Gå till innehåll

Mitt nanokar, Red Sea Max


Rekommenderade inlägg

Man brukar säga att en pincett behöver minst 100 kg levande sten för att försörja sig.

Får de vanligt frysfoder brukar de dö efter ett halvår ungefär.

Men nu har det kommit en del frysfoder med annan sammansättning som det kan vara idé att prova. Ocean nutrition har t.ex Angel formula men det finns fler varianter som kan vara värda att pröva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej Ann

När jag har cyanoproblem brukar jag dosera i lite grand nitrat. Det tar tid - upp emot 2 - 4 veckor men jag brukar lägga i så jag tillför ca 2 ppm nitrat varje dag. Om man efter fått bort nitraten - eller att det inte hjälpt så kan man lätt återställa ursprungsläget med ett par rejäla vattenbyten. Nu har jag användt kaliumnitrat (som jag av andra anledningar blivit lite frågande till) och då har jag tagit 41 gram KNO3 i 0,5 liter osmosvatten och doserat ca 4 ml per dag. Du kommer att få andra råd här på forumet men detta har i alla fall fungerat i mitt kar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyanobakterier behöver inget nitrat i vattnet eftersom de binder sitt eget kväve.

Om vattnet innehåller lite nitrat kan andra alger lättare konkurrera med cyanobakterierna, vilket gör det lättare att svälta ut dem - helt nitratfritt vatten får algerna att ta upp andra näringsämnen långsamt, vilket ger cyanon en fördel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyanobakterier behöver inget nitrat i vattnet eftersom de binder sitt eget kväve.

Om vattnet innehåller lite nitrat kan andra alger lättare konkurrera med cyanobakterierna, vilket gör det lättare att svälta ut dem - helt nitratfritt vatten får algerna att ta upp andra näringsämnen långsamt, vilket ger cyanon en fördel.

Det är den idéen nitrattillsatsen bygger på ja - vad jag var frågsam till numera var att använda kaliumnitrat i mitt fall - jag kommer nog att använda något annan typ av nitrat - kanske kalciumnitrat om jag skall göra det en lång tid.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, jag förstår tanken bakom, men lägger man i nitrat så försvinner väl inte fosfaten i sådan rasande takt att cyano inte kan överleva? Istället blir det kanske så att man odlar cyano och andra alger? Jag personligen är tveksam till koraller som allvarliga näringskonkurrenter i oskummade burkar med sand i. Det känns som att det är väldigt lite korallvävnad och konsumtion i jämförelse med all den fosfat som sådana burkar tillhandahåller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik, faktum är att tillsättningen på det sätt jag gjort gör resultat på cyanon. Jag kör oskummade burkar med sand och odlar inte andra alger. Jag gör rent rutorna max en gång i veckan och har få sniglar just nu. Faktum är att jag nog tillhör det som har haft minst problem med "skitalger" här på guiden och även de som har kört nano på det sätt jag gjort, skummarfritt osv rapporterar väldigt sällan algproblem även om det händer. Obalansen med cyano uppkommer lätt i ett nystart och tar tid att åtgärda men nitrattillsats är ett av de verktyg som ibland har fungerat både i sött och salt för mig. Hur mycket fosfat en burk tillhandahåller beror bara på en sak och det är hur mycket organiskt material du har tillfört burken och som inte lever. I ett etablerat akvarium styr du tillskottet (netto) helt med matningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, du har ett vackert kar, inget snack om saken! :)

Grejen är istället den att en sådan burk kräver rätt mycket pyssel och försiktighet.

Man skall exempelvis dagligen dosera kalkvatten för att upprätthålla pH eftersom substratet förbrukar Alk plus att man skall försöka hålla reningsverket så stabil som möjligt och upprätthålla olika ph gradienter för att inte få överaskningar.

Och nitrattricket fungerar - precis som du säger - bara ibland i saltvatten. (I sötvatten fungerar den dock klockrent och till 100 %, så länge man kör med mycket växter och CO2/Easy life carb o.dyl.)

Man skall dessutom mata relativt lite.

Därutöver är det massa flux i en sådan burk - ibland är den helt perfekt, ibland ser man lite konstiga tendenser, för att sedan åter igen bli bra.

Och sedan grejen med den "obligatoriska" cyano. I en sådan burk är en cyanoexplosion och brunalgodling nästan två måsten i starten. Medan man kan undvika allt vad sådant heter med andra tillvägagångssätt.

Däremot håller jag inte alls med dig om detta:

Hur mycket fosfat en burk tillhandahåller beror bara på en sak och det är hur mycket organiskt material du har tillfört burken och som inte lever. I ett etablerat akvarium styr du tillskottet (netto) helt med matningen.

