Gå till innehåll

Är dagens prisbild osund?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

exakt!! de är helt sjukt, för att inte säga löjligt o infantilt av royal exlusive mm o försöka tuta i oss att de går att utveckla en skummare så mkt mer att man kan sen ta ut ett pris i 10000 kronors klassen!! tekniken är densamma, enkel o billig. Dom borde skämmas! denna differentiering i prissättning motsvarar definitivt inte nån verklig skillnad på produkten.

Med ålderns rätt kostar jag på mig att skriva: Det är den tid vi lever i, spelar inte så stor roll vad det är för produkter. T.ex. en vanlig t-shirt med "innemärke", ta Peak Performance kan kosta 400 kr. Om en näst in till idenstisk t-shirt med mindre känt märke kostar 100 kr så beror ju inte det på att Peak Performance loggan kostar 200 kr att tillverka. Prissättningen är idag mycket mindre produktionsbaserad, man tar betalt vad som går att få ut oavsett vad varan kostat att tillverka. Naturligtvis gäller även det skummare som kostar 40-50 000 kr, så länge några är beredda att betala det så kör vi.

Självklart är det också så att mindre serier som vi pratar om blir dyrare att producera men försök inte inbilla mig att det tar 80 timmar att montera en skummare och att materialet till den kostar 15 000kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ibland är det ju så att det kan vara svårt att räkna ut hur mycket en viss produkt kommer sälja. Utvecklingskostnaderna skall ju täckas upp tillsammans med ev. vinstpåslag. Olika produkter tar olika lång tid att ta fram och innan tillverkarna är nöjda så kan det ha kostat en hel del i material och tid. Detta ska då läggas till priset på en ny produkt som skall säljas i ett visst antal för att gå med vinst. Har man för högtpris säljer man inte tillräckligt många innan en ersättningsprodukt kommer ut och man tjänar inget på produkten, sätte rman för lågt pris tjänar man inget pga av det. Det är en balans som kan vara svår att få rätt på.

Sen finns det de som köper de stora kända märkena oavsett vad de kostar, var sig det gäller ett akvarie för 35000 eller en skummare för 15000 när det säkert hade gått precis lika bra med flera gånger billigare varianter. Antingen för att de är nöjda med produkten eller för att de tror att de ska fungera bättre än billigare dito.

Sen är det ju också upp till oss konsumenter att påverka med vårt produktval, köp en billigare variant om du tror den håller i livslängd och kvalite som en dyrare, så kanske någongång i framtiden priserna sänks på det som idag kan anses vara en dyr produkt. Det är till att gilla läget liksom.

Vi har själv en produktutvecklingsavdelning (långt ord :)) på jobb, och vissa av de produkter vi tagit fram har kostat flera hundra tusen i material, tid och certifieringar. Det skall säljas en del innan de går med vinst.

Visst är det också så att det finns, i denna hobyn som så många andra, överprisade produkter. Men då får man ju ta ställning till om det är värt pengarna eller ej.

Eller ännu hellre, DIY! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men herregud vilket gnäll!

Det finns billig teknik och dyr teknik på samma sätt som det finns dyra och billiga bilar.

Tjingtjonskummare gör säkert sitt jobb, det gör en deltec också.

En Merca tar dig från punk a till b, det gör en skoda också.

Det blir vad man gör det till.

Dreadon, du förstår inte vad jag/vi försöker säga. Du skriver att en tjingtjongskummare gör sitt jobb precis osm en deltec. Exakt!! just därför skall inte en deltecskummare kosta 10 ggr mer, när den inte är 10 ggr mer skummare. I bilvärlden som du jämför med, eller i mången annan marknad om du så vill, råder faktiskt ett någotsånär samband mellan pris o prestanda/kvalite. en merca är en helt annan bil än en skoda, o man får vad man betalar för där. De är just de som man inte får i akvarievärlden...även om du betalar en himla massa pengar får du inte i motsvarande grad mer för de...så de du säger..man får vad man betalar för..de stämmer inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, jag tycker fortfarande att du missar min poäng - det finns inte en tillräckligt stor marknad/efterfrågan för att tillverka den här typen av produkter på ett lönsamhetsmässigt "riktigt" sätt - många bra produkter knåpas ihop av entusiaster i mycket liten skala, vilket vi nog ska vara glada för.

