Gå till innehåll

palettkirurger med prickar


Tonytiger

Rekommenderade inlägg

Det kan vara stress prickar och dom borde försvinna rett snart, blir dom fler kan du prova me sötvattens bad det fungerade för mig. Det finns massor av trådar under sjukdomar här på SG som du kan läsa om vita prickså lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitlök är jettebra men det tar innte bort prickar det är förebyggande. Jag blandar vitlök i maten då och då, men sluta tro att vitlöken tar bort vita prick. Det hjälper innte enns me uvc för att ta bort prick som redan har angripit fiskarna men det hjälper om du kör uvc innan det bryter ut. Som sagt så finns det mengder me info i forumet om detta det är bara att läsa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitlök är jettebra men det tar innte bort prickar det är förebyggande. Jag blandar vitlök i maten då och då, men sluta tro att vitlöken tar bort vita prick. Det hjälper innte enns me uvc för att ta bort prick som redan har angripit fiskarna men det hjälper om du kör uvc innan det bryter ut. Som sagt så finns det mengder me info i forumet om detta det är bara att läsa.

Jag håller fullständigt med. Det enda man kan göra är att förebygga angrepp. Har det väl slagit ut så måste fisken klara att bli av med det själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller fullständigt med. Det enda man kan göra är att förebygga angrepp. Har det väl slagit ut så måste fisken klara att bli av med det själv.

Varför kan man inte hjälpa fisken? Förstår inte hur du menar! Jag är ingen expert på prick men visst måste exempelvis ett UVC hjälpa till då den tar bort parasiter som inte sitter fast på fisken. Om de inte tas bort finns risken att de fäster på andra fiskar eller den redan angripna, försvagade, vilket får till följd att den blir ännu sämre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas han menar samma sak som mig. Uvc, vitlök och dom flesta metoderna arbetar i förebyggande syfte alltså tar dessa metoder innte bort prick och parasiter som redan har angripit fisken. Har man puttsaräkor, puttsarfiskar så löser dom problemet med parasiter som redan har brytit ut på fisken har man innte det är det jette bra att köra me ett sötvattens bad. Jonas du har innte fel i det du säger det stämmer helt. Jag är ingen expert på området heller men jag har läst en hel del i och me att jag hadde problem med vita prick i början av min salt tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag reagerade även på vad du skrev Engtorp även om ditt sätt att uttrycka det var mildare och inte lika bestämt. Jag har nog samma uppfattning som dig men menar att UVC, vitlök mm även hjälper när det har brutit ut. Inte på dem som redan sitter på fisken men det hjälper den redan angripna fisken då det minsr de nya angreppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag har en uvc och putsarräkor men prickarna blir bara fler... jag fattar inte hur jag skall kunna fånga dom för att bada dom i sötvatten dom är juh snabbare än blixten och ser ut att må bra men prickarna är kvar... inga bra tips hur jag får bort befintliga prickar? mvh tony

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick prick på min med i början, var riktigt orolig ett tag, men det avtog efter 1v ungefär, jag kör utan uvc. Om du vet på ett ungefär var den sover på nätterna kan du försöka trixa till insuget till uvc:t så nära den platsen som möjligt. Har läst att det har hjälpt en del.

Alternativt öka cirkulationen där, så dom frisimmande parasitena får en liten restur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör så här: tag osmosvatten buffra med bicarnbonat till pH 8. Tillsätt metylenblått så man knappt kan se genom burken. Dippa fisken 2-5min (beroende på känslighet) Denna beh. tar kol på det mesta. Även bra beh. för nyanlände fisk som skall gå i karrantän för att minska ned smittan. Paletter är mycket känsliga för prick.

( Crytocarion marinum) och många dör om man inte behandlar. Glöm vitlök, UV m.m. om det hjälper så får det tillskrivas slumpkontot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Tar upp en gammal tråd här.

Ingvar. Du skriver att UV och vitlök inte hjälper mot prick, utan att fiskens kondition avgör.

