Gå till innehåll

Är dagens prisbild osund?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

rent allmänt tror jag den här hobbyn blivit billigare med åren faktisk!

1982 köpte jag en clowntryckare i en butik som fortfarande finns - den kostade 650:-,

mycket pengar då och det är i runda slängar vad en sådan kostar idag också.

Jag tror att greger har en point här. Det här är 3e akvarieresan för mig. Mitten av sjuttiotalet, sent åttiotal och nu. Priserna idag i kronor är väl ungefär som vid de tidigare tillfällena. Men prylarna är ju så mycket bättre idag. Mitt problem är att jag har två hobbies varav firrarna tyvärr är den billigare av dem...

För övrigt tror jag de som är "skyldiga" till de rel höga priserna i Sverige inte är handlarna utan grossisterna. Men det är, som sagt, bara en misstanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag och andra som hängt här på forumet i ett par år märker att denna diskussion kring priser ploppar upp med jämna cykler.

Om jag tittar vad min lokala handlare kör runt med för bil så måste det vara rena guldgruvan att driva saltvattensaffär... NOT!

Kanske fler än jag som lagt märke till presenningen som brukar vara över takluckan när det regnar på dennes bil. (presenning ej med på bilden)

post-839-14468914314935_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Amrisarna har en enorm hemmamarkad, vanligtvis brukar dom inte tycka att det är någon större ide att snyta "en ekorre"

Men det är väl egentligen inte speciellt mycket som dom har av intresse, eller?

Min uppfattning är nog att dom ligger i bakvattnet, med ett fåtal undantag - sedan finns ju problemet med vårt europeiska elnät och CE- märkning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte vi ska klaga så mycket på priserna, de är vi själva som köper trotts att de är dyrt, ibland uppfattar jag det som vissa ska ha det dyraste bara för att. Det är många som "ska ha" de dyraste och bästa, ofta är de "owerkill" och därför kan priserna fortfarande vara så höga. Många i denna hobby är teknikgalningar och det är ingenting jag klandrar någon förr. Tekniken till hobbyn kostar en del men det skulle kunna vara en engångsutgift om vi inte var så fåfänga (jag är en av dem).

Har ni tänkt på hur mycket ni köper plastpåsar för varje år? För min del rör det sig säkert om 200-400 om året, det blir ca200-500:- och deras produktionskostnad är tammetusan nästan noll, affärerna tjänar skit mycket pengar på bara bärplastkassar. Jag tycker det är bra mycket fräckare än att ta överpris på en pump. Varför betala för kassarna??! Vi är ju korkade, det är precis som att betala inträde på krogen. Vi betalar för att få betala, kaka på kaka och värst av allt är att vi vet om det men gör ingenting åt det. Jag är helkorkad har jag insett och hela världen med. Jag kan lika gärna finna mig i överpris på akvarieteknik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag tittar vad min lokala handlare kör runt med för bil så måste det vara rena guldgruvan att driva saltvattensaffär... NOT!

Kanske fler än jag som lagt märke till presenningen som brukar vara över takluckan när det regnar på dennes bil. (presenning ej med på bilden)

Och Ingevar Kamprad är ju rätt så fattig när han kör runt i sin 245a ;)

Stackarn... tror att satsa på IKEA var helt fel ! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tro mej Jonas jag vet att ansvaret vilar mycket på mej och jag skall göra allt för att axla det. Men det är svårt iomed att flera web butiker är uppsatta av personer som endast har sidan för att finansiera sin egen hobby. Sätter upp en massa bilder på varor dom varken har i lager eller kan köpa in. Och allt dett a med marginaler som får en vanlig butik att gå på knä. Visst hade de varit fint om man kunde få tillverkare att inse att de hade varit väldigt smidigt om de tog minder betalt för sina produkter men det är av lika stort värde att se till att de inte säljer till oseriösa företag.

Min väjdan var inte att alla skulle sluta handla via nätet utan att de skulle handla svenskt så att hobbyn får chans att blomma ut. Det finns billiga produkter som kostar nästan ingenting och jag skulle faktiskt kunna lagerföra dessa med om det fanns ett íntresse för folk att handla dem men jag har svårt att tro det. Jag kan sätta in exempel när jag kommer hem sen

jag förstår dej ted...jag tillhör absolut dom som kommer o vill stödja svensk handel o då i synnerhet fysiska butiker..o är faktiskt beredd att betala lite mer för den personliga servicen. ha en trevlig resa i egypten..e lite avundsjuk minst sagt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att pris snacket blommar upp med jämna mellanrum,den hära hobbyn e inte gratis att hålla på med och det finns nog inga klipp att göra varesig för privatpersoner eller handlare i sverige.