Du kan säkert få någon att producera 500.000 fosfatreaktorer i Kina för en dollar stycket - men vem ska köpa dom 475.000 som blir över?

jag tror nog de skulle gå att få ner tillverkningskostnaden med befintlig volym...problemet är att de trycket inte finns på tillverkarna.. de finns minst lika lågfrekvent marknad p andra områden, där de ändå råder bättre relation mellan pris o vad man får. Till slut är de vi/marknaden som styr...slutar vi betala overkligt höga priser för enkla konstruktioner, så kommer tillverkarna definitivt lösa detta. Vidare så sysslar ju ingen tillverkare med bara saltvatten, så varför skulle en del av verksamheten ligga skyhögt högre än den andra??

jag är ärligt talat så himla trött på den löjliga prissättningstrend som rått inom slatvatten ända sena jag började för 20 år sen. Samtidigt klagas de på att de finns inga saltvattensakvarister..de är ju inte så konstigt...denna hobbyn kommer aldrig expandera om inte priserna blir som för sötvattensbranschen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dreadon, du förstår inte vad jag/vi försöker säga. Du skriver att en tjingtjongskummare gör sitt jobb precis osm en deltec. Exakt!! just därför skall inte en deltecskummare kosta 10 ggr mer, när den inte är 10 ggr mer skummare. I bilvärlden som du jämför med, eller i mången annan marknad om du så vill, råder faktiskt ett någotsånär samband mellan pris o prestanda/kvalite. en merca är en helt annan bil än en skoda, o man får vad man betalar för där. De är just de som man inte får i akvarievärlden...även om du betalar en himla massa pengar får du inte i motsvarande grad mer för de...så de du säger..man får vad man betalar för..de stämmer inte.

Jag förstår exakt vad du försöker säga. Du gnäller bara för att en deltec kostar mer, fast det är en bättre skummare. Det jag menade med min jämförelse var att du kommer från punkt a till b i en merca och en skoda. Men vad väljer du? Tjeckiskt skit eller tysk kvalitét? Samma sak med skummaren.. tjingtjongskummare skummare ju ur lite skit, men en deltec skummar bättre och har en genomgående bättre kvalitét.

Du säger ju emot dig själv i det här inlägget. Pris/prestanda är samma sak inom akvarievärlden som inom bilindustrin, du får vad du betalar för!

Jag tycker bara hela ditt resonemang låter som gnäll, är det för dyrt så köp kinateknik eller skaffa en guldfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T.ex. en vanlig t-shirt med "innemärke", ta Peak Performance kan kosta 400 kr. Om en näst in till idenstisk t-shirt med mindre känt märke kostar 100 kr så beror ju inte det på att Peak Performance loggan kostar 200 kr att tillverka.

Inge vidare jämförelse. Jag har en Peak T-shirt som jag tvättat närmare 500ggr utan att den tappat form el färg. En 100 spänns t-shirt ser förskräcklig ut efter 50.

Man får oftast vad man betalar för m.a.o.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inge vidare jämförelse. Jag har en Peak T-shirt som jag tvättat närmare 500ggr utan att den tappat form el färg. En 100 spänns t-shirt ser förskräcklig ut efter 50.

Man får oftast vad man betalar för m.a.o.

.

Å andra sidan har jag en ripcurl hood jag betalade 1200,- för som ser ut som skit efter ett halvår, trasiga sömmar, tryck som släpper etc. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inge vidare jämförelse. Jag har en Peak T-shirt som jag tvättat närmare 500ggr utan att den tappat form el färg. En 100 spänns t-shirt ser förskräcklig ut efter 50.

Man får oftast vad man betalar för m.a.o.

.

Jag vill inte förstöra dina illusioner men jag har både Peak t-shirts och såna som man köper ett trepack på Kappahl för en tvåhundring. I stort sett samma skit. Men visst jag säger inte att alla billiga t-shirts är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De borde inte vara dyrare att starta ett saltvatten än ett sötvatten, om man nu räknar bara på utrustning o hårdvara.

Hur tänker du här?

Ett sötvattensakvarium har ju inte speciellt höga krav på tekniken.

