Gå till innehåll

Acanthurus lineatus bara onda ord?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja jag har försökt två gånger att acklimatisera en ihop med mina andra kirurger. 2 Zebrazoma desjardini, 2 Zebrazoma xanthurum, 2 Zebrazoma flevenscens och 2 Zebrasoma scopas, men misslyckats. De andra kirurgerna har inte attackeratden på något sätt. Men tyvärr ställde den sig undangömd och vägrade äta--- dog antagligen av svält efter 2 veckor.

Men skam den som ger sig, över till Danmark och köpte en ny. Denna gång en stor en. Ca 14 cm -- nästan större än den största xanthurumen. Men tyvärr upprepade sig historien på nytt. Absolut inte attackerad eller jagad.

Jag har haft liknande problem med andra typer av kirurger. Sätta till nya Zebrazomas är ju inte några problem.

Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort akvarie har du?

Jag har för tillfället ett 540 liters som innehåller diverse småfisk.

Samt 2 Zebrazoma flevenscens och 1 Zebrazoma xanthurum vill naturligtvis ha 1 till Zebrazoma xanthurum men även något annat par och tyckte att det verkar vara fina fiskar men svåra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 720 liters balja.

Överbefolkat ? ja kanske. Förutom dessa kirurger har jag en 60 cm lång stjärnmoräna i karet.

130 kg levande sten + div koraller. Jag har i alla fall inga mätbara problem med vattnet.

Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag har köpt alla kirurgerna en och en, stod jag också lite villrådig. Jag har en stor yngelkasse ca 30 * 30 * 30 cm som jag använder först. bara för att acklimatisera fisken till vattnet. Den får i alla fall vara här 6-24 tim gärna mer. Eftersom det aldrig är problem att mata kirurger, fär den vara i denna yngelkasse tills jag ser att den äter ordentligt. Släpper ut den i det "fria" gör jag alltid en stund efter ljuset släckts när övriga har gått till "nattro".

Storleken på fisken tycks inte ha något som helst med rangordningen att göra. I mitt kar är den xanthurum, flevenscens, scopas och sist desjardini. Storleksmässigt är båda desjardinisarna störst.

Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lång tid har det tagit för dina kirurger att ställa in sig i ordningen och under den tiden hur illa åtgångena har de blivit?

Min största gula började bita tillbaka under dag 2 men nu är han totalt inträngd i ett av hörnen i akvariet. Om han flyttar sig 3 cm är xanthurum över hela honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en A. Lineatus med en Z. Xanthurus och en A. leucosternon tillsamans med massa andra fiskar bl. a tre olika kejsare i ett 150L akvarium. Inga problem alls. Stoppade i Xanthurusen först, sen Lineatusen och sist Leucosternonen (av kirurgerna). Alla kirurger var under 10cm vid inköpstillfället. Lineatusen var även fösvagad och ihopsjunket ansikte, men den repade sig fort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest shining

låter väldans trångt med så mycket fisk i ett 150l kar!Ett kar i den storleken räcker knappt till en kirurg, än mindre tre, dessutom med tre kejsare.....

Nog inget att rekommendera till andra!

Speciellt inte med tanke på att A. lineatus blir 40 cm lång och är nästan konstant i rörelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jo visst. Det blev trångt men ingen av dem verkade lida något vidare. Hade det så i nått år tror jag. Sen flyttade jag och gjorde mig av med dem så de fick komma till större burkar. Grejen var den att jag ville testa lite vad som funkade innan allt gick åt skogen. Men det hann aldrig gå åt skogen smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så Ni som haft Lineatus har inte märkt av någon aggresivitet alls? Jag äar själv på väg att köpa en men är lite orolig för att det ska bli krig med mina andra kirurger, ryktet säger ju att lineatus ska vara väldigt tuff mot andra som den inte gillar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stoppade i en Lineatus samtidigt som en Sohal i mitt kar. Sohalen var den klart minst aggresiva, båda var 8-10 cm stora. Dock så blev det inga större strider och de funkade med min gula kirurg. Båda började äta ordentligt.

Den stora skillnaden mellan Lineatus och Sohalen (och andra kirurger)är enligt min korta erfarenhet behovet av bra vattenkvalite och lugn och ro. Fick problem med Nitrit och Nitrat i samband med att jag la i sand. Trots att jag hade UVC så hade Lineatusen vita prick till och från i en månad ochdoginnan jag hunnit skänka tillbaks han till affären. Sohalen bara kliade sig lite då och då under denna tid. Man märkte också att Lineatusen var väldigt nervös när man hade händerna i karet.

