Gå till innehåll

Pimos nya ( planeringstråd )


pimo

Rekommenderade inlägg

Idag har jag varit och kikat på ländströms grymma kar, och fått massa inspiration, tips och råd!

På vägen hem åkte jag förbi trollhättan och kom därifrån med en digitalkamera!

Kameran ( Panasonic DMC TZ3 ) verkar jättebra, dock kan jag inte fotografera, men det får jag lära mig nu ;)

Testade ta lite bilder i mitt gamla kar nyss med olika inställningar osv, laddar upp en på min guling som jag tyckte blev hyfsad.

p1000014gd6.th.jpg

URL%5D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tackar gustav, nej ingen blixt, tycker det är svårt att ta bilder med blixt.

Nu har pimo akvarium!

Va nere och hämtade det i fredags.

Ser riktigt bra ut, snyggt slipade kanter, och snyggt limmat.

Nu står jag i skiten dock, jag har inte pvc hemma!, va ute och letade när jag var nere och hämtade karet, men hittade inte vad jag behöver.

Så det får nog bli att beställa ikväll, så jag kan limma det i slutet av veckan och börja fylla med vatten till helgen.

Har ni någon sida ni kan rekommendera att beställa pvc ifrån?, det viktigaste är snabb leverans.

post-2539-14468914746641_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är härligt att ha det hemma, va lite nervös inför transporten hem, och lyftet in i lägenheten, men det gick fin fint!

Det är 25 och 40 mm delar jag behöver, ted har ju endel prylar, men hittade inte några 25 mm genomföringar på webbshoppen. Så det kanske får bli ifrån tyskland ändå.

Blir ändå en vecka med mest jobb och sömn nu, så jag ska väl klara mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren.

Nu är beställningen lagd på aquapro2000, och jag hoppas det går hyfsat fort att få hem prylarna.

Någon som vet vad dom brukar använda för fraktbolag?

Imorgon ska jag försöka hinna med att låna hem ett laservattenpass och göra det sista justerandet på bänken.

Sen ska jag iväg och köpa frigolit för att ha under karet, 20 mm borde väl bli fint?,

Ska försöka fixa någon typ av avrinningskam i veckan, de färdiga pvc kammarna man kan köpa är så fula tycker jag, så det blir nog att försöka tillverka nått eget med svart akryl och fräsen.

Känns roligt att vara såhär nära nu.

Det enda som fattas nu är ett tunze 24 000 l/h sttream kit, men det blir på decemberlönen, denna månaden lägger jag pengarna på ls osv och startar upp med lite gammla pumpar jag har liggandes, får ut ca 20 000 l/h på dem pumpar jag har, så det ska inte vara några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är beställningen lagd på aquapro2000, och jag hoppas det går hyfsat fort att få hem prylarna. Någon som vet vad dom brukar använda för fraktbolag?

Dom använder GLS Germany som samarbetar med Schenker i Sverige. Du bör få ett kolli-nummer i din mailbox när dom skickat det. Tyvärr tenderar Schenker att inte vara dom snabbaste alla gånger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag nästan bli nervös.

Inte fått något mail om att paketet skickats ifrån aquapro2000, står bara "processing".

Har väl egentligen att göra ändå.

Bänken ska lodas, gjorde ett snabb försök men det va svårt att få det 100%.

Fixat ett laservattenpass nu som kanske kan vara till hjälp.

Imorgon får osmosen köras igång på högtryck, har dock inte så mycket dunkar att ha vatten i, men det ska nog lösa sig.

Någon som kan rekommendera hur jag ska gå tillväga med min ca reaktor?

Det jag undrar över är:

1. När ska jag köra igång den?, samtidigt som jag startar karet?

2. Ungefär hur länge är det lämpligt att köra den per dag i början?

3. Hur mycket co2 ska jag tillföra tro?, dvs hur många bubblor?

Du ser ut att ha en Grotech HCR110? Du får gärna berätta om hur du tycker om den när du kört igång... =)

Det ska jag göra!, ca reaktor är ju helt nytt för mig, så det ska bli roligt.