En pump som pumpar 400l/h och en lysramp med två T8 rör det är väll i stort sett det som behövs för att köra sötvatten. Inte ens om man kör ett high-tech växtakvarium behöver man lika mycket teknik som i ett standard saltakvarium.

Ett saltvattensakvarium däremot kräver mycket starkare pumpar, starkare belysning, renare vatten, jämnare värden och temperatur.

Hur menar du då att ett saltvattensakvarium borde kosta lika mycket att starta som ett sötvattensakvarium. Exemplifiera gärna.

...denna hobbyn kommer aldrig expandera om inte priserna blir som för sötvattensbranschen.

Hur menar du här? Vad är det för produkt som är så billig i sötvattensakvaristiken där motsvarande likvärdig produkt på saltsidan är jättedyr? Exemplifiera gärna.

Anledningen varför saltvattensakvarier kostar så mycket mer att starta och driva tror jag bottnar i att djuren i våra saltvattensakvarier har mycket högre krav på sina levnadsbetingelser. En sötvattensfisk som lever i en lite dypöl i djungeln är enklare att skapa rätt levnadsbetingelser till. Det kommer aldrig bli lika billigt att starta och driva ett saltkar som ett sötkar.

Jag tycker mest det är gnäll i denna tråden, varför förutsätter ni att denna branschen skulle bedrivas som någon slags ideel verksamhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man nu ser det positiva ,så kommer bioted att ta in en massa olika märken, och läser man i bloggen ska han samarbeta med en hel del affärer,vilket jag tycker är positivt,för vi kommer att få hit mer prylar, både dyra och billigare märken,och vi

vet ju alla att det är en kostbar hobby,det tror jag ingen handlare kan göra något åt,

men nu får vi in tyska o amerikanska märken till sverige,vilket gör det mycket lättare för oss, med garantier o stickkontakter mm,plus att man slipper dyra frakter från tyskland. men en sak är säker denna hobbyn blir alldrig billig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla hobbys går att göra dyra / billiga lite beroende på vad man väljer helt enkelt..

Kristoffer tog hemmabio som exempel och visst finns det t.ex ett par högtalare som kostar 300.000 kr/par och inte heller där tror jag att priset är detsamma som vad det kostar att producera dem :)

Ett saltvattensakvarie "kan" komma att kosta så lite som ett värre sötvattensakvarie, lite beroende på vad man väljer.

Ska du köra Fish Only med enklare fiskar så klarar man sig med en liten skummare och ett par T8lysrör.

Men det som jag ser som finurligt och bra med saltvattenshobbyn är att denna är så otroligt mycket djupare och går att variera så otroligt mycket mer.

Ska jag ha koraller och finare fiskar och kombinera det ena med det andra så krävs det oftast att jag är extremt fingerfärdig och att jag har vassare och dyrare teknik. Då måste jag skjuta till olika lösningar för att hålla värdena i schakt. Finns mängder av teorier här och lösningar. Zeolith, ultralith, balling, tjofräsan och hejochhå-metoder. En del mer tekniska än andra.

Och belysningen är oftast betydligt mer avancerad med T5 + MH.

Det intressanta är vart vi köper våra produkter idag och varför, hur det kommer att se ut i framtiden. Hur det påverkar med vilka leverantörer man tar in produkterna från och vilka produkter som finns tillgängliga.

Det intressanta nu är att det verkar komma mer märken och mer lösningar oss tillhanda. Ted verkar ta in väldigt mycket märken och intressanta lösningar som jag inte sett någon annanstans. En del billigare, en del andra dyrare.

Det känns som att saltvattenshobbyn har varit rätt så begränsad till ett fåtal märken som härskat på tronen och haft priser därefter. Nu börjar det dyka upp kopior och andra lösningar.

T.ex så är min ATI Bubble Master 250 en bråkdel av vad en Bubble King är i utgift. Detta ser jag som en skoda i jämförelse med en Audi. Ungefär samma chassi, men det är en del saker som skiljer.

För mig som kund är det grymt att en ATI - skummare finns för en rimlig peng för mig. Ju fler aktörer som finns och ju fler produkter som finns ju mer tvingas företag anpassa produkter och sin hantering, tillverkning osv för att följa marknaden.

