Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Jag funderar på att köra med BioDigest och Bioptim några månader men skulle väldigt gärna veta vad ni har för erfarenheter som redan använder dessa? Speciellt intrassant är också om det används ihop med Vodkametoden.
-
- 11 svar
- 2,6k visningar
-
-
Kan man skumma bort magnesium? Jag har fyllt på maxdos varje dag i en vecka nu utan att det höjs. Har en mc 500 i en 375 liters tank med väldigt låg belastning. Har för mig att det inte höjs om man har fel mg värde i förhållande till ca och kh. Men där ligger jag på ca 400 och kh 9 så det är väl ok. Man skummar ju tyvärr bort en del bra ämnen också och jag undrar om man kan skumma bort magnesium. Karin
-
Intressant läsning... (av Julian Sprung) http://www.advancedaquarist.com/2006/10/aafeature
-
- 16 svar
- 2,6k visningar
- 1 följare
-
-
-
KZ har vaknat till liv och gjort en serie med endast 4st flaskor att hålla rätt på. https://reefbuilders.com/2016/05/13/coral-system-korallen-zucht-zeovit/
-
-
- 10 svar
- 2,6k visningar
-
-
jag funderar kring om det är någon nytta att ha aktivt kol om jag har ozon och UV?
-
- 1 svar
- 2,6k visningar
-
-
Undrar lite kring fosfatvärde i akvariet. På testerna från salifert så finns det markerat vid vilka nivåer det börjar bli kritiskt för korallerna och när tillväxten hämmas. Men ingenstans kan man läsa om när det börjar bli farligt för fiskarna. Är det för att fosfaten måste vara på en så hög nivå att det är omöjligt att få upp det utan att fiskarna dör av andra orsaker innan eller är fosfat inte skadligt alls för fiskar? Kan ju tänka mig att höga halter av fosfat inte är så nyttigt för fiskar men hur mycket är högt för en fisk? Pratar då inte om tjocknackade damseller utan vanliga saltisar så som zebrazoma kirurger, dvärgkejsare eller mindre fiskar t.ex. E. Midas och P. H…
-
- 3 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej, Tänkte starta upp en DSB(in a bucket) och funderar om det är någon som har goda erfarenheter av någon sorts bakterier(både nitrifiering & denitrifikation) på burk. Tänkte mata med kolkälla. Tacksam för tips! / Hälsningar Pär
-
Upptäckte för ett tag sen att mitt kh sjunkit väldigt lågt, till ca 3-4. Kollade då runt och hittade ett "recept" på kh buffer, 80% natriumbikarbonat och 20% natriumkarbonat. Gjorde detta och blandade upp i en hink osmos vatten och tillsatte, och det funkade fint, så nu ligger på kh på 9 och ph på 8-8,3. Frågan är, måste jag blanda upp nytt varje gång jag ska tillsätta, eller kan jag blanda en stor dunk eller liknande och bara hälla i när det behövs?
-
- 8 svar
- 2,6k visningar
-
-
Ska till att blanda i saltet i akvariet nu, och undrar om jag behöver blanda i salt i sumpen med? Eller räcker det att blanda i karet och låta vattnet blanda sig via returpumpen från sumpen?
-
- 12 svar
- 2,6k visningar
-
-
Fick tillbaka mätresultat från tyskland (triton-lab.de) och det sa bland annat att jod var ganska lågt. Runt en femtedel av vad havet har (13 µg/l istället för 60 µg/l). Nån som har buffrat sitt jod förut och kan rekommendera jodtest samt medel för att buffra det? På drakfisken ser jag att de har saliferts jodtest samt att de har KZ Jod komplex och något som heter Prodibio Iodi+ något att ha?
-
- 18 svar
- 2,6k visningar
-
-
Vågar man starta upp ett 350 liters kar med kranvatten eller är det bara dumt att misslyckas? feedback tack:) Har kört nano med mitt kranvatten och det har funkat bra men....
-
Tänkte bara höra om det är någon mer än mig som testat detta! Har bara kört ett par doser och kan bara säga att vattnet blir mycket klarare, men det finns inte så mycket fakta om det på nätet, är det nån annan som testat?
-
- 4 svar
- 2,6k visningar
-
-
Är en fosfat på 0.42 rimlig under inkörning av karet? Räcker red sea no3po4 för att råda bot på det?
-
- 24 svar
- 2,6k visningar
-
-
sitter här och ska räkna ut hur mycket salt jag bör fylla på med då mina salt värden är låga pga okalibrerad refraktometer. I programet används salthalten i psu. är det samma som %o?
