Gå till innehåll

Dolksvanskrabba


Capote

Rekommenderade inlägg

Jodå - vi hade ett gäng. Väldigt trevliga men vi hade dem bara ett halvår. Tror de är relativt värmekänsliga - vanliga på ammerikanska östkusten. Faktiskt så vanliga så att de användes för att göda jordbruksmark. De var på gränsen till utrotning när det upptäcktes att de hade ett konstigt blod - de är verkligen blåblodiga. Detta blod används idag för att göra - om jag kommer ihåg rätt - en testmetod för sockersjuka/insulin. Forskning sker också på deras utmärkta immunförsvar.

Det är ett spindeldjur

Amerikanska Horseshoe crab om jag kommer ihåg rätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gud så häftigt - bland mina favoritdjur! Hur stor är den?De blir rätt stora bara, och de vill upp på stranden en gång om året, men det kanske inte är ett problem i akvarium!

Hästskokrabborna (eller "dolksvansar") är ju nära släkt med spindlar och skorpioner snarare än kräftdjur - det är lite coolt! Klarar sig länge i luft gör de också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag hade en sådan en gång i tiden. Klarade absolut inte farten på vattnet i karet. Kröp efter någon dag ner i gruset och sedan såg jag den inte förrän ett halvår senare. Funkar inte i ett revakvarium skulle jag vilja påstå, tror den precis som du skriver kräver specialkar eller refuguim.

Ett impulsköp jag ångrar att jag gjorde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja i "display"-burken som de säger over there insåg jag jag att den inte skulle klara sig nåt vidare i kraftig cirkulation och med en tryckare svävand ovanför sig.

Jag ska dock skaffa en till i refugiumet för att det är rena marina vildsvinet i sanden.

MVH/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...