Gå till innehåll

Syrgastub


Ahab

Rekommenderade inlägg

Funderar på billigaste lösningen för att skaffa en syrgastub för att kunna packa fisk. Skulle det funka med en dyktub eller en gammal brandsläckare? Vad behöver man komplettera med? Var provtrycker man och fyller? Vad kan det tänkas kosta? Någon som har en lämplig tub till salu?

Många frågor :ler:

90px-Dioxygen-montage.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst fungerar den syrgastuben.

I praktiken har AGA monopol på syrgastuber så det är nog lika gott att ringa AGA och fråga om de har en distributör i närheten.

Där får man frågan om man vill hyra eller äga en tub. Gör man av med lite gas är det betydligt billigare att äga tuben. Gör man av med mycket gas eller är osäker på hur länge man skall ha den är det billigare att hyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på tex Blocket efter begagnade dykartuber. Det är rätt så många som hoppar på det kompletta dykpaketet när de tar sitt cert, sedan upptäcker de att de inte använder sina grejor så mycket och säljer det till rätt bra pris.

Flaskorna ska inspekteras en gång om året och kostar inga stora summor, runt någon hundralapp, men är viktigt då de kommer i kontakt med saltvatten.

Det finns en del dykcenter i Stockholm som kan fylla på din tub för någon hundralapp kanske. Sen räcker den ju rätt så länge om det bara är luft i påsar du ska ha den till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack!

Någon länk till var man köper en ny tub? Finns det inte svetsar som består av två tuber varav en är en syrgastub? Skulle en sådan funka?

Vi har köpt och fyller hos Svetsmästaren i Göteborg. Se http://gulasidorna.eniro.se/query?what=cs&search_word=svetsm%E4staren%20ab&geo_area=G%F6teborg. Du kan få ta på de små tuberna (du får köpa fria dem) hos vem som helst som säljer svetsutrustning - finns med 100 % säkerhet i Varberg. Köp en reducering och ett sådant där munstycke som du öppnar genom att klämma in ett handtag.

MVH Lasse

Obs fungerar bra med normal "svets" rening - behöver inte vara medicinsk syrgas.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hallå! Ett dykcenter fyller väl ändå på med tryckluft!

Och man använder syrgas i påsarna bara vid längre transporter.

Luft till påsar finns ju överallt så länge man inte behöver syrgas.

Frågan ställdes efter en syrgastub, inte syrgas. Men jag ska inte vara petig. Men oavsett så kan man hitta billiga tuber på Blocket. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänk på att tvätta tuber du köper begagnat om du inte är helt säker på att de är syrgastvättade, du kan få väldigt otrevliga överraskningar annars... Ren syrgas kan få saker att självantända!

Dykflaskor finns i 200 bar och 300 bars utförande och många olika storlekar. Dykcenter fyller luft eller nitrox så de som säljer nitrox har ren syrgas som de blandar med syrgas. Det borde med andra ord gå att fylla där med.

Sen ska de provtryckas var 5:e år (om jag minns rätt). Det är stämplat i flaskan när senaste provtryckningen gjordes.

Förutom blocket kan du kolla på www.dykarna.nu gå in på torget där så finns det en hel del begagnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med "syrgastvättade" antar jag att Perk menar att de är tvättade med syra. Det gäller inte bara konverterade dykartuber utan allt som du använder till din syrgasutrustning. Inget som har varit i kontakt med olja och fett får komma i kontakt med den rena syrgasen. Du får exempelvis inte använda en skiftnyckel som är smörjd med olja. Du skall inte heller förvara din tub så den kommer i kontakt med asfalt och dylikt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hallå! Ett dykcenter fyller väl ändå på med tryckluft!

Nej då det håller även på med syrgas med men ej 100% i flaskan

när man dyker med nitrox och trimix så har man en större andel med syrgas i luftblandningen

Men ändå så kolla efter en ren syrgas flaska

tub= sådan som man har bla majonäs, kaviar i

flaska heter det då man pratar så här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tryckregulator + alluminiumpackning + handtag med pip (typ sådan som användes till tryckluftsanläggningar för att blåsa rent med luft) + ca 1,5 m syrgasslang. Tuben är använd för medicinsk oxygen men du kan troligtvis fylla den på vilken ställe som helst som fyller tuber med vanlig syrgas för svetsning. Märkningen bör dock tas bort.

(Ursäkta Wrang men flaska använder jag för drycker av olika slag och tub har jag använt sen barnsben för gasxxxxx :))

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med syrgastvättad menar jag att de ska vara tvättade för att användas tillsammans med syrgas. Med vilket ämne det görs vet jag inte men det är ju i vilket fall som helst inget man gör själv om man inte vet vad man gör, så den man lämnar in till (eller man själv) har förhoppningsvis kollen...

Flaska eller tub, tror det beror lite på vilken utbildning man går. Har man cert inom PADI så brukar man säga flaska. Man kan väl säga som så att flaska har med tryck att göra, antingen är det bra tryck i flaskan eller så blir man bra på trycket av det som är i ;-).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och är man FD plåtslagare så heter det tub även om jag kan erkänna att följande definition var på ren göteborska

Man kan väl säga som så att flaska har med tryck att göra, antingen är det bra tryck i flaskan eller så blir man bra på trycket av det som är i ;-).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...
Med syrgastvättad menar jag att de ska vara tvättade för att användas tillsammans med syrgas. Med vilket ämne det görs vet jag inte men det är ju i vilket fall som helst inget man gör själv om man inte vet vad man gör, så den man lämnar in till (eller man själv) har förhoppningsvis kollen...

Flaska eller tub, tror det beror lite på vilken utbildning man går. Har man cert inom PADI så brukar man säga flaska. Man kan väl säga som så att flaska har med tryck att göra, antingen är det bra tryck i flaskan eller så blir man bra på trycket av det som är i ;-).

Såg att detta var ett gammalt inlägg. Men kan ju berätta lite om syrgastvätt. Till att börja med är det inget man ska ge sig på om man verkligen inte vet vad man gör. Utan om man vill göra det bör man kontakta en firma som vet vad dom pysslar med eftersom det krävs att de görs i en dammfri miljö och viss utrustning för att kontrollera om det finns tex dammpartiklar och organiskt material kvar. Som sagts tidigare i tråden så självantänder syrgas vid kontakt med organiskt material, det räcker med bara ett litet fingeravtryck!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...