Gå till innehåll

Sillen saltvattenskar ver 2.0, Planering


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag startade ett saltvattenskar för ett tag sedan för se om detta var något för mig vilket det defenitivt var. Jag köpte ett begagnat kar av Hbmannen som var med en möbel vilket passade mig utmärkt. Har nu kört det i källaren vilket inte är den bästa platsen för ett akvarium. Jag har lärt mig massor på detta och min familj vill nu ha tillbaka mig till övervåningen vilket resulterat i att jag fått klarttecken från övriga att bygga ett nytt akvarium i vardagsrummet. Jag har redan börjat planera detta i huvudet och har nog relativ bra uppfattning på hur jag vill ha det. Jag har inte letat reda på alla reglar i golvet ännu vilket gör att det kan finnas praktiska hinder för mig i själva förutsättningarna. Har inte heller kollat med försäkringsbolaget men det finns ju fler om det krisar.

Mitt mål är ett akvarium som är ungefär 160 cm brett, 60-65 cm högt och 70 cm djupt. Det blir ungefär 700 l. Jag kommer nyttja så mycket jag kan från mitt nuvarande kar ( https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10878 ) då jag har för avsikt att lägga ner det i samband med att det nya sätts i drift. Karet kommer ha en T5 belysning som jag ska bygga själv efter de tankar jag har haft i denna tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17889 . Det är den armaturen som bestämmer bredden på akvariet. Avsikten är att jag kommer ha en blandning av mjukkoraller och SPSer i det. Dock kommer det vara mer SPS då de är något speciellt med dem men jag vill även ha lite rörelse i karet.

Jag kommer nyttja denna tråden för att ha någon form av röd tråd fram till starten som jag hoppas är någonstans vid jul (om jag hinner).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det låter mycket spännande! Tidsperspektivet låter också realistiskt, men det är ju alltid svårt att förutse också.

Kommer du att jaga begagnat kar, eller beställa nytt?

Träställning eller metall (eller lecablock)?

Vilka områden vill du helst ha sparring på så här i början?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jätte roligt, Jonas. Ska följa denna tråd och försöka komma förbi dig och se hur bygget fortskrider live.

Tack för fraggarna igår... :-)

// Johan

Jag räknar med att du kommer förbi och jag hoppas säkert få mer hjälp än glada tillrop. Kan nog hitta på det ena och andra handtaget jag behöver hjälp med. Planerar vi det hela lite kan du säkert få kaffet också som vi missade igår.

Bra att du har lite fraggar från mitt kar om det går illa vid flytten för då kommer jag förbi ochtigger fraggar från dem igen! ;)

Det låter mycket spännande! Tidsperspektivet låter också realistiskt, men det är ju alltid svårt att förutse också.

Kommer du att jaga begagnat kar, eller beställa nytt?

Träställning eller metall (eller lecablock)?

Vilka områden vill du helst ha sparring på så här i början?

Tidsperspektivet är nog pågränsen till snålt då jag har en hel del annat jag måste få till innan jag kan ställa karet på plats. Blir liksom lite rundflyttning av grejor samt att jag ska inredda en gillestuga i källaren. Och för att kunna det måste man göra bå¨de det ena och andra. Mycket att göra men jag tycker det ska bli kul.

Enligt plan kommer jag att beställa ett nytt kar. Som det känns nu blir det med vitt glas. Jag har pratat med en tänkbar leverantör och det lät på dem som de hittat byggare som bygger till bra priser. Enligt plan blir det bottenborrat för båda avrinning och återmatning vilket då visar att jag tänkt ha en sumlösning också.

Om det blir trä eller metallställning är in te klart men det blir inte i leka i alla fall. Är lite sugen på att göra det i metall men dåp kan jag inte byggaställningen själv utan måste ha hjälp. Metall har fördelen att då tar inte ställningen så mycket volym.

Sparringen vet jag inte ännu vart jag behöver först. Det jag vet är att första delen är att jag bygger en armatur då den är gränssättande för storleken på karet. Glada tillrop och tips rent generellt är en bra början på sparring så att jag inte missar någon grundparameter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att folk visar intresse för mitt kar!

Förresten, borrat för avrinning skrev du. Du skulle inte bli först på guiden att testa en coast to coast lösning kanske?

Cost to cost funkar väll inte så bra om man har vågmaskin i karet, eller? Hur jag ska lösa ytavrinningen har jag inte bestämnt så finns det tillräckligt många fördelar med cost to cost blir det det. Någon som kan för respektiva nackdelar med denna lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att folk visar intresse för mitt kar!

Cost to cost funkar väll inte så bra om man har vågmaskin i karet, eller? Hur jag ska lösa ytavrinningen har jag inte bestämnt så finns det tillräckligt många fördelar med cost to cost blir det det. Någon som kan för respektiva nackdelar med denna lösning?

Jag har ju ingen egen erfarenhet men har svårt att se varför coast to coast skulle vara sämre med vågor än en vanlig överrinning. Jag skulle snarare tycka att den långa avrinningssträckan skulle ge ett jämnare flöde med vågor.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska ta och läsa på mer om Cost to Cost så att jag kan se om det är något för mig. Är det någon som känner till någon som kör med det?