precis..de är verkligen en prisblind hobby...jag ser de nu när jag vart borta ett tag. Mina kompisar säger: 3000:- för ett plexiglasrör??..ja..de ligger faktiskt mkt i de dom säger...allt beror väl på marknadskrafter o leverantörer som vet att vi köper till slut, hur dyrt de än är. Vi har ju inget val. Detta vet tillverkarna tyvärr. De behövs en ny trend, ett helt nytt tänk, om dessa fantasipriser skall vändas. De borde inte vara dyrare att starta ett saltvatten än ett sötvatten, om man nu räknar bara på utrustning o hårdvara. Titta bara på ljusarmaturer, en hyffsad sådan kan kosta 5-6000:-!! den består av ett par lysrör o 2 MHI lampor kanske. den egentliga kostnaden för detta kan inte vara mer än ett par hundralappar. Ett lysrör kostar kanske nån krona att framställa!! De e kriminellt av giesemann o andra att ta ut tusentals procent på detta...men dom kanske inte heller har nåt val, då marknaden är så otroligt liten för saltvatten. De blir lätt en ond cirkel av detta. De gäller ju att sprida hobbyn...jag tycker inte vi lyckats särskilt bra med de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och andra som hängt här på forumet i ett par år märker att denna diskussion kring priser ploppar upp med jämna cykler.

Om jag tittar vad min lokala handlare kör runt med för bil så måste det vara rena guldgruvan att driva saltvattensaffär... NOT!

Kanske fler än jag som lagt märke till presenningen som brukar vara över takluckan när det regnar på dennes bil. (presenning ej med på bilden)

Men du har inte sett den Aston Martin han kör på helgerna...

Det är kanske inte alla som vet det men fiskhandlare är bara Leffes alias. Egentligen är han gitarrist och inte alls en oäven sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vissa produkter tillverkas ju i extremt små serier, typ större skummare, kalkreaktorer etc.

All hantverksmässig produktion blir ju väldigt dyr jämfört med en pryl som kan massproduceras i hundratusentals exemplar

Visst e de så ,men skummare, fosfatreaktorer, kalkmixer mm,är ju så otroligt enkla konstruktioner, men ändå har man mage att prissätta dom i paritet med en LCD TV!!, som är ungefär 100000000ggr mer avancerad o dyrare o svårare att framställa. De måste bli en sundare prissättning på akvarieteknik...ifrån leverantörerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som överhuvudtaget skulle påstå att en skummare från Bubbleking för ~50.000 kr, eller en Korallen Zucht XL för ~40.000 är lika mycket värd som en småbil.. den ja.. borde ju ta och försöka se saker ur ett bredare perspektiv :)

Där kan ju knappast säga att man betalar ens i närheten vad det kostar att bygga ihop en sådan.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst e de så ,men skummare, fosfatreaktorer, kalkmixer mm,är ju så otroligt enkla konstruktioner, men ändå har man mage att prissätta dom i paritet med en LCD TV!!, som är ungefär 100000000ggr mer avancerad o dyrare o svårare att framställa. De måste bli en sundare prissättning på akvarieteknik...ifrån leverantörerna.

Du missar min poäng där, Jonas en sådan fosfatreaktor byggs för hand i mycket små serier av någon snubbe i en liten industrilokal - åk och köp plexirör, kranar och lite annat och bygg en själv, sätt för skojs skull en timpenning på ditt arbete på 50:- och räkna ihop kostnaden... sen lägger du på moms ;-)

Vad jag menar är att du kan inte jämföra med produkt som produceras i 5 miljoner ex, men jag håller med om att ställer men prylarna bredvid varann så blir det ju lite snett:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som överhuvudtaget skulle påstå att en skummare från Bubbleking för ~50.000 kr, eller en Korallen Zucht XL för ~40.000 är lika mycket värd som en småbil.. den ja.. borde ju ta och försöka se saker ur ett bredare perspektiv :)

Där kan ju knappast säga att man betalar ens i närheten vad det kostar att bygga ihop en sådan.. ;)

Dom enda småbilar som skummar någotsånär är väl Ahlgrens ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som överhuvudtaget skulle påstå att en skummare från Bubbleking för ~50.000 kr, eller en Korallen Zucht XL för ~40.000 är lika mycket värd som en småbil.. den ja.. borde ju ta och försöka se saker ur ett bredare perspektiv :)

