Gå till innehåll

Pimos nya ( planeringstråd )


pimo

Rekommenderade inlägg

Har börjat planeringen inför ett nytt kar, inte 100% på måtten ännu, men just nu ser det ut som att det blir 160l, 90d och 50h, dvs 720 liter.

Inriktningen på karet kommer att bli sps koraller och kirurgfiskar.

Stommen till bänken ska svetsas ihop av fyrkantsprofiler, har en kompis som ska hjälpa mig med det, sedan kläs utvändigt med något snyggt och stilrent, förslag?

Akvariet blir till att måttbeställa, någon som vet vart som gör snygga helglaskar?

Vill ha snygga fogar och snyggt skurna/slipade glas, helst som detta:

jamesthedrycleaner011small9lq.jpg

Är optiwhite värt pengarna om man inte är så seriös med fotografering?, är skillnaden stor?

Inte bestämmt hur jag ska göra med ytavrinningen ännu, en "box" mot bakrutan känns så klumpigt och en box i ett hörn vill jag inte ha då "sidorna" kommer vara synliga.

tekniskt sett har jag tänkt mig något liknande detta:

Skummare: ATI BM 200 eller 250, blir 250 för kraftig tro?

Ljus: ATI sunpower, 2 st 6x80w, alltså totalt 12x80=960w, borde väl bli bra?

Cirkulation: inte bestämmt mig ännu, kanske några(2-4st) tunze nanostreamers 4500l/h + 2 st av deras kommande styrbara.

Eller ska jag satsa på "vanliga" tunze streamers istället?, tycker dom är så fula och klumpiga bara.

uvc: Ingen aning, men något hyfsat och ganska "litet och lättplacerat".

kalkreaktor: ingen aning?, helst lost när det gäller ca reaktorer, men ska läsa på lite om dom och se om jag kan lära mig lite mer, någon som har tips om någon bra och lättanvänd?

I övrigt har jag inte funderat så mycket på tekniken, tänkte köra igång karet när det blir dags med ganska lite teknik och se hur det funkar, och vid behov skaffa fler grejer.

Någon som vill ge mig några synpunkter eller förslag?

Ska försöka rita upp mitt tänkta kar i sketchup och slänga upp här imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kontakta Bengt på marinakvariet i Göteborg beställde mitt via han. Grymt snygga limmningar och slipade kanter.

Både skummare och ljus kommer bli kanon för karet.

Vill du ej ha någon ytavrinningsbox så kan du ha denna utvändigt på baksidan längs hela baksidan. Finns folk som har detta brukar kallas CTC, Coast to coast.

Borrad baksida och en balkong längs hela baksidan se lite om det även i mitt akvarie tråd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontakta Bengt på marinakvariet i Göteborg beställde mitt via han. Grymt snygga limmningar och slipade kanter.

Både skummare och ljus kommer bli kanon för karet.

Vill du ej ha någon ytavrinningsbox så kan du ha denna utvändigt på baksidan längs hela baksidan. Finns folk som har detta brukar kallas CTC, Coast to coast.

Borrad baksida och en balkong längs hela baksidan se lite om det även i mitt akvarie tråd

Ok då ska jag ringa bengan och höra pris osv.

Du tror inte att 250 skummaren kommer bli för stor då?

En "coast to coast" vore ju iofs bra!, har sett sånna kar innan men inte tänkt på att jag kan använda mig av det.

Enda nackdelen är att karet måste stå en liten bit ifrån väggen, men det bör väl räcka med 10 djup på "balkongen"?

Ritade upp lite enkelt hur det skulle kunna se ut med ctc, vad tycker ni?, något som ser tokigt ut?

post-2539-14468914017454_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är optiwhite värt pengarna om man inte är så seriös med fotografering?, är skillnaden stor?

Har själv inget optiwhiteglas men borde inte färgskilnaden vara som om man tittar från vattenytan kontra genom glaset? (minus ev brytningseffekt som jag tror är försumbar.)

Ytavrinningen ser najs ut! Men hur blir det med ev vattentryck / vattentyngd i behållaren. Den sitter med silicon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv inget optiwhiteglas men borde inte färgskilnaden vara som om man tittar från vattenytan kontra genom glaset? (minus ev brytningseffekt som jag tror är försumbar.)

Ytavrinningen ser najs ut! Men hur blir det med ev vattentryck / vattentyngd i behållaren. Den sitter med silicon?

Ok!, men jag är ju iofs nöjd med glaset jag har i mitt nuvarande, och det är vanligt floatglas, så det blir nog det i nästa kar också, är trots allt ganska grovt färgblind, så om färgerna inte bli lika bra så märker jag nog ingen skillnad :P

Jadu, har inte funderat på det där med vattentrycket i "behållaren" ritade bara upp en modell liknande andra jag sett.

Wrang kanske vet hur man brukar konstruera dessa "boxar" för att det ska hålla?

Tänkte även ha svart bakruta, finns det svart glas som man kan använda till bakrutan, eller färg som är revsäker?

