Gå till innehåll

Mitt nanokar, Red Sea Max


Rekommenderade inlägg

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Pumpen är rent stendöd, inte antydan till något ljud eller vibration alls, har plockat ner den helt i smådelar o satt samman den igen, ogjort det en gång till...

Har varit med om pumpar som drabbats av vaccum eller annan vajsing tidigare när jag höll på med sötvatten, o inget av de knep jag använde då gör någon som helst skillnad... rena öken!

Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, de 2 fläktarna som är inbyggda i huven vid belysningen låter ungefär som ett jetplan som ska landa, låter era lika mycket? Ska man vara tvungen att plocka isärta bort gallret där med för att få lugn o ro (gjorde som Lasse o tog bort gallret på baksidan där man kan sätta in extrafläkten).

Har nu andra brytt er om att ställa karet rakt med hjälp av vattenpass? Synd att de inte satte reglerbara fötter på möbeln, stor miss i mitt tycke.

Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skruvat isär rampen för att se om jag kunde göra något åt ljudet. Läste på en amerikansk sida om en som bytt ut dem mot riktigt tysta fläktar men upptäckt att det var vibrationer som orsakade mycket av bullret. Jag funderade på att lägga lite dämpning i facken men passformen var så bra att jag fick inte i något. Har inte försökt ta bort gallren men det går. Min timer har beslutat sig för att haka upp sig klockan 04.00 så jag kan inte använda den just nu. Hoppas få en reservdel snart.

Ljudet har jag vänjt mig med och när jag öppnar ytterdörren är det det första jag lyssnar efter :).

Det är som Tony säger att det är skevheten som spelar roll och både bord och kar är så stabila att jag inte är speciellt bekymrad om detta. Det är också fördelen med en kub - den blir sällan skev.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag är visst nogrann :-), mitt sista sötvattenskar var 640L, så där gällde det att ha rätt på grejerna....

Nu rinner osmosen inne på toan, katterna finner det högst intressant (tyckte väl själv att det var rätt spännande i ca 20 min jag med).

Till helgen ska jag köpa levande sten, blir nog från flera olika ställen, om energin finns, man kan ju alltid fylla på mer efterhand nu i början.

Hur gör ni andra vid uppstart? Mäter ni alla värden varje dag efter ilägg av den levande stenen?

Nåväl, snart iväg till jobb!

Ha det bra!

Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja, nu har jag stoppat ner ca 7kg levande sten, en del mer levande än annan :-). Lite mer sten behövs innan jag kan börja bygga så det blir som jag vill ha. Efter det ska jag försöka lägga upp lite bilder här, för foton har jag tagit hela vägen.

En hel del djur följde med den levanande stenen: vit svamp av något slag, röda kalkalger, ormstjärnor (randiga "ben"), borstmaskar, en turbosnigel, sniglar med en liten platta mitt ovanpå kroppen, rörmaskar, snäckor, räkliknande yngel, någon sorts anemon som mest ser ut som en liten genomskinlig cirkel, även en skivanemon satt på en sten som jag fick tag i. Det var ju inte riktigt meningen att få med så mycket liv, hoppas nu inte allt stryker med.

Ha en skön söndag!

Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henrik, det ser inte ut som en glasros, den har ingen "fot", dens spröt har små klumpar längst ut (påminner om köttätande växters klibbiga klumpar). Och så är den helt genomskinlig. Glasrosor ser lite annorlunda ut, men jag har ju inte sett hur de ser ut på fosterstadiet.

Det man hoppas nu är att man inte fått med någon bebismantis bland alla små kryp som simmar runt i övrigt....

Skivanenmonen är gulgrön.

Hade turen att kunna köpa sten på ett ställe i Danmark i ett "bortglömt" kar nere i källaren, alla stenar var fyllda av röd tillväxt o det verkligen kryllade av liv där. men tog bara lite då mitt samvete inte tillät mig få med mer "liv" som kanske stryker med under inkörningen och transporten hem.

