Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Hej. Testade mitt vatten idag och fick detta? Hur bör det tolkas? Testkitet dåligt/förstört?
-
Vore glad om ni kunde maila info om hur man blir kvitt kiselalger eller vad som orsakar detta! Har kolla runt i weben om detta, men finner inga bra svar eller orsaker...... mvh Per.....
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla glada kemister, Jag har precis fått hem provsvaren från vår nyborrade brunn, så jag tänkte slänga ut en allmän fråga för att höra vad ni tror om de här parameterna: pH:7,7 Alkalinitet HCO3: 280 mg/l Ammonium: 0,1 mg/l Nitrit: < 0,001 mg/l Nitrat: < 0,1 mg/l Fosfat: < 0,005 mg/l Järn: 0,07 mg/l Mangan: 0,17 mg/l Är det något annat som man ska vara försiktig med. Jag är ingen kemist, men 1 mg/l borde ju vara 1 ppm (part per million) så ett fosfatvärde på under 0,005 ppm borde ju exempelvis inte vara fy skam, eller? Min fråga är egentligen vilken typ av filter jag behöver köra på de här vattenvärdena. Behövs RO, eller finns det någonting enklare/snabbare/bi…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Såg precis att min slangklämma som sitter ovanför vattnet har rostat och det har "runnit" längs slangen ner i sumpen. Är det väldigt farligt, har haft lite problem med nya fiskar att dom dött efter 2-3 veckor. Kan det ha med det att göra? Vad ska jag göra? Stort vattenbyte och aktiv kol? MVH Henrik
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tästade mitt vatten i kranen idag för att kolla tänkbara silicat problem. Testade med Salifert Si test Kranvatten 3mg/l Osmosvatten 0mg/l (var lite svårt att bestämma sig men lutar mer åt 0mg än 0.03mg ) så detta kan ju vara bra att kolla upp även hemma hos er andra Mitt osmosfilter är ganska nytt kör väll upp en 60liter i månaden å har haft det sedan april Kommer ifrån Alingsås ca 5 mil norr om Göteborg Så er med algproblem kolla era osmos eller vatten från kranen det är mycket att det kan vara detta som är bla boven
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hittade två utav dessa flaskor i förrådet. De har varit öppnade och sen tillslutna igen under en längre period. Finner inte något bäst före datum eller liknande. Kan dessa produkterna i flytande form bli för gamla? Risker med att använda dem i karet?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hur mycket vatten man skall byta verkar vara en fråga om tycke, smak, uppfattning och erfarenheter samt självklart belastning får man anta... Men hur är det med frekvensen? Dvs hur ofta byter ni vatten (oavsett hur mkt) och när byter ni vatten första ggn? Jag har under mina 2 år i salthobbyn bytt vatten första ggn efter 4 veckor och sedan löpande var 14:e dag (med mängden 10% för mig). Låter det rimligt?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har köpt en refraktometer. När jag skulle kalibrera den stod värdet redan på 1,000. Är det endast ifall detta värde avviker när man använder osmosvatten man behöver kalibrera. Spelar temperaturen någon roll?
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej, ska odla amanoräkor och larverna behöver salt för att överleva, råder lite delade meningar om hur mycket salt som behövs, en del odlare säger bräckt vatten andra att de får bättre avkastning med saltvatten och tänkte testa med saltvatten första gången och undrar om nån kan säga mig hur många gram havssalt det ska va per 10L vatten för att motsvara salthalten i havet runt japan, korea och taiwan? Mvh Raven
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Började fundera lite nu på morgonen., Jag har haft lite låg cirkulation i mitt 450L (ca 4000l/h) Men nu igårkväll satte jag i en Tunze Stream 6080 (8500l/h) Så nu har jag drygt 12000l/h. Kommer detta innebära att jag får en nitrattopp nu?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Behöver lite hjälp. Har köpt mg klorid i från Bioted Marine och min fråga är hur mycket ska jag dosera av mg kloriden och kan jag hälla det direkt i akvariet?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej En del har nog sett att jag gjort ett eget Balling-recept som är 3.5 ggr starkare än vanlig Balling. Valt 3.5 istället för 7 av 3 skäl: 1) lite större doser från doserpumparna=högre noggrannhet 2) Man slipper ha 2 KH behållare=sparar en pump. Eller för de som väljer att bunta ihop KH dunkarna i tex core7, så slipper man med mitt recept ändra doseringen, utan kan i alla fall köra samma dos från alla 3 pumpar 3) Det Nacl-fria saltet går helt i lösning, dvs blandningen blir helt balanserad. Har nu provat mitt recept i ett par månader, och skickat in mitt första ICP-OES test för att få ett sorts "avtryck" vad denna blandning ger avs…
-
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
En helt klart intressant pryl om de får den att fungera som de faktiskt tänkt sig. Vad enkelt det skulle bli att bara logga in på datorn kolla värdena och doser det som behövs. Frågan är bara vad driftkostnaden kommer bli om de faktiskt får den att fungera. Man var ju tvungen att byta grejor med 90 dagars mellanrum. Något ni tror på eller är det bara mäta vidare med dropptester? Länk till info http://www.advancedaquarist.com/blog/mindstream-aquarium-monitoring-system-aims-to-change-how-aquarists-measure-aquarium-parameters
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har massor av tester från salifert till mitt kar.. det störande är att nästan alla markeringar har försvunnit.. bläcket som markeringarna är målade med har lixom nöts bort, fast jag har kvar iaf hälften av innehållet i alla tester.. men det är omöjligt att mäta nu... Kan man köpa nya sprutor någånstans? det är alltså 1 ml sprutorna med 0.1 ml intervall med tillhörande spetsiga-munstycke som man använder till att mäta tex Ca, Kh och Mg med som jag pratar om.. Någon som vet vars man kan få tag på?
