Gå till innehåll

Vargklos 425 liter Fish Only


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Nu är jag äntlige klar med flyttningen av allt innehåll i mitt gamla 425 liters revkar till mitt nya 650-liters kar. Jag har noga städat ur 425-karet och byggt upp ett nytt rev för att kunna köra detta kar som Fish Only. Jag har ingen avsikt att ha några koraller i detta kar, men några knappar av olika slag har fått följa med som experiment. Jag gillar skarpt "revpelaren" till höger i karet vars kärna består av en 50 cm stor LS som står på högkant (från Tritons senaste sändning).

Tanken med detta kar är att kunna husera lite mer roliga och vackra fiskar som annars inte går ihop med mitt rev. Jag har börjat med en startbesättning bestående av en Powerderblur Surgeonfish och 2 st Chromis. Jag har därutöver lagt in en beställning på en Bytterflyfish (Chaetodon auriga eller Chaetodon vagabundus)

och en liten picassotryckare. Scott Michael's utmärkta bok "Marine Fishes" anger 200 liter som minsta storlek för picassotryckaren, så jag ska nog kunna ha ett litet exemplar i detta kar ett par år, hoppas jag. Om det finns plats skulle det sitta fint med ett litet exemplar av en vacker angelfish också. Vi får se.

Jag håller tråden uppdaterad allteftersom nya fiskar kommer in!

Belysningen är f.n. en ATI T5-ramp med 6x80W, men jag kommer nu att plocka bort två av dessa lysrör då jag har problem med värmen nu i denna värmebölja.

post-1358-14468914294535_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 157
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nice! Är det en sjöstjärna på botten? Varför inte satsa på ett ordentligt stim med Cromisar? Jag hade lätt plockat i 10st. på en gång. Har själv 7st som oftast simmar i grupp, ibland uppdelade i flera mindre, men de bråkar inte med varandra.

Ja, just det, jag passade på att köpa en sjöstjärna. Jag har inte hunnit kolla upp arten ännu.

Tanken är att ha ett stim med Chromisar, men jag tog de två sista som Triton hade inne. Vi får se vad jag kan komplettera med senare.

fan Calle du har glömt sanden :)

Håller med dig revpelaren är snygg du ska inte ha nån drake eller liknande

vimpelfiskar är ju snygga gör sig grymt med ett par tre stycken

Jag har läst på om drakar på Guiden, men jag tror inte jag kommer att ha den tid och tålamod som krävs för att vänja dem vid rätt mat. Dessutom vill frun inte ha giftiga fiskar i huset då vi har små barn. Vimpelfiskar ska jag kolla upp!

Frågan om sand funderar jag fortfarande på. Innan jag satte upp karet såg jag det som självklart, men när jag tömde karet och såg hur otroligt massa skit som låg i sanden har jag blivit lite mer tveksam. Jag får fundera på saken lite. Estetiskt ser det ju vackert ut i alla fall med sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gift fiskar å barn är ju inte nån bra kombination så jag håller med din fru :)

Kolla på lit olika vimpelfiskar finns några som är ganska colla särskilt om dom går i lite stimm typ tre stycken.

Håller med att sanden samlar en del men ett tunt lager skulle jag nog endå köra på det väger över enligt mig.

DEt går ju altid att damsuga sanden vid vattenbyten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättesnyggt Calle.

B-B ser ok ut så länge allt är nytt & fräscht, men ett lager vit sand är ju förtjusande i längden.

Fräck sten du fick tag på.

Jo, stenen är jag som sagt mycket nöjd med. Det blir ju en mycket kraftig revpelare. Här kommer en sidobild av revpelaren också.

post-1358-14468914296003_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ja, jag vet att jag är skyldig att lägga ut lite bilder. Men jag vill helst ta några dagar på mig och ta några bra bilder (försöka i alla fall) istället för att lägga ut några hastbilder. Mitt kar nu några spännande nya invånare, inkl adddos niger som nu börjat äta och ser ut att trivas. Bilder kommer mot slutet av veckan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Görsnyggt Calle och ett av de mest dramatiska aquascapes jag sett! I med lite sand nu också så blir det topp. Om du tycker det var mycket skit i din gamla sand ska du även tänka på hur mycket skit som sandbädden har tagit hand om. Sanden hjälper även till att reflektera ljuset i karet och till undersidan på koraller vilket man ska tänka på. bara min åsikt dock :) .

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har mina nya fiskar börjar "bo in sig" i deras nya hem sedan jag skaffade dem för en vecka sedan. Mitt fiskbestånd i detta Fish Only är nu följande:

  • Niger trigger (Odonus niger)
  • Humu Picasso trigger (Rhinecanthus aculeatus)
  • Powder blue tang (Acanthurus leucostermon)
  • Merten's butterflyfish (Chaetodon mertensii)
  • 1 cleaner wrasse
  • 2 chromis

Nigern kommer från adddo (tack igen!), medan de andra är nyinköp. En ytterligare tillökning som jag vill ha är ett litet exemplar av Queen angel.

Jag upptäcker att färgsättningen i detta kar är lite ensidig, mycket blåa fiskar och inte så många färgglada koraller. Förhoppningsvis kommer picassotriggern att växa till sig med tiden.

Tangen fick ett par veckors försprång i karet och jagade de andra nyanskaffningarna de första två dagarna, men nu ser alla ut att leva i harmoni. Fjärilsfisken var extremt blyg i början, men är nu framme allt mer.

post-1358-14468914403458_thumb.jpg

post-1358-14468914403567_thumb.jpg

post-1358-14468914403745_thumb.jpg

post-1358-14468914403849_thumb.jpg

post-1358-14468914403947_thumb.jpg

post-1358-14468914404056_thumb.jpg

post-1358-14468914404137_thumb.jpg

post-1358-14468914404221_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist, trist, jättetrist...

Ikväll när jag kommer hem hittar jag min Powderblue surgeonfish död bland några stenar och en stor eremit som äter av svansen. När jag plockar upp den så luktar den rutten, så den har nog legat hela dagen (kanske natten också?). Senast igår åt den och såg frisk ut (ingen vita prick eller liknande). Den var heller inte mager.

Jag undrar om jag kan misstänka mina två ganska stora blåbenade eremiter som kanske överföll fisken under natten. Är det ett realistiskt scenario? Jag vet att denna fick är svår, men detta hände ju "över natten"...

Idéer mottages tacksamt. Jag vill veta så mycket som möjligt innan jag beslutar om jag ska försöka mig på en ersättningsfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde ett snabbt vattenbyte och mätte vattnet dessförinnan. Inga uppenbara fel på vattnet som kan förklara förlusten av tangen:

Temp: 28 C

Salt: 1,024

KH: 7,4

NO3: 2

NO2: 0,01

PO4: 0,2

Jag kan passa på att visa hur smidigt det funkar att byta vatten från revkaret till FO-karet. Tack vare vattenbytartanken under revkaret har jag (nästan) alltid en laddning färdigblandat saltvatten i revkarssystemet som jag kan pumpa över genom att koppla på slangen och ställa om två ventiler på vattenbytartanken:

post-1358-14468914419954_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...