Gå till innehåll

Sillen saltvattenskar ver 2.0, Planering


Sillen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser lite för "halvklart" ut i mitt tycke :skrattar:.

Kommer säkert bli bra detdär, när det blir klart. Håll oss bara uppdaterade med massor av bilder.

Halvklart hoppas jag att jag har passerat (åtminstonde tidsmessigt) med tanke på att jag har hållt på ett tag nu.;) Fast å andra sidan kommer det antagligen aldrig bli klart.

Har nu hällt i sand samt provicoriskt installerat lyset, kan inte göra klart ikväll efter grillning och lite vin då jag vill att det ska sitta fast ordentligt.

Vilket fall som helst gillar sandvändaren sanden.

Ny bilder efter önskemål!

Muhehe...Nu är det på gång!

Jajamensan!:balonger:partyparty

post-2171-14468915699095_thumb.jpg

post-2171-14468915699236_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,Jonas om du leder vattnet från akvariet in i ett 90 eller 110 mm pvc rör som står upp ca 40-50cm högt,du gör bara ett hål i sidan på det och trär in returen och på toppen trycker du ner en filtermatta eller liknande,då slipper du saltstänk och saltvandring,du har glömt slangklämmorna till pumpen,ett tipps bara,när jag bytte pump i dag så upptäckte jag att silkonslangen var sprucken och när jag tog loss klämman så kunde jag dela slangen hela vägen,det enda som räddade det hela var slangklämor på båda sidor,akvariet blir hur bra som helst,snyggt med ytavriningen i mitten ,det ser större ut då,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen Stefan!

Tyvärr hängde jag nog inte med riktigt på "om du leder vattnet från akvariet in i ett 90 eller 110 mm pvc rör som står upp ca 40-50cm högt,du gör bara ett hål i sidan på det och trär in returen och på toppen trycker du ner en filtermatta eller liknande,då slipper du saltstänk och saltvandring". Kan du förtydliga lite?

Jag har inte glömt slangklämmorna till returen, inte än i alla fall. Jag har 2 st buntband som ligger bredvid och väntar. Dock har jag inte den slutliga lösningen på pumpen då den låter lite, eller rättare sagt den låter in till dotterns rum som ligger bakomväggen. Jag håller på att exprementera för att få det tystare. Jag har nu en dampump som ska sitta i en korg som jag tagit bort. Jag har gjort fätter till den i silikon men det verkar inte räcka riktigt. Kommer antagligen göra en ny fot i filtermatta och testa det istället samt göra någon vibrationdämpning till returröret som sitter fast i väggen då den inte går genom ytavrinningen utan bakomkaret istället.

PS Kul att få berömm för något man gjort! :nöjd: DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahhh! Nu hänger jag med på hur du menar! Jag funderade på hur vart jag skulle ha den då jag har en durso i ytavrinningen men du menade i sumpen.

Det där tål att fundera på. Jag har i dag satt utloppet så att vattnet rör sig i teknikfacket i sumpen och jag vill gärna ha det så. Ska komma på hur jag ska göra för att kombinera det.

Har för dålig ytcirkulation i returfacket så där har det blivit en hinna på ytan. Funderar även hur jag ska skapa cirkulation på den ytan också. Är inne på att sätta UVC pumpen där men även returen på den så att det blir ytcirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut Jonas!

Ska du ha något för avrinningsboxen så man inte ser röret där i?

Ett tips kan vara om du hittar några platta stenar och lägger mellan glaset och röret på insidan, funkar faktiskt rätt så bra. Eller du hoppas få den överväxt med kalkalger kanske?

Mvh/ Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken var att jag skulle bugga en "fäststege" för LS som jag tänkte hänga på utsidan. Tyvärr glömde jag av det innan jag fyllde med vatten. Detta gör att jag inte säkert vet hur jag ska göra då jag inte heller vet säkert var streampumparna ska sitta. Något hittar jag på i allla fall, kan bli sten som du säger eller kanske färgade gölasskivor på insidan.

Jag ska bygga över en kåpa så att inte fiskar hoppar i ytavrinningen också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken var att jag skulle bugga en "fäststege" för LS som jag tänkte hänga på utsidan. Tyvärr glömde jag av det innan jag fyllde med vatten. Detta gör att jag inte säkert vet hur jag ska göra då jag inte heller vet säkert var streampumparna ska sitta. Något hittar jag på i allla fall, kan bli sten som du säger eller kanske färgade gölasskivor på insidan.

Jag ska bygga över en kåpa så att inte fiskar hoppar i ytavrinningen också!

Kan du ej göra en stege nu då utav 20mm PVC rör

Borra en massa hål i dessa rör. Högst upp så sätter du 2st 90graders krökar limmar ihop det hela så hänger du denna ramverk på kanten av ytavrinningen å sedan bekläder det hela med LS, Reefcontrukt eller reefbond.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...