Mitt nästa steg i planeringen så fort jag beställt delar till min armatur är att fundera på stål eller trä i möbeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att du ska bygga nytt!, påminner om mitt kommande kar.

Själv skulle jag kört på stål, som du säger tar det mindre plats och känns stabilare + att det ser "profsigare" ut ;) Jag beställde färigkapade bitar av fyrkantsprofil till min ställning och fick hjälp av en kompis som jobbar som svetsare att svetsa ihop det.

Annars finns det nog gott om företag som även kan göra svetsningen åt dig utan att det kostar en förmögenhet, har för mig att vargklo betalade 1500 för sin ställning, färdigsvetsad med ställbara fötter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att du ska bygga nytt!, påminner om mitt kommande kar.

Själv skulle jag kört på stål, ..

Jag är inne på stål och jag tror jag vet vart jag ska få tag på någon som ska svetsa. Det som gör mig lite osäker är hur jag ska sprida trycket över en så stor golvyta som möjligt. I Vargklos fall, om jag minns rätt, har han betonggolv utan reglar att ta hänsyn till.

Kul med fler som har liknande projekt. Måste leta reda på ditt projekt om du har en tråd om det.

Jag skulle inte köra med ytavrinning efter baksidan. Det blir för knöligt att hålla rent överhoppningsskyddet.

Antagligen är det något jag inte förstår men någon form av överhopningsskydd måste jag ha i bakkant för jag kommer inte ha ytavrinningen i framkant. Är det kammen på ytavrinningen som du menar med överhoppningsskydd? Är problemet att sträckan blir för lång eller vad är problemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Detta projekt är inte nedlagt utan det btar bara mycket längre tid än tänkt. Jag tänkte nu passa på att ställa några frågor angående sumpen som jag ser som en mycket viktig del för att få ett lättskött kar.

Jag har tittat mycket på Calles sumplösning

attachment.php?attachmentid=13441&d=1175958239

Är dock inte säker på att detta är lösningen för mig även om ev kan få tillsmidighet vid vattenbytena samt att det även kan fungera som detriusfälla.

Är det smidigt med vattenbytestank enligt denna skiss eller blir det oflexibelt att bara kunna byta samma mängd varjegång?

Saknas möjligheten att suga upp skit som finns i stora karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är dock inte säker på att detta är lösningen för mig även om ev kan få tillsmidighet vid vattenbytena samt att det även kan fungera som detriusfälla.

Är det smidigt med vattenbytestank enligt denna skiss eller blir det oflexibelt att bara kunna byta samma mängd varjegång?

Saknas möjligheten att suga upp skit som finns i stora karet?

Kul att kunna bidra med inspiration!

Jag har kört detta system några månader nu, och jag är överlag nöjd med det. Jag upplever det inte som en nackdel att byta samma mängd vatten varje gång. Jag har dock erfarit att jag fortfarande måste suga upp skräp från botten på karet då och då som komplement. Då tar jag enkelt en 10-litershink och fyller den genom en slanghävert som jag suger bort skräpet med. Den uttagna vattenvolymen ersätts ganska snart med osmosvatten, och salthalten balanseras genom att jag slänger i en dl salt direkt i sumpen.

Jag skulle dock gärna önskat mig en något större sump, dvs det utrymme som skummaren står i. När jag får problem med min durso pendlar vattennivån i sumpen ganska mycket, och skummaren skummar lätt över. Min skummare är hyfsat känslig för vattennivån i den sump den står i. Men problemet är ju egentligen varken sumpen eller skummaren, utan att jag går bet på att kunna ställa in min durso korrekt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen,mitt förslag.30-40 kg sten,Tunze wave box,1st tunze 12000 liters stream,T5 or ,1st 250w MH, bygg revet lågt fyllpå med sps i fina färger låt det sedan växa,musslor ska du ha oxå,och sedan ska du bara ha 30 anthias lite olika arter och inga övriga fiskar av basutbudet.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patric du har väll minst 70 kg LS i ditt kar, eller? Kommer nog inte följa ditt tips med levenade då jag är förtjust i fisken också och inte bara koraller.

Jag har funderat mycket på hur jag ska bygga revet även om det var sumpen jag funderade på nu. Jag har sett ett antal kar som jag tycker är mycket vakra och ditt av dem. Min tanke ljust nu är att jag ska bygga revet lägre än mitt nuvarande förutom där jag har ytavrinningen. Där har jag för avsikt att bygga så att revet går nästan ända upp till ytan för att dölja det. Är dock inte framme där ännu.

Är det någon som har bra bilder på hur man kan bygga revet om det går att se från en långsida och 2 kortsidor. Vill inte ha LS mot någon av dessa rutorna då det blir så svårt att hålla det rent och snyggt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är häftigt med stim och även med wavebox. Dock så blir det inte nåb wavebox till att börja med. Får se med tiden. Just nu funderar jag på att byta min skummare till en som låter mindre än den jag köpte beg när jag startade karet som jag har nu. Den går skitbra och skummar så det räcker vilket har gjort mig tveksam. Vet inte vad det blir för skummare om det blir ett byte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...