Gå till innehåll

Är dagens prisbild osund?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Ted, som håller på att sätta upp en fantastisk butik i Kungsbacka skriver en vädjan om att vi skall sluta handla på internet, o vara butikerna mer trogna. Jag håller naturligtvis med honom, men inser ju också varför situationen är som den är. detta skrev jag till Ted, o emotser gärna lite reaktioner. Hur längre skall allt inom saltvattenshobbyn kposta 10ggr mer än om de hade varit inom en annan hobby. Man blir lätt prisblind, o eftersom jag varit borta ngr år från saltet ser jag detta klarare nu. De mesta av teknik är oerhört simpel, olika sorters plastcylindrar med nån pump o nån kran..vore man helt krass skulle de handla om hundralappar o inte mer för såna här enkla prylar. ja..jag måste säga att detta är en tragisk utveckling, som skärmmer bort majoriteten av de som vill börja. Att de levande kostar, de kan man liksom förstå, de handlar om frakt etc...men prissättningen av hårdvaran, den är osund. jag inser att de är vare sej detaljister eller grossisters fel, utan i första ledet problemet ligger, men vid massiv påtryckning från alla led kan en ändring ske.

Så här skrev jag till Ted:

Ted! Det är oerhört värdefullt, förmånligt och mer givande att handla i fysiska butiker än i webbutiker såklart. Vidare får man i bästa fall en bättres support, enklare procedur om ngt skulle gå galet etc. Sen att träffa människor rent fysiskt i en butik är oväderligt. Trots allt detta lider korallrevsakavaristiken av prisblindhet, o detta beror på obetydlig konkurens o mkt liten marknad. En proteinskummare är en plastcylinder med en motor, värdet rent materiellt kanske är nån hundralapp. Detsamma gäller de mesta inom akvaristiken...mkt enkla tekniska konstruktioner till overkligt höga priser. detta vet vi alla smärtsamt om, o kan inte göra så mkt åt...marknaden är så liten så de blir lite av ett monopol. Så länge de är en sådan olycklig prissättning så är de helt naturligt att de drivs fram en trend att leta fram billigare produkter på webben. i synnerhet eftersom produkterna är identiska, av samma kvalitet, även om dom är köpta på internet. Till sist handlar de för oss alla att kunna realisera våra planer, o då är de för dom allra flesta en ekonomisk fråga i allra högsta grad. Jag är en av många som uppskattar oerhört din o alla de andra fina butiker som finns, men på samma sätt som ni vädjar till oss om kundtrohet, så gäller de för er att skapa en vettig prisbild om ni vill se ett minskande av näthandel. de ansvaret vilar på er lika mkt som på oss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tro mej Jonas jag vet att ansvaret vilar mycket på mej och jag skall göra allt för att axla det. Men det är svårt iomed att flera web butiker är uppsatta av personer som endast har sidan för att finansiera sin egen hobby. Sätter upp en massa bilder på varor dom varken har i lager eller kan köpa in. Och allt dett a med marginaler som får en vanlig butik att gå på knä. Visst hade de varit fint om man kunde få tillverkare att inse att de hade varit väldigt smidigt om de tog minder betalt för sina produkter men det är av lika stort värde att se till att de inte säljer till oseriösa företag.

Min väjdan var inte att alla skulle sluta handla via nätet utan att de skulle handla svenskt så att hobbyn får chans att blomma ut. Det finns billiga produkter som kostar nästan ingenting och jag skulle faktiskt kunna lagerföra dessa med om det fanns ett íntresse för folk att handla dem men jag har svårt att tro det. Jag kan sätta in exempel när jag kommer hem sen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tro mej Jonas jag vet att ansvaret vilar mycket på mej och jag skall göra allt för att axla det. Men det är svårt iomed att flera web butiker är uppsatta av personer som endast har sidan för att finansiera sin egen hobby. Sätter upp en massa bilder på varor dom varken har i lager eller kan köpa in. Och allt dett a med marginaler som får en vanlig butik att gå på knä. Visst hade de varit fint om man kunde få tillverkare att inse att de hade varit väldigt smidigt om de tog minder betalt för sina produkter men det är av ändå större värde att se till att de inte säljer till oseriösa företag.