Hur gör ni andra med värdena? Mäter ni varje dag i starten? När är det "safe", dvs hur länge ska värdena vara bra innan man vågar stoppa ner nåt liv med vilje?

Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska inte oroa dig för smådjuren i stenen, de kommer säkert klara sig.

finns många sätt att starta upp på och olika teorier..

under uppstart mäter jag typ nitrit/nitrat efter ett par veckor sedan LS lades ner. se till nitrit är 0 bara, och belasta akvariet långsammt med sniglar, eremiter och tåliga fiskarmm. mäter ej ammonika, fosfat i början, ej heller nitrit efter uppstarten.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stig!

Precis som en sån!

De små simmande krypen liknar både vanliga äträkor (krökt rygg) o räkor typ putsarräkor till fomen. Det knallar även runt små riskornsformade saker. Det är skoj att kolla in mikrodjuren, de gör en hel del de med, pustar sig osv

Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hejsan!

Här kommer en färsk bild på karet, algerna på sidorutorna låter jag vara för att "blennin" ska ha mat. Enormt duktig på att rensa bort alger! Han tog nästan hela bakrutan på ett dygn.

Den som är observant kanske ser att caulerpan är väck? Varför? Jo, den ena ruskan kollapsade (medan jag var ute med hunden, så snabbt gick det!). Så jag tog det säkra framför osäkra och tog bort nästan allt.

I karet finns två wrassar (sixline), en grön clowngobi, en blennid (lawnmower), sniglar (3 st sk turbosningar, o två som är turbo på riktigt) , 5 rödbenade eremiter, 8 blåbenade eremiter. Dessa har jag fört in själv.

I korallväg har jag själv fört in en stjärnpolyp, en läderkorall och några knappar. Endast läderkorallen tjurar.

Med från början på den levande stenen var det en skivanemon, otal olika sorters sniglar (med och utan skal), borstmaskar, krabba (ja, vad söt den är!), många ormstjärnor o en massa annat skoj som jag brukar titta på kvällarna med ficklampa (måste snart köpa nya batterier).

Mina värden har hela tiden varit konstanta, så konstanta att jag nästan blir misstänksam.

Jag får fylla på osmosvatten i princip dagligen för det dunstar rätt bra både i filterfacken och i själva karet. Ca 1 1/2L får fyllas på.

Kalkalgerna växer på fint.

Nästa steg är att föra in fler koraller allt eftersom, men inte just nu.

Mvh Ann

post-3174-14468914178469_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla bilder på Pseudocorynactis. Det kanske kan likna din anemon.

Snigeln med platta på ryggen är antagligen en Stomatella och de räkliknande "ynglen" antagligen Amphipoder.

Hittade lite info (längst ner på sidan) om denna anemon, kan tydligen vara ganska elak.

Riktigt läcker förövrigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hittade lite info (längst ner på sidan) om denna anemon, kan tydligen vara ganska elak.

Riktigt läcker förövrigt.

Jag har både den caribiska och den från fiji.

Vårdar dem ömt för jag tycker de är festliga. Ger dem lite artemia någon gång i månaden. Den största är som en 50öring men de ska tydligen kunna bli som fem kronor och då ta sovande / sjuka småfiskar.

Härligt kar du har:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hejsan!

Nu var det bra länge sedan jag skrev nåt här. Allt rullar på, kämpar på mot cyano (inga kemikalier i karet mot detta används). Min pincettfisk kräver ordentligt med matning o cyano verkar gillar mycket mat i vatten, så jag har tränat pincetten till att simma in i en tillbringare där han seperatmatas med artemia. Ser bra kul ut! Har någon bra tips mot cyano som inte innebär kemikalier i karet tar jag tacksamt emot dessa.

Skickar med en dagsfärsk bild på karet, algerna på sidorutorna har jag struntat i att ta bort. Obsevera turbosnigeln till höger med en regäl algtillväxt på skalet.

Mvh Ann

post-3174-14468914586029_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...