Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
-
Är det nån som kan typ vilken diff "Min & Max" man kan ha i alla vattenvärden Tänker på alla tester: Ammonium Calcium Iodine Magnesium Nitrit Fosfat Strontium Boron Koppar KH/Alk Nitrat Syre PH Silikat
-
- 8 svar
- 1,7k visningar
-
-
jag har som många andra problem med dalande KH och funderar på vettig metod för att justera det mer automatiskt eftersom jag upplever att jag har för mycket svängningar och undrar hur ni andra gör?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Någon som har/använder calcium hydroxid som finns på apoteket Varunr. Produkt Förp. Jfr.pris à-pris 323790 Calcii hydroxidum kval E (PEG) 50 g 82,50 kr Denna skall man blanda 1 tsk på 20L vatten killen som jag pratade med la den blandningen i påfyllningen men jag har hört att gör man det så bäckar pumpen igen på nolltid
-
- 16 svar
- 2,2k visningar
- 1 följare
-
-
Tjenare! Jag undrar hur länge man kan förvara osmosvatten. Jag har testat att söka men fick inte fram något bra svar. MVH Jocke
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Temperaturen i karet stiger,vad gör man? Köper en Aqua medic kylare för 10000:- eller en AC på Jula för 3000:-. Någon? /Robert
-
Nån som vet varför mitt KH börjar röra sig neråt hela tiden ?? buffrar upp den till typ 10 sedan sjunker den ner till 6-7 igen sakta men säkert kör med kalciumhydroxid i mitt påfyllningsvatten(om det har nåt med det att göra) Akvarium 400 L Uvc-20w tunze 6100 skummare= aqua.M turbo flotor Kalcium 420 Nitrat 5 Nitrite 0 Ph 8,1 Salt 1022 KH 7
-
Har lite funderingar på salthalten i vissa akvarium. Har alltid kört med 1.023 i mitt akvarium då det har funkat fint med både lägre djur och fiskar. Men efter att ha köpt fisk från en leverantör som hade under 1.015 i salthalt så börjar jag undra vilket som är bäst. Alla fiskar som han har i sina akvarium håller jättefin kvalite och är alltid fina i färg, friska och äter bra. Men naturligtvis när de kommer till mitt akvarium med så mycket högre salthalt så får de lätt prick i någon dag innan de har vant sig. Undrar därför följande: 1. Skadar det att sänka salthalten så mycket? Har fått höra att låg salthalt förebygger parasiter på fiskarna och att det är därför man har s…
-
Har skaffat mig detta spårämne. Det står på den att man skall tillsätta 5 ml/100 l en gång i veckan. Är det inte bättre att tillsätta mindre och oftare. Kanske t o m dagligen
-
- 1 svar
- 955 visningar
-
-
Först testade jag med AquaVital's stickor som visade ett ph på 7. (KH:t var enligt detta 6, men enligt andra 10) Helt värdelöst med andra ord! Sen testade jag med tetras test, som säger "always accurate!" Det blev 8,0. Sen körde jag Salifert som visade 8,3! Inte så stor skillnad från tetras kan man tycka, men när det gäller ph är det ju dock ganska mycket. Många säger ju att Salifert är det bättre alternativet, så jag antar att det är det jag kan lite på?..
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan! Ville bara dela med mig av denna länk som ritar upp en graf som visar förhållandet på dina Ca och KH värden: http://www.reefnerds.com/ChemPlot/ChemPlot.html Här är även en bra länk som beskriver detta förhållande och hur man kan kompensera för att komma till rätt område på grafen: http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/chem.htm Och här är slutligen en kalkylator för doseringen för en del av produkterna på marknaden för att komma till rätta med CA och KH: http://www.kademani.com/reefchem.htm Hoppas det kan vara till hjälp för någon mvh Peter
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hade tidigare problem med något som jag trodde var cyanobakterier och fick för mig att dess uppkomst grundades i att jag hade för högt värde av silikat i vattnet. Men sedan läser jag på testet, ifrån Salifert. "The silicate values are in ppm (mg/L) siliconoxide. To covert the values from ppm siliconoxide to ppm silicion multiply the value by 2.1" och även... "Avoid using tap water or RO water wich contains more than 2 ppm as dissolved silicon. In marine water the dissolved silicion content should be below the detection limit of this test" Jag var jätte orolig när jag hade 0.03 silikat i vattnet men enligt ovanstående så kan man ju alltså ha upp till 2.0 i vattnet som man …
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Hur har ni det med era kar? Har alla kylning eller har ni c:a 15 grader i rummet?! Jag har c:a 22 grader i vardagsrummet där karet står och det värme som en 250W MH, två T5 och pumpar alstrar får upp värmen till dryga 28. Jag har en datafläkt som blåser på vattenytan och två andra 12cm som fläktar under huvet, plus en som fläktar underskåpet där sumpen finns. Man ser inte riktigt fram emot sommren precis.... Har ni alla som hade temp under 27 nån sorts av kylaggregat?!?