Så här har jag förstått det hela istället, jag är dock ingen kemist eller mikrobiolog, utan har läst mig till kunskapen och observerat vad som hände i min tidigare nanoburk med makroalger i. Verkar stämma in på pricken i alla fall. :)

Det bildas bakterier i substratet.

Bakterierna käkar inte med munnar utan med biofilm/bakteriesoppa. Eftersom fosfaten verkar vara bristvara så har dessa bakterier utvecklat strategier för att lösa upp bunden fosfat. Genom att bilda den här bakteriesoppan sänker de pH:t nere i sanden, det blir en starkt syrlig miljö, substratet släpper ifrån sig de bundna fosfaterna som bakterierna festar på.

Men bakterierna är inte vattentäta och läcker ut näringen ut i omgivningen, och fosfaten åker upp i vattenkolumnen. Fosfatläckage från marina sediment finns så mycket skrivet om att det är närmast en självklarhet vid det här laget.

Hur som helst: platser där fosfaten läcker ut som värst brukar bli snabbt populerade av cyano. Tråkigt. Ibland brukar andra alger dyka upp, när fluxet med fosfaten upphör just för tillfället på just den platsen och cyano dör, släpper ut näringen i omgivningen och föder de högre algerna.

När man matar väldigt lite så blir det förmodligen kvävebrist, och eftersom kvävet denitrifieras till kvävgas i sanden blir kvävebrist än allvarligare.

Och här kommer cyano in i bilden, de fixar sitt N från luften och får fosfaten serverat bekvämt nog djupt inifrån. Att därför mata väldigt väldigt lite (eller inte alls) åtgärdar inte fosfatbekymmer, men kan förvärra nitratbristen.

Och när cyano visar sitt fula tryne så brukar det komma in tricks i bilden med att försöka fälla ut fosfaten med extra mycket kalk, försöka hålla pH:t stabilt med kalkwasser osv. Detta kanske hjälper mot fosfaten i vattenkolumnen, med verkar vara mest som plåster på såren, när man har en problematik som försigår djupt nere. Och fäller man ut fosfaten med kalken - vart hamnar den utfällda calciumfosfat om inte på botten igen, där den kan åter igen lösas upp i rätt miljö?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyanobakterier behöver inget nitrat i vattnet eftersom de binder sitt eget kväve.

Om vattnet innehåller lite nitrat kan andra alger lättare konkurrera med cyanobakterierna, vilket gör det lättare att svälta ut dem - helt nitratfritt vatten får algerna att ta upp andra näringsämnen långsamt, vilket ger cyanon en fördel.

mattias: är de verkligen så att cyano inte tar upp nitrat(förrutom N2)?? skulle inte nitrat kunna göda även cyano?? vet vi detta? stämmer inte riktigt med de fosså skriver, som har ett helt specialkapitel om alger....??? Jag skulle inte råda någon att dosera nitrat om denna har algproblem! även om de gäller cyano..kan de verkligen vara rätt??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik, förstår du bättre om jag säger att hur mycket fosfor en burk håller styrs helt och hållet från matningen. Sedan i vilken form den finns i spelar ingen roll eftersom fosforns form varierar.

MVH Lasse

Och starta ingen jättedebatt om detta i denna tråd nu utan låt det bara vara. Jag gav Lotusblomman ett tips om hur jag kontrollerar cyano - låt det vara vid det nu.

Cyano = bakterier - ej alger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, jag håller fast vid min upfattning enligt ovan, du glömmer fosfaten som är bunden i sanden sedan tidernas begynnelse, så vi är nog fortfarande oense i denna fråga, men efter tråden om Jod/kaliumbrist har jag för närvarande ingen lust att diskutera något på SG överhuvudtaget, debatter här anses vara något väldigt negativt. Vi får starta en egen avancerad tråd om i detta ämne vid behov. Sorry för OT.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mattias: är de verkligen så att cyano inte tar upp nitrat(förrutom N2)?? skulle inte nitrat kunna göda även cyano?? vet vi detta? stämmer inte riktigt med de fosså skriver, som har ett helt specialkapitel om alger....??? Jag skulle inte råda någon att dosera nitrat om denna har algproblem! även om de gäller cyano..kan de verkligen vara rätt??