Där kan ju knappast säga att man betalar ens i närheten vad det kostar att bygga ihop en sådan.. ;)

exakt!! de är helt sjukt, för att inte säga löjligt o infantilt av royal exlusive mm o försöka tuta i oss att de går att utveckla en skummare så mkt mer att man kan sen ta ut ett pris i 10000 kronors klassen!! tekniken är densamma, enkel o billig. Dom borde skämmas! denna differentiering i prissättning motsvarar definitivt inte nån verklig skillnad på produkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du missar min poäng där, Jonas en sådan fosfatreaktor byggs för hand i mycket små serier av någon snubbe i en liten industrilokal - åk och köp plexirör, kranar och lite annat och bygg en själv, sätt för skojs skull en timpenning på ditt arbete på 50:- och räkna ihop kostnaden... sen lägger du på moms ;-)

Vad jag menar är att du kan inte jämföra med produkt som produceras i 5 miljoner ex, men jag håller med om att ställer men prylarna bredvid varann så blir det ju lite snett:-)

de är sant, men när tillverkaren når en sån låg produktionsnivå alternativt har en sån hög produktionskostnad i förhållande till vad som produceras, är detta deras problem inte vårt. Inom vilken annan industri som helst hade man tvingats rationalisera o tänka om för att få ner dessa tillverkningskostnader. modernisera montering mm. Före ett företag som har sån korkad produktionsteknik att dom måste ta ut pinsamt höga avgifter sen, får antingen klappa ihop eller se till o förnya sin tillverkningsprocess. de gör dom inte, för dom vet att de finns entusiaster i denna smala hobby som betalar vad som helst för mkt lite. Ett sådant företag skulle kursa i vilken annan verksamhet som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst e de så ,men skummare, fosfatreaktorer, kalkmixer mm,är ju så otroligt enkla konstruktioner, men ändå har man mage att prissätta dom i paritet med en LCD TV!!, som är ungefär 100000000ggr mer avancerad o dyrare o svårare att framställa. De måste bli en sundare prissättning på akvarieteknik...ifrån leverantörerna.

Man skulle ju kunna köpa en LCD-TV och en sån akvarie-DVD, så får man två saker i en ;).

Lite mer seriöst så blir det väl så dyrt som man vill... man behöver ju inte ha alla prylar och kanske inte av de mest exklusiva märkena. I vissa fall när det tex gäller armaturer så kostar ju designen en del...

Sen är ju ingen teknik speciellt avancerad så det mesta kan en normalhändig bygga själv. Själv tycker jag att man vill lägga krutet på det levande som ska vara i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skulle ju kunna köpa en LCD-TV och en sån akvarie-DVD, så får man två saker i en ;).

Lite mer seriöst så blir det väl så dyrt som man vill... man behöver ju inte ha alla prylar och kanske inte av de mest exklusiva märkena. I vissa fall när det tex gäller armaturer så kostar ju designen en del...

Sen är ju ingen teknik speciellt avancerad så det mesta kan en normalhändig bygga själv. Själv tycker jag att man vill lägga krutet på det levande som ska vara i.

ja.. de är dit jag skulle vilja att akvaristiken kom...att vi kunde lägga pengar på de levande, o att priserna för den fasta utrustningen stod i paritet till vad de egentligen är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men herregud vilket gnäll!

Det finns billig teknik och dyr teknik på samma sätt som det finns dyra och billiga bilar.

Tjingtjonskummare gör säkert sitt jobb, det gör en deltec också.

En Merca tar dig från punk a till b, det gör en skoda också.

Det blir vad man gör det till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de är sant, men när tillverkaren når en sån låg produktionsnivå alternativt har en sån hög produktionskostnad i förhållande till vad som produceras, är detta deras problem inte vårt. Inom vilken annan industri som helst hade man tvingats rationalisera o tänka om för att få ner dessa tillverkningskostnader. modernisera montering mm. Före ett företag som har sån korkad produktionsteknik att dom måste ta ut pinsamt höga avgifter sen, får antingen klappa ihop eller se till o förnya sin tillverkningsprocess. de gör dom inte, för dom vet att de finns entusiaster i denna smala hobby som betalar vad som helst för mkt lite. Ett sådant företag skulle kursa i vilken annan verksamhet som helst.

Jonas, jag tycker fortfarande att du missar min poäng - det finns inte en tillräckligt stor marknad/efterfrågan för att tillverka den här typen av produkter på ett lönsamhetsmässigt "riktigt" sätt - många bra produkter knåpas ihop av entusiaster i mycket liten skala, vilket vi nog ska vara glada för.

Du kan säkert få någon att producera 500.000 fosfatreaktorer i Kina för en dollar stycket - men vem ska köpa dom 475.000 som blir över?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...