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Fråga. Jag har ett bergvärmehål där jag har satt dit en vattenpump. Allt är nyligen installerat. Jag funderar på att sätta dit osmosen till det... man är ju småläning. Men det verkar ha höga svavelvärden. Stinker svavel om vattnet. Hur mår osmosen av detta. Sätts filtrena igen så pass snabbare att det är olönsamt? Eller spolas det ut med slaskvattnet?
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej är det någon som har erfarenhet av dessa gör dom sitt jobb? Fosfatreaktor Deltec FR 509 'http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2385 Nitrat Reaktor Deltec NF 509 http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2898
-
- 9 svar
- 2,2k visningar
-
-
-
Funderade på att gå tillbaka till kalciumhydroxid då jag inte kan hitta någon info om vad som kan vara farligt vid jon-obalans i vattnet. Men då undrar jag ju naturligtvis hur man skall göra för att värdena skall "följas åt". Mitt kalcium förbrukas väldigt lite och försvinner inte nämnvärt medans mina karbonater slukas varje dag. Om jag har 11 i kH ena dagen så kan det vara nere på 8-9 bara en dag därifrån. Om man tillsätter Kalciumhydroxid kommer det då att balansera sig så att det blir lagom tillskott av kalcium och karbonater eller behöver man trots kalciumhydroxiden tillsätta något annat? mvh Andre
-
Hejsan. Undrar om det är någon som tillsätter kalciumklorid samtidig som natriumkarbonat och INTE använder sig av metoden med NFS. Kanske rent av någon som inte bryr sig om att byta vatten över huvudtaget trots att de tillsätter de ovanstående kemikalierna? En annan sak som jag har försökt hitta är: Vilka negativa effekter som kan uppstå i akvariet om man får jon-obalans? Hur märker man om man har jon-obalans? Tacksam för svar. mvh Andre
-
-
Har ett lite märkligt fenomen i akvariet (960 liter, lite stenkoraller & ganska mkt levande sten..) , mitt kh ligger på 10 och Ca på 460 ppm, men mitt ph ligger bara på ca 7,7..? Har jag månne någon märklig obalans i akvariet? (Mg ligger på 1350 ppm, Nitrat ca 5 ppm). Bör jag försöka öka ph med mer buffert eller kommer mitt kh-värde att öka alltför mkt då? Min andra fråga lyder: Är det möjligt att använda vanlig målarsoda dvs Natriumkarbonat (Beckers..) som buffer tillsammans med vanlig Bikarbonat? Eller är den kanske inte tillräckligt "ren" för att använda i akvariet..? Det är verkligen påfrestande att vara saltvattensakvarist ibland.. Man borde ha hängt mer bättre…
-
- 5 svar
- 3,4k visningar
-
-
Pratade precis med en kompis ang Rowaphos. Had hadde ett grymt fin litet akvarium men testade nu att köra med Rowaphos för att få bort phosfaterna. Resultat Några accroporer fick vita toppar eller bleknade. Så vad kan det bero på? 1. Hög phosfat halt så att korallerna ej tog skada förrän Rowaphosen tog bort fosfatern. Han alltså ej med att skapa sig ett naturligt skydd 2. Rowaphos skadligt i sig? 3. Nått annat tänkbart Vill inte alls säga att det är dåligt!? utan mer skapa en debatt hur det kan tänkas vara
-
- 8 svar
- 2,1k visningar
-
-
Nu blommar asfalten... Ett problem har uppstått och nu behövs tips... Det ligger till på detta vis, jag får inte ner temperaturen i tanken... Som det är nu så pendlar den mellan 25 och 30 grader, kallt ute = 25 grader varmt ute = 30 grader. Kör ingen doppvärmare eftersom det känns onödigt, men hur gör jag nu när vi går mot varmare tider? Har kört ett par kvällar med kylklampar, men det sänker inte mer än 1-2 grader och då blir det ju lika jäkla varmt igen så fort lyset drar igång i tanken... Finns det kylanläggningar? I så fall för och nackdelar med dessa, elle rfinns det kanske nått enklare... billigare tips??
-
Hejsan! Jag har tänkt börja använda kalkwasser och har köpt kalciumhydroxid. Mitt CA värde är lågt, 370mg/L och ett pH på ca 7,5. Jag hade tänkt tillsätta kalkvattnet med hjälp av en tunze osmolator (vattenpåfyllare). Hur skulle ni gå tillväga för att tillsätta vattnet så att det kommer upp till 420-450mg/L på ett säkert och bra sätt, helst med hjälp av osmolatorn? Vattenvolymen är på ca 380L. Mvh Peter
-
- 23 svar
- 4,5k visningar
-
-
Hur känsligt är saltvattensakvarier för metaller egentligen ? Kan det ta någon skada om man tex. skrapar rutan i 20 minuter ? Och om någon del i pumpen är gjord av någon metall. MVH Max
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
kan man när man fyller på vatten hälla i vatten med för högt ph? tänkte att saltetjusterade det.har ett guppyhotel så jag heller ner der i filtret så fiskarna int får en shock,om det nu går?