Postat 5 september 200718 år Skaffat mig en otroligt kul krabat. En Limulus polyphemus. Flyttat in i mitt refugium. Mycket bra sandvändare visade det sig. Någon som har erfarenhet av en sådan
Postat 5 september 200718 år Jodå - vi hade ett gäng. Väldigt trevliga men vi hade dem bara ett halvår. Tror de är relativt värmekänsliga - vanliga på ammerikanska östkusten. Faktiskt så vanliga så att de användes för att göda jordbruksmark. De var på gränsen till utrotning när det upptäcktes att de hade ett konstigt blod - de är verkligen blåblodiga. Detta blod används idag för att göra - om jag kommer ihåg rätt - en testmetod för sockersjuka/insulin. Forskning sker också på deras utmärkta immunförsvar.Det är ett spindeldjurAmerikanska Horseshoe crab om jag kommer ihåg rätt.MVH Lasse
Postat 5 september 200718 år Gud så häftigt - bland mina favoritdjur! Hur stor är den?De blir rätt stora bara, och de vill upp på stranden en gång om året, men det kanske inte är ett problem i akvarium!Hästskokrabborna (eller "dolksvansar") är ju nära släkt med spindlar och skorpioner snarare än kräftdjur - det är lite coolt! Klarar sig länge i luft gör de också.
Postat 5 september 200718 år Japp, jag hade en sådan en gång i tiden. Klarade absolut inte farten på vattnet i karet. Kröp efter någon dag ner i gruset och sedan såg jag den inte förrän ett halvår senare. Funkar inte i ett revakvarium skulle jag vilja påstå, tror den precis som du skriver kräver specialkar eller refuguim.Ett impulsköp jag ångrar att jag gjorde.
Postat 6 september 200717 år Författare Ja i "display"-burken som de säger over there insåg jag jag att den inte skulle klara sig nåt vidare i kraftig cirkulation och med en tryckare svävand ovanför sig. Jag ska dock skaffa en till i refugiumet för att det är rena marina vildsvinet i sanden.MVH/Anders
Postat 17 januari 200817 år Fångade en sådan i Thailand för ett halvår sedan,blir imponerad av deras försvar..^^
Postat 23 januari 200817 år Skaffade mig en sån på korallfisken idag, 120kr + moms, Riktigt trevlig liten fuling som springer omkring på gruset
Postat 24 januari 200817 år Fräck krabat! Såg hundratals om inte tusentals av dessa uppe på stränderna i närheten av virginia beach på ostkusten för tjugo år sedan. Hoppas det går bra.http://en.wikipedia.org/wiki/Horseshoe_crabMvh Peter
Postat 24 januari 200817 år Det är tydligen inte den tuffaste krabaten man kan sätta i ett kar så det är viktigt att se till så den får i sig något, för annars händer ni vet vad.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.