Gå till innehåll

Mitt nanokar, Red Sea Max


Rekommenderade inlägg

Den typ som formar de röda mattorna är en typ av Cyano som i n t e har de speciella celler som innebär att den i sig kan fixera kvävgas. Enligt en rapport jag läst så fixar dessa stavliknande cyano denna problematik genom just mattbildandet. Där skapas temporära syrefria förhållanden och en sammarbete kan uppstå mellan Cyanon och dessa aeroba bakterier. Dessa bakterier kan i sin tur fixera kväve som cyanon kan använda. Cyanon räknas själv som en bakterie.

Bakom användadet av nitrat i dessa situationer ligger just den tanke som Trilobite har framfört att man gynnar andra organismer som kan ta vara på den fosfor som finns tillgänglig om de får tillgång till nitrat och på detta sätt till slut fosforbegränsa cyanon. att det fungerar klockrent i sötvatten vet nog de flesta som prövat - däremot är det lite mer "up and down" vad gäller saltvatten. Jag kommer frammåt att pröva ett tillvägagångsätt där jag först ändrar miljöbetingelserna - nitrattillsats - och sedan försöker introducera andra bakterier. Jag är helt enig med Tintomara om att bakterietillsats i ett ingånget kar är helt meningslöst om man inte ändrar "miljön" samtidigt - en miljöändring här är att tillföra nitrat. i ditt fall Lotusblomman där du funnit att Caluerpans tillväxt begränsar din cyano lite så skulle det troligtvis inte skada med en nitrattillsats heller och Caluerpan får bli din fosforbegränsare och du skördar den med jämna mellanrum.

Jag skulle också fortsätta utsugandet av cyanot och se till att jag hade en ordentlig vattenström över de drabbade områdena. Utsugandet av Cyanon är ju till för att störa mattorna och för att ta bort organiskt material under dem. sen är det tålamod som gäller.

Jag själv har mest "mushrooms", Xenia och stjärnpolyper och jag har märkt en betydande tilväxtökning av dessa efter det att jag börjat med nitrattillsatserna. Cyanon är begränsad just nu men den finns och den finns där jag inte vill ha den heller.

Har du möjlighet att gå över till att mata med något högproteinfoder, typ torrfoder och skippa fryst vuxen artemia och andra mjukfoder så skulle det nog hjälpa lite också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det har blivit mindre cyano i karet efter att jag låtit caulerpan härja fritt, ser bara så himla trist ut med en massa grönt i ett saltvattenskar.

Jag håller inte med dig Lotusblomman, bortsett från cyanon så tycker jag ditt kar ser riktigt bra ut. Caulerpan stör inte på något vis. Jag har också lite grönt på mina sidor precis som du har och bestämde mig när jag startade karet att så får det vara. Nu sprids dock mina lila kalkalger riktigt ordentligt till sidoruterna också och det tycker jag bara är snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det var ett tag sedan jag skrev här, cyanon är nu under kontroll, i princip helt borta, vad gjorde jag för att slå ner den? Inget, lät bara caulerpan härja fritt tills den i princip kvävdes.

Har snålat med vattenbyte samtidigt. Har köpt på mig lite nya koraller, så jag får väl dela med mig av en bild snart.

Ha det bra alla!

Mvh Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Nu var det lääääääääänge sedan jag uppdaterade min tråd.

Skickar med några bilder hur det ser ut nu ungefär (fotade i mars).

Tänkte även visa hur jag matar min pincettfisk, har fått byta behållare då han växt ur den!

Han äter själv varje dag en portion av portionsfryst artemia, det är mycket mat för en ensam firre!

Börjar så smått bli sugen på en balja till på sådär 300-500 L, vill då ha sump o hela baletten... Dyrt blir det... Drömmer ett tag till tror jag.

Mvh Ann

post-3174-14468915338747_thumb.jpg

post-3174-1446891533896_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

jag sticker ner en plastpipett laddad med upptinad o tempererad artemia, han ser den o vet att han ska simma in i behållaren, o snabbt går det för han är alltid hungrig.

Har matat på detta vis i flera månader, så när det enligt pincetten är matdax cirkulerar han nära rutan o visar sin iver (ibland med att slå kullerbyttor, ja det är en rolig fisk!).

Numera simmar han in direkt i behållaren utan att jag visar pipetten, han vet ju vad det är frågan om. Ja, man får se till att inte alla andra också simmar in i byttan, alla vet vad det är frågan om, putarräkorna är hopplöst snabba.

Matar oftast under blåljus, men det händer i fullt ljus med.

Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick nog in fisken på de första försöken, men den blev lite panikslagen och flåsig. Efter ett tag växte han ur den tillbringare som är på bilden (fick lite panik då igen då han knappt kunde vända sig i burken), nu har jag en tillbringare på 2 L som är ordentligt vid.

Har haft firren sen jul-aug -07, så jag känner mig rätt nöjd med dens överlevnad. Dessa ska ju vara lite svåra, kan ju bero på att de äter som små hästar?

Har ännu inte haft något dödsfall bland de fiskar jag köpt, tyvärr kan man ju inte säga samma sak om koraller, en del verkar må hur bra som helst, sedan plötsligt klappar de ihop o dör snabbt. Andra bara växer och växer, såväl stenkoraller som mjukkoraller. Svårt att bli klok på det där.

