Gå till innehåll

Akvariekonfiguration


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

När jag hade mitt första akvarium (mitten av 70-talet) hade jag en obehaglig upplevelse. Slangen till mitt Eheim externfilter lossnade och det hamnade mycket vatten på golvet. Som ett resultat av det föredrar jag att vattnet helst inte lämnar akvariet. Jag håller på och planerar ett revakvarium på ca 400 liter och skulle gärna avstå från sump. VAd jag betraktar som nödvändigt är:

Skummare

Mekanisk filtrering med ytavrinning

UV-C

Kylare (rummet är i söderläge och blir varmt)

Balling doseringspump

Påfyllning av avdunstat vatten

Fosfatfilter och aktivt kol

Jag inser att kylaren o UV-C kräver en slinga utanför burken men utloppet kan ligga ganska nära vattenytan så om något händer blir det begränsat.

Ytterst få verkar dela min åsikt men vilken är anledning till att nästan alla vill ha sump? Jag tycker det finns så många eleganta lösningar så sump verkar nästan lite otidsenligt. Kan någon upplysa mig om vad jag missar utan sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är rätt att du ifrågasätter varför man gör och inte bara gör likadant som alla andra. Jag hävdar utöver det som Wiking framför så förenklar det en hel del genom att inte ha en massa grejer i själva karet. I ditt fall då du även vill ha automatisk vattenpåfyllning måste den vara utanför karet om du inte bygger ett mycket stort extrafack i karet. Ballingpumpen kommer du väll inte heller ha i karet? Detta medför enligt mig att du har ett antal risker med vatten utanför karet ändå. Inte för att du har samma flöde från dessa men ändå en risk.

Nyfiken på hur du löser din tanke så håll oss uppdaterade!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv haft läckage på ett 720-liters med ett ytterfilter som pumpade ut dryga 500 liter med försäkringstvist som följd som nu mer än två år senare har gått till rätten. Det var på min sötvattenstid när man var ung och oerfaren, men nu har jag gått från sumplöst till bytt kar med sump. Fördelarna som Knut skrver är de som väger över för mig. Sen kommer min kub stå i en hörna, och att komma åt alla dessa grejor man har; skummare, filter, värmare osv hade inte funkat för mig.

Kan du bara placera UV-filter och kylare ovanför akvariet, så har du ju inget under karet som riskerar läckage.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salt folket brukar undvika slangar så mycket som möjligt. Limmad PVC är att föredra. Både snyggare och säkrare.

Mitt första kar saknade sump, alla mina efterkommande konfigruationer har haft sump. Det jag uppskattar mest är utrymmet, man kan byta innehåll utan krångel. man kan ha LS i den. Det är mycker smidigare att underhålla karet om utrustningen är lätt tilgänglig. Visst man kan man göra samma sak med ett fack men ett fack på 370 liter är inget jag skulle vilja ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din önskade config låter lite som en beskrivning av "Aqua Medic Percula 120" !

Fast med Tunze-osmolator, 3-kanals Grotech, och AM-kylare då förståss !

Sen är ju frågan är om det inte vore trevligare att kyla rummet än akvariet ?? Akvarietkylareländet värmer ju liksom rummet ytterligare.

UV't kan du kanske montera ihop med PVC-rör så att det kan hängas på kanten vid behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som gäller att hålla rätt på är häverteffekten och att inget ska kunna sätta igen så att en pump överfyller någon del. Detta är bra mycket större risk tycker jag än att det blir läckage, något som man idag kan bygga sig fri från. (Läs: PVC-rör)

Ta bara en sak som ytavrinning, där en del kör med en överrinningsbox med hävertverkan. När pumpen som driver ut luften som samlas i boxen sätter igen så ökar mängden luft = mindre flöde tills det till sist inte rinner något och returpumpen toppfyller akvariet från sumpen.

Just därför litar jag så otroligt mycket mer på att ha ett borrat kar med rejäla rör där ytvattnet kan rinna absolut obehindrat ner till den filteranläggning (sump) som finns under karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din önskade config låter lite som en beskrivning av "Aqua Medic Percula 120" !

Fast med Tunze-osmolator, 3-kanals Grotech, och AM-kylare då förståss !

Sen är ju frågan är om det inte vore trevligare att kyla rummet än akvariet ?? Akvarietkylareländet värmer ju liksom rummet ytterligare.

UV't kan du kanske montera ihop med PVC-rör så att det kan hängas på kanten vid behov.

Håller med Ove - köp en beg Percula 120. Men byt ut belysningen till en T5 typ ATI eller Fauna Marin så kan du skippa kylaren. Byt sedan ut pumparna som följer med till bättre och mindre värmedrivande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din önskade config låter lite som en beskrivning av "Aqua Medic Percula 120" !

