Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Skaffat mig en otroligt kul krabat. En Limulus polyphemus. Flyttat in i mitt refugium. Mycket bra sandvändare visade det sig. Någon som har erfarenhet av en sådan

post-2062-14468914397465_thumb.jpg

Postat

Jodå - vi hade ett gäng. Väldigt trevliga men vi hade dem bara ett halvår. Tror de är relativt värmekänsliga - vanliga på ammerikanska östkusten. Faktiskt så vanliga så att de användes för att göda jordbruksmark. De var på gränsen till utrotning när det upptäcktes att de hade ett konstigt blod - de är verkligen blåblodiga. Detta blod används idag för att göra - om jag kommer ihåg rätt - en testmetod för sockersjuka/insulin. Forskning sker också på deras utmärkta immunförsvar.

Det är ett spindeldjur

Amerikanska Horseshoe crab om jag kommer ihåg rätt.

MVH Lasse

Postat

Gud så häftigt - bland mina favoritdjur! Hur stor är den?De blir rätt stora bara, och de vill upp på stranden en gång om året, men det kanske inte är ett problem i akvarium!

Hästskokrabborna (eller "dolksvansar") är ju nära släkt med spindlar och skorpioner snarare än kräftdjur - det är lite coolt! Klarar sig länge i luft gör de också.

Postat

Japp, jag hade en sådan en gång i tiden. Klarade absolut inte farten på vattnet i karet. Kröp efter någon dag ner i gruset och sedan såg jag den inte förrän ett halvår senare. Funkar inte i ett revakvarium skulle jag vilja påstå, tror den precis som du skriver kräver specialkar eller refuguim.

Ett impulsköp jag ångrar att jag gjorde.

Postat

Ja i "display"-burken som de säger over there insåg jag jag att den inte skulle klara sig nåt vidare i kraftig cirkulation och med en tryckare svävand ovanför sig.

Jag ska dock skaffa en till i refugiumet för att det är rena marina vildsvinet i sanden.

MVH/Anders

• 4 månader senare...
Postat

Det är tydligen inte den tuffaste krabaten man kan sätta i ett kar så det är viktigt att se till så den får i sig något, för annars händer ni vet vad.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...