Gå till innehåll

T5 armatur: Funderingar, konstruktion och bygge.


Sillen

Rekommenderade inlägg

Intressant!

Gillar tanken på att köpa denna http://www.webhallen.com/prod.php?id=42104

Då kommer nästa problem. Vad ska man ha på de olika stiften om man väljer 2, 3 eller 4 stift?

Ska jag skaffa någon styrning av fläktarna som inte är bara på tillslaget av första lampan och i så fall vad?

Jag tycker du skall skaffa 2 såna HÄR om du skall ha två fläktar. Du kommer garanterat vilja ställa ner farten på dom för att få önskad temp. Kör du två stycken så blir det inga stora katastrofer ifall en går sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 140
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ska du köra fläktarna på max varv är det bara 2 stift du kommer och använda..

Jag har funderat på om jag ska ha någonstyrning, gärna med en termistor som styr det. Tyvärr kan jag inte mer just nu! Så vet du vad som ska in på de andra striften så får du gärna tipsa mig.

Jag tycker du skall skaffa 2 såna HÄR om du skall ha två fläktar. Du kommer garanterat vilja ställa ner farten på dom för att få önskad temp. Kör du två stycken så blir det inga stora katastrofer ifall en går sönder.

2 strömförsörjningsdon låter sunt. Dock vet jag inte varför jag ska kunna reglera utspänningen via en omställare då jag bara behöver en fast spänning.

Vad är stiften på kontakterna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du väljer 12v fläktar och kör dom på tex 9v så snurrar dom lite långsammare och du slipper ev högre ljud från dom.. men smidigaste alternativet är om du ska ha 2 fläktar är att köpa 2 tysta fläktar från början o skita i styrningen helt.

Tyst fläkt kan ju bli ännu tystare...

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från 8 till 12 db är ca 2,5 ggr så mycket ljud. Fast som du säger kanske det inte märks i det hela. Dock är det en faktor som jag tänker ta med i beräkningen då kostnaden för en reglerbar trafo är så pass låg att den är försumbar i totala kostnaden för akvariet.

Åter kommer till frågan vad som finns på de olika stiften? Är det de olika spänningarna som ska in där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frågan är vad 8-10-12 db gör över ett befintligt saltakvarie .. :)

Helt rätt, Decibel är ju lite mysko, 10+20 blir ju 20 :)

Så är inte allt annat (skummare osv) svintyst så spelar det ingen roll. Jag kör med timer på min skummare (TV-tider), då hörs bara fläktarna.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det tredje stiftet från fläkten kan du bara låta bli helt.

Oki, men nyfien som jag är undar jag vad det är till för men även vad det fjärde stiftet har för uppgift då det är fyra stift?

Jag har nu även inhandlat trä att bygga själva armaturen i. Har dock kommit på att jag inte funderat hur jag ska hänga upp den, ska vara lätt att "flytta" utan att ta bort allt ljus då jag vill jobba i karet! Det är nästa nöt att knäcka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Här går det långsamt men framåt! Har skruvat ihopp lådan förutom framstycket då jag saknar 2 st timrar som jag skulle fått i mellandagarna. Jag har börjat fundera på hur jag ska kunna hissa upp armaturen till taket för att kunna jobba i karet utan att all belysning försvunnit. Jag har hittat denna lösningen och undrar nu om någon har erfarenhet på den alternativt annan lösning som är enkel och praktisk!

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=554⊂=0&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Jag har nu läst i Jörgens tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=239776&postcount=213 om hur han har hängt upp sin armatur och kommer nog lösa det på samma sätt då jag inte har hittat en lösning jag är helt nöjd med. I de bilderna som är med där ser det ut som att det i hans solaris armatur är vanlig eltråd. Jag trodde att det skulle vara en special, som tålde värme, i armaturer. Är det någon som kan detta? Hoppas få ett snabbt svar då jag räknade med att leta reda på tråd på måndag. Är det inte sådan tråd har jag ju redan hemma och kan börja bygga vidare redan i morgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråden jag använde är för lysrörsarmaturer, jag vet inte beteckningen på den men fick den billigt när jag köpte hållare på elfirman. Den är lite styv och består av en kopparkabel i ett plast hölje

Jag gör nog som dig att jag åker ner till elfirman och köper där så att jag inte gör bort mig. Det var ju så jag tänkte men började vela efter att jag såg din köpta armatur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EK står väl dessutom för Entrådig Kopparkabel? Bänäms väl ibland EKK.

Fel en EK är en EK ;)

En EKK är en benämning på en kabel för fast förläggning bla i vägg, rör eller kanal och får förläggas inomhus och utomhus, dock ej i mark eller vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...