Fast med Tunze-osmolator, 3-kanals Grotech, och AM-kylare då förståss !

Sen är ju frågan är om det inte vore trevligare att kyla rummet än akvariet ?? Akvarietkylareländet värmer ju liksom rummet ytterligare.

UV't kan du kanske montera ihop med PVC-rör så att det kan hängas på kanten vid behov.

Ligger en hel del i vad du säger. Problemet är att hustrun kräver "möbelkvalitet" på burken eftersom det står i vardagsrummet (vi ägnar oss åt "compact living" i en lägenhet) och enligt henne fyller inte Percula det kriteriet (dessutom är min guru, Leffe på Triton, måttligt imponerad av AMs akvarier).

Hur skulle jag kunna lägga UV-Cet ovanför vattenytan? Just nu har jag en enkel slangslinga (hävertdriven) som går via kylaren till UV-Cet? Föreslår du en pump som trycker upp vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger en hel del i vad du säger. Problemet är att hustrun kräver "möbelkvalitet" på burken eftersom det står i vardagsrummet (vi ägnar oss åt "compact living" i en lägenhet) och enligt henne fyller inte Percula det kriteriet (dessutom är min guru, Leffe på Triton, måttligt imponerad av AMs akvarier).

Hur skulle jag kunna lägga UV-Cet ovanför vattenytan? Just nu har jag en enkel slangslinga (hävertdriven) som går via kylaren till UV-Cet? Föreslår du en pump som trycker upp vattnet?

Vill du slänga upp mycket pengar så har dom Perculan i riktigt trä...

Vad gäller kvalitén så håller jag med om att pumpar och skummaren kanske inte håller världsklass men bygget och upplägget är det inget fel på! Jag har själv haft ett Percula 90.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oops, det hade jag ingen aning om Magnus.

Silver var ju åxå snyggt förresten !

http://www.aqua-medic.de/seawater/en/9/percula%20120%20silver/

Fast "beech" var ju snyggare !

http://www.aqua-medic.de/seawater/en/9/anthias%20120/

Man undrar ju onekligen om det får plats 54W T5:or. Hmmm burken är 122 cm och ett 54Wattsrör är 116.3cm... plus fästena... skulle kanske gå !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christer

Jag resonerar som du gör och försöker minimera riskerna och tekniken så lång som möjligt. Enda risken var en påhängsskummare och den beslutade sig självklart att pumpa ut vatten på golvet... Nu kör jag utan skummare men det är inte att rekommendera i början. Jag byggde även en "uppsamlingskjol" i metall runt akvariet som klarar av den vattenmängd som skummaren maximalt kan pumpa ut (40L) vilket kanske kan vara en lösning för dig. Jag kör utan UV-C eftersom jag tror att de i de flesta fall är för klena för att klara av exempelvis prick, men det är en smaksak (det dödar även mycket nyttigt i karet). Jag kör med samma doserpumpar men slangarna är inte under vattenytan så där finns ingen risk för hävert. Jag klarar mig bra utan sump och enda anledningen varför jag saknar en sump är att ha ett refugium (har ett separat).

Vad menar du med mekanisk rening med ytavrinning? Slopar du ytavrinningen så är det lättare att installera en wavebox som jag varmt kan rekommendera.

Om du kör med enbart T5, kan du antagligen slippa kylare vilket sänker kostnaderna/komplixiteten ytterligare.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christer

Jag resonerar som du gör och försöker minimera riskerna och tekniken så lång som möjligt. Enda risken var en påhängsskummare och den beslutade sig självklart att pumpa ut vatten på golvet... Nu kör jag utan skummare men det är inte att rekommendera i början. Jag byggde även en "uppsamlingskjol" i metall runt akvariet som klarar av den vattenmängd som skummaren maximalt kan pumpa ut (40L) vilket kanske kan vara en lösning för dig. Jag kör utan UV-C eftersom jag tror att de i de flesta fall är för klena för att klara av exempelvis prick, men det är en smaksak (det dödar även mycket nyttigt i karet). Jag kör med samma doserpumpar men slangarna är inte under vattenytan så där finns ingen risk för hävert. Jag klarar mig bra utan sump och enda anledningen varför jag saknar en sump är att ha ett refugium (har ett separat).

Vad menar du med mekanisk rening med ytavrinning? Slopar du ytavrinningen så är det lättare att installera en wavebox som jag varmt kan rekommendera.

Om du kör med enbart T5, kan du antagligen slippa kylare vilket sänker kostnaderna/komplixiteten ytterligare.

Mvh

Peter

Hej Peter

Intressant det du säger. Kan en wavebox hålla vattenytan ren? Låter läskigt med skummaren som pumpade ut vatten. Hur vad det möjligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du verkligen säker på att du behöver UV?

