Gå till innehåll

Mitt Deltec microreef plus


jonasroman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack alla för trevliga omdömen!:)

Jörgen: du har en poäng där..även om jag e nyfiken på zeovit o ser att den metoden verkar kunna ge riktigt fina koraller, så visst..de finns fler vägar till Rom. Inte minst din färgsprakande fantastiska burk bevisar detta!..

Henrik: tack för berömmet;)..o jo..du har rätt..maximan är ganska ny..guldbrun...inte dum..kanske skall den ha lite mer ljus då den va lite mer gulaktig när jag köpte den..

Bengan o johha: tack ni också..kul att ni gillar min burk...man behöver lite feedback ibland, för man blir lätt hemmblind o lite trött på sin burk..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten spännande uppgit med anledning av mina uppdaterade bilder: Visst har man läst att koraller får olika växtsätt vid olika vattenrörelser. I mitt akvarium har jag 3 st hysterixfraggar. På bild 1 syns dom, fast tyvärr ganska dåligt. Den fraggen som står strömt växer med riktigt tjocka armar o skulle faktiskt kunna tas för en calendrium...otrolig skillnad o korallerna står bara en decimeter från varann..den andra har dom mer klassiska spetsiga grenarna. Intressant tycker jag..ska se om jag kan ta två jämförande bilder som visar de bättre än gårdagens..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är snyggt å det har tagit sig bra med tillväxten.

oppz 100ml om dagen låter mycket kör du med Fauna Marin fortfarande?

Du kanske skall testa Grotech 1,2,3 sedan, kör med 8ml om dagen å håller värdena bra i mitt kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är snyggt å det har tagit sig bra med tillväxten.

oppz 100ml om dagen låter mycket kör du med Fauna Marin fortfarande?

Du kanske skall testa Grotech 1,2,3 sedan, kör med 8ml om dagen å håller värdena bra i mitt kar

Tack för tipset..jo..100ml är ganska mkt, men de behövs. menar du att grotechs lösningar är såpass mer koncentrerade?..tål att tänka på...

PS: de där mailet du fick...man tror inte sina ögon...jag förstår att det är konfidentiellt vem som skrivit så till dej...ofattbart!

DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjukt... f-n vad det kommer bli läckert när detta växer till sig. K.I.S.S verkar vara vägen att gå för dig.

Tusen Tack marko!:)...(med risk att göra bort mej, men vad betyder K.I.S.S..:smiley24:)

Föresten: Hjälper dej gärna 5 april, med flytt;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

K.I.S.S = Keep It Stupid Simple

Aha..:skrattar::skrattar:...ja...de stämmer nog bra de...försöker ha så lite teknik o tillsatser som möjligt...dock inget ont om tex zeovit för de...den metoden verkar ju verkligen funka..så kanske man konverterar en dag;)...

Ska bli spännande att följa utvecklingen av ditt kar nu i samband med dom stora förändringar du gjort. Risken e att jag kommer bombardera dej med konstiga zeovitfrågor;)..

Vi hörs

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent och snyggt Jonas! Är det en stylophora i nederkat på denna bild? Kan du ta en närbild på den? Gillar den men är lite nyfiken på att se den på närmarehåll.

attachment.php?attachmentid=21373&d=1205252574

Tack Sillen!

Trodde själv de var en stylopora rätt länge, men insett nu att det är en poccilopora damicornis. man ser de på att ändarna är ganska spetsiga, vilket syns bäst när den dragit ihop sej. Min kamera är så himla kass, men skall försöka imorgon ta en närbild;)

ha de gott

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså, kändes lite konstigt med tanke på den gröna färgen är så dominant. Är dock inte sp duktig på dessa och tror på dig. Sökte dock lite mer info om den där jag hittade en bild som stämde bättre med min tidigare uppfattning om färg http://www.reef-guardian.com/fiches-coraux-pic-21.html och lite fakta som du redan kan ha läst http://whelk.aims.gov.au/coralsearch/html/301-400/Species%20pages/307.htm .

Med tanke på att du tog id på den när den är ihopdragen får du gärna ta bild på den då med. Jag håller på att försöker lära mig mer om id occh då är det bra att få lite tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade visst missat din uppdate, jättefina bilder i a f.