För om jag gör en ctc avrinning så kommer det ju baksidan, där man normalt målar, täckas med vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju lägga "boxen" på insidan karet. Ser kanske inte lika snyggt ut men du kan ställa karet mot väggen och behöver inte oroa dej för om det läcker.

mm det går ju, men jag har "boxen" i karet nu, och jag gillar inte att det tar upp så mycket plats osv, ser mkt "renare" ut med en bakruta utan box.

Men det kanske får bli en box i karet ändå, då kan man ju som du säger ställa karet direkt mot väggen.

Bara man gör den liten och snygg så den smälter in bra.

Frågan är då, hur gör man för att få boxen svart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 saker jag skulle gjort om med mitt kar om man får välja om....

1. Gjort en CTC

2. Bakrutan svart

Det håller tätt även om man lägger denna boxen utanför karet.

Vatten tyngden blir ej så stor "balkongen" rymmer ju ej nån mängd vatten

å eftersom man ej ser det hela så kan man ju även lägga en sneskiva under "balkongen" som stötta

Han som limmar karen för Bengt har svart glas.

( Glas/svartlamminat/glas ) när jag var där och hämtade mitt så stog det tavel/vägg akvarium just med svart bakruta ångrade att man ej visste detta innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 saker jag skulle gjort om med mitt kar om man får välja om....

1. Gjort en CTC

2. Bakrutan svart

Det håller tätt även om man lägger denna boxen utanför karet.

Vatten tyngden blir ej så stor "balkongen" rymmer ju ej nån mängd vatten

å eftersom man ej ser det hela så kan man ju även lägga en sneskiva under "balkongen" som stötta

Han som limmar karen för Bengt har svart glas.

( Glas/svartlamminat/glas ) när jag var där och hämtade mitt så stog det tavel/vägg akvarium just med svart bakruta ångrade att man ej visste detta innan.

Kanon!, ska ringa bengan idag om han svarar och höra vad det finns för möjligheter och vad han tror att priset kommer landa på.

Ritade upp en modell av ställningen nyss, hur ser det ut tycker ni?

Något jag bör ändra på eller så?

Hur ska jag skruva fast "skivor" och luckor sen tro?, kan man inte bara svetsa dit sånna där 90 graders vinklar som man har när man snickrar tro?

Målning av ställningen?, vad rekommenderar ni?

post-2539-14468914018634_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför målar du den inte svart?

För att den redan är blå ;) och karet står på plats

Ritade upp en modell av ställningen nyss, hur ser det ut tycker ni?

Något jag bör ändra på eller så?

Hur ska jag skruva fast "skivor" och luckor sen tro?, kan man inte bara svetsa dit sånna där 90 graders vinklar som man har när man snickrar tro?

Målning av ställningen?, vad rekommenderar ni?

Skruva fast skivorna rätt in i ställningen finns själv gängande skruvar alt borra och gänga sätt in en plåtskruv

Måla med vit hammarlack tycker den är snygg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att den redan är blå ;) och karet står på plats

Skruva fast skivorna rätt in i ställningen finns själv gängande skruvar alt borra och gänga sätt in en plåtskruv

Måla med vit hammarlack tycker den är snygg

Kruxet är bara att jag vill skruva skivorna ifrån insidan, och då måste jag ju borra 2 hål för varje skruv, så att jag kan dra fast dom också.

Och då får jag ju ett hål som är "öppet" till insidan av ställningen, som inte är rostskyddsbehandlad, fast det kan man kanske lösa med några pluggar eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har funderat fram och tillbaks, och måtten på akvariet blir 160x80x60 som det ser ut nu.

Ska ringa runt lite imorgon och se om jag kan få nått bra pris på ett sånt kar från nån akvariebyggare.

Har bestämmt mig för att satsa på tunze nanostreamers 4500l/h, och modda dom, typ 4 st för "grund flöde" sen komplettera med 2 styrbara pumpar, förmodligen dom styrbara nanostreamers.

Funderar på att börja bygga på bänken.

Ska man ha rostfritt stål tro?

Någon som vet ungefärliga priser på fyrkantsprofiler i rostfritt/vanligt stål?

Slänger med en bild jag gjorde i sketchup nyss, inget vidare på att rita där men jag har lärt mig litegrann hur det fungerar.

post-2539-14468914072736_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt bygge, det finns ju vissa paralleller till mitt bygge.

Varför är du intresserad av rostfritt i ställningen? Det känns dyrt. Se på fotona på min ställning i min nya tråd (se länk i signaturen). Jag betalade 1500 kr inkl moms för min ställning av en lokal smidesfirma. Jag har då fått måla ställningen själv. För att sätta fast sidorna har jag borrat hål rakt igenom profilerna och ska sätta fast sidorna med skriv och mutter. Jag förstår din poäng med att nya hål "stör" roskskyddet, men jag ska måla ställningen en extra gång efter att alla sidorna är ihopbyggda.

Om du sätter fast skivorna stadigt i sidorna kommer du nog inte att behöva stagen mellan benen längst ned på ställningen.

