Gå till innehåll

Sillen saltvattenskar ver 2.0, Planering


Sillen

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har bra bilder på hur man kan bygga revet om det går att se från en långsida och 2 kortsidor. Vill inte ha LS mot någon av dessa rutorna då det blir så svårt att hålla det rent och snyggt!

Har du sett visningsakvariet hos Korallfisken.

Den har ju en revatoll längsmed i mitten av deras akvarium

Ang skummare skall du ha en tyst så köp en ATI BM200 är grymt nöjd med min å är tyst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul att se att du planerar vidare Jonas! :)

Jag har inte ens funderat på att lägga planerna på is. Detta är dock en hobby och hobbys ska man njuta av och ska därför göras under press. Jag är nu mycket sugen på att ta nästa steg i det praktiska arbetet. Håller på att bygga en armatur där jag just nu saknar vinkeljärn för att skruva ihop "lådan" samt 2 st timrar som kommer byggas in i armaturen. Har inte heller beställt fläktarna även om jag igentligen har bestämt mig för vilka.

Har du sett visningsakvariet hos Korallfisken.

Den har ju en revatoll längsmed i mitten av deras akvarium

Ang skummare skall du ha en tyst så köp en ATI BM200 är grymt nöjd med min å är tyst

Jag har sett deras visningskar, det är det bästa visningskaret jag har sett. Jag kommer inte se mitt från 2 långsidor utan från 2 kortsidor och en långsida. Kommer inte ha lika mycket sten i mitt kar heller då jag vill ha simvolym.

Jag har varit på min lokalehandlare att jag tycker han borde ha ett snyggtvisningskar där det finns ett bord och några stolar och deras utbud på böcker som referensex. Gillar korallfiskenslösning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag kommer inte ha den lösningen då jag är allt för förtjust i kirurger. Visst skulle det vara kul med lite stimfisk också men man kan inte få allt.

Jag har i tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=214639#post214639 fått lite nya tips på ljuddämpning så jag antecknar detta här sp jag inte behöver leta efter det sedan. Gillar idén och ska titta efter dessa skivor.

Luckorna monteras med pianogångjärn överallt. Dessa släpper inte igenom något ljus. Sedan försöker jag att lägga skarvar där jag har träkonstruktionen bakom. Om det inte räcker får jag väl montera lister där ljuset slipper igenom. På något sätt går det nog att få det tätt. Detta är ju också viktigt för att skärma av ljud från pumpar och skummare.
Kolla med en bygghandel om de har takskivor. Har själv undertaks skivor och dom är utav glasfiber med målad yta är grym ljud dämpare
Jag har skaffat precis samma. Både 20 och 40mm med målad sida. Dessa är av glasfiber. Har monterat en del men en del återstår innan jag kan se resultatet.

Tänkte även skriva upp tipset med brödbackar för att lyfta upp LS från botten för att skapa bra gömställen för fisk men även ett sätt att skapa cirkulation under karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Här går det undan, not! men jag gillar att ta det lugnt och suga på tabletten. Jag tänkte nu avlägga en kort rapport om läget!

Benställning är nu byggd och levererad. Det är Ghost kusin som byggt den i metall och sedan är den målad i hammarlack. Väntar på 2 st skivor formplyfa (ev felstavat) där en ska vara under ställningen och en under karet.

Jag har beställt ett akvarium som byggs måttbeställt åt mig. Har dock dragit ut på tiden för leverantören att leverera. Valde denna leveratören för de hade rykte om sig att det inte brukade vara problem. Synd det var jag som fick det. De sa at jag ev får hämta det på söndag. *ler*

Jag har även beställt en sum med 2 fack och bubbelfälla emellan.

Salar var på mig tidigare om att jag borde ha stimfisk vilket jag sa nej till. SUCK! Jag har velat mycket om det ska du veta! Det blir nog ett gäng kirurger ändå. Dock inte an Achilles även om jag var sugen. Tyvärr gick det inte bra denna gången heller för Adddo som jag har uppfattningen gjort ett bra jobb för att få det att funka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur snabbt silikonet härdar beror på flera faktorer.

Viktigast är temperatur och luftfuktighet.

Casco glassilikon härdar riktigt snabbt och Perrennator som enligt mig är ett myckket bra silikon är långsamt. I 25 grader med 60% luftfuktighet härdar det minst 3 mm per dygn. Men jag skulle uppskatta halva hastigheten vid 15 grader och halva hastigheten igen för 40% luftfuktighet.

Lägger man en blöt handduk i karet går det betydligt fortare.