Vad är det för web-butiker som saluför produkter de ej kan köpa in ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske var dumt av mej att ta upp detta. Men, OK, vi säger så här istället produkter som återfinns hos en del webbutiker har några andra företag köpt agenturen, exclusiva rättigheter eller vad man nu vill kalla det. Och de här webbutikerna jag talar om är inte kunder till de företagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att tex en butik som triton i täby har grymt bra priser. Jag har jämfört med flera webbaffärer i bla tyskland och då håller bra priser. Därför hadlar jag mycket av min teknik där. PWSS är tex en ren webbaffär och dom hade förut bra priser men har nu smyghöjt en del priser så dom är dyrare än triton på mycket. Det är ju tyvärr plånboken som bestämmer.Ett pris exempel på en stor akvarieaffär i stockholm tar 4300 för min skummare triton tar 2500. Jag skulle då aldrig handla skummaren för 4300 bara för att gynna den butiken. Och det tror jag ingen skulle göra.Lite ansvar ligger nog hos handlaren själv att ha vettiga priser annars får dom skylla sig själv tycker jag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smakar det så kostar det.

Man får vad man betalar för.

Nja, fast om en identisk produkt kostar 4300 kr (som nämns i inlägg 7) i på ett ställe och samma dvs identisk kostar 2500 kr på Triton, så är ju inte Tritons produkt sämre bara för att den är billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, fast om en identisk produkt kostar 4300 kr (som nämns i inlägg 7) i på ett ställe och samma dvs identisk kostar 2500 kr på Triton, så är ju inte Tritons produkt sämre bara för att den är billigare.

Mjo om man inte tolkar det helt bokstavligt talat som du gjorde utan istället ser till prisgrupper. En Bubbleking skummare är nog bättre än en skummare av märket tjingtjong som är gjord av bambu i kina.

Om man nu tycker hobbyn är dyr.. leta begagnat, nöj dig med enklare saker, man behöver inte ha all teknik och de värsta märkena för att få ett fint akvarium.

Det blir vad man gör det till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo om man inte tolkar det helt bokstavligt talat som du gjorde utan istället ser till prisgrupper. En Bubbleking skummare är nog bättre än en skummare av märket tjingtjong som är gjord av bambu i kina.

Om man nu tycker hobbyn är dyr.. leta begagnat, nöj dig med enklare saker, man behöver inte ha all teknik och de värsta märkena för att få ett fint akvarium.

Det blir vad man gör det till.

Ja, då är vi överens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske var dumt av mej att ta upp detta. Men, OK, vi säger så här istället produkter som återfinns hos en del webbutiker har några andra företag köpt agenturen, exclusiva rättigheter eller vad man nu vill kalla det. Och de här webbutikerna jag talar om är inte kunder till de företagen.

Det här problemet kommer du säkert märka av allmer av framöver. Att andra säljer det du har "exklusiva" rättigheter till.

Jag tror inte man bör ha både butik och agera agent. Ingen eller väldigt få handlare skulle komma på tanken att handla av en annan butiksinnehavare. Visst, det finns säkert några få undantag men dom är inte många.

Om någon annan skulle bli väldigt sugen på att sälja exempelvis Korallen-Zucht's pryttlar så kommer de antagligen att handla av någon grossist i Tyskland.

Så tror jag nog tyvärr att det är...

Det enklaste sättet att strypa detta är antagligen att ligga så nära dom tyska priserna så att inte varken privatimport eller "gråimport" lönar sig.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om alla skall handla av den billigaste butiken så kommer det snart bara finnas 1 butik.

