Gå till innehåll

Vargklos 425 liter Fish Only


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Trist, trist, jättetrist...

Ikväll när jag kommer hem hittar jag min Powderblue surgeonfish död bland några stenar och en stor eremit som äter av svansen. När jag plockar upp den så luktar den rutten, så den har nog legat hela dagen (kanske natten också?). Senast igår åt den och såg frisk ut (ingen vita prick eller liknande). Den var heller inte mager.

Jag undrar om jag kan misstänka mina två ganska stora blåbenade eremiter som kanske överföll fisken under natten. Är det ett realistiskt scenario? Jag vet att denna fick är svår, men detta hände ju "över natten"...

Idéer mottages tacksamt. Jag vill veta så mycket som möjligt innan jag beslutar om jag ska försöka mig på en ersättningsfisk.

Hej Calle

Jag tycker man mkt sällan, eller egentligen aldrig, att man hittar en orsak i vattenvärdena när en fisk dör. Förr i tiden när nitrit o annat kunde anhopas dog fiskar av andnöd i nitritförgiftning etc(hemoglobin omvandlas till methemoglobin), men nu för tiden ser man ju nästan aldrig någon sådan orsak i vattentesterna. Kirurgfiskar har en känslig mag-tarm kanal, o vid bristfälligt med alger går dom sakta mot döden. Dom brukar då inte få vita prick, utan kan dö rätt plötsligt. Naso lituratus är känd för detta, om den inte får brunalger. Har tittat på dina bilder, o skall jag va riktigt ärlig så är din leucosternon lite mager...du ser en rand som markerar ryggraden...de kan vara ett tecken på undernäring. Dödsorsaken tror jag därför är ensidig diet med för lite grönt o alger.

Sjävklart skall du skaffa dej en ny...mata den mer, o ge mer grönt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 157
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Dödsorsaken tror jag därför är ensidig diet med för lite grönt o alger.

Sjävklart skall du skaffa dej en ny...mata den mer, o ge mer grönt.

Det kan säkert vara så som du säger, samtidigt som jag är lite förbryllad. Jag har utökat pelletskosten med noriblad, men den var inte alls intresserad. När jag lägger i samma noriblad i revkaret så är mina flavecens och min sohal på hugget direkt. Jag fick helt enkelt inte min powderblue att bli direkt intresserad av grön stödmatning. Jag har dessutom (och har fortfarande) lite övergödningsproblem i FO-karet pga intensiv matning med olika frysfoder och riktligt med pellets, vilket gjort att den "vanliga" algtillgången inte borde vara något problem. Men det kanske är "fel" sorts gröna alger? Jag mottar gärna tips lite med specifikt på vilken sorts grön kost som ska passa för en powderblue.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan säkert vara så som du säger, samtidigt som jag är lite förbryllad. Jag har utökat pelletskosten med noriblad, men den var inte alls intresserad. När jag lägger i samma noriblad i revkaret så är mina flavecens och min sohal på hugget direkt. Jag fick helt enkelt inte min powderblue att bli direkt intresserad av grön stödmatning. Jag har dessutom (och har fortfarande) lite övergödningsproblem i FO-karet pga intensiv matning med olika frysfoder och riktligt med pellets, vilket gjort att den "vanliga" algtillgången inte borde vara något problem. Men det kanske är "fel" sorts gröna alger? Jag mottar gärna tips lite med specifikt på vilken sorts grön kost som ska passa för en powderblue.

Prova "Seaveggies" 1099430874.gif Mina kirurger sliter nästan bladen ur händerna på mig. Nori har aldrig varit lika populärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har också upplevt samma sak med min lineatus, under det året jag har haft den har den aldrig rört varken nori, seaveggies eller sushi varianten från ica, men den käkar ocean nutrition som en galning och den är fet och fin, så jag tvivlar på att den dog pga att den var undernärd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle uppskatta om du kan ta mer foton av din Chaetodon mertensii samt även beskriva hur den tar sig. Vad jag förstår så är det alltid problem med foder till fjärilsfiskarna, de äter men tynar ändå sakta bort.

Jag får återkomma med foton senare, kameran är utlånad just nu. Min fjärilsfisk är mycket skygg, jag måste smyga mig på karet för att få se den. När det är matning så är det alldeles för mycket liv och rörelse för att den ska våga vara framme, så jag är lite orolig om den verkligen får i sig mat tillräckligt. Tips mottages tacksamt för matning av mycket skygga fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur det är med just denna typ av fjärlisfisk men jag har sett fjärlissfiskar matas med hjälp av någon burk eller klämma som gör att man måste ha lite längre spetsig mun. Har man inte denn kommer man inte åt maten.