När jag valde att köpa cirkulationspumpar så valde jag just Tunze för att dem är grymt stabila, billiga i drift och har ett erkänt märke som ger ett bra andrahandsvärde. Fanns även Marea och andra märken, men Tunze kändes stabilare och ett bra val även om dem innebar den dyraste lösningen.

Kommer det att komma en fosfatreaktor som är lika bra/bättre än liknande reaktorer och kommer vara billigare så kommer det att bli ett alternativ för alla som är priskänsliga och som hellre köper en skoda än en audi/bmw :)

Saltvattenshobbyn kommer alltid att kunna förbi vara en liten materialhobby och märkessak, men det känns bra att det också börjar komma lite lågbudgetmärken så inkörsporten kan bli relativt mycket enklare för dem som vill "prova på".

Sötvattenshobbyn har ju också sina "märken" som Eheim / Jaeger när det gäller pumpar motför lite billigare märken som Hydor osv. Men där är priserna inte lika stora i skillnad när man skall investera, pga (som jaken skrev) att teknikmässigt så klarar man sig oftast med lite enklare belysning och ett lagomt filter.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att summan av kardemumman är väll ändå att det är en ganska dyr hobby, men att man har råd om man prioriterar den före andra grejer i dom flesta fall.

Det skulle vara kul om det va lite billigare så att mer personer skulle våga prova. Det skulle ju vara roligt om det kunde bli en lika stor hobby som sötvatten men det kommer det ju inte bli tyvärr. Men man får hoppas att det kommer billigare lösningar så att den växer. Sedan att det en skummare som kostar 50 000 är helt sjukt för lite plast bitar det är ju en annan femma, men låt folk köpa det om dom vill. Men det borde finnas alternativ till dom som kanske inte vill/kan lägga dom pengarna med. Jag vet att det finns billga alternativ med, men att det kanske skulle behöva finnas ännu billigare alternativ idag. Växer hobbyn tror jag bättre priser och sortiment kommer med tiden. Att butiker tar olika priser beror ju en hel del på olika försutsättningar, framförallt kundkretesen.

Sedan kan man ju diskutera om det är bra att hobbyn växer för mycket då man går hårt år världshaven redan idag.

Och för att prata om skoda min svärfar har en gammal octavia diesel som har gått 40 000 mil så gott som fel fritt. Hans bästa köp enligt honom själv. Han har skött servicear och handtvättat och polerat bilen och bara haft lite problem men bromsarna som legat emot lite och en ac som lagt av på 40 000 mil . Så man kan ju fråga sig är det värt att lägga det dubbla för att få några runda ringar på grillen på bilen ??? Å NATURLIGTVIS ETT FLASHIGT NAMN! Dyrast är inte alltid bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår exakt vad du försöker säga. Du gnäller bara för att en deltec kostar mer, fast det är en bättre skummare. Det jag menade med min jämförelse var att du kommer från punkt a till b i en merca och en skoda. Men vad väljer du? Tjeckiskt skit eller tysk kvalitét? Samma sak med skummaren.. tjingtjongskummare skummare ju ur lite skit, men en deltec skummar bättre och har en genomgående bättre kvalitét.

Du säger ju emot dig själv i det här inlägget. Pris/prestanda är samma sak inom akvarievärlden som inom bilindustrin, du får vad du betalar för!

Jag tycker bara hela ditt resonemang låter som gnäll, är det för dyrt så köp kinateknik eller skaffa en guldfisk.

Draedon..du vet lika väl som jag att de inte alls är nån särkilt stor skillnad i prestanda mellan en deltecskummare eller en betydligt billigare sådan. Utvecklingpotentialen, till skillnad från en bil, är ytterst liten emedan alla skummare arbetar enligt samma princip. Således är skillnaderna i prestanda små, om de ens finns några. Att dom svindyra prylarna skulle besitta nån magi att vara så himla fantastiska är kvalificerat försäljarsnack, o märkesnoja. Jag har vart med alldeles för länge för att tro på sånt. Därför är de fel att man har en sådan enorm differentiering i priser, som definivt inte står i paritet med vad man får ut. Man får INTE vad man betalar för, de har jag hävdat från första bokstav, så jag säger inte emot mej själv draedon. Du kallar de gnäll...själv kallar jag de realism.

