Gå till innehåll

Mitt nanokar, Red Sea Max


Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Nu har jag smygläst inlägg här i någon månad (och snokat runt överallt på nätet o läst böcker osv), snart får jag hem mitt Red Sea Max från Korallen i Danmark.

Några nyfikna frågor:

Hur fort stoppar ni andra ner rengöringspatrullen i era nystartade kar (då menar jag sniglar, kräftor o algätare)? Så fort värderna är ok? Måste inte dessa matas då karet är så pass nytt (även om man har levande sten i)?

Och hur snabbt tillför ni något annat levande såsom fisk, korall?

Sedan vore det kul om ni andra som har Red sea kunde berätta vilka koraller ni med succe odlar. Utan att ni bytt ut ljusen som följer med.

Kommer säkert fler frågor från mig senare...

Mvh Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag startar snabbt i viss mån men det är inte sagt att det passar alltid och alla. Mitt sätt att starta bygger delvis på att jag kör skummarlöst och där vet jag efter att ha startat 5 nanokar med samma grunduppbygge att det fungerar, åtminstone för mig. Jag vet inte om du tänker köra ditt Red Sea max med skummare eller inte. Min sätt att starta har jag aldrig testat tillsammans med skummare så du bör väga in olika tankegångar och försöka hitta ett sätt som passar dit kynne och akvarium.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag kommer att lägga upp bilder, är dock inte sugen på att greja och dona med originallådan så som Lasse gjort, och jag kommer att använda skummare.

Funderar starkt på innevånare.. clowner, gobis, räkor, sniglar, kräftor, kanske nån pincettfisk, sedan är det ju nästan stopp med tanke på storleken på karet. Vill ha mycket koraller, gärna nån mussla med, så först blir det till att bygga upp med kalksten och LS.

Jag har beställt start kitet, kommer att följa rekommendationerna i instruktionsboken till punkt och pricka, sedan kanske man vill ändra lite på de tekniska lösningarna när man vet hur karet fungerar (kanske sätta in fläkt mm). Passade även på att beställa salt för ett år, extra sand, osmos samtidigt.

Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog att det kommer att fungera med skummare också. Ett litet tips bara. Det finns ett redan förberett hål för en 50 mm fläkt för kylning bakpå. Skaffa en liten datafläkt och en laddare för 9-12 V likström redan från början. Skummarpumpen är på 22 watt och när jag körde med cirk pumparn, ljuset och en extra 22 watts pump så kröp värmen upp till 28 grader redan i mars. Nu har jag inga problem med att hålla 25 - 26 grader fast det är betydligt varmare ute nu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kikade lite på specifikationerna för rsm.

Du frågade ju om vilka koraller som har det karet odlar med framgång, jag har inget själv, men cirkulationen är lite klen för sps koraller, men mjukkoraller och lps koraller borde funka fint.

Sätter du i en extra cirkulationspump ( tunze nanostreamer eller hydor korallia verkar fin fina ) så borde sps koraller gå fint bara du placerar dom ganska högt upp.

Läs massa här på forumet och på andra internetsidor så kommer det gå kanon, www.reefcentral.com är en mkt bra sida där du kan hitta information om det mesta.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag för närvarande ingen SPS men jag upplever inte på något sätt att cirkulationen är dålig. Det är mycket turbulent i karet. Konstigt nog även på botten. Jag tror att man får en helt annan rörelse på vattnet i så här relativt "korta" kar än om man hade haft ett avlångt kar. Varje pump skall ge 550 liter i timmen - på något sätt upplever jag att de ger mer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller cirkulationen - jag har en pump som anges ge 1200 l/h, men det känns ändå som att jag skulle behöva en hel del till, trots att mitt kar är så litet, knappt 40 liter. Eller så är det på grund av att karet är så litet att mycket av strömmen studsar för mycket mot akvarierutor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det väsentliga är ju hur stor cirkulationen ÄR i karet. Om vattnet flyter förbi inredningen med någonting i närheten av två till tio cm / sek är det bra för de flesta koraller.

I mitt nanokar (32 liter) hade jag en 1000 liters + en 300 liters pump med svag cirkulation förbi 7,5 kg sten. I mina yngelkar med bara en eller två stenar på 210 liter är det mer cirkulation med en 650 liters pump. Hur snabbt vattnet rör sig ser man genom att smula ned några flingor torrfoder i karet och sedan se hur fort de rör sig vid de koraller/ställen du vill kolla cirkulationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startade mitt med ljus direkt, i med rowaphos, och ett par dagar senare sedan skaffade jag lite sniglar och eremiter. Om stenen är fin och får ljus i affären tycker jag det är dumt döda det som lever på den med mörkläggning. Det har funkat perfekt för mig två ggr och nu har jag bara kalkalger i karet. Det förutsätter att du köper fin sten naturligtvis. Som sagt gäller det för mig, och kanske inte har funkat för andra så jag orkar inte bråka om det men nu vet du vad jag tycker :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar,

jo Lasse jag har tänkt på det där med datafläkten, frågade om tillhörande fläkt redan vid beställningen. Hmmm... laddare? Vad är det för pryl som man ska ha till fläkten? Kopplade du den till resen av strömmen eller hur driver du den. Jag vet om att det är just värmen som Red sea har fått klagomål på, så jag är medveten om att man kommer kanske få göra något åt den. Smidigast är ju så klart att göra nåt redan innan man fyller på vatten i det.