Låt säga att ni jämför de kvantiteter som t.ex coop tar in och hur deras frakter och grejor som dem kan få tag på står sig mot "Frukthörnan" på andra sidan gatan som skall köpa in samma produkter, fast 100ggr färre.

Ofta (nu vet jag inte exakt) så får man BETYDLIGT bättre inköpspriser som stor butik som har mycket ordrar motför hur en liten (eller nystartad) butik eftersom man beställer mycket mer.

Och om det nu skulle vara så att vi enbart går på priset så kommer en stor butik alltid att få mer ordrar, kunna pressa priserna mer.. medan glappat för dem som har färre ordrar och mindre butik att gapa än större.

Som exemplet med den lokala handlaren för 4300 och Triton för 2500.

Vad köper butikerna in produkterna för? Vilket påslag har butikerna? Varför har dem det påslaget? Etc..

Det går att bena ut det hela väldigt långt, men oavsett så tror jag inte att så värst många butiker är gnidare och har ett större påslag för att tjäna pengar.. bara för att priset är högre.

Men jag skulle också handla på Triton för 2500 motför en lokal handlade på 4300. Det är 1800 kr som jag skulle kunna lägga på annat :)

Vad händer då om den största butiken tokdumpar priserna så dem knappt har någon marginal kvar? Jo, konkurrenterna har ingen chans och svälts ut iom att dem större butikerna ofta har bättre ekonomi (mer pengar i kistan och mer produkter på lager) och kan hålla ut tills dem små knappt fått sälja något och försvunnit eller är helt "crippled".

Hur kul är det för butiker (med anställda, löner, lager osv) att kunna konkurrera med en webbutik som dumpar priserna i botten och har ett ordinarie jobb som täcker upp löner etc, inte behöver ha lager?

Tror det kan vara detta som Ted syftar på när han tog upp butiken/butikerna som dumpade priserna?

För oss akvarister så är det kortsiktigt sett riktigt bra att priserna pressas, men ser man till ett bredare perspektiv så bör vi nog gå djupare in under ytan och se på det långsiktiga..

Vad händer om vi bara får 1 eller 2 aktörer på marknaden?

Vilka leverantörer och grossister finns idag? (i sverige/i EU?)

Får alla butiker handla från alla grossister?

Köpa in från andra länder ?

Kanske kan vi få in produkter från tyska/engelska butiker och sälja med engelska/tyska manualer för billigare peng?

Vilka märken kommer finnas i framtiden? Kommer de dyra märkesplast-prylarna alltid att finnas eller kommer dem billigare att ta över?

Det är intressant detta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här diskussionen tenderar att komma upp med jämna mellanrum. Låt oss vara försiktiga och inte hänga ut enskilda butiker bara.

Min egen syn är följande:

  • Saltvattensakvaristik är en dyr hobby (dessvärre), både pga en liten marknad totalt sett och Sveriges geografiska läge (flygtransporter för levande saker)
  • Totalt sett finns det många tillverkare av t.ex. skummare, se hur stor länklistan på guiden är. Varje svensk leverantör brukar ha ett par olika fabrikat i sitt sortiment, sedan tillkommer utländska. Jag håller inte med om att det är "monopol".
  • Ju mer aktiv man är i sitt inköpsarbete, desto mer pengar kan man tjäna. Detta faktum är ingalunda unikt för saltvattensakvaristik. Produkten A kan vara billigare hos handlare X, medan produkten B kan vara billigare hos handlare Y.
  • Vilken affär som är "bra" är i hög grad en subjektiv fråga. Priset är bara en av flera komponenter. Support, sortiment mm är flera andra viktiga komponenter.
  • Hobbyn som sådan är beroende av att det finns ett nätverk av fysiska handlare i landet som kan ge lokal support och vara en inkörsport till nya hobbyister. Om alla akvarister skulle börja köpa utomlands på nätet skulle vi snart strypa denna hobbyn i Sverige, vilket ingen av oss vill. Många av oss känner för den sakens skull att vi vill stödja den lokale handlaren på orten. För min egen del har jag svårt att tro att någon i Sverige verksam person inom saltvattensakvaristik tjänar några grova pengar på det hela, utan det ligger en stor portion personligt engagemang med i bilden. Låt oss vara glada för det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här problemet kommer du säkert märka av allmer av framöver. Att andra säljer det du har "exklusiva" rättigheter till.