Din åsikt respekterar jag, och personligen är de mej såklart helt likgiltigt att du tycks vara en av de få som tycker priset står i relation till vad man får. Dock vore de klädsamt om du på samma sätt ville respektera min åsikt, o kanske komma med lite tyngre motargument än att jag "gnäller". Jag vill inte att tråden skall spåra ur i ytterligare meningslös kverulering, varför jag kommer inte svara mer på liknande inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å andra sidan har jag en ripcurl hood jag betalade 1200,- för som ser ut som skit efter ett halvår, trasiga sömmar, tryck som släpper etc. ;)

Precis vad jag sagt hela tiden.!! Du får INTE vad du betalar för. Du betalar för ett märke,deltec, royal exclusive mm, men du får inte valuta för de. Vem har visat att en deltec skummare gör ett bättre jobb...de tror jag inte ett ögonblick på. Hur mäter man de isåfall...man är ute på mkt hal is om man påstår att de fina märkena gör ett bättre jobb. En period hette de att aqua medics ksummare va bra, sen va de kass, o sen blev de bra igen. Jag tror nog den bedömningen baserades mer på hur många skummare aktuell försäljare råkade ha köpt på sej i lagret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man nu ser det positiva ,så kommer bioted att ta in en massa olika märken, och läser man i bloggen ska han samarbeta med en hel del affärer,vilket jag tycker är positivt,för vi kommer att få hit mer prylar, både dyra och billigare märken,och vi

vet ju alla att det är en kostbar hobby,det tror jag ingen handlare kan göra något åt,

men nu får vi in tyska o amerikanska märken till sverige,vilket gör det mycket lättare för oss, med garantier o stickkontakter mm,plus att man slipper dyra frakter från tyskland. men en sak är säker denna hobbyn blir alldrig billig

Bisak i sammanhanget men de gånger jag har beställt från Tyskland så har frakten varit billigare än motsvarande inom Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla lilla Jonas, det är inte realism.. det är gnäll det du håller på med.

Märkesfixering finns inom alla marknader, bilar, akvarier, kläder, you name it..

Om det nu är så dyrt så kan du väll köra på alla billiga grejer som du anser vara så bra så är saken biff? Eller hur?

Och jag tror bestämt att tex en bubbleking skummare är en bra mycket bättre skummare än en dymax. Jag tror även att en tuze stream är bättre än en marea, jag tror att sfigolis armaturer är bättre än norksa gjutjärnsvarianter osv.

Du talar om realism, borde det inte snart gå upp ett ljus för dig att det hela bara är gnäll du skriver? Smakar det så kostar det.

edit: Eftersom jag är för yttrandefriet i alla dess former så lär jag tillägga att jag respekterar din åsikt även om jag personligen tycker det är obefogat gnäll. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla lilla Jonas, det är inte realism.. det är gnäll det du håller på med.

Märkesfixering finns inom alla marknader, bilar, akvarier, kläder, you name it..

Om det nu är så dyrt så kan du väll köra på alla billiga grejer som du anser vara så bra så är saken biff? Eller hur?

Och jag tror bestämt att tex en bubbleking skummare är en bra mycket bättre skummare än en dymax. Jag tror även att en tuze stream är bättre än en marea, jag tror att sfigolis armaturer är bättre än norksa gjutjärnsvarianter osv.

Du talar om realism, borde det inte snart gå upp ett ljus för dig att det hela bara är gnäll du skriver? Smakar det så kostar det.

edit: Eftersom jag är för yttrandefriet i alla dess former så lär jag tillägga att jag respekterar din åsikt även om jag personligen tycker det är obefogat gnäll. ;)

Jag kommer inte gå i polemik, jag vill att tråden behåller en värdig diskussiongrund. men jag tror verkligen att du helt fallit pladask för marknadsföringen när du tror att en skummare bara för att de står bubble king på den är så otroligt mkt bättre. Tunzepumpar är svindyra, men du ska veta att jag sett mer problem med dessa än de allra enklaste för ngr 100-lappar. Tunzez så kallade rotationsskummare va ett exklusivt märke, alla trodde den va så bra, kostade 3 ggr mer än allt annat. Inte då...skummade inte ett dugg bättre, snarats sämre. Det är synd om du ska tro att allt som är dyrt o heter deltec, tunze o royal ecxlusive är bra...jag tror faktiskt att dom lyckats lura dej då. Jag trodde också så här i början, men har genomskådat märkeshysterin för länge sen. De är inte gnäll draedon..de är erfarenhet o förnuft. Vi slutar detta tjafs nu...jag har inget behov av att omvända dej, du får tycka precis som du vill..de är de ett sådant här forum är till för. Din inledning med "lilla" kommer föranleda en rapport för övrigt, ligger långt utanför meningsfull diskussion.

