Gå till innehåll

Glastjocklek!


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag tittade på et tabell jag hittade på nätet hos en glasmästre. Den visar hur man räknar ut tjockleken på glaset.

http://www.arosglas.se/akvarium.htm

Jag funderar på att bygga ett kar men började kolla hur stort kan man kan bygga och att glaset håller. Mest för skojs skull. Kan någon se om ni kommer fram till samma svar på hur långt man kan ha ett 70 högt kar?

Fråga 2: Om det är 3,5 meter långt hur tjockt glas ska man då ha.

Fråga 3: Har mi tips om andra bra tabeller eller motsv så tipsa mig!

Är lite osäker på om jag har läst rätt i tabellen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På fråga 2 svarar jag att jag får det till ca12-14mm glas. Tänk på att detta bara är en riktlinje för hur tjockt du ska ha. Sedan spelar längden roll på ett annat sätt som inte framgår. En glasruta "böjs" och ju längre du har desto mer böjs den. Det är därför klokt att staga upp med tvärribbor av glas.

Tabellen är lite dåligt utförd och jag har kollat på denna flera gånger, jag vet att jag sett en automatisk uträknare på nätet, dock på amerikanska och deras idiot mått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen.

Jag fick också 12 mm men jag gillade inte heller tabellen men den är nog gjord för att jag ska gå till glasmästaren och be de räkna mer. Riktvärden.

Jag har inte plats för ett så stort kar som detta även om det skulle vara coolt att ha ett så stort. Skulle gissa att det blir rätt dyrt att bygga det också så det är nog bättre för de flesta att nyttja Petrolslösning.

Patrick!

Hittar du tabellen är jag nyfiken på att se den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en känsla av att vissa akvariebutiker tjänar ganska bra på att bygga akvarier med jätttestora säkerhetsmarginaler. Det är inte många i stockholm som skulle bygga burkar enligt arosglas tabell, även om det säkert går hur bra som helst. Många verkar också resonera som "ju tjockare desto bättre" utan att reflektera över att karet blir både tyngre och (i mitt tycke) fulare (och naturligtvis dyrare) ju tjockare glas man använder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att även med ett tunnare glas har man minst en säkerhetsfaktor på 2. Kraften på frontrutan på ett 350x70 kar motsvarar iaf runt 850 kg ;) rimligen bör man sänka säkerhetsfaktorn ju större karet är och det är ju ingen idé att lägga sig över brottgränsen för silikonfogen (5 kg/cm2)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bara säga det här så att fler inte behöver fråga. Jag håller inte på med något jätte projekt utan jag ställde frågan för att förstå hur detta fungerar. Jag skulle gärna ha ett riktigt stort akvarie men jag har inte råd och jag kan inte tillräckligt ännu för att lyckas med det jag vill. Drömmar kan man ju dock ha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snacka om säkerhetsfaktor! :D Globefish bygger 55x55 i 6mm, och enligt den tabellern bör det vara 10 mm i en sån burk. Enligt Arosglas skulle det räcka med 5 mm...

Enligt min glashandlare fanns inte tjockleken 5 mm så jag fick ta 6 mm till det jag skulle göra. Kanske en anledning till att det blir tjockare glas än vad det står i tabeller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Butiken Anders nämner har limmat mitt kar. Beställde det via Zoogiganten i Lomma, och de slussade mig vidare till Håkanstorp Zoo. Fast företaget heter MM-design, iaf den delen som limmar karen. Men de är bra att ha och göra med. Min kub med sidan 65cm är i 10mm glas med en 50mm bred stagkant på alla fyra sidor vilket känns väldigt stabilt. De borrar också i vilken storlek man vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min glashandlare fanns inte tjockleken 5 mm så jag fick ta 6 mm till det jag skulle göra. Kanske en anledning till att det blir tjockare glas än vad det står i tabeller.

Det finns 5mm glas, det är jag helt säker på, men det kanske är inte är lika standard (och därmed säkert dyrare)...

Jag menar naturligtvis inte att man ska göra alla akvarier i så tunnt glas som möjligt, men det finns ofta en tendens av "ju tjockare desto bättre" som jag vill invända mot. Tjockare glas ger tyngre akvarier, fulare akvarier och grönare fiskar! Han som limmar åt Globefish har såvitt jag vet hållt på med akvarier väldigt länge och har antagligen ganska bra koll på vad som fungerar i priktiken och inte (iofs så har väl hon som står i butiken hållt på med fiskar lika länge vilket möjligen skulle tala emot det argumentet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...