pimo, jag har tänkt att man kan skaffa en sån där extra liten pump som man fäster på rutan och riktar mot koraller. Hade först en fantasi om anemon, men den har jag lagt åt sidan för karet är för litet. Den hade inte mått bra... Först vill jag se hur allt fungerar av sig själv.

cougar, jag har lite samma tankegång som dig, det som lever behöver ljus. HUr många sniglar och eremtier har du till ditt kar? Och hur mycket fisk (vilka? nyfiken vet du).

Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 5 stora sniglar och 4 eremiter, dom håller otroligt rent i karet. Jag behöver inte ens putsa framrutan, väldigt lite jobb faktiskt jämfört med sötvattnet. Just nu har jag två percula clowner, en gul kirurg, en pseudochromis paccagnellae och två okinawegobis. Kan rekommenendera alla dessa fiskar starkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uttaget för fläkten är för en 50 mm fläkt - de är inte så vanliga så jag vet inte om Kjell och Company har den. Jag skaffade i alla fall en sådan fläkt - gav 25 kronor för den. Den behöver en strömkälla - den är avsedd för 12 volt likström. Det finns tolv volt i rampen men om man kopplar där så går fläkten bara när ljuset är på. Jag valde en batterieliminator som ger 9 volt likström - fläkten går lite långsammare men den väsnas inte lika högt. Jag tog bort kontakten från batterieliminatorn och kopplade via en "sockerbit". Eftersom det blev ett ganska högt oljud när fläkten går (jag fick ta bort spjälorna på sugsidan för att få ner oljudet) vill jag inte ha den gåendes hela tiden utan köpte en smart temperaturstyrning från Conrads. Jag skall försöka demontera i kväll och ta bilder och lägga upp i min tråd på hur det ser ut.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hejsan!

Jag fick hem karet i onsdags, har monterat bänken (tog sin lilla tid, men bra passform på grejerna) o satt upp karet på bänken (efter mätning o stöttat upp med koll på vattenpass, för att inte snacka om vilket vaccum det var mellan karet o kartongen när det skulle lyftas ur), ska nu i helgen köpa fläkt o batterieleminator. Efter det får man ju montera in alla prylar i facken (skummare, pumpar osv). Sedan är det dax att blåsa igång på riktigt! Osmosvatten ska tas fram (har köpt in stor dunk för ändamålet). Är så sugen att jag kan spricka nu! He he.

Har kollat runt lite här o där (Lomma, Helsingborg) efter lämpliga innevånare (vet någon om vilken eremitkräfta som håller sig liten i storlek?), tänker nog titta in till Akvarieudstyr i Danmark nästa helg, nån som varit där?

Ha en skön helg!

Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag har varit på akvarieudstyr.. stora fina kar har dom.... kolla först så att dom har fått in en sändning annars finns risken att där inte är så mycket kvar ??? fast skall du inte handla levande där så är det ju inga bekymmer, klovnfisken och planteimporten ligger inte så långt därifrån (10min med bil). kolla på deras hemsidor där står kanske lite mera info...

mvh andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

(efter mätning o stöttat upp med koll på vattenpass, för att inte snacka om vilket vaccum det var mellan karet o kartongen när det skulle lyftas ur), Ann

Efter åtskilliga flyttningar och inköp av nya maskiner och annat har jag lärt mig den optimala metoden. Öpnna kartongen - vik upp flikarna mot sidorna. Vänd försiktigt på hela paketet så öppningen är "botten". Fatta med båda händerna om kartongen och dra upp sakta. Det tog mig 30 år att komma på detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag är jag lite sur, ena pumpen funkar inte, det blir ju lagom skoj att vänta på en ny... Kör igång ändån, det tar ju ändån tid innan jag kommer tillsätta nåt annat än LS.

Har däremot monterat extrafläkten med hjälp av händig pojkvän (hittade en endaste i malmö-lund området som hade en 50mm fläkt hemma! Snacka om flax att han hade öppet oxå!

Har fyllt karet en gång med sötvatten och testat alla mekanik (efter mycket bök och knök för att få det hela balanserat att karet inte lutar)... allt ok utom ena pumpen.

Nu ska karet fyllas ytterligare en gång för att kolla att allt ser bra ut (balansen på karet), sedan ska det tas fram osmos, sen är det dax för saltet!

ha det bra!

p.s enligt RSM bruksanvisningen rekommenderas man att ha i en ormsjöstjärna i karet, vad har ni för erfarenhet av sådana?

Nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...