Gå till innehåll

Angående ändring av regler.


Tedb

Rekommenderade inlägg

läste ändringen och funderade lite.

Eftersom

”att bedriva handel med varor utan att att varorna har inköpts eller använts för eget bruk. Uppfödning av fiskar och koraller kan likaså anses vara hobbyverksamhet om handeln har karaktär av att primärt syfta till egen ekonomisk vinning.”

Är den nya definitionen. Är det då inte tillåtet att sälja något man byggt själv fast inte använt det ? Inte för att jag är i begrepp att göra nåt liknande men all diskussion är ju rolig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag tolkar din fråga Ted är det säkert inga problem att sälja det, men då du bygger det i rent vinstsyfte bör det falla in under icke privathandel. Fast, allt är ju relativt, säg att du bygger ihop en fläktstyrning, testkör den och sedan bestämmer dig för att sälja den, då är den ju begagnad, så... Ja, bra fråga. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan det inte bara vara så enkelt som att privatpersoner inte har F/FA-skattsedel för försälljning av varor medan ett företag har det och säljer prylar till saltvattenshobbyn?

skillnaden ligger ju i själva skattsedeln och vad som är ett registrerat företag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm..

Ska man göra som så att personer som inte är anställda på ett företag (inom akvariebranschen) / innehar F-skattsedel får sälja saker på guiden?

Det är ju alltid svårt att veta om det kommer från företaget eller inte.

Låt säga att jag som privatperson kommer över 4 st billiga pumpar som jag köper av ett företag till grymt låga priser. Sen kommer jag på att jag inte ens behöver dessa pumpar, utan säljer dem istället och tjänar pengar på det. Ska man inte få göra det?

Hur har andra siter löst det? Andra forum? Blocket?

Etc..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exempel 2.

Jag har ricordea i mitt akvarium. Märker att dessa växer snabbt och sätter upp ytterligare ett kar bara för att kunna sälja dessa till andra akvarister.

Förbjudet att annonsera under Köp/sälj eller inte ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exempel 3

Jag behöver sten till mitt akvarium och en skummare och en pump. Hittar en annons på ett komplett akvarium. Får jag köpa det kompletta akvariumet och sätta ut korallerna samt akvarium och annat som blir dubbelt. Eller räknas det som att slakta för vinst ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted: Ex1: Du köper halvfabrikat och bygger själv, är syftet att bygga endast för att få in pengar, vinst, då kan det ju ses som enbart "vinstintresse", dvs kan ses som vinstdrivande försäljning och då icke vara tillåtet.

Ex.2: Köpte du korallen för att driva fram fler och sälja dessa? Om ja, se ovan, om nej, grattis! Du har dyra koraller som växer och förökar sig! sälj till andra som kan ta del av dem och gör dem glada. :)

Ex3: Köper du hela akvariumet om du inte behöver? Mest troligt inte, men ibland kan det vara enda utvägen för att få köpa det man vill ha. Eftersom du inte har som avsikt att köpa paketet för att sälja allt vidare till uppstyckade högre priser är svaret rätt så givet i detta fallet: inga problem.

I grund och botten kan man väl säga att man får lyssna lite till sitt förnuft och se vad man vill med hobbyn. Ha det som en hobby eller ha det som försäljning vid sidan om?

Jag vet de som odlar sina koraller hårt och ser en chans at tjäna en del på fraggar, och ser egentligen inget fel i det, det gynnar oss andra som vill prova på utan att betala flera hundra kronor för något som kanske inte visar sig vara så lätt att ha.

Bara mina funderingar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi moderatorer har väntat oss denna diskussion. Just nu är det svårt att skriva ett allmängiltigt svar speciellt som det antagligen kommer fler exempel.

Tanken är att annonsforumet skall göra det lättare för oss saltisar at bedriva vår hobby samtidigt som vi inte vill se forumet som en bas för svarta affärer och illojal konkurrens mot de handlare vi är så beroende av.

Det kommer mer svar från oss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svarta affärer är väl egentligen alla affärer som görs privat och som man tjänade pengar på?

Ska man inte redovisa till skatteverket eller nåt om man tjänar pengar på att sälja saker? :) Har ingen aning om hur det där funkar..

