Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Beppe,

Min dotter la ner en handduk i mitt nyblandade saltvatten. Kan man använda detta eller är det osäkert med tanke på eventuella tvättmedel och sköljmedel som kan finnas kvar i handduken?

• 3 svar
    • 980 visningar
  2. Started by dano,

Jag har ett nystartat sedan 4mån 450l percula 120 med standardutrustning och mh + t5 belysning. Jag har bra värden nitrit, nitrat, amon, ph, fosfat. Jag hade inte fått igång kalkalgtillväxt nästan inget Ca. Mina stenkorall fraggar har inte trivts. Jag köpte calciumklorid på flaska och har fått upp ca till 300 och det har påverkat akvariet positivt med mindre alger och det börjar komma kalkalger. Hur tillser jag på bästa sett att jag har minst 300 i ca. Är det någon annan tillsats som bör göras för att få koraller att trivas? Anders

3. jag tänker skaffa en osmosmaskin är det något man bör veta innan man skaffa det. har ingen sump. jag skulle vara tacksam om någon förklarar hur de funkar igentligen. jag har köpt en ny bok som har kommit ut på svenska som heter saltvattenakvarium som är skriven av Daniel Knop men hittar ingenting om det.

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  4. jag har 40 mg/l i vattnet och 0 nitrit är det vanligt efter 3 veckor med LS i? obs jag la i LS i ytterfiltret igår då gick det upp.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by MattiasN,

Jag har en Aqua-medic easyline 90 osmos, har kört den några veckor bara (men den har gått ganska mycket, fått ut en 8-900l vatten), men nu de senaste dagarna har den tappat fart som bara den, för tillfället ger den bara ut 1-1,5l/h..... Jag har provat att förbikoppla sedimentfiltret, utan förbättring.... Har oxå kopplat förbi flow restrictorn och spolat genom filtret en timme (detta har jag dock inte gjort tidigare, borde jag ganske gjort, men det står inget om det i manualen) utan någon förbättring.... Kan filtret redan vara slut? Eller ska det kanske bara spolas en tag till? Enda andra lösningen jag kan komma på är att trycket i huset sjunkit? Jag mätte inte hur mycket …

6. Started by Robbygg,

Hejsan! Jag undrar det här med syresättning. Jag vet att i sötvattesnakvarium är det viktigt att man syresätter vattnet, igenom att tex rikta filtrets utblås mot ytan så det bildas syrebubblor. Men hur är det med saltvatten ska man också syresätta det vattnet på samma sätt? Mvh, Alex

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by Saltis,

jag undrar vart skall man hälla saltet vid vattenbyte om man inte har någon sump. ska man hälla det i skummaren eller direkt i vattnet?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Klas,

Testade mitt vatten med en refraktometer (sån för glykol som man kan köpa på biltillbehörsaffärer). Den visade helt fel och jag antar att det inte funkar med att mäta saltvatten med en sådan. Är mitt antagande rätt? I min enfald trodde jag det skulle gå eftersom densitetsskalan är inom korrekta intervall (min avläsning kom aldrig upp på skalan ens). Min fråga är alltså om det är så att en refraktometer för akvariebruk är av annan sort, eller hade jag endast ett måndagsexemplar som inte funkade alls? /Klas

• 6 svar
    • 3,3k visningar
  9. Värdena Blev: PH 8,3-8,6 KH 11,2 (ALK 4) NO2 0 NO3 10-25 CA 450PPm NH4 <0,25 är dessa värde bra? jag har inget i tanken förrutom 5 turbo och 2 eldräker... har inte vägat köpa in ngt än eftersom jag inte visste balasen på vattnet...

10. Started by Rasmus,

Är det verkligen nödvändigt med Osmosvatten? Jag bor i Jönköping där jag tror att det är relativt bra vatten. Har 10 kg LS och 10 kg kalksten och ska köpa 20 kg LS imorgon. Tog prov på vatten idag. Nitrit: 0,25 Nitrat: 50 Känns inte som mina värden är skyhöga och därför bättre att jag köper osmos vid ett senare tillfälle. När kan jag plutta ner sniglar eller eremitkräftor som städpatrull? Är det i samband med fiskar eller klarar dom vattnet hyffsat bra? Mvh Rasmus

• 5 svar
    • 1,9k visningar
  11. Started by Saltis,

om man inte har någon sump och använder sig av skummaren deltec mce 600 som är till 700l akvarium och 2 ytterfilter som filtrerar ca 1200 L/h hur länge ska man vänta innan man byter vattnet och hur mycket?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Speedster,

Jag har haft lite "dåligt" CA-värde på sista tiden och KH:t har sjunkit också. Gjorde därför en test på Crystal reef saltet (tror jag det heter) och då ligger CA på 340, borde det inte ligga på högre nivåer? Har inte testat att blanda upp Sailiferts Coral Grower i det nyblandade vattnet, men det lär ju höja det natuligtvis. Trodde bara att nyblandat osmosvatten och salt skulle vara lite högre i CA. Testet gjordes med Sailiferts CA test. Ca i akvariet ligger på 360 ungefär... men där har tillsats Sailiferts coral grower emellanåt.