-
- 14 svar
- 2,6k visningar
-
-
Jag har lite högt Ca och Mg och jag undrar vad det kan bero på. Mitt nya akvarium har varit igång i ca 2,5 månad och jag har alltid haft konstiga ca och mg värden. Tidigare hade jag tropic marins tester men har nu köpt salifert på alla tester. Värden: Temp: 25 Salt 1.024 (salimeter) Ph: 8 Kh: 7.8 Po4: omätbart No2: omätbart No3: ca 1 Ca: 500+ Mg: 1500+ (ca och mg tester stoppade vid dom värderna) Jag har inte tillsätt något under hela tiden utan bara bytt 60l varannan vecka. Jag använder mig av Red sea pro salt. Jag har 5 mindre koraller. Jag har ca 1cm korallsand på botten (1-2mm) Jag testade som kul osmos vattnet på kh och ca och det var KH=1 och Ca=70. (vi har ”mjukt…
-
- 11 svar
- 2,6k visningar
-
-
Jag kör grotech produkter rakt igenom (CA, MG, KH) och insåg just nu att mitt magnesiumpulver höjer 11mg/l med 10 gram pulver. Det innebär om jag nu ligger på 1150mg/l att jag behöver ha ca 1.6kg!!! pulver för att höja 400mg/l i mitt 400 liters akvarie. Finns det något starkare pulver? Tacksam för tips. /Robban
-
- 15 svar
- 2,6k visningar
- 1 följare
-
-
som rubriken lyder. har ju läst lite att alu ramar inte ska vara särskilt nyttiga för saltvatten och nu funderar jag.. vet ju att vissa lägre djur ska vara känsliga för vissa ämnen och så. var så här att att jag skulle ta hand om 3 linkia sjöstjärnor och en sjöhare åt en kompis nån månad eller så för han skulle behandla sitt kar mot alger. det gick inte länge förrän linka stjärnorna började se vissna och dåliga ut för att sedan bara försvinna, samma gällde med sjöharen. den såg man inte till efter ett tag så jag antar att den oxå kolat vippen? hade en tidigare och samma sak med den. så jag undrar om det kan vara nåt skit i vattnet som dom inte tål? koppar ska väl tydlige…
-
- 21 svar
- 2,6k visningar
- 1 följare
-
-
Jag har gjort en iaktagelse i mitt akvarium att en del SPS korallers zooxanthelltäthet avtar påtagligt 1-2 dagar efter byte av Rowaphos. Jag tror det beror på att om man redan från början har mkt låga halter av oorganiskt fosfat, så kan detta i princip nollas vid byte av media. Zooxanthellerna är helt beroende av det oorganiska fosfaten...jag är osäker på om dom verkligen har fosfatas och kan utnyttja organiskt fosfat. Dessutom är det så, enligt Borneman, att själva korallcellen kan EJ ta upp just oorganiskt fosfat. Det betyder ju att zooxanthellsn akilleshäl kanske är ultralågt oorganiskt fosfat i vattnet. På sikt kan säkert zooxanthellen använda sej av fosfat från kora…
-
Mina värden är låga vad det gäller Calsium och Magnesium. Enligt Aqua Calculatorn skall jag tillföra 73 gram Magnesium i 7 dagar, jag är nu inne på dag 5! och mina värden gick upp dag 1-2. Men har nu dalat ner till ruta ett i värde. Jag fattar ingenting? Jag provar nu att stänga av skummaren och ozonet..... Är det inte det, vad är det då det hela beror på? Eller beror det på algerna? Nån som månne vet?
-
- 28 svar
- 2,6k visningar
-
-
Måste bara fråga om det är normalt att man måste tokdosera KH? Jag kör standard Balling - 80 ml/dag och ändå tappar jag ca 1,0 i veckan. Har lyft 0,5+0,5 lör och sön varje vecka i över en månad. Ca och mg håller sig med mer "normala" doseringar. Har 2 sacros, ett par capnella, 2 euphyllia samt ett gäng mindre fraggar av LPS och SPS på 600l visningsburk. Tänker att åtgången inte borde vara så stor.' Hur är det för er andra?
-
- 22 svar
- 2,6k visningar
-
-
Detta är säkert en dum fråga så skratta inte, men är bara nyfiken vad ni veteraner säger... Kan man ha "för klart" vatten? Mitt vatten är så kristallklart att det ser ut som fiskarna simmar i luften så att säga. Jag menar, näringsämnen och dyl som koraller behöver... borde inte de ge ngn slags ton eller substans i vattnet? Jämför man med havet (ja jag har dykt i tropiska vatten) så är det ju betydligt grumligare. Så mer specifikt - kan man filtrera för mycket och således reducera behövlig näring och andra godartade substanser?
-
-
Har några salifert-tester (Mg, Ca, KH) men jag saknar faktabladet för hur man använder dem... lite segt... finns det nån som har en beskrivning eller kan scanna in en?
-
- 6 svar
- 2,6k visningar
-
-
Har nu startat upp ett 75 liters akvarium och efter 3 veckor har jag ytterst lite ammonium , inget nitrit men väldigt hög nitrat ,frågan är skall jag vänta tills det stabiliserat sig eller kan jag göra något. Använder red seas uppstarts kit och har gjort vattenbyten /Danijel
-
- 21 svar
- 2,6k visningar
-