Mvh/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bisak i sammanhanget men de gånger jag har beställt från Tyskland så har frakten varit billigare än motsvarande inom Sverige.

är det så jäkligt, ja posten vet o ta betalt:arg:

ahab, jag har handlat av en nystartad på västkusten, och en handlare i hufvudstaden,som inte haft webshop så länge,från båda har jag haft grejorna

dagen efter, så vissa är snabba-respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas du kan väl inte tro att alla som har en dyrare skummare e lurad av en tillverkare.Om den e utrustad med en pump som både trycker i den mera vatten o luft och sedan drar lite el så tycker jag att den e värd lite mera.Men om nu alla e lurade så tar jag gärna några tipps om var du sparar inn dina slantar på typ bensin,el mat,Tv licens,frisör tandläkare läkarbesök mm.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas du kan väl inte tro att alla som har en dyrare skummare e lurad av en tillverkare.Om den e utrustad med en pump som både trycker i den mera vatten o luft och sedan drar lite el så tycker jag att den e värd lite mera.Men om nu alla e lurade så tar jag gärna några tipps om var du sparar inn dina slantar på typ bensin,el mat,Tv licens,frisör tandläkare läkarbesök mm.Patrik

Mitt budskap är att de råder inte alls den kvalitetsskillnad som påstås mellan olika saltvattensteknik. Sjävklart en viss skillnad, absolut, men denna ganska marginella skillnad står inte i paritet till priset. Inbilla mej inte att en royal exlusice skummare för 10000 är nåt alldeles i hästväg. Dom argument som finns för att en produkt skulle vara så ofantligt mkt bätre o motivera löjligt höga priser, är krampaktiga. Drar mindre ström...okej..men för den slanten du betalar för de tjänar du knappast in inom din livstid...Visst kan man ändp köpa ett exklusivt märke för att de känns rätt, allt sånt kan jag inse, o även själv falla dit för..men att komma med ekonomiska eller vetenskapliga argument att dyra saltvattensprylar funkar så mkt bättre än billigare..de tror jag inte ett skvatt på. de är vad denna tråd handlar om...orimlig prissättning på måttligt bättre produkter. jag tror knappast nån med handen på hjärtat o som sysslat med salt kan säga att jag har fel där.

Lurade..ja..vi är alla lurade av ständig marknadsföring som saknar vetenskaplig grund..de är nog bara o inse.

Inte desto mindre kan även jag köpa en deltec pryl..men då handlar de nog mer om en känsla..de är kul o köpa saker som ser snygga ut o är tillverkade snyggt..men mkt mer än så är de nog inte.

Din sista fråga förstår jag inte riktigt...jag sparar inte in mer än nån annan på något..för jag är såklart i händerna på marknadsföringen som alla andra...men de hindrar mej ju inte från att få belysa problemet, o att de kanske är en smula sjukt att ta tusentals kronor betalt för ett simpelt plaströr i vilket man skickar in vatten medelst en relativt enkel pump!

"Kejsarens nya kläder" har mkt gemensamt med denna hobbys hårdvara....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas det står i din profil att du har 20 år i hobbyn,va tycker du har förändrats på dom 20 åren mer än priset,Säg inte att inte tekniken gått frammåt på dom åren och även priset,utbudet och antal tillverkare.Det finns alltid saker som e för dyra för vissa mäniskor de e bara att svälja det.Man kan tillverka d mesta i dag billigt om man tummar på miljön,arbetsförhållande,barnarbetare etc men d tror jag inte ens du håller med att det e bra.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte ett dugg lurad av marknaden. Även om jag har begränsad erfarenhet så har jag redan märkt skillnad på billiga saker och dyra saker.

Samma skit råder på alla marknader, varför skulle det vara skillnad på akvarieteknik?

Sitter du och gnäller på samma sätt på bilforum, datorforum etc?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...