Gå till innehåll

Pimos nya ( planeringstråd )


pimo

Rekommenderade inlägg

Finns det några masiva valnötsskivor som är så stora. Trodde dessa skivor var stavat material :ler:

Ang Co2 var det jag sagt hela tiden Co2 styr du med en timer eller en timer på en ph mätare

Mittenstaget måste du få ner om det ligger för högt så finns ju risk att karet spricker på mitten då du belastar det hela.

- Antingen att du shimsar upp det övriga sidorna

- Tar bort på mittenstaget

- helt enkelt fräser/ hyvlar bort på skivan du skall ha i mitten det som mitten staget är för högt så tar du bort detta på skivan.

Håller med att en marinplaywood räcker gott i detta att köpa en dyrt "ädel" trä som ändå ej synns sedan eller

Jaja inte massivt då, men "stavat" ;)

Mittstaget är ju ett lite jobbigt problem, att modifiera bänken blir ju svårt gå denna är svetsad, men att slipa/fräsa bort på skivan låter bra, ska försöka mig på det imorgon.

Nu ska jag iväg på julbord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Igår kväll skred jag till verket ;)

Mätte litegrann, och mittstaget stack upp mindre än vad jag trodde, kanske 0.2 mm.

Så jag struntade i att slipa ner skivan.

Istället så lade jag skivan på plats, på med 10 mm frigolit och sedan ett lager 10mm liggunderlag.

Efter detta ställde jag på karet.

Sen gick jag runt och testade om det glipade någonstanns, men det gjorde det inte nämnvärt, va 2 ställen där man kunde få in ett tunnt papper, fast inte hela vägen under "stagen", så troligen beror det på att stagen sitter pytte pytte lite snett, skimsade detta för säkerhets skull med tunn tunn plast.

Så nu står karet på plast, testat att fylla med lite vatten, ska nog fylla upp det mer nu.

Hoppas det blir bra nu, läste i the reef aquarium vol. 3 om bänkar, och där stog det:

"if there are support ribs on the upper frame upon which the aquarium will sit, and they are not level with the rest of the frame, the sheet of styrofoam or rubber matting must be sufficiently thick to absorb the difference in level"

Så nu har jag 20 mm "dämpning" och en bänk som är så rak som jag kan mäta.

Så går något fel nu skickar jag fakturan till delbeek och sprung ;)

Rören har inte dykt upp ännu, men är i sverige nu iallafall.

Jaja, en liten lägesrapport.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt, detta är det värsta av allt. Innan man får fyllt upp karet och det har gått ett tag så man vet att det håller(med det, inte sagt att det håller för alltid:)). Bänkar är ett rackarns satyg tycker jag, man vet aldrig om det blir bra:).

Gött att rören är i Sverige, det är nu det brukar krångla till sig;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja det har du rätt i, även fast det är rakt osv så är man lite nervös nu i början.

Imorgon kommer rören, så då ska det limmas pvc.

Började göra osmosvatten igår, men mätte po4 efter en stund på osmosvattnet och det låg på 0.02, icke bra!

Osmosen har dock inte körts på ett tag, har kört den under natten och dagen nu och backspolat den ordentligt, så jag ska göra ett nytt test strax, annars fåre blir en ny.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten lägesrapport.

Karet har varit igång i snart en vecka.

Har kickstartat ordentligt med zeovit och po4 ligger på 0,03 och nitrat på 1ppm.

Är klar med den största delen av aquascapen och är kanonnöjd!

Nu är det dags att sätta igång med inställning av ca reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten lägesrapport.

Karet har varit igång i snart en vecka.

Har kickstartat ordentligt med zeovit och po4 ligger på 0,03 och nitrat på 1ppm.

Är klar med den största delen av aquascapen och är kanonnöjd!

Nu är det dags att sätta igång med inställning av ca reaktorn.

bilder martin...kan knappt bärga mej..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder då? Körde du ändå till Åmål i lördags kväll?

Japp men det var inga problem, "bara" 18 mil.

metcrue, japp jag är skitnöjd med stenen och med "speed glue", är som sagt nöjd med hur jag fick till stenarna, även om det inte är helt klart och det ligger lite stenar som jag inte vet vad jag ska göra av.

Här kommer några bilder, bara knäppta i "automatiskt läge" på 2 minuter, så jag gillar inte riktigt att posta för det ser så mycket sämmre ut än i verkligheten.