-
hello... jag har haft problem med för varmt i karet runt28.5 ..tänkte köpa en kylare men dom är ju så dyra..så jag satt en liten fläkt över vatten ytan !!temeraturen har sjunkit till 22.3 .. inte så bra.. vad är den optimala temperaturen??? runt 25 är det väl
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har doserat vodka manuellt nu i ett par månader och har börjat ledsna på att göra det. Tanken slog mig, doserpumpen min har en ledig pump så kanske skulle använda mig utav den. Frågan är, kan vodkan ha någon åverkan på doserslangen?
-
Jag har tänkt att börja köra Balling Light men jag får inte ordning på mina värden. Tanken är att jag skall byta ut mjukisar till sps men nu har jag mätt mina vatten värden under en vecka och det ser ut som nedan. Beror höga Magnesium och Calcium värden på avsaknad av sps? Det känns lite bakvänt att börja köra Balling när det ser ut så här eller? Vad förutom vattenbyten skall jag hitta på?? Kör nu med Phosfat medel (Ocean akvarium) för att få ner halten men utan att lyckas. Det är inget nytt i karet så jag vet inte vad höga halter beror på. Kanske är det sax att byta " filter" i osmos filtret? Nitrite Nitrate Magnesium Calcium Phosphat Alkalinity pH-value Salinity …
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Som rubriken anger> Var kan jag köpa Zeosand nollnitrat?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tänkte bara fråga er andra, - hur mycket aktivt kol har ni i era kar per 100L? Jag har kol i karet hela tiden och byter i gång i månaden. Just nu kör jag med 1dl/100L.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Jag kör sump med 3 fack. Fack 1. In från display kar, rening med biopelletsfilter och skummare. Fack 2. Refugium. Fack 3. UV och Returpump. Jag kör idag i min balling från doserdatorn 1gång/dygn i Fack 1. Vilket fack kör ni andra? Och hur många doseringar? Har för övrigt märkt att KH förbrukningen ökat dramatiskt med refugiumet, korallerna växer så det knackar nu när phosfatet och nitratet absorberas jämnt av refugiet. Jag kör ljustoden i refugiet enligt Larry's funderingar med refugiet tänt en stund in på displaykarets ljustid. Annars omvänd tidscykel. /Kenneth
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har ett problem som jag inte får kläm på efter alla möjliga tester. Saknar fosfat (PO4)ej mätbart, men har för höga värden fosforus (P) (2767 µg/l) Har testat att matat extra och även fyllt på med Kaliumdivätefosfat men det är bara fosforusen som stiger inte fosfat. Kör ingen fosfat remover🤪 använder aktivt kol, alla andra värden är okey utom lite högt kalcium (478) och högt värde av Zink och Nickel som jag inte hittar källan på🥴. Använder Dymico filter, aktiv kol och Theilling rullfilter (ingen skummare). Har alger i karet🥴, Sps koraller överlever inte men Lps koraller mår bra, mjukisar lever men är inte i sin bästa form. Djuren mår bra sto…
-
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har någon testat det här saltet..låter otroligt bra...skulle vilja hitta nått salt så man inte behöver buffra en massa magnesium...det jag har nu så ligger mg på runt 1000 :/
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Efter att ha tillsatt saliferts KH+pH buffert har KH sjunkit från 6,4 till 1,0?!?!?! har testat 3 ggr och fått samma värde varenda gång. Kan värdet verkligen stämma? fel på test? Tacksam för hjälp!
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej ska skaffa ca, kh, mg och nitrat tester, och vet inte vilket märke som är bäst ?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-