Hoppas du förstod innebörden av min något luddiga förklaring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan säkert vara så som du säger, samtidigt som jag är lite förbryllad. Jag har utökat pelletskosten med noriblad, men den var inte alls intresserad. När jag lägger i samma noriblad i revkaret så är mina flavecens och min sohal på hugget direkt. Jag fick helt enkelt inte min powderblue att bli direkt intresserad av grön stödmatning. Jag har dessutom (och har fortfarande) lite övergödningsproblem i FO-karet pga intensiv matning med olika frysfoder och riktligt med pellets, vilket gjort att den "vanliga" algtillgången inte borde vara något problem. Men det kanske är "fel" sorts gröna alger? Jag mottar gärna tips lite med specifikt på vilken sorts grön kost som ska passa för en powderblue.

jag tror grotech har ett specialfoder just för Acanthurus arter!...tydligen vill dom ha en viss sorts alger. Ted har ett sådant foder.

PS: Jag obducerade en zebr.flavescens en gång!...dödsorsak:tarmvred(ileus) till följd av förstoppning! Kirurgerna kan va känsliga i sina små tarmar..;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Lite bilder från karet idag. Alla fiskar mår bra och karet fungerar bra i övrigt också. Jag har fortfarande en ganska "snäll" blandning av fiskar för att vara ett FO-kar, men jag är på jakt efter lite mer spektakulära fiskar att komplettera med.

Den roliga röda algen följde med min LS från september.

Nigertriggern är som bekant övertagen från adddo, medan de andra fiskarna är nyinköpta från september - november.

post-1358-1446891473691_thumb.jpg

post-1358-14468914737051_thumb.jpg

post-1358-14468914737226_thumb.jpg

post-1358-14468914737467_thumb.jpg

post-1358-14468914737678_thumb.jpg

post-1358-14468914737821_thumb.jpg

post-1358-14468914738086_thumb.jpg

post-1358-14468914738317_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tja,

Ja har inte haft en helt färdig plan från början kring vilka fiskar jag ska ha i FO-karet, utan jag har låtit mig styras av inspiration. Kejsare har jag en svaghet för, och nu har det slumpat sig så att jag kunde köpa ett par stycken från min lokale handlare - en navarchus, en imperator och en annularis. Nu är karet definitivt färdigbefolkat på fisksidan. Jag ligger kanske lite (onödigt) nära gränsen för vad man ska sätta i ett kar av denna storlek, men jag lovar att jag kommer att skicka fiskarna vidare om de fortsätter att växa för mycket ;)

Navarchusen har jag haft i ca två veckor, medan de andra två kom idag. Picasson, som vanligtvis är ganska kaxig, har stuckit och gömt sig efter denna invasion ;)

post-1358-144689148362_thumb.jpg

post-1358-14468914836399_thumb.jpg

post-1358-14468914836621_thumb.jpg

post-1358-14468914836841_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja,

Ja har inte haft en helt färdig plan från början kring vilka fiskar jag ska ha i FO-karet, utan jag har låtit mig styras av inspiration. Kejsare har jag en svaghet för, och nu har det slumpat sig så att jag kunde köpa ett par stycken från min lokale handlare - en navarchus, en imperator och en annularis. Nu är karet definitivt färdigbefolkat på fisksidan. Jag ligger kanske lite (onödigt) nära gränsen för vad man ska sätta i ett kar av denna storlek, men jag lovar att jag kommer att skicka fiskarna vidare om de fortsätter att växa för mycket ;)

Navarchusen har jag haft i ca två veckor, medan de andra två kom idag. Picasson, som vanligtvis är ganska kaxig, har stuckit och gömt sig efter denna invasion ;)

oj va fint calle!! kejsare är trots allt kungen över alla fiskar...o en imperator som är på väg att färgas ut!..kanske e storebrorsan till min lilla knalle;)

Lycka till med dessa fiskar...du har ett fint bestånd nu, o precis som du skriver är de nog ganska lagom på dina 600 liter.

God Jul

Jonas

edit: 400 liter så g jag sen att de va..stämmer de??...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...