Jag brukar fylla mina kar efter 18-20 timmar men då står de varmt och fuktigt i akvarierummet limmade med i huvudsak 6 mm glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Känns kalas kul detta. Karet är hemma och står på ställningen det ska stå på. Jag har nu även råknat ut hur stor karet volym blir, 720 liter. Det blev en kompromiss så jag kunde ha det i vardagsrummet. Hade önskat att det var 80 cm djup istället för de 70 det nu blev. Jag bifogar en bild så ni får en uppfattning om karet och man ser sumpen som står nere till höger. Karet har en nymålad baksida så jag är lite försiktig så jag inte river sönder färgen.

Det närmsta arbetet blir att bygga färdigt de 2 skivorna där jag har brytare och uttag till elen men även försöka hitta något beg magnetfäste till mina Tunze streamer. Funderar även på att försöka hitta en nyare nanostreamer som är styrbar.

post-2171-14468915478752_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framstegen går med ro då jag inte stressar. Dock känns det skönt att vara på G. Funderade ett tag på att försöka mig på en Achilles vid starten men har nu lagt det på hyllan då det är svårt att lyckas.

Karet har ett hål borrat i ytavrinningen, 55 mm, som är för en 40 mm durso. Jag behöver inte den dimensionen som det är nu men har ändå tankar som gör att det känns bra att ha så pass grovt. Returen kommer gå bakom karet i en 20 mm PVC som sedan kommer tryckes ner mot botten för att slipa dietrus under revet. Kommer dock ha små hål straxt under ytan för att inte få hävert ner till sumpen vid strömavbrott.

Jag kommer att klä ställningen med luckor fram och ev även på sidan. Blir det inte luckor där kommer ändå sidstyckena kunna monteras av. Kommer även byggas en träsarg ovan karet för att minska på ljuset ut i rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framstegen går med ro då jag inte stressar. Dock känns det skönt att vara på G. Funderade ett tag på att försöka mig på en Achilles vid starten men har nu lagt det på hyllan då det är svårt att lyckas.

Karet har ett hål borrat i ytavrinningen, 55 mm, som är för en 40 mm durso. Jag behöver inte den dimensionen som det är nu men har ändå tankar som gör att det känns bra att ha så pass grovt. Returen kommer gå bakom karet i en 20 mm PVC som sedan kommer tryckes ner mot botten för att slipa dietrus under revet. Kommer dock ha små hål straxt under ytan för att inte få hävert ner till sumpen vid strömavbrott.

Jag kommer att klä ställningen med luckor fram och ev även på sidan. Blir det inte luckor där kommer ändå sidstyckena kunna monteras av. Kommer även byggas en träsarg ovan karet för att minska på ljuset ut i rummet.

Kul det ska bli o följa detta Jonas och bara för att jag inte lyckas med en Achilles behöver ju inte det betyda att inte du gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte något val att ta det lugnt för det var mycket som skulle ordnas för att karet skulle få plats i vardagsrummet. Några saker som var tvunget att funka var att pannrummet skulle bli föråd för att förådet skulle bli gillestuga för att bokhyllor mm skulle få plats. Kontoret ska ner i källaren där akvariet står mm...

Det är mycket som ska göras för att få ett kar på plats. Men jag ser detta som en hobby och hoppys ska vara avkopplande och inte stressande!

Har du bilder och mått på sumpen?

Bild bifogas. Det är inte någots speciellt med sumpen. Den har yttermåtten 90 bred, 55 djup och 40 hög. Glaskivorna i bubbelfällan är 25 cm. Tyvärr blev inte fällan riktigt som jag tänkt mig men jag och galsmästaren gjorde en deal som bland annat innebar att jag byggde om fällan själv. Har gjort det förut men inte med så välsilikonade galskivor som jag inte får bort. Det är lite trångt mellan skivorna men hoppas det inte ska bli några problem. Har frågat om det i denna tråden förut: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22699

post-2171-14468915480977_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul det ska bli o följa detta Jonas och bara för att jag inte lyckas med en Achilles behöver ju inte det betyda att inte du gör det.

