Gå till innehåll

Pimos nya ( planeringstråd )


pimo

Rekommenderade inlägg

Du behöver inte motivera varför du gjort dessa val för jag tror de är bra, jag är bara lite nyfiken på hur du tänkt så att jag kan komma vidare i mina tankar.

belysningen:

Jag har också funderat mycket på belysningen i mitt kar men kommer ha mindre ljus än dig då jag valt att bygga en gegen armatur som är 7*80 W med måsvingereflektorer. Jag tror det kommer räcka för mig men du har ett djupare kar än mina planer. Är det bra reflektorer i den armaturen? Jag har inte sett den själv utan bara blivit tipsad av Ted om någon av deras armaturer. Har du tänkt så långt som vilka rör du ska ha och hur många av varje?

skummare:

Har du någon länk till dessa, Ted kanske har på sin hemsida förstås? Hur stor är kapaciteten på den? Läst någons utlåtande på den av de som använt den?

Zeoviten:

Vad var det som gjorde att du inte testade att köra utan "näringsvärdesreducerare" till att börja med? Jag tror också att det kan vara ett säkrare alternativ mot de övriga men det kostar jobb och pengar. Jag har sett exempelvis Norbergskar som är grymt vackert och det karet hade höga näringsvärden.

Bra att kunna ställa frågor till någon som har ungefär samma förutsättningar för sin start!

När det gäller belysningen så vet jag faktiskt inte riktigt om den har måsvinge reflektorer, har sett dom "live" hos ted, men tänkte inte på att kolla det.

Rören blir kz rör, deras vanliga vita och pifi purple.

Tänkte köpa några rör för mycket av varje sort och testa mig fram tills jag är nöjd med ljuset.

Jag har storlek small på skummaren, den ska klara mellan 200-1500 liter.

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=9231

Där har du en lång tråd med massvis av information och omdömmen om dessa skummare.

Jo jag vet att det går att få grymma kar utan "näringsreducerade", ländströms kar är även det ett bra exempel.

Men jag tror att det kräver betydligt mer kunskap från akvaristen för att få fram dessa färger utan någon näringsreducering.

Kör med enbart skummning och fosfatabsorberare i mitt nuvarande kar och jag är inte så imponerad av färgerna på mina spser nu ;), tvärtom.

Har du någon tråd om planerna för ditt nya kar?

Även watter ska ju starta upp sitt nya nu som har likadana mått som mitt kommer att ha, så vi är 3 st som kan ge varandra tips och inspiration nu :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag beställde jag ljuset, kz 10x80w.

Så jag hoppas den har kommit till helgen, för då ska jag ner till ted och shoppa lite.

Får väl snart dra igång en bygg tråd, men har ju ingen kamera.

Någon som har tips på en kamera som duger för runt 1-1500 kr?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det gick inte att hålla sig efter att man sett dom "live" hos ted :P

Rampen skickas dock idag, så inget ljus denna helg

Dock har jag precis kommit hem från kungsbacka med diverse

grotech ca reaktor

grotech co2 reduktor

aquacare slangpump

lite co2 utrustning

hanna photospectrometer för fosfat

massa zeovitprodukter

kz kalium test

Så nu är jag ännu ett steg på vägen!

brorsan skulle komma förbi med en digitalkamera imorgon, har ju inte så mycket att fota ännu, men ni kan ju få se min ställning och sump ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag vet att ingen skriver i denna tråd förutom jag, så det är väl ganska meningslöst att jag skrivet också :P

Men nu har det hänt ytterligare lite saker:

En KZ 10x80w t5 armatur hänger över bänken

En iaquatic zeoreaktor står i sumpen

En co2 flaska står i skåpet

Lite mer saker har blivit "monterade".

Akvariet är beställt och ska vara klart om ca 2 veckor.

Blev inga bilder sist, och kommer inte bli några nu heller hoho.

Måste fixa iordning lite, slangar och sladdar överallt.

Köpte en handöverfräs idag för att ha när jag ska göra mina luckor i MDF.

Problemet jag har nu är att hitta gångjärn till luckorna, jag kikat på vanliga gångjärn för köksluckor men det funkar inte.

Det är tänkt att jag ska ha 2 stora luckor som täcker hela framsidan på möbeln, och eftersom ställningen är byggd i 40x40mm fyrkantsprofiler så behöver jag gångjärn som klarar av en lucka som "sticker ut" minst 40mm.

Fan vet inte riktigt hur jag ska förklara, men vet någon vad jag menar, eller någon sida där dom har bra sortiment på gångjärn så vore det kalas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt med svar!

Måste fixa iordning lite till innan det dyker upp bilder ;)

När det gäller gångjärnen, ritade en 3 sekunders bild i paint.

Bilder visar hur det ser ut ovanifrån, förstår ni nu?

"Sidan" blir alltså 40mm+12mm=52mm eller ev 50mm

Någon som har tips på vart jag kan hitta detta, sökt på internet men hittade gångjärn för max 21mm sida.

post-2539-14468914602519_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pianogångjärn funkar inte så som jag har tänkt.

mailade ett företag som var specialinriktat på gångjärn och beslag, och dom hade inga sådana och trodde inte att det gick att få tag på, så det blir till att klura på nya lösningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fäste mina gångjärn i sidostycket på bänken om du förstår vad jag menar men det är ju tyvärr försent för dig.

Förstår inte riktigt hur du menar, men jag har varit och handlat lite prylar idag och ska sätta igång med att klä in bänken imorgon, tror det kommer bli bra.

Luckorna lämmnar jag troligen in för lackering, vad har ni för förslag på färg?, väggen bakom är vit och bakgrunden i karet kommer vara svart, funderar på vita eller mörkgråa luckor.

Hultis.

Njae det är väl inte så mkt kvar egentligen, men karet kommer inte denna vecka, ringde benny förut och han hade inte fått hem glaset ännu, men det skulle komma i veckan så nästa vecka bör det vara klart.

Kommer du och hjälper mig med aquascape sen? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar jörgen och anders!, Ska försöka leva upp till era förväntningar ;)

Håller på och grejar med att klä in möbeln, går långsamt, men jag försöker vara så noggrann som möjligt.

Funderar på vad jag ska ställa karet på.

Frigolit är väl vanligast så det blir nog det, men 1 eller 2 cm tjock? spelar kanske ingen större roll då bänken är "rak"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...