Jag tror inte man bör ha både butik och agera agent. Ingen eller väldigt få handlare skulle komma på tanken att handla av en annan butiksinnehavare. Visst, det finns säkert några få undantag men dom är inte många.

Om någon annan skulle bli väldigt sugen på att sälja exempelvis Korallen-Zucht's pryttlar så kommer de antagligen att handla av någon grossist i Tyskland.

Så tror jag nog tyvärr att det är...

Det enklaste sättet att strypa detta är antagligen att ligga så nära dom tyska priserna så att inte varken privatimport eller "gråimport" lönar sig.

.

Intressant inlägg och jag håller med dig! :)

Det kan bli en intressant tråd detta.. ser fram emot det..

Om det är ett lagligt alternativ (vilket jag tror?) att handla av tyska grossister så kommer det nog driva butikerna till att göra det.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till viss del kan jag hålla med Ted om att prisbilden är osund på en del produkter. Det finns handlare som säljer produkter billigare till slutkund än jag kan köpa in dem för om jag ska göra en ärlig affär med moms och dylikt.

Sen håller jag inte när man ibland utmålar webbutiker som onda och fysiska affärer som goda. Jag har bundit en väldig massa pengar i varulager och ägnar många timmar åt rådgivning. Både fysiska butiker och webbutiker har sina fördelar och nackdelar.

Att det skulle vara bristande konkurrens kan jag direkt avfärda. Titta på hur många som annonserar på det här forumet och fundera på hur många saltvattensakvarister det finns i Sverige. Jag skulle snarare säga att det finns en kraftig överetablering som leder till osund marknad.... bästa lösningen är ju att det tillkom många många fler saltvattensakvarister! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har diskuterat med en webbhandlare en gång om detta då han inte tog in prylar via grossisten i sverige utan från nån i tyskland.

Den svenska grossisten klagade och efter det fick leverantören ett samtal och slutade sälja prylarna till lägre priser(den korta versionen av historien).

Så nog kan de gå att skydda sin marknad men det kommer nog att kräva en del ansträngning, och hur länge orkar man hålla på?

Jag tycker dock som många andra att vissa priser är lite svåra att förklara, specielt för min sambo ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rent allmänt tror jag den här hobbyn blivit billigare med åren faktisk!

1982 köpte jag en clowntryckare i en butik som fortfarande finns - den kostade 650:-,

mycket pengar då och det är i runda slängar vad en sådan kostar idag också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min egen del så handlar jag inget annat än saltvattensböcker på webben, allt annat till mina saltvattensakvarium handlar jag hos en lokal handlare, den som jag anser vara den kunnigaste och bästa saltvattensaffären (det varierar ju som bekant:ler:).

Först och främst beror det på att jag alltid får hjälp om jag stöter på problem, samt jag får ett trevligt personligt bemötande.

Det är (tycker jag personligen) dessutom betydligt enklare att reklamera en produkt hos den lokale handlaren än en opersonlig webbutik. Det blir lite dyrare, men jag betalar gärna lite extra för den service de erbjuder.

Dessutom är det alltid trevligt att åka till akvarieaffären och fika lite och snacka;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm, en tanke som just slog mig: varför ser vi så få av de amerikanska märkena på den europeiska marknaden? När man läser på RC så är det ju så gott som inget man känner igen, varken pumpar (mer än Stream men den kommer ju härifrån..), skummare eller kalkreaktorer. De måste ju ha större produktionsserier, är det så krångligt att etablera sig här eller så dyrt att importera prylarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...