Är riktigt trött på att tillsätta manuellt nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte fått något mail om att paketet skickats ifrån aquapro2000, står bara "processing".

Är du orolig - skicka ett mail.

Någon som kan rekommendera hur jag ska gå tillväga med min ca reaktor?

Det jag undrar över är:

1. När ska jag köra igång den?, samtidigt som jag startar karet?

2. Ungefär hur länge är det lämpligt att köra den per dag i början?

3. Hur mycket co2 ska jag tillföra tro?, dvs hur många bubblor?

Ca-reaktor är egentligen nytt för mig också, men vad jag har läst mig till så är det främst under dom belysta timmarna (då det är högt Ph-värde) som man ska köra den, då det kommer ut surt vatten (lågt Ph) ur reaktorn.

Antalet bubblor kan variera beroende på belastning, storlek på reaktorn osv, men 1-2 droppar/s brukar vara det vanligaste. Följ anvisningen med din reaktor.

Jag skulle tro att du inte behöver köra den många timmar per dag då du först har rätt mycket Ca i vattnet redan från början, sedan kanske du inte har världens största förbrukning i början, om du inte drämmer i 25-30kg stenkoraller som Jörgen har. :ler:

Kom ihåg att alltid hålla cirkulationen igång i reaktorn och bara stänga av Co2 med magnetventil när du inte behöver köra reaktorn under nattetimmarna. När du kommer upp i Jörgens förbrukning kanske du måste köra närmare 24h, men det är då det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag låter utvattnet passera igenom ett 20cm 40mm pvc rör med en end cap i botten där jag har borrat ett 5mm hål, fyllt röret med samma sand som i karet uppblandat med lite magnesiumgranulat så inte sanden packas ihop för mycket, i botten har jag även en lite bit blå skummatta för att hålla kvar sanden, höjer ph't en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen mätbar fosfat nu i alla fall från reaktorn, jag tar korallgruset och sköljer det noga sedan låter jag gruset dra i hink med osmosvatten som jag byter varje dag i 4 dagar, verkar funka bra, innan jag gjorde detta så hade jag fosfat i utvattnet i flera veckor så jag körde utvattnet igenom fosfatremover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du orolig - skicka ett mail.

Ca-reaktor är egentligen nytt för mig också, men vad jag har läst mig till så är det främst under dom belysta timmarna (då det är högt Ph-värde) som man ska köra den, då det kommer ut surt vatten (lågt Ph) ur reaktorn.

Antalet bubblor kan variera beroende på belastning, storlek på reaktorn osv, men 1-2 droppar/s brukar vara det vanligaste. Följ anvisningen med din reaktor.

Jag skulle tro att du inte behöver köra den många timmar per dag då du först har rätt mycket Ca i vattnet redan från början, sedan kanske du inte har världens största förbrukning i början, om du inte drämmer i 25-30kg stenkoraller som Jörgen har. :ler:

Kom ihåg att alltid hålla cirkulationen igång i reaktorn och bara stänga av Co2 med magnetventil när du inte behöver köra reaktorn under nattetimmarna. När du kommer upp i Jörgens förbrukning kanske du måste köra närmare 24h, men det är då det...

Den medföljande manualen till reaktor var dock ett a4 papper med en kass beskrivning på hur det skulle kopplas ihop, ska plocka fram den och se om det står något mer, men det är jag ganska säker på att det inte gör.

Mitt utgående vatten kommer att gå igenom en "co2 reduktor" ifrån grotech, samma princip som jörgens alltså.

Jag var nere hos ländström för att par veckor sedan och kikade på hans fina kar, och han körde co2 och den interna cirkulationen konstant, det enda han styrde var "matarpumpen" till reaktorn, blir nog att jag kör efter hans råd.

