även om det skulle ske, tex i de djupaste skikten i bädden där såväl nitrat som syre är helt slut, så oskadliggörs svavelvätan på sin väg upp, genom antingen oxidation till sulfat av särskilda bakterier som lever på att göra så, eller så binds det till järn och bildar järnsulfid. Risken för att svavelväte skall komma ut i karet anser jag är obefintlig, och …
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är det någon som har erfarenhet av Natural sea water / naturligt havsvatten vid vattenbyte? Så som ex. ATI Natural sea water https://atiaquaristik.com/en/?one_page_portfolio=ati-natuerliches-meerwasser ?
-
- 0 svar
- 668 visningar
-
-