Mvh Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick nog in fisken på de första försöken, men den blev lite panikslagen och flåsig. Efter ett tag växte han ur den tillbringare som är på bilden (fick lite panik då igen då han knappt kunde vända sig i burken), nu har jag en tillbringare på 2 L som är ordentligt vid.

Har haft firren sen jul-aug -07, så jag känner mig rätt nöjd med dens överlevnad. Dessa ska ju vara lite svåra, kan ju bero på att de äter som små hästar?

Har ännu inte haft något dödsfall bland de fiskar jag köpt, tyvärr kan man ju inte säga samma sak om koraller, en del verkar må hur bra som helst, sedan plötsligt klappar de ihop o dör snabbt. Andra bara växer och växer, såväl stenkoraller som mjukkoraller. Svårt att bli klok på det där.

Mvh Ann

Bra jobbat med pincetten. Underbara fiskar, har själv en som endast åt från levande stenen de första 2-3 månaderna, nu äter den som en häst av allt frysfoder jag stoppar i så det känns skönt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser det som riktigt imponerande ut att få pincetten att trivas o överleva i rsmet..

dom små försök med sps'er i mitt rsm har inte funkat på lite längre sikt tyvärr..

men i princip alla mjukisar jag testat har funkat fint i mitt.. även om dom inte växer i raketfart så ser dom fina ut.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en bubbelkorall, och en annan som jag inte vet namnet på som trivs alldeles ypperligt. Växer på bra gör de bägge. Den jag inte vet namnet på är en ljus sak som grenar sig ju mer den växer (polyperna är hårtunna o ljust bruna), jag köpte den som en liten fragg, har även haft flakväxande montiporafragg (som växte på bra) som tyvärr blev bränd av ricordea och dog.

Är mest intresserad av skivisar, o de är inte så snälla mot andra koraller, de bränns ordentligt, framför allt ricordea. Men varandra bränner de inte. Får väl fylla på med fler ricordeor (helst florida... måste bara få tag i dem bara).

Fick tag i en pytteliten ephyllia, den bet pincetten ihjäl lagom tills den skulle veckla ut sig för första gången...

Har även en svart solkorall som ser fin ut så här långt, en liten bit med endast två polyper, äter bra. Hade en gul förr som mådde toppen tills den fick alger på sig, sedan gick det snabbt mot döden. Den svarta sitter i ett läge som är skyddat från ljuset så där trivs inte alger lika bra.

Har några acroporor fraggar i karet, men de verkar inte alls uppskatta att limmas fast med lera...

Mvh Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gillar också florrida modellen.. har lyckats införskaffa 2 st.. trivs fint..

min montipora flakis stannade i växten, hade den runt 1 dm direkt under lysröret.. men det gick inte ändå av någon andledning.. behöver ju inte vara ljuset det är fel på i sps världen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hejsan!

Nu har jag varit tyst ett tag igen. Allt rullar på bra, har fått byta timer i karet + att en av fläktarna pajjade. Bytte bägge fläktarna i rampen när allt ändån var av. Tackar min särbo för det tekniska pillet! Timern kostade runt 400:- o fläktarna köptes i en datoraffär för 99:-/st.

Gjorde ett större vattenbyte för ett tag sedan, då kom cyanon tillbaka lite... Den gillar när det kommer fräscht vatten av någon anledning.

Ha det gott!

Mvh Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Nä, jag tycker mitt kar alltid håller stadig temp 26.5 grader, (maxtemp 28 grader). Är det hett ute drar jag ner persiennerna, o drar tempen iväg kan jag få ner den 1 grad genom att inte ha skummaren igång. Jag vet att en del andra sätter in en extrapumpar för cirkulation mm, det ger ju högre värme direkt. Tycker inte det är nödvändigt med mer cirkulation, allt som inte sitter ordentligt fast far iväg in i stenberget o förvinner...

Är någon sugen på caulerpa nån gång får ni höra av er, jag låter den härja fritt efter vattenbyten, sedan tar jag i princip bort allt.

Mvh Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Häromdagen upptäckte jag en innevånare jag inte sett förut. En liten mantis! Jag är helt förtrollad! Jag och mantisen tittar på varandra långa stunder...

Bilden är inte den bästa kvalité, men det är taget med makroläge och mantisen är inte stor, hålet han/hon tittat ut genom är max 1 cm i diameter.

I övrigt så dog min saliarias innan jag lyckades hitta ett nytt stort hem till den, blir ingen ny sådan, får räcka med min bicolor blenny.

Har tagit lite nya bilder, men de ligger på andra kameran, lovar snart uppdatera lite här på tråden med de bilderna.

P.s har ni hört att red sea kommer med ett 250L kar?

Mvh Ann

post-3174-14468915678836_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog nyss en bild på den stenkorall somjag inte vet vad det är för något.

Mvh Ann

det är en eldkorall. i rätt ljus så växer den så det knakar. har haft såna innan tills det blev en plåga. växte nämligen över 1/4 av bakrutan o gick inte att ta bort utan att den spredsig vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...