Gå till innehåll

Vargklos 425 liter Fish Only


Vargklo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 157
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lycka till med dessa fiskar...du har ett fint bestånd nu, o precis som du skriver är de nog ganska lagom på dina 600 liter.

God Jul

Jonas

edit: 400 liter så g jag sen att de va..stämmer de??...

Jo, det är ju det som jag känner inte är hållbart på sikt - de kör nu alla i mitt 425-kar. Enligt den fiskbok jag har - Marine fishes av Scott W. Michael - uppfyller mitt kar det som är "minimum aquarium size". Det ligger också i linje med vad som rekommenderas av diverse amerikanska fiskhandlare på nätet. Men min tanke är ändå att lyfta över en eller två av dem till mitt 650-revkar när jag lär känna vilka av de tre som är revsäkra och inte. Jag tänker testa med lite olika koraller i revkaret och se vad som händer... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är ju det som jag känner inte är hållbart på sikt - de kör nu alla i mitt 425-kar. Enligt den fiskbok jag har - Marine fishes av Scott W. Michael - uppfyller mitt kar det som är "minimum aquarium size". Det ligger också i linje med vad som rekommenderas av diverse amerikanska fiskhandlare på nätet. Men min tanke är ändå att lyfta över en eller två av dem till mitt 650-revkar när jag lär känna vilka av de tre som är revsäkra och inte. Jag tänker testa med lite olika koraller i revkaret och se vad som händer... ;)

låter intressant...

ja..alla tre kan vara revsäkra, har själv haft en navarchus i många år med mkt lps o mjukisar, o även imperator förresten. annularis har jag ingen erfarenhet av..

Good luck!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Det var länge sedan jag uppdaterade denna tråden, så nu får det bli dags. Två av de fina kirurgerna i bilderna ovan, imperatorn och annularisen, är tyvärr borta sedan min sjukdomshistoria.

De fiskar jag har idag, se bilder nedan, lever och frodas. Nu har jag testat att börja köra karet med zeolit (Ultralith) och jag har också nyligen lagt in Nature's Ocean "levande sand" - Samoa Pink och Australian Gold. Bäst att passa på att fotografera nu innan olika slemalger och annat lägger sig på den fina botten :)

Jag är nöjd med min massiva revpelare, den ger lite "renhet" i karet. Men det är klart så att det saknas någon "krydda" i karet. Jag spanar efter någon riktigt exotisk fisk att ha i karet som "unikitet" ;)

post-1358-14468915704093_thumb.jpg

post-1358-14468915730849_thumb.jpg

post-1358-14468915731331_thumb.jpg

post-1358-14468915731471_thumb.jpg

post-1358-14468915731622_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt snyggt och navarchusen är inte och leka med, mycket fin. Vad är det för 'unikitet' du går och lurar på?

Nja,

Jag går och lurar på om någon fiskhandlare i närheten skulle få in något riktigt "udda" eller "spektakulärt" som skulle kunna passa in. Tanken med ett Fish Only är ju att kunna ha fiskar som man annars inte kan ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag tycker nog att denna är bland det snyggaste man kan ha vad gäller Fjärilsfiskar.

Ibland funderar jag på om jag inte skall fylla hela karet med olika Fjärilsfiskar, de är mycket fina, men svåra.

http://images.google.se/images?um=1&hl=sv&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla:sv-SE:official%C3%A4%C3%84&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=forcipiger+flavissimus&spell=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt med sand!

Vad var det du använde som "grund" för att göra din grotta?

Mvh Thomas

Jag har använt en Bergoplatta som jag köpte på K-Rauta som står på några vertikala pelare av PVC-rör. På detta sätt får jag en mycket stor grotta under hela revet (tillräcklig för en muräna, t.ex. ...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt kar måste jag säga, du har verkligen lyckats med inredningen.

Tack! Även om det inte känns helt klart ännu.

hur stora är dina eremiter?

De är väl några centimeter stora, dvs i den större storleken av de som säljs idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för rör kör du i karet? För du hade väl en 6 rörsramp?

Satte i två blåa nu men är orolig att det blir lite för blått...

Japp,

Det är en ATI 6 x 80 W. Fyra vita och två blå Osram 67. Jag hittar dessvärre inte min fusklapp med listan på exakt vilka vita rör jag har. De borde bytas i vilket fall som helst nu, de följde med rampen när jag köpte rampen begagnad för ett år sedan. Jag tar därför gladeligen emot tips på bra rörkombinationer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat mycket själv och hade nog på 6 rör prövat 2 osram 67, 2 FM Special, 1 FM DUO och ett rött. Det röda jag själv söker är KZ Fiji Purpel men ska börja leta efter Gieseman Anticin efter rekomendation. Berätta gärna lite mer om hur du tänker då jag inte är färdig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...