Förövrigt är jag lite förbaskad på mig själv och på aquapro2000 just nu, visade sig att jag skrivit någon siffra fel på kontonummret, så att dom inte kunde dra pengarna för pvc delarna.

Så imorse mailade jag alla uppgifter korrekt, men har fortfarande inte fått något svar och statusen på ordern är forfarande "processing".

Funderar även på att skita i att använda den plyfa skiva som jag tänk att karet ska stå på och köpa en 2,6 cm tjock skiva i massiv ek istället, känns tryggare, eller är jag bara onödig nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var nere hos ländström för att par veckor sedan och kikade på hans fina kar, och han körde co2 och den interna cirkulationen konstant, det enda han styrde var "matarpumpen" till reaktorn, blir nog att jag kör efter hans råd.

Körde han verkligen så? Jag tycker det verkar konstigt att köra på CO2 när man inte tappar av något ca & kh-berikat vatten, vad är vitsen med det?

Jag skulle defintivt bara styra CO2 och låta resten gå dygnet runt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp ländström kör så, även ted rekommenderade mig att köra så, så nu är jag lite kluven, för jag har fått alla möjliga svar på hur jag ska göra.

Jag tänkte avbeställa pvc delarna från aquapro och åka ner till ted och handla pvc istället, men dom han skicka iväg det, så det dyker väl på måndag hoppas jag.

Funderar dock på att köra igång osmosen imorgon och börja fylla karet upp till avrinningskanten.

Men då får jag stå i vatten och koppla rör :P, vi får se hur jag gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom att ni skriver att det är co2 jag ska styra via timer så får det bli så.

cheezy, du kör en grotech 150 om jag inte kommer ihåg fel?, hur mycket co2 kör du?

Fan jag tror jag blir galen, håller på att justera bänken så att den står i lod, men det är inte lätt. Tror jag får sova och fortsätta imorrn.

Upptäckte när jag försökte "loda" bänken att mittstaget på den, som går ifrån fram till bakkant, ligger ca 0.3-0.5 mm högre än övriga stag, är detta ett problem? vad gör jag åt det isåfall?

Blir nog att jag åker iväg och köper en massiv valnötsskiva imorgon att ha mellan karet och bänken, känns tryggast.

Jag vet att mitt projekt går långsamt, men jag är lite rädd för att göra fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom att ni skriver att det är co2 jag ska styra via timer så får det bli så.

Upptäckte när jag försökte "loda" bänken att mittstaget på den, som går ifrån fram till bakkant, ligger ca 0.3-0.5 mm högre än övriga stag, är detta ett problem? vad gör jag åt det isåfall?

Blir nog att jag åker iväg och köper en massiv valnötsskiva imorgon att ha mellan karet och bänken, känns tryggast.

Finns det några masiva valnötsskivor som är så stora. Trodde dessa skivor var stavat material :ler:

Ang Co2 var det jag sagt hela tiden Co2 styr du med en timer eller en timer på en ph mätare

Mittenstaget måste du få ner om det ligger för högt så finns ju risk att karet spricker på mitten då du belastar det hela.

- Antingen att du shimsar upp det övriga sidorna

- Tar bort på mittenstaget

- helt enkelt fräser/ hyvlar bort på skivan du skall ha i mitten det som mitten staget är för högt så tar du bort detta på skivan.

Jag vet att mitt projekt går långsamt, men jag är lite rädd för att göra fel.

Skynda långsamt Martin. Allt måste ej bli klart med en gång. Bättre att kolla sig för innan än att komma på sedan att nja skulle gjort så här. Men sedan så får man testa sig fram ändå och komma på senare att så här skulle man gjort.

Vet ej själv hur många akvarium man gjort eller tänkt att så här skulle jag gjort istället....

Det skall inte gå för fort:).

Jag tycker du skall ta marinplaywood, ett bra material.

Håller med att en marinplaywood räcker gott i detta att köpa en dyrt "ädel" trä som ändå ej synns sedan eller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...