Angående att hålla ytan ren. Jag använder en Fluval ytavrinnare som kostar ca 100 kr i inköp, den fungerar alldeles perfekt tillsammans med en simpel pump. Ingen film på ytan här inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan skriva under på att Fluvalen är bar på att hålla ytan ren. Den bör dock placeras så att den är relativt enkel att plocka ur och rengöra (jag hade min inklämd bakom massa stenar). När den börjar sätta igen så fungerar den dåligt. Detta torde dock vara något man bara gör en gång/kvartal eller liknande och det är inte mycket job.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En skummare kan skumma över (i alla fall min) om den justeras in felaktigt. Jag har även hört att andra har fått kraftig skummning i samband med att de tillsatt något till karet. Kommer inte ihåg vad det varit men typ vodka om man kör med den metoden.

Beroende på vilken skummare du har går det att komma runt det problemet med hjälp av att exempelvis ställa skummaren på en hylla och ha en plastmatta under skummaren samt att det är en kant på mattan så att du leder vattnet åter. Dock måste detta anpassas till skumaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slängde min Fluval ytavrinnare när jag lessnade på dens driftsäkerhet. Det är bättre att ha en pump nära ytan som slårsönder det som bildas på ytan.

Men riktig ytavrinnging är naturligtvis det bästa, det kommer alla min kommande konfigrationer innehålla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger en hel del i vad du säger. Problemet är att hustrun kräver "möbelkvalitet" på burken eftersom det står i vardagsrummet (vi ägnar oss åt "compact living" i en lägenhet) och enligt henne fyller inte Percula det kriteriet (dessutom är min guru, Leffe på Triton, måttligt imponerad av AMs akvarier).

Hur skulle jag kunna lägga UV-Cet ovanför vattenytan? Just nu har jag en enkel slangslinga (hävertdriven) som går via kylaren till UV-Cet? Föreslår du en pump som trycker upp vattnet?

Personligen så håller jag med din hustru - designen har en hel del att önska...

Men jag tycker de svarta är OK om man bortser från bänken som är sanslöst ful. Skaffar man en annan bänk så är burken ganska neutral. En begagnad Percula är ofta otroligt prisvärd, faktiskt.

Var inne på att köpa ett själv och ställa den på en vanlig aluminiumställning men valde att bygga en egen burk. Jag vill ha ett lite större akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slängde min Fluval ytavrinnare när jag lessnade på dens driftsäkerhet. Det är bättre att ha en pump nära ytan som slårsönder det som bildas på ytan.

Men riktig ytavrinnging är naturligtvis det bästa, det kommer alla min kommande konfigrationer innehålla.

Kul att se alla olika erfarenheter på forumet, jag har gjort rent min 2ggr på ett år. Ett bad i ättika och sedan skrubba av alla kalkalger med en vit skrubbsvamp. Tokenkelt !

Jag tycker den rockar !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter

Intressant det du säger. Kan en wavebox hålla vattenytan ren? Låter läskigt med skummaren som pumpade ut vatten. Hur vad det möjligt?

Det var när jag bytt aktivt kol och lagt det i filterfacket till min deltec mce 600. Påsen flöt förbi filterfackets skydd och satte igen utflödet. Ca 20L längs väggen ner till grannen med två månaders reparationer i två rum samt hos min stackars granne. Inte kul och korkat av mig att lita för mycket på tekniken.

Waveboxen och pumparna håller ytan nästan helt ren i mitt fall och den här prylen kan verkligen förändra ett kar i positiv mening (vid behov riktar jag en av pumparna lite mot ytan). Den flyttar en enorm vattenmassa med lite energi som når hela karet inkl inne i den levande stenen där vanliga pumpar har svårt/omöjligt att nå (då behöver du heller inte dyra pumpar som är styrda utan kan kombinera med t.ex. tunze 6060 el dyl). Boxen i sig är dock ganska dyr (men blivit billigare och otroligt prisvärd i min mening). Sedan ger det en vacker effekt också som påminner mig om dyk vid rev. Här hittar du en film med boxen igång om du är intresserad.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/ma_Feb2007_clownen.php

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bad i ättika och sedan skrubba av alla kalkalger med en vit skrubbsvamp. Tokenkelt !quote]

När du använder ättika, använder du då koncentrerad ättika eller späder du ut den?

Hur länge brukar du låta denna ligga i badet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du använder ättika, använder du då koncentrerad ättika eller späder du ut den?

Hur länge brukar du låta denna ligga i badet?

Jag använder vanlig ifrån mataffären. Det går säkert att späda den men det gör jag inte utan kör med ren.

Låt det gona till sig ett par timmar och skrubba sedan med svamp och ev en gammal tankborste om det är rör och sånt. Skölj sedan grejorna ordentligt !

Ättikan går att använda fler ggr men undvik att ställa den i skafferiet när du använt den :)

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...