Ser inga problem med att ha en Lineatus om man har bra och stabila vattenvärden, inte har händerna i karet varje dag samt introducerar den sent och samtidigt med andra aggressiva kirurger (om man skall ha flera).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Lineatus var ju som sagt lite illa medtagen när jag köpte den, men den hämtade sig snabbt. Kan ju haft viss inverkan på huruvida den orkade slåss eller inte. Den blev faktiskt en av de tamaste fiskarna jag hade. Kunde handmata så småningom. Men som sagt så har jag ju bara erfarenhet av 1 exemplar, och som vi alla vet så är ingen fisk den andra lik...smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Jag bokade en A. lineatus idag... undrar om det var så lyckat då den kan vara ganska aggressiv.

Hur är den ihop med koraller? 500 kr för en på 10 cm tycker jag var ett rimligt pris... Ska jag hoppa över denna otroligt vackra fisk eller????

Känns också som att en livlig fisk som kan bli närmare 30 cm ska ha ett kar som minst är 3m...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Marine Atlas ogillar den även lika stora eller större fiskar än den själv.... Verkar var en riktig enstöring. Men en imperator el dyl borde den väl inte rå på?

Har även läst att ungdjuren är känsliga att vänja in men lättare att vänja vid nytt foder.... Flingfoder, nori osv. Stämmer det tro?

Känns som om jag att väljer att köpa den fisk så vore jag dum om jag inte skaffade uvc omgående också!!!

Oh, vill verkligen ha firren... men har lite besluts ångest#)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också haft lineatus ihop med andra kirurger. Som Newbe skriver så är vattenkvaliten MYCKET viktig. Är den för stressad så kommer den gömma sig konstant eller alternativt inte äta. Just nu så har jag inte kvar den då jag är på G med ett nytt saltkar som är under uppbyggnad. Funderar faktiskt på att att inskaffa en lineatus igen. Jag skulle nog inte rekomendera dig till att köpa den ifall du inte kör uv-c i kombination med ozon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska sova på saken... Hade jag haft uvc igång så hade beslutet varit lite lättare... Onödigt förhastade beslut har man ju gjort tidigare... hmmm...

Mina vattenvärden är idag tipptopp av det jag kan mäta vill säga... har aldrig haft en sjuk fisk... men dock magra tyvärr... Har också liten belastning i mitt kar.

Lovade mig själv att aldrig chansa med att köpa flera kirurger och hoppas på att de går ihop. Om jag köper denna så får det nog bli the one and only "läkare" i mitt kar. Men tanken på att den ska kunna bli +30 cm om den mår bra... då känns min burk liten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft en Lineatus utan Uvc och det var inga problem. Det jag märkte var, som tidigare talare sagt, att den var bitsk mot min Zanthurum. Vilket blev lite hämadm i sitt sätt p.g.a lineatusens närvaro. Tyckte också att de var känsliga att transportera, stressade upp sig otroligt mycket. Så var snabb i transporten.

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

allt hänger nog på konditionen vid ankomsten,dessa firrar är ju inte speciellt stresståliga

så cryptocarion står alltid runt hörnet!

Men du kör ju ozon vad jag kunde se,så det kan nog kanske funka-men ha ett uv inom räckhåll om du nu inte planerar karantän i en månad först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 600 liters stående tomt... kanske läge att blanda till lite salt?

(Jag har faktiskt inte ozonisatorn igång för tillfället).. Angående mat... Dessa rackare betar ju upp algerna i karet ganska snabbt.. är det Spirulina flingor och nori som gäller? Tidigare Acanthurus kirurger jag har haft ville inte äta nori... men det är väl bara ha tålamod antar jag...

Jag läste följande på RC "They often do not survive very long. There's something in their diet that's lacking in most aquariums (and we don't know what it is). Even ones that are eating often do not do well. "

Det låter ju nästan som om denna fisk inte borde finnas i handeln...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej släpp i flera samtidigt så brukar det gå bra, men det är en tuff fisk,inan ström avbrottet i januari var det ca 100 fisk i min burken, 30 kirurger totalt det var aldrig några stridigheter, jag förlorade ca 50 fisk i jan, då bröt kriget ut,Det löste jag med att öka antalet kiruger. Den bästa maten för mig är Hikkari Alga Vafer, den är till malar o algätare,enda nackdelen är att fisken växer för fort. Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej släpp i flera samtidigt så brukar det gå bra, men det är en tuff fisk,inan ström avbrottet i januari var det ca 100 fisk i min burken, 30 kirurger totalt det var aldrig några stridigheter, jag förlorade ca 50 fisk i jan, då bröt kriget ut,Det löste jag med att öka antalet kiruger. Den bästa maten för mig är Hikkari Alga Vafer, den är till malar o algätare,enda nackdelen är att fisken växer för fort. Mvh Stefan

Attans att förlora så mycket fisk... hoppas du fick en själig ersättning!

Att senare introducera en imperator då? Det är ju en tuff men lugn fisk som borde kunna stå emot?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...