Jag har fått lite prickar på mina hepatus, men bara på dem 3. Inga andra fiskar har synliga prickar vad jag kan se. Att köpa UVc och låta fiskarna äta vitlök hjälper med andra ord inte?

Alla fiskarna (hepatusarna också) äter friskt och mår till synes riktigt bra där dem simmar runt och inte verkar bry sig. Mina putsarräkor lyser med sin frånvaro, medan putsarfisken är runt och inspekterar och putsar lite på kejsare och kirurger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är inte jag lika påläst och kunnig som Ingvar men jag gör ett försök i alla fall! På de parasiter som sitter på fisken hjälper inte UV C då den bara bränner frisimmande parasiter. De som redan sitter på fisken måste den ha kraft att överleva själv. Dock blir den inte angripen av lika många nya om du har UV C.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har personligen ingen aning om de äter prick.

Då Ingvar inte är här och kan skriva sin favoritkommentar; "se mina tidigare inlägg" så skriver jag det åt han.

Se Ingvars tidigare inlägg.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9251&highlight=putsarfiskar&page=2

Varken putsarräkor eller putsarfiskar tar Cryptocarion! Därimot en hel del annat som viss skadad vävnad samt främst parasitiska copepoder.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Putsarfiskar och putsarräkor äter naturligtvis inte (eller plockar inte) prickar. Putsarfisken kan ju själv få prick, så inte är han så dum att han äter detta frivilligt.

Jag har haft fiskar som haft stressprick i både veckor och månader utan att de dör, eller att putsarfisk eller räkor tar prickarna. Starka friska övervinner detta om man får ordning på vattenkvalitén. Svagare fiskar och ömtåliga fiskar (t ex fjärilsfiskar och vissa kirurger) klarar stress prick sämre, även om de äter, tillsynes bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har personligen ingen aning om de äter prick.

Då Ingvar inte är här och kan skriva sin favoritkommentar; "se mina tidigare inlägg" så skriver jag det åt han.

Se Ingvars tidigare inlägg.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9251&highlight=putsarfiskar&page=2

:skrattar: Satt precis och letade efter ett tidigare inlägg där jag viste att Ingvar dementerade putsarfiskars effektivitet. Men det behövs ju inte när du är med Jaken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jakob nu är jag här. Du har rätt UV (eller även ozon) kan avliva de frisimmande meroziderna ej de inkapslade stadierna på fisken. Hepatus är känd för att vara extremt känslig. Har man dock få individer fisk och mycket koraller (även dessa fångar och äter frisimmande stadier) så hinner många fiskar bilda imunität innan de dör. Infektionen försvinner dock inte i karet utan man kan säga att det råder balans med en prick då och då. Om man inför en ny känslig fisk så riskerar de försvagad av stress att åka dit och samtidigt att kraftigt öka infektionsdosen (en prick ger c:a 220 frisimmande) i karet så andra fiskar insjuknar.

Hepatusens stora problem är att angreppen i större utsträckning än hos andra fiskar drabbar hjälarna och ofta orsakar dödsfall.

En regel bör vara att håll alla fiskar (även de som sätts in i ett nytt obefolkat kar) i karrantän i 3 v. (bör kunna ske hos seriösa handlare vilket dock ej är regel p.g.a. efterfrågan). Har ni väl fått in Crypocarion så försvinner det aldrig även om många tror det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är svårt att säga då du inte talar om hur karet är eller hur många andra fiskar du har och ej heller hur välfödda dina Hepatus är (skall ha mage).

Om du har tätbefolkat så tag uppdom och dippa enl. ovan.

Om glest så avvakta och håll tummarna att de bildar imunität och hjälp gärna till med ett kraftigt UV.

En annan metod jag förordar är långsam sänkning av salthalten men detta går inte i ett revkar då det effektivt tar död på alla lägre organismer som inte kan reglera sin osmos som de flesta fiskar.

Men framför allt håll karantän vid nyinköp. Det är så dax att teckna brandförsäkring då skithuset brinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...