Cyanon kan säkert ta upp nitrat också, men andra alger har lättare att konkurera medd cyanon i närvaro av nitrat, vilket tar bort andra näringsämnen som cyanon också behöver. Som patrik säger funkar det klockrent i sötvatten, i saltvatten har jag så klart ingen aning, nybörjare som jag är!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, jag håller fast vid min upfattning enligt ovan, du glömmer fosfaten som är bunden i sanden sedan tidernas begynnelse, så vi är nog fortfarande oense i denna fråga, men efter tråden om Jod/kaliumbrist har jag för närvarande ingen lust att diskutera något på SG överhuvudtaget, debatter här anses vara något väldigt negativt. Vi får starta en egen avancerad tråd om i detta ämne vid behov. Sorry för OT.

Patrik...jag tycker det är bra att du är diskussionlysten:)...det är de som gör att ett forum lever.O vilken tur att vi inte alltid är överens...då skulle inga diskussioner uppstå och utvecklingen stanna av. Jättebra dock att du startat en ny tråd:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyanon kan säkert ta upp nitrat också, men andra alger har lättare att konkurera medd cyanon i närvaro av nitrat, vilket tar bort andra näringsämnen som cyanon också behöver. Som patrik säger funkar det klockrent i sötvatten, i saltvatten har jag så klart ingen aning, nybörjare som jag är!

Okej..då är jag fortsatt mkt tveksam till de råd lasse ger att tillsätta näringsämnen.....i alla böcker läser man att grundorsaken till cyano är att de finns för mkt organiska partiklar i akvariet..inklusive nitrat då förstås...dvs de som gäller är kraftig skumning o näringsbegränsning för att undvika cyano. Jag kan inte förstå att man råder att tillföra näring till vattnet, när hela hörnstenen inom korallrevskavaristik är näringsbegränsning! En del upplever att skumning inte tillför något positivt..men då är de i inkörda akvarium som till exempels svärds, där de finns en biomassa som kan ta hand om nitrat mm, o alltså inte är lika känsligt för om man tar bort skummaren...men inledningsvis..när vi kämpar MOT näringsämnen..då är skummaren mkt viktig, o minskar risken för cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat = oorganiskt näringsämne

MVH Lasse

Vad vill du säga med de Lasse??? Men nåväl: Och organiskt avfall ger oorganiskt nitrat till slut...därav den organiska avfallets betydelse för uppkomst av slemalger. Slem alger är ju besläktade med bakterier, så jag tror orsaken till dessa alger handlar mer om en obalans i bakteriefloran i kombination med för höga näringsnivåer. Att dosera nitrat i ett akvarium med algproblem, oavsett om de är cyano eller annat, låter vansinnigt. Däremot att öka skumningen om så är möjligt, begränsa matningen, tvätta sina mekansiak filter oftare, suga rent på botten, introducera sandvändare, och inte minst tillsätta bakterier för att rätta till en eventuell obalans i bakteriefloran..de tror jag är mer rätt väg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan alla!

mycket att läsa, intressant.

Lite kalla fakta som kanske kan hjälpa er som försöker hjälpa mig som jag är tacksam för.

Jag kör med skummare, tillsätter endast salifers all in one efter de rekommendationer som finns på flaskan, matar ganska så sparsamt, har en sandvändande sjöstjärna, kör med osmosvatten, har ett salt som är anpassat för osmosvatten (red sea coral pro salt), i botten på karet har jag "grus" (red sea reef base, natural aragontite spheres), har tänt 12 timmar/dag, byter ca 30L av vattnet ca var 3:dje vecka, har kolfilter nere i sumpen (antagligen uttjänt nu), i övrigt keramiskt filter och skumgummi toppat med vaddfilter som jag byter ut regelbundet. skumgummifiltret o resten rör jag inte alls.

cyanon suger jag bort mekaniskt, värst är det när den växer på nån stackars utvald korall som måste bli behandlad av sugmunstycke för att inte kvävas.

Det har blivit mindre cyano i karet efter att jag låtit caulerpan härja fritt, ser bara så himla trist ut med en massa grönt i ett saltvattenskar.

Ska jag byta ut kolfiltret, eller bara låta sumpfilterna vara ifred?

Ni verka ha många ideér, så fortsätt gärna diskutera o debattera på min tråd, det gör inget.

Jag har fått frågor som jag tänkte besvara här oxå:

Ang anemonen:

Jag har inget latinskt namn på anemonen, för den var namnlös när jag köpte den. Den äter och trivs bra, clownerna bodde i anemonen redan vid köpet. Den har i princip suttit på samma plats hela tiden och ja, jag vet att det är inte ett "lätt" djur.

De andra korallerna har jag satt så att de inte ska beröras av anemonens tentakler, de bränns rätt bra!

Mvh Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...