Nej här ska väl inte behövas någon annan metod för att få färg på korallerna;) jag tycker kulörerna på bilderna stämmer bra överens med verkligheten, otroligt vackert och stilrent kar, och den rosa styloporan var som gjord för att sitta överst på den stenen.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade visst missat din uppdate, jättefina bilder i a f.

Nej här ska väl inte behövas någon annan metod för att få färg på korallerna;) jag tycker kulörerna på bilderna stämmer bra överens med verkligheten, otroligt vackert och stilrent kar, och den rosa styloporan var som gjord för att sitta överst på den stenen.

mvh Thomas

Tack Thomas!..de va trevligt med besök;)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså, kändes lite konstigt med tanke på den gröna färgen är så dominant. Är dock inte sp duktig på dessa och tror på dig. Sökte dock lite mer info om den där jag hittade en bild som stämde bättre med min tidigare uppfattning om färg http://www.reef-guardian.com/fiches-coraux-pic-21.html och lite fakta som du redan kan ha läst http://whelk.aims.gov.au/coralsearch/html/301-400/Species%20pages/307.htm .

Med tanke på att du tog id på den när den är ihopdragen får du gärna ta bild på den då med. Jag håller på att försöker lära mig mer om id occh då är det bra att få lite tips!

Hej igen

jag skall erkänna at jag trodde rätt länge at detta va en stylopora, o den såldes som detta!...ted va stensäker på att de va en poccilopora damicornis...han har ju goda kunskaper om arter.

Dock skall jag erkänna att den stämmer inte 100% med poccilopora heller...i alla fal inte om man tittar på de bilder du länkar till som jag också granskat noga. men både poccilopora o stylopora kan ju se rätt olika ut beroende på växtplats etc...

jag välkomnar förslag o diskussion..lägger mej inte i tvärläge på att det är en poccilopora...jag skall ta en bild i veckan på den ihopdragen, så får vi se om några har andra förslag.

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej akvarievänner!

Först o främst stort tack för alla fina ord jag fått angående mitt kar. Hittills har allt gått så otroligt bra, så jag nog blivit lite bortskämd.

För 2 dagar sen tonade de upp sej ett litet orosmoln...väljer man nu att enbart köra med dom svåraste korallerna, dvs SPS gebitet, så får man väl räkna med att problem kan uppstå.

hursomhelst: för 2 dar sen upptäckte jag att ena sidan på min gröna acropora börjat tappa zooxanthellerna. Sen tittade jag runt o såg samma sak på min rosa stylopora. De märkliga är att på båda dessa koraler är de samma sida som drabbats...sidan som vätter mot bakrutan. I bakkant har jag minst ljus, endast ett pureactinicrör..så min tanle är at de beror på ljusbrist helt enkelt. Vore de nåt i vattnet borde väl bleachingen va lite mer ojämnt utspridd...eller vad tror ni??

de jag gjort nu är at jag bytt ut bakre röret mot ett fauna marine duo rör, vilket innebär en ganska rejäl ökning i ljusstyrka. Vidare har jag flyttat acroporan ngt så den blir mer jämnt belyst. Dom sämsta grenarna har jag dessutom klippt bort o slängt. Vidare har jag köpt en exakt likadan fragg. behåller den färgen borde de handla mer om placering än vattenvärden.

Dom vanliga värdena är förstås som vanligt bra...

Om detta inte hjälper funderar jag också på att tillsätta utraorganic o ultraminS. de förstnämnbda innehåller dessutom kalium, o de sistnämnda kanske kan eliminera den eventuella orsaken att det är kvävebrist.

Vid en sån här situation är det lätt att drabbas av panik..jag har gkort et antal åtgärder enligt ovan, o skall nog inte göra mer nu på nån vecka...men om jag inte rätt snart ser en vändning, kommer jag drabbas av ett svårt nervöst sammanbrott och behöva all er hjälp:smiley5:

Jag är mkt tacksam om de finns några som redan nu har ytterligare tips som jag säkert kan ha missat.

Tack på förhand för hjälp

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...