Och som sagt så är det endel sten som ligger lite hur som helst som jag inte kommit på vart jag ska ha/göra av ännu.

post-2539-14468914836999_thumb.jpg

post-2539-14468914837326_thumb.jpg

post-2539-14468914837647_thumb.jpg

post-2539-14468914837923_thumb.jpg

post-2539-1446891483821_thumb.jpg

post-2539-14468914838517_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det går bra Martin!

Hur hög har du bänken ser ut att vara bra med utrymme under akvariet å du lyssant på folk ;)

attachment.php?attachmentid=19150&d=1198272694

Har du provat att fylla din osmostank hela vägen upp å sedan starta/stänga pumpen?

Jag tror att du får en hävert ner till nivån i sumpen eller där slangen slutar å i värsta fall allt osmosvatten ner i sumpen å översvämmning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det går bra Martin!

Hur hög har du bänken ser ut att vara bra med utrymme under akvariet å du lyssant på folk ;)

Har du provat att fylla din osmostank hela vägen upp å sedan starta/stänga pumpen?

Jag tror att du får en hävert ner till nivån i sumpen eller där slangen slutar å i värsta fall allt osmosvatten ner i sumpen å översvämmning

Hej, ja det känns jättekul nu när man startar upp med riktiga prylar!

Nu är det bara ca reaktor som ska ställas in, du berättade ju hur du gjorde hos ted, med att mäta varannan dag osv, men jag kommer inte riktigt ihåg, kan du dra det lite snabbt igen så vore det kanon?

Bänken är ca 1 meter hög, så jag har ganska gott och plats och det är väldigt skönt, ville ha upp akvariet lite då jag är ganska så lång, så jag slipper sitta på huk för att kika.

Ska försöka få tag på ett par snygga bar stolar eller liknande såsmåningom att ha framför akvariet.

Jo jag vet, det blir hävert från osmostanken, men det har jag inte kört igång igen då det krånglade lite med min osmolator, men sedan kommer jag att dra ett 20 mm pvc rör från osmosbehållaren och ner i tanken, vattnet från slangen "släpps" längst upp i röret och leds ner i sumpen.

ramq, har ingen aning faktiskt, är köpt hos ted.

Har inte grejat så mycket med reaktorn ännu, ska börja med det imorgon, så jag kan lämmna en rapport när jag testat lite.

Nu kommer akvariet få gå en månad medans jag justerar och bekantar mig med utrustningen ;), sen blir det att inhandla lite mer levande, i första hand blir det nog lite nyttodjur som räkor, sanvändare osv, och så måste jag köpa någon go acro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet, det blir hävert från osmostanken, men det har jag inte kört igång igen då det krånglade lite med min osmolator, men sedan kommer jag att dra ett 20 mm pvc rör från osmosbehållaren och ner i tanken, vattnet från slangen "släpps" längst upp i röret och leds ner i sumpen.

Snyggt och prydligt med tekniken!

Jag hade samma problem med hävert från osmolatorn, och jag löste det på det sätt som du planerar - det funkar finfint. Jag har ett enkelt lodrätt 20 mm pvc rör i sumpen där vattnet från osmolatorn släpps i den övre öppningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ja plats under karet finns det ganska så gott om.

Ska ta någon dag och städa upp lite och dra kablarna lite snyggare, nu hänger dom överallt.

ser kanon ut! inte behöver jag komma och hjälpa dig med stenen ;) det fixade du kanon bra :smiley20: men jag kan komma och hjäla dig med att fylla upp det med lite fraggs ist :) är du hemma nåt under mellandagarna?

Hehe nej stenen är jag nöjd med otroligt nog!

Ja fraggar är väldigt välkommet!, är hemma under hela jul och mellandagar som det ser ut nu, vi får tjöta på msn och komma överens om något.

Nu börjar jag fundera på hur ska jag klä in möbeln igen.

Någon som vet ifall man kan få tag på färdig laminerade/folierade mdf skivor någonstanns?

Eller ifall man kan köpa folien själv och limma på?

Hade tänkt mig att göra möbeln i vitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får iväg och höra med bygghandlarna i närheten när dom öppnar igen då.

Annars är det ju ett riktigt bra förslag med vitmålad som man sätter plexi utanpå.

"kanterna" på luckorna och sidorna tänkte jag sätta tunna rostfria "lister" över.

Skulle börja greja med ca reaktorn idag, men upptäckte att saliferts ph test bara mäter ner till 7,7. Hur gör jag då?, kan man köpa ett sera ph test och använda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...