Nej det gör det inte. Dock visar dina seriösa försök att det inte är så lätt att ordna. Jag vet det sedan tidigare också. Sedan måste man få tag på en Achilles vid rätt tillfälle så att den kan itroduceras innan de andra fiskarna i karet. Har lagt det på hyllan för tillfället även om jag inte utesluter en i framtiden. Jag tycker de är grymma! Sen ska man väll ha något att drömma om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild bifogas. Det är inte någots speciellt med sumpen. Den har yttermåtten 90 bred, 55 djup och 40 hög. Glaskivorna i bubbelfällan är 25 cm. Tyvärr blev inte fällan riktigt som jag tänkt mig men jag och galsmästaren gjorde en deal som bland annat innebar att jag byggde om fällan själv. Har gjort det förut men inte med så välsilikonade galskivor som jag inte får bort. Det är lite trångt mellan skivorna men hoppas det inte ska bli några problem. Har frågat om det i denna tråden förut: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22699

om du har tex flätad fiskelina så kan du ganska lätt dra den igenom silikonfogen.. (firewire lina tex)

jag band 2 pennor som jag kunde hålla i med en bit lina imellan.. går på ett kick o plocka bort en skiva på det sättet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har ett par meter av den reven nu. Kommer att börja utan att bygga om sumpen dock men det känns bra att veta hur jag ska göra om det inte funkar som jag tänkt.

Jag har fixat lite till nu så karet står på rätt plats och även sumpen. Jag har satt upp vaxduk bakom och under karet för att minska risken för vattenskador vid en lite läcka. Nu kommer vattnet att samlas nere vid sumpen där det är som en skål av duken.

Jag har även satt upp en "elcentral" där jag kan reglera respektive uttag med en brytare. Detta för att slippa ryka ur sladdar hela tiden. Kommer att bli på samma sätt nere vid sumpen men saknar nu ett antal uttag.

post-2171-14468915518788_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det var detta kar du var och köpte hinkarna med salt till?

Stämmer så bra det så! Jag var även där och tittade på returpumpar. Jag var inne på att köpa någon pump mellan 3500 oc 4500 som returpump. Efter att först varit där och pratat med Fredrik och nu senare även med Leif så kommer det att bli en Laguna 6000 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=777⊂=0&page=1 .

Det här med elcentralen ser ju jättebra ut! En sån skulle man ha...

Det kommer att bli riktigt bra det här!

Jag tror på denna även om det blir mycket uttag som jag ännu inte tror jag kommer nyttja ännu. Fast det blir fler uttag underkaret

Jag har en tid tittat efter en BM 200 alternativt 250 som skummare. Har inte hittat någon beg som är tillsalu så nu blir det att jag fortsätter med min Deltec 1060S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har fått önskning från en medlemm att jag ska uppdatera lmed några bilder. Gör som jag blir tillsagd även om det inte är mycket att visa.

I helgen har jag dels grundmålat min armatur men även börjat limma PVC. Har limmat ihop Durson som blir i 40 mm. Jag har även börjat bygga på återmatningen men kan ej göra färdigt då jag behöver pumpen som måttbit. Pumpen har jag försökt bygga på tassar till av silikon och dessa härdar just nu. Jag har köpt en laguna pump och den är byggd för att ligga i en "korg".

Jag har även hunnit bygga färdigt elen till underskåpet och även fått det inkopplat (behörighet krävs för dessa arbeten).

Mina funderingar just nu är:

Jag ska försöka hitta 2-3 st fästen för att kunna fästa upp min 20 mm PVC i väggen. Tyvärr tänkte jag inte på det när jag köpte PVC:n.

Hur jag ska fästa en 90 graders vinkel till insuget på pumpen. Vill att den ska suga från botten för att minska risken för att den skapar en virvel som gör att luft sugs med.

post-2171-14468915591544_thumb.jpg

post-2171-1446891559189_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

*ler*

Nu har jag faktiskt kommit ett steg till i utvecklingen av karet. Jag har flyttat över LS, koraller och annat levande till karet. Känns toppen!!!!

Dock är jag inte säker på att LS:n hamnade som jag ville då jag hade tänkt mer luftigt. Dock ligger stenen mycket stadigt nu och det är gott om utrymme i revet så att fisken kan gömma sig, vill ha det så så att de känner sig trygg och då visar sig mer. Se bifogad bild!

Det som inte är så kul är att jag som mellansteg flyttade över de flesta korallerna till ett förvaringskar för att jag inte skulle ha sönder dem. Tyvärr hände något med värmaren så att vattnet blev 35 grader varmt och många av korallerna har tagit mycket stryk, De var där under 1,5 dygn. Några lever dock fortfarande och jag hade inte alla i det karet. Får dock börja leta nya fraggar av SPS.

Härnäst är det att bygga färdigt armaturen, tog slut på enledare i dag. Ska hänga upp den samt installera UVC:et. Som ni ser är inte karet med möbel färdigt men det kommer. Kommer att uppdatera denna tråden tills karet är färdigbyggt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...