13. Started by psan,

Fungerar detta lika bra som osmosvatten? Några saker man ska tänka på när man använder det? /psan

14. Started by Saxmark,

Tja, tänkte smälla upp en site som skall hålla vattenvärden, tanken är att man skall kunna logga in, posta sina värden och sedan få upp en kurvor och eventuella tips och trix.. Vidare hade jag tänkt att lägga den som nån form av dagbok för olika akvarier.. Tanken är att det skall vara en blog för ditt akvarie/um Nån som har några färdiga phpsnuttar liggandes så slipper jag skriva allt från scratch.. Har hotell i drift och tänkte börja pula nu i helgen.. Nån som e sugen på att haka på projektet.. Det är 100% ickekommersiellt och det skall inte finnas några diskussionsgrupper eftersom jag inte har tänkt att konkurera vare sig med saltvattensguiden eller zoopet utan mer fung…

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  15. Started by wrang,

Hejsan köpte mig lite gotta till akvariet och korallerna (TropicMarin Pro Coral Mineral) men jag kan säga att jag inte är nöjd 1. När jag öppnade burken så var allt pulver som en cementklump fick hacka loss den sked som var med 2. Akvariet blev grumligt trotts att man bara tog i en sked 3. När jag la i denna sked med pulver så flyter det. Såg det nu 1dag senare att det fortfarande flyter en klump i "sumpen" och det ser fortfarande grumligt ut Någon annan som upplevt detta. Har man fått ett dåligt exemplar eller är det så här Testade detta nu istället för de flytande men ush inge mer

16. Started by Norberg,

Jag håller på att justera in min kalkreaktor och skulle behöva justera Kh lite! Jag har dock lyckats förlägga allt info från min liquid refill kartong (klantigt)! Nån som har koll på vilken av A,B eller C som man höjer Kh med?

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by Ingvar Hellmalm,

Jag var för 5 mån sedan i Berlin på besök hos akvarievänner och då talade dom en ny votkametod som blivit mycket populär ( det gick med votka men ej med ren sprit!). Vad jag förstod så krävde den mycket övervakning och individuell inställning för varje akvarium. Någon som prövat?

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  18. Started by Robert Lennqvist,

Hej! Nån som använder TM trippelbuffer? När jag öppnade min nya burk så var pulvret väldigt klumpigt. Enda sättet att få ut måttskopan var att hälla ut (eller rättare sagt lyfta ur den cylindriska klump som allt bestod av) och mosa sönder det. Jag har fattat det som att man kan tillsätta det direkt i akvarievattnet, är det korrekt? Jag pytsade i lite i sumpen men det löste sig inte på bra många timmar, utan det flöt omkring i burken som vita partiklar. Kändes inte helt 100. Testade även att lösa upp lite pulver i RO vatten men det gick i princip inte att lösa allt. Trodde att konsistensen skulle vara som bikarbonat... Ska det vara så här, eller kan den ha dragit åt sig …

19. Started by zacke,

Har precis köpt hus tillsammans med tjejen, och då det är borrad brunn så tänkte jag kika på vad för åsikter det finns angående vattnets innehåll och kvalité. Kommer troligen köra med Osmos nu dock iom att det är svårt att vara säker på att ha en stabil kvalité på vatten från egen borrad brunn. Så, förhoppningsvis finns det någon här som kan avgöra hur mitt blivande vatten i kranen är. värden direkt från testprotokoll. Färg 25 pH 7,4 Totalhårdhet dh (kh?) 7 Järn mg/lit 0,12

• 16 svar
    • 2,1k visningar
  20. Started by MichaelE,

Tjenare, är lite nyfiken, funkar destillerat vatten i saltkar? Kör med osmos och kommer fortsätta med det men e bara lite intresserad. Mvh Michael

21. Started by Bliaze,

Mina vattenvärden är nog inte så bra just nu! pH-8.2 Ca-320 NO2-0 NO3-2 PO4-0.1 NH4-<0,25 KH-10.2 Salt-0,21 Temp-24,5*c Det är vel främst NO2, Ca, KH som inte stämmer. Men vad ska jag göra för att få det bättre? Jag har massa tillsatser som jag aldrig använder, borde jag göra det? Jag köpte massa begagnat, dessa har jag Calcium iode Magnesium Strontium Natural iodinr Stability Marine tank clarifier calcium supplement KH+ När ska man använda dessa, Vad jag förstår på förpakningarna så ska man tillsätta vissa lite då och då, men jag vill inte göra något så att det förstör vattenvärdet ennu mer. Bilka ska jag använda när, borde jag ha fler tester och fler tillsattser? Jag…

• 9 svar
    • 1,8k visningar
  22. Started by Linnex,

Fundering. Kan man mixa olika spårämenen i påfyllningstanken utan det finns risk att det övermättas, oxiderar, fäller ut (förutom kalkvatten), skiktas.... eller vad nu som kan hända. Typ Magnesiumklorid/sulfat, calciumklorid, buffert.... etc. Min tank håller för drygt en vecka och det vore ju en enkel doseringspump att hälla allt i den. Om det går att mixa. Behöver man någon cirkulationspump som rör runt i grytan med jämna intervaller.

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  23. Started by Jocke,

Tjenare! Ska vattnet vara klart (genomskinligt) om man har noll i amoniak. Eller ska det vara grummligt utan brun färg. MVH Jocke

• 1 svar
    • 1k visningar
  24. Guest candyman
    Started by Guest candyman,

vad ligger erat kh-värde på? även era andra värde?

• 1 svar
    • 988 visningar
  25. Guest candyman
    Started by Guest candyman,

tjena jag behöver lite tips för att få ordning på mitt kar. fiskarna verkar trivas och turbosniglarna förökar sig. mina värden är: nitrite 0,05 nitrate 10 troligen för att en mjukkorall håller på att lämna in ph 8 magnesium 1440 phosphat 0,01 Ca 560 jod 0,1 strontium 3 salthalt 1,024 jag e tacksam för all hjälp m.v.h fredde

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.