Sillen Postat 11 augusti 2007 Postat 11 augusti 2007 Jag tittade på et tabell jag hittade på nätet hos en glasmästre. Den visar hur man räknar ut tjockleken på glaset. http://www.arosglas.se/akvarium.htmJag funderar på att bygga ett kar men började kolla hur stort kan man kan bygga och att glaset håller. Mest för skojs skull. Kan någon se om ni kommer fram till samma svar på hur långt man kan ha ett 70 högt kar? Fråga 2: Om det är 3,5 meter långt hur tjockt glas ska man då ha.Fråga 3: Har mi tips om andra bra tabeller eller motsv så tipsa mig!Är lite osäker på om jag har läst rätt i tabellen. Citera
Illustratören Postat 11 augusti 2007 Postat 11 augusti 2007 På fråga 2 svarar jag att jag får det till ca12-14mm glas. Tänk på att detta bara är en riktlinje för hur tjockt du ska ha. Sedan spelar längden roll på ett annat sätt som inte framgår. En glasruta "böjs" och ju längre du har desto mer böjs den. Det är därför klokt att staga upp med tvärribbor av glas.Tabellen är lite dåligt utförd och jag har kollat på denna flera gånger, jag vet att jag sett en automatisk uträknare på nätet, dock på amerikanska och deras idiot mått. Citera
papi Postat 11 augusti 2007 Postat 11 augusti 2007 Jag har sett enn annan tabell med dubbla kurvor beroende vilken säkerhetsfaktor man vill ha, tyvärr hittar jag den inte nu. Citera
Ted Camenius Postat 11 augusti 2007 Postat 11 augusti 2007 Har ingen egen erfarenhet av det, men som jag tyder tabellen ska det minst vara 12mm glas. Här är några länkar som jag hade förutom den till arosglas.http://web.telia.com/~u41302747/ciklid/tabell.jpghttp://www.fnzas.org.nz/articles/technical/glass_calculations/ Citera
Sillen Postat 11 augusti 2007 Författare Postat 11 augusti 2007 Tackar för tipsen. Jag fick också 12 mm men jag gillade inte heller tabellen men den är nog gjord för att jag ska gå till glasmästaren och be de räkna mer. Riktvärden.Jag har inte plats för ett så stort kar som detta även om det skulle vara coolt att ha ett så stort. Skulle gissa att det blir rätt dyrt att bygga det också så det är nog bättre för de flesta att nyttja Petrolslösning.Patrick!Hittar du tabellen är jag nyfiken på att se den! Citera
Azrael Postat 11 augusti 2007 Postat 11 augusti 2007 Jag har en känsla av att vissa akvariebutiker tjänar ganska bra på att bygga akvarier med jätttestora säkerhetsmarginaler. Det är inte många i stockholm som skulle bygga burkar enligt arosglas tabell, även om det säkert går hur bra som helst. Många verkar också resonera som "ju tjockare desto bättre" utan att reflektera över att karet blir både tyngre och (i mitt tycke) fulare (och naturligtvis dyrare) ju tjockare glas man använder. Citera
papi Postat 11 augusti 2007 Postat 11 augusti 2007 Tror att även med ett tunnare glas har man minst en säkerhetsfaktor på 2. Kraften på frontrutan på ett 350x70 kar motsvarar iaf runt 850 kg rimligen bör man sänka säkerhetsfaktorn ju större karet är och det är ju ingen idé att lägga sig över brottgränsen för silikonfogen (5 kg/cm2) Citera
Azrael Postat 11 augusti 2007 Postat 11 augusti 2007 http://web.telia.com/~u41302747/ciklid/tabell.jpgSnacka om säkerhetsfaktor! Globefish bygger 55x55 i 6mm, och enligt den tabellern bör det vara 10 mm i en sån burk. Enligt Arosglas skulle det räcka med 5 mm... Citera
greger Postat 11 augusti 2007 Postat 11 augusti 2007 Med tanke på hur klumpig man ibland är när man grejar i karet, och värdet på innehållet så skulle i alla fall inte jag tumma på glastjockleken - karet är ju i de flesta fall en marginell kostnad jämfört med övriga "tillbehör" Citera
stigigemla Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 I Tyskland så finns det en DIN norm för hur tjockt glaset behöver vara. Följer man inte den gäller inte hemförsäkringen.Så mitt tips är att gå in på en tysk akvarietillverkares hemsida.Och då är svaret 15 mm. kolla t.ex http://www.uka-aquarienbau.de/rechteck_aquarien.html Citera
Laggeman Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 Denna har jag sparat, men minns inte exakt varifrån jag fick den. Stig, vet du ifall de skickar till sverige från Tyskland från den sidan? Tycker det var hyffsade priser för storlekarna. Har iaf slängt iväg ett mail till dem mha Babelfish, får se om de svarar.GlassThicknessCE_01.xls Citera
Sillen Postat 14 augusti 2007 Författare Postat 14 augusti 2007 Jag vill bara säga det här så att fler inte behöver fråga. Jag håller inte på med något jätte projekt utan jag ställde frågan för att förstå hur detta fungerar. Jag skulle gärna ha ett riktigt stort akvarie men jag har inte råd och jag kan inte tillräckligt ännu för att lyckas med det jag vill. Drömmar kan man ju dock ha! Citera
Perk Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 Snacka om säkerhetsfaktor! Globefish bygger 55x55 i 6mm, och enligt den tabellern bör det vara 10 mm i en sån burk. Enligt Arosglas skulle det räcka med 5 mm...Enligt min glashandlare fanns inte tjockleken 5 mm så jag fick ta 6 mm till det jag skulle göra. Kanske en anledning till att det blir tjockare glas än vad det står i tabeller. Citera
a.nilson Postat 15 augusti 2007 Postat 15 augusti 2007 ring till håkanstorp zoo i malmö dom bygger akvarium varje dag. fråga vad dom rekomenderar. Citera
Laggeman Postat 16 augusti 2007 Postat 16 augusti 2007 Butiken Anders nämner har limmat mitt kar. Beställde det via Zoogiganten i Lomma, och de slussade mig vidare till Håkanstorp Zoo. Fast företaget heter MM-design, iaf den delen som limmar karen. Men de är bra att ha och göra med. Min kub med sidan 65cm är i 10mm glas med en 50mm bred stagkant på alla fyra sidor vilket känns väldigt stabilt. De borrar också i vilken storlek man vill. Citera
Azrael Postat 16 augusti 2007 Postat 16 augusti 2007 Enligt min glashandlare fanns inte tjockleken 5 mm så jag fick ta 6 mm till det jag skulle göra. Kanske en anledning till att det blir tjockare glas än vad det står i tabeller.Det finns 5mm glas, det är jag helt säker på, men det kanske är inte är lika standard (och därmed säkert dyrare)... Jag menar naturligtvis inte att man ska göra alla akvarier i så tunnt glas som möjligt, men det finns ofta en tendens av "ju tjockare desto bättre" som jag vill invända mot. Tjockare glas ger tyngre akvarier, fulare akvarier och grönare fiskar! Han som limmar åt Globefish har såvitt jag vet hållt på med akvarier väldigt länge och har antagligen ganska bra koll på vad som fungerar i priktiken och inte (iofs så har väl hon som står i butiken hållt på med fiskar lika länge vilket möjligen skulle tala emot det argumentet). Citera
Laggeman Postat 16 augusti 2007 Postat 16 augusti 2007 Globefish använder optiwhite i framrutan på sina kar som standard numera, så det kan ju kvitta med ett par millimeters påslag på tjockleken, tar hellre ett garanterat hållfast kar än ett som ligger på gränsen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.