Gå till innehåll

Pimos nya ( planeringstråd )


pimo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En "sarg" i fram- och bakkant är definitivt att rekommendera då glaset gärna bångnar en del på en sån längd. Skulle tro att dessa gör mittstagen överflödiga på dessa mått.

Själv körde jag med akvariesilikon från PWSS webshop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Mitt stag behöver du inte om du kör på 12mm glas.Salars nya kar har dom måtten,

hans kar har inte något mittstag

Mvh Kjell

Finns det någon bild på hans nya tro?, ska ta och söka.

Helst vill jag slippa mittstag så det är därför ajg undrar, verkar ju som att det går bra utan bara man kör en sarg hela vägen runt, hur ska man bygga "sargen" då tro?

Får kika upp hos dig nån dag anders och se hur ditt är byggt?

Vart och beställt material till ställningen idag iaf.

Blir som på bilden ovan fast med 40x40mm "fyrkantsrör" och med 6 justerbara fötter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedär ja, då fattar jag :P

Frågan är, ska man bygga ett sånthär kar själv, utan mittstag alltså, och kunna känna sig säker på att det håller, eller ska man beställa ett och betala 6 gånger så mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kikade runt lite ikväll och såg att akvarieudstyr.dk bygger måttbeställda kar, ett kar med måtten 160x80x60 och framruta i weisglas skulle kosta 5800 tror jag det var, ska ringa dom imorgon och höra vad det kostar med ett som även sidorna är weisglas och om det blir mittstag osv på ett sånt kar.

funderar lite på hur man ska göra med elen till all utrustning.

Det bästa vore typ en grendosa med massa uttag som har en panel med strömbrytare för varje uttag som man kan montera lättillgängligt, finns sådant färdigt att köpa eller får man bygga själv tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Sådärja, tog ett tag men nu är ställningen svetsad, inga fötter på den ännu men ska fixa det + måla den så fort jag hinner med det.

Sen blir det väl att börja med luckor osv till bänken, akvariet ska jag beställa snart också, men får vänta lite på pengar.

post-2539-14468914174914_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär, har dragit på första lagret färg idag, ska dra på nästa imorgon sen får det stå och torka ett par dagar.

Sen blir det att fixa och montera ställbara fötter till ställningen osv.

Funderar på vad jag ska ha för skiva "ovanpå" bänken, alltså som akvariet kommer stå på, blir 22mm MDF + frigolit bra?, eller ska jag köra på plyfa istället?

Vilken tjocklek på frigolitskivan?, har 10mm under mitt nuvarande kar, det är lagomt eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär, har dragit på första lagret färg idag, ska dra på nästa imorgon sen får det stå och torka ett par dagar.

Sen blir det att fixa och montera ställbara fötter till ställningen osv.

Funderar på vad jag ska ha för skiva "ovanpå" bänken, alltså som akvariet kommer stå på, blir 22mm MDF + frigolit bra?, eller ska jag köra på plyfa istället?

Vilken tjocklek på frigolitskivan?, har 10mm under mitt nuvarande kar, det är lagomt eller?

Se min 650-liters planeringstråd. Jag har satt en 22 mm MDF och jag planerar sedan 10 mm frigolit. Jag har både målat och lackat MDF-skivan för att förhindra fuktinträngning. Formplyfa är egentligen mer resistent i grunden, men har nackdelen att det är svårt att få färg att fästa på den (jag vill ha innertaket i sumputrymmet vitt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funderar lite på hur man ska göra med elen till all utrustning.

Det bästa vore typ en grendosa med massa uttag som har en panel med strömbrytare för varje uttag som man kan montera lättillgängligt, finns sådant färdigt att köpa eller får man bygga själv tro?

Köp en sådan här kör själv med detta

610186.jpg

GRENUTTAG 5F MED BRYTARE Artikelnummer: 610186

http://www.conrad.se/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då kör jag på 22mm mdf då, ska se till att måla och lacka den ordentligt.

Wrang, dom där verkar bra, men det jag helst skulle vilja ha är en grendosa med en "separat" panel med strömbrytare för alla uttag.

Så att jag kan gömma undan sladdarna men ändå ha brytarna lättillgängliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föresten, funderar på att köra utan bottensubstrat då jag kommer ha väldigt mycket cirkulation.

I USA använder ju många "starboard", kan man köpa det i sverige i "stora bitar"?, vill helst inte ha akvariet fullt i skärbrädor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då kör jag på 22mm mdf då, ska se till att måla och lacka den ordentligt.

