Gå till innehåll

Mitt Deltec microreef plus


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jonas: varför vill du köra med ultraorganics? Om jag minns rätt fick vissa problem med cyano pga det medlet. Är det inte bättre med fler fiskar så får du mer kväve på det sättet? Och kan mata mera också.

Annars ser det riktigt trevligt ut, synd att du bor så långt, skulle ha köpt fraggen.

han blev nog övertygad när han var hemma hos mig och dregglade hehe.... Jag har aldrig hört talas om att man får cyano av ultra organic men däremot Ultramin S+ultra clam. Jag rekomenderar verkligen ultra organic även om man kan få lite brunalger på rutorna och till viss del i sanden, Innehåller nog både Jod och Järn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

han blev nog övertygad när han var hemma hos mig och dregglade hehe.... Jag har aldrig hört talas om att man får cyano av ultra organic men däremot Ultramin S+ultra clam. Jag rekomenderar verkligen ultra organic även om man kan få lite brunalger på rutorna och till viss del i sanden, Innehåller nog både Jod och Järn.

Aha, hehe. Jag måste då ha blandat ihop ultraorganic och ultramin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

han blev nog övertygad när han var hemma hos mig och dregglade hehe.... Jag har aldrig hört talas om att man får cyano av ultra organic men däremot Ultramin S+ultra clam. Jag rekomenderar verkligen ultra organic även om man kan få lite brunalger på rutorna och till viss del i sanden, Innehåller nog både Jod och Järn.

ja..ditt kar stöder tanken med ultraorganic;)...men sen tänker jag också att en liten skvätt kolkälla kan inte skada..dels för korallerna direkt, o så för att ha en säkerhetslina så nitraten inte sticker iväg. o sen innehåller den kalium o järn...två bra ämnen antar jag:)...jag tror inte heller ultraorganic ger cyano...men dock aminosyror..så ultramin s tänker jag låta bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att allt är bra igen Jonas, hur har det gått med montipora fraggen?

för den som vill köpa en pocciloporafragg, kommer den stora gröna i mitten snart delas på!

Glöm inte att jag har första tjing Jonas;):)

Jag tycker du borde prova ultra organic, jag ser bara positiva effekter utav det, nu dem senaste dagarna så tycker jag att en del koraller börjar få bättre färger:) så man får ge det lite tid, det blir ingen förändring över en natt men på lite sikt så tror jag på det.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att allt är bra igen Jonas, hur har det gått med montipora fraggen?

Glöm inte att jag har första tjing Jonas;):)

Jag tycker du borde prova ultra organic, jag ser bara positiva effekter utav det, nu dem senaste dagarna så tycker jag att en del koraller börjar få bättre färger:) så man får ge det lite tid, det blir ingen förändring över en natt men på lite sikt så tror jag på det.

mvh Thomas

tjena

självklart har du första tjing:)...

montisen går finfint!..o hysterixen med. stort tack för dessa. kul att du anar positiva effekter av ultraorganicen:)

vi ses

jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Hej vänner och tack för era vänliga ord:). Skönt att va tillbaks..saknat er...

Akvariet går fantastiskt bra just nu..börjat med ultraorganic i låg dos, o nog verkar de som kolkällan där gör gott. Köpt en vitbröstad för 2 veckor sen, har inget UV, men den har klarat sej utan vita prick (peppar, peppar)... Efter ultraorganicen lite renare på nåt sätt på stenar etc, o ingen algväxt nästan alls på rutorna..o korallerna har fått en extra lyster i färgerna. Men om jag doserar lite, lite för mkt med organicen så blir de lite bakterieludd på stenarna, de bästa sättet tycker jag att avgöra vilken dos som är lagom.

Bilder ska fixas ..promise;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:W: back! hur ser bakterieluddet ut? jag får en brunaktig bakteriebeläggning när jag kör för hårt.

Tack crille;)

beläggningen e helt genomskinlig, ljus liksom...försvinner på 1 dag om jag gör uppehåll med organic...doserar nu halv dos varannan dag, verkat lagom, ingen beläggning då, men rena rutor etc.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja...färska bilder här!

Nästa vecka akvarieträff hos mej, o kul att så många o "tunga" akvarister ville komma!. Skulle gärna bjuda in betydligt fler, men platsen är begränsad:(

Börjat med mkt liten dos ultraorganics nu..de enda jag direkt märker är att nitraten sannolikt sjunker ännu mer..växer mindre alger på rutorna direkt....jag tror preparatets kolkälla har en betydande effekt. kanske lite mer färger på framför allt hysterixen..svårt att säga..

införskaffat en leucosternon...har inget uv-ljus, men peppar peppar..haft den i 2 veckor nu, o inte en enda prick, inte ens i början. de har jag aldrig varit med om i mitt akvarieliv..häftigt..

Ni som kommer snart, kan ju blunda nu;):...nu gäller de ju bara att inget händer fram till träffen:smiley5:

post-2648-14468915386821_thumb.jpg

post-2648-14468915386986_thumb.jpg

post-2648-1446891538714_thumb.jpg

post-2648-14468915387255_thumb.jpg

post-2648-14468915387366_thumb.jpg

post-2648-14468915387476_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert Jonas! fyfan så avundsjuk jag blir när jag ser ditt kar!

Bra jobbat är det enda jag kan säga!

...verkligen stort tack för dina vänliga ord:)

hoppas de ordnar sej för dej..läste att du hade lite strul med dina koraller..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker allt har jävlats för mig, fiskdöd, koralldöd, cyano, algattacker osv, men känns som allt börjar gå sakta men säkert åt rätt håll nu =) om man bortser från euphyllian då

så allt är väl inte pest,

Men gillar verkligen färgerna i ditt kar tillsammans med den vita sanden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!! för snälla omdömen:)..känns gott:)

patrik: lite om skötseln som du undrade över:

Ja..egentligen ganska enkelt, low tech. Skumning förstås..skummar inte direkt vått, men inte supertorrt heller..

sanden ca 4 cm, levande sand, araglive, ocean direct. 20 sandsniglar, en sandstjöstjörna o 2 sandvändare, puellaris.

aktivt kol, som byts varje månad, likaså rowaphos, som körs i "reaktor", deltec.

Balling med doserpumpar för att sköta alkalinitetsbiten, dosering ca 100ml/dygn.

5 fiskar: vitbröstad, imperator, gul kirurg o 2 puelaris. Matar ganska mkt, hyffsat feta fiskar. matar mest med oceannutrition 1 o 2. Ingen regelbunden matning av korallerna, men nån enstaka gång slänger jag i lite marine snow (vet ej om de hjälper). ultra organics i halv dos var tredje dag iböand mer sällan.

nån droppe bakterier kanske var 14.e dag

vattenbyte 20%/månad

osmosvatten förstås till både byte o sötvattenspåfyllningen(med silikatfilter)

byter pumpriktning ett par ggr i veckan, o har mekaniskt filter som rengörs minst 2 ggr i veckan

4 t5 rör (3 duo o ett pure actinic)

ja..de va nog allt...

värdena ligger nu stabilt på omätbart nitrat o fosfat. ca 410, kh 7.7. Mg ca 1350.

skall jag vara kritisk kan jag se en tendens på näringsbrist på ngr sps er då o då...men rätt va de e, så mörknar dom lite...jag har ju inte aktivt gjort nåt för att få ner nitrat...kör ju inte med kolkälla direkt, förrän de sista med lite organics...så min denitrifieringskapacitet är nog väldigt god, vilket jag tror beror mkt på sanden.

Allt gott

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...