Kolla om golvet verkligen är helt rakt, eller om du kan behöva justerbara fötter också (se återigen min tråd). Det är stor tyngd du kommer att ha i ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt bygge, det finns ju vissa paralleller till mitt bygge.

Varför är du intresserad av rostfritt i ställningen? Det känns dyrt. Se på fotona på min ställning i min nya tråd (se länk i signaturen). Jag betalade 1500 kr inkl moms för min ställning av en lokal smidesfirma. Jag har då fått måla ställningen själv. För att sätta fast sidorna har jag borrat hål rakt igenom profilerna och ska sätta fast sidorna med skriv och mutter. Jag förstår din poäng med att nya hål "stör" roskskyddet, men jag ska måla ställningen en extra gång efter att alla sidorna är ihopbyggda.

Om du sätter fast skivorna stadigt i sidorna kommer du nog inte att behöva stagen mellan benen längst ned på ställningen.

Kolla om golvet verkligen är helt rakt, eller om du kan behöva justerbara fötter också (se återigen min tråd). Det är stor tyngd du kommer att ha i ditt kar.

Ja det påminner ju ganska mycket om ditt bygge, 1500 för ställningen va ju inte alls mycket, då kan inte själva materialet vara så dyrt ju, har en kompis som jobbar som svetsare som ska svetsa ihop ställingen åt mig.

Rostfritt tänkte jag som du säger för att man inte ska få in fukt och den ska rosta "inifrån", men det kanske är onödigt.

justerbara fötter av några slag hade jag tänkt mig, hur löser man enklast det, finns det att köpa någonstanns som man bara kan skruva/svetsa fast i ställningen?

Stagen mellan benen längst ner kanske är onödiga, men jag kör nog på dom ändå, aldrig fel med lite extra säkerhet.

Fick föresten gryyymt bra glaspris idag från en glasmästare, ca 300 kr kvm för 10 mm glas.

Så jag ska bygga karet själv, skulle det gå käpprätt blir det väl att köpa ett måttbeställt.

Ska nog beställa glas till veckan, och kolla upp priser på fyrkantsprofiler, och ev börja bygga på karet eller ställningen nästa helg om allt går bra och ekonomin klarar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på Fanérkompaniet, dom har fanérade skivor med körsbär, björk, bok, ek, valnöt och ask. Med sådana och kanske IKEA's luckor kan det bli hur snyggt som helst.

.

Tackar så hemskt mycket för länken, har letat efter nått liknande men inte hittat.

Vargklo, ah ok, men det måste ju finnas att köpa till golvmaskiner och liknande som är rejäla.

Blir vanligt stål då, kommer ha ett par 120mm datorfläktar som drar in ny luft i bänken så det borde inte rosta därinne, vad kostade har du lackat din ställning med föresten?

Har troligen fixat ny lägenhet nu, vet säkert i nästa vecka, och det känns riktigt härligt, sval är den också så värme kommer inte bli några problem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo, ah ok, men det måste ju finnas att köpa till golvmaskiner och liknande som är rejäla.

Blir vanligt stål då, kommer ha ett par 120mm datorfläktar som drar in ny luft i bänken så det borde inte rosta därinne, vad kostade har du lackat din ställning med föresten?

Smidesverkstaden erbjöd sig att sända iväg ställningen för pulverlackering, vilket nog skulle varit snyggast. Jag avstod, då det skulle kostat minst 1000 kr, och jag köpte vanlig metallfärg på byggvaruhuset istället. Ställningen ska ju oftast vara "inklädd", så utbehandlingen behöver ju inte bli estetiskt fulländad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för målartipsen!

funderar på ifall jag kan beställa glas på måndag, men då måste jag vara klar med vilka mått det blir på allt innan.

Ritade en skiss nyss, hur tycker ni det ser ut?, kommer detta bli "säkert" om man bygger det i 10 mm glas?

Någon som kan rekommendera nått bra silikon?

post-2539-14468914078974_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte beställt glas ännu, måste vara 100 på måtten först så jag har gått och funderat lite.

Men nu vet jag att jag ville ha 160 långt och 80 djupt iallafall, sen om det blir 50 eller 60 högt beror lite på ifall jag måste gå upp till 12mm glas för att köra på 60?

Kommer jag behöva mittstag på detta eller går det att göra som på skissen ovan?

Va föresten och pratade med en kille där jag ska köpa stålet till bänken idag.

Ska svänga in med mått på allt imorgon och om jag får bitarna innan fredag blir det förhoppningsvis att svetsa ihop det till helgen.

Vad tror ni om denna "ställning"?

Vad skulle ni köra för mått på "fyrkantsrören"?, räcker 25x25, vilken tjocklek ska jag ha tro?

post-2539-14468914120764_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte kört utan mittstag iaf :)

Mitt kar som är 250x80x70 har 2 st rejäla mittstag på ca 25-27 cm bredd över mitt kar. 12 mm glas.

Du kanske kan ha 2 st stag på din också, så har du dem på varsin sida om boxen som du ritat upp?

Jag vet inte om jag hade vågat köra utan mittstag :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...