Wrang, dom där verkar bra, men det jag helst skulle vilja ha är en grendosa med en "separat" panel med strömbrytare för alla uttag.

Så att jag kan gömma undan sladdarna men ändå ha brytarna lättillgängliga.

Okey ja då är det bara att kolla vidare på calles tråd tror han bygger en knapp tablå på sin nya bänk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då kör jag på 22mm mdf då, ska se till att måla och lacka den ordentligt.

Wrang, dom där verkar bra, men det jag helst skulle vilja ha är en grendosa med en "separat" panel med strömbrytare för alla uttag.

Så att jag kan gömma undan sladdarna men ändå ha brytarna lättillgängliga.

Kolla min tråd för bilder och inspiration på elinstallation. Jag har dock fått köpa varje uttag och kontakt separat, vilket kostar en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp jag får göra det, och pyssla ihop nått själv.

Dratt andra lagret färg på ställningen idag, så nu får det torka ett par dagar, sen ska jag börja med att klä in bänken osv.

Tänkte köra med mdf som jag lämmnar in på lackering, troligen högblank svart.

Kom på förut hur jag ska fästa skivorna på bänken, tänkte fräsa ur på insidan och limma dit hyfsat starka magneter, så jag bara fäster skivorna på ställningen med magneterna, då blir det lätt att ta bort sidorna osv om jag behöver komma åt.

Någon som vet vart man köper magneter till hyfsat pris?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla min tråd för bilder och inspiration på elinstallation. Jag har dock fått köpa varje uttag och kontakt separat, vilket kostar en del.

Japp jag har kikat i din tråd och det ser ju mkt bra ut, får göra nått liknande.

Funderar dock på ifall man inte kan köpa en "vanlig" grendosa och öppna för att dra vidare sladdarna till varje uttag till en separat låda med brytare.

Då slipper man ju köpa massa uttag + att köpta grendosor brukar vara ganska smidiga och ta lite plats jämför med om man bygger en själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp jag har kikat i din tråd och det ser ju mkt bra ut, får göra nått liknande.

Funderar dock på ifall man inte kan köpa en "vanlig" grendosa och öppna för att dra vidare sladdarna till varje uttag till en separat låda med brytare.

Då slipper man ju köpa massa uttag + att köpta grendosor brukar vara ganska smidiga och ta lite plats jämför med om man bygger en själv.

Givetvis kan du försöka med det, men dessa dosor brukar inte vara gjorda för att kunna öppnas, utan du får nog såga upp dem eller liknande. Jag har medvetet valt att ha lite avstånd mellan mina uttag för att få plats med timers och transformatorer mm på uttagen, vilket ju tar lite plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis kan du försöka med det, men dessa dosor brukar inte vara gjorda för att kunna öppnas, utan du får nog såga upp dem eller liknande. Jag har medvetet valt att ha lite avstånd mellan mina uttag för att få plats med timers och transformatorer mm på uttagen, vilket ju tar lite plats.

Det har du rätt i, timers osv tar ju en hel del plats och det är inte säkert att en grendosa funkar då.

Får klura vidare på det lite.

Frågan är, vart är det smartast att montera eluttagen?

I mitt nuvarandra är dom på baksidan "utanför" bänken, men på denna bänken vill jag ha dom inne i bänken, uppe i "taket" borde väl vara bra, då kan inte eventuellt spill komma in?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är, vart är det smartast att montera eluttagen?

I mitt nuvarandra är dom på baksidan "utanför" bänken, men på denna bänken vill jag ha dom inne i bänken, uppe i "taket" borde väl vara bra, då kan inte eventuellt spill komma in?

Jag har monterat mina uttag i sumputrymmer så nära taken som möjligt just för att undvika spill mm, se bild:

Varje uttag styrs av en egen strömbrytare som jag har på en panel ovanför karet.

post-1358-14468914185363_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Kikade runt lite ikväll och såg att akvarieudstyr.dk bygger måttbeställda kar, ett kar med måtten 160x80x60 och framruta i weisglas skulle kosta 5800 tror jag det var, ska ringa dom imorgon och höra vad det kostar med ett som även sidorna är weisglas och om det blir mittstag osv på ett sånt kar.

funderar lite på hur man ska göra med elen till all utrustning.

Det bästa vore typ en grendosa med massa uttag som har en panel med strömbrytare för varje uttag som man kan montera lättillgängligt, finns sådant färdigt att köpa eller får man bygga själv tro?

Nu kan man få weisglas på alla fyra sidorna. ca 300:-/sida

Någon som vet om akvarierna är något att ha. Det är ju ganska billigt.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...