Tror detta kan behöva diskuteras lite så det kan hamras ut klara regler som också kan accepteras och följas lätt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det finns en gräns för hur mycket "man tjänar" på en månad eller ett år för att det ska räknas som beskattningsbar inkomst. Min flickvän jobbar extra på en restaurang ibland och hon behövde inte betala skatt... Och ja, det är "vitt" arbete.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det finns en gräns för hur mycket "man tjänar" på en månad eller ett år för att det ska räknas som beskattningsbar inkomst. Min flickvän jobbar extra på en restaurang ibland och hon behövde inte betala skatt... Och ja, det är "vitt" arbete.

det är väl upp till 10 500,- / år? Har för mig det var något sånt när lillbrorsan sommarjobbade.. kan ju ha ändrats sen dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju lite intressant.. för dem som säljer bilar på blocket eller liknande.. dem bör ju hamna långt över detta iaf :)

Antar att det kanske bara gäller om man driver det i vinstsyfte och att det är återupprepade affärer?

Kanske dem inte slår till mot mig om jag säljer ut hela min utrustning till akvariet för 15 000 kr, men om jag säljer 15 st likadana nya pumpar för 1000 kr/st ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske det här kan vara till hjälp:

Vad är näringsverksamhet?

Verksamhet som bedrivs av en juridisk person, t.ex. aktiebolag eller handelsbolag, beskattas i princip alltid som näringsverksamhet. Det går dock inte omvandla löneinkomster till näringsinkomster genom att fakturera dem via ett bolag.

När det gäller verksamhet som bedrivs av en fysisk person ska tre villkor vara uppfyllda för att det ska vara näringsverksamhet. Villkoren är självständighet, vinstsyfte och varaktighet. Om något av dessa villkor inte är uppfyllt är det i stället vanligen fråga om inkomst av tjänst i form av uppdragsinkomster eller hobby. När Skatteverket bedömer om den verksamhet du bedriver är näringsverksamhet prövas alla tre villkoren tillsammans.

Länk: se här.

För info om beskattning av hobbyverksamhet se här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi moderatorer vet att det finns oändligt många gränsfall som inte är tydliga även om vi skrivit om regeln. Är det nu någon som kan skriva en regel som är hur tydlig som helst ur alla synvinklar tar vi tacksamt emot förslaget.

Nu över till en personlig önskan. Kan vi försöka driva diskusionen för att hitta förbättringar av regeln istället för att hitta otydligheterna. Jag är nyfiken på att höra era förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att gränsen e lätt att skåda.Personer som säljer koraller som växer i sina kar e en tillgång för alla i hobbyn men om man ständigt lägger in skummare,pumpar och div nytt i kartong och sedan e så korkad att man har en "företags logga" i avataren då e väl gränsen solklar eller.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen: jag tycker att det är just det som vi gör?

Kommer fram till vad som är otydligt, diskuterar det och hittar saker som skall förtydliga det. Jag tycker att PatiksS's (jäklar vad många S!) inlägg var klockrent för att förtydliga vad en näringsverksamhet är..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att gränsen e lätt att skåda.Personer som säljer koraller som växer i sina kar e en tillgång för alla i hobbyn men om man ständigt lägger in skummare,pumpar och div nytt i kartong och sedan e så korkad att man har en "företags logga" i avataren då e väl gränsen solklar eller.Patrik

precis, salar den biten med fraggar o enstaka fiskar vill jag ha kvar,resten överlåter

jag till andra att komma fram till.sen tycker jag att det är mycket bra att det förs

en öppen diskussion om detta,så att inte en person spikar nåt, bra av moderatorerna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara som att vi alla är på rimligt samma våglängd i denna fråga, så det känns skönt.

Grundfilosofin är den att det ska finnas en naturlig och välfungerande marknad för oss saltisar att kunna sälja det naturliga "överskott" i form av teniksk utrustning och levande saker som uppstår som konsekvens av vår hobby, dvs vi förnyar vår utrustning och delar med oss av det levande vi inte längre har plats för eller vill ha längre.

Samtidigt vill vi stödja de handlare runt om i landet, både fysiska och webbaserade, som gör investeringar för att tillhandahålla ett brett sortiment av artiklar till oss.

Fortsätt spåna! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl knappast enstaka tillfällen som avses, utan som nämdes i tidigare inlägg - vinstsyfte och varaktighet - som vanlig privat"akvarist" har du väl knappast 7 felköpta

oanvända skummare och 11 nya T5 armaturer hemma, som du säljer här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...