Gå till innehåll

Mitt Deltec microreef plus


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej akvarievänner!

Först o främst stort tack för alla fina ord jag fått angående mitt kar. Hittills har allt gått så otroligt bra, så jag nog blivit lite bortskämd.

För 2 dagar sen tonade de upp sej ett litet orosmoln...väljer man nu att enbart köra med dom svåraste korallerna, dvs SPS gebitet, så får man väl räkna med att problem kan uppstå.

hursomhelst: för 2 dar sen upptäckte jag att ena sidan på min gröna acropora börjat tappa zooxanthellerna. Sen tittade jag runt o såg samma sak på min rosa stylopora. De märkliga är att på båda dessa koraler är de samma sida som drabbats...sidan som vätter mot bakrutan. I bakkant har jag minst ljus, endast ett pureactinicrör..så min tanle är at de beror på ljusbrist helt enkelt. Vore de nåt i vattnet borde väl bleachingen va lite mer ojämnt utspridd...eller vad tror ni??

de jag gjort nu är at jag bytt ut bakre röret mot ett fauna marine duo rör, vilket innebär en ganska rejäl ökning i ljusstyrka. Vidare har jag flyttat acroporan ngt så den blir mer jämnt belyst. Dom sämsta grenarna har jag dessutom klippt bort o slängt. Vidare har jag köpt en exakt likadan fragg. behåller den färgen borde de handla mer om placering än vattenvärden.

Dom vanliga värdena är förstås som vanligt bra...

Om detta inte hjälper funderar jag också på att tillsätta utraorganic o ultraminS. de förstnämnbda innehåller dessutom kalium, o de sistnämnda kanske kan eliminera den eventuella orsaken att det är kvävebrist.

Vid en sån här situation är det lätt att drabbas av panik..jag har gkort et antal åtgärder enligt ovan, o skall nog inte göra mer nu på nån vecka...men om jag inte rätt snart ser en vändning, kommer jag drabbas av ett svårt nervöst sammanbrott och behöva all er hjälp:smiley5:

Jag är mkt tacksam om de finns några som redan nu har ytterligare tips som jag säkert kan ha missat.

Tack på förhand för hjälp

Jonas

Hej Jonas! Med dina vattenvärden rekommenderar jag ett zeolitfilter för att ge korallerna näring! Du balanserar varje dag på gränsen till RTN som det är nu.

Jag avråder dig till att använda Ultramin S pga kolkällan när du redan har så låga näringsnivåer. Även Ultraorganic innehåller kolkälla och i min korallburk sänker det fosfatet till omätbar nivå. Kan mao skapa dig mer problem än du redan har. Om du trots allt tänkte använda dessa produkter så blanda dem med UltraClam (du får då en dendroblandning) så du samtidigt får i både fosfor och kväve.

En blandning av aminosyror (ett märke UTAN kolkälla) och FM Ultraclam är betydligt effektivare enligt min erfarenhet om man vill tillföra näring till systemet.

Men som sagt - vill man hålla så låga nivåer rekomenderar jag ett helt zeolitsystem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Jonas! Med dina vattenvärden rekommenderar jag ett zeolitfilter för att ge korallerna näring! Du balanserar varje dag på gränsen till RTN som det är nu.

Jag avråder dig till att använda Ultramin S pga kolkällan när du redan har så låga näringsnivåer. Även Ultraorganic innehåller kolkälla och i min korallburk sänker det fosfatet till omätbar nivå. Kan mao skapa dig mer problem än du redan har. Om du trots allt tänkte använda dessa produkter så blanda dem med UltraClam (du får då en dendroblandning) så du samtidigt får i både fosfor och kväve.

En blandning av aminosyror (ett märke UTAN kolkälla) och FM Ultraclam är betydligt effektivare enligt min erfarenhet om man vill tillföra näring till systemet.

Men som sagt - vill man hålla så låga nivåer rekomenderar jag ett helt zeolitsystem!

Tack magnus för att du tog dej tid o vill hjälpa mej:)

Mkt värdefulla råd, o bra kommentarer! Jag tror också på att de kan röra sej delvis om en näringsbrist. Dock ser jag ändå någorlunda algväxt på rutorna, så kanske inte bara detta det är frågan om. Men därav tanken med aminosyrorna.

Efter att tänkt lite till tror jag precis som en del andra här, att det är bättre att ge korallerna näring på de sätt dom är skapta för, nämligen som phytoplankton o i viss mån zooplankton (o förvisso också som bakterier). Vidare tror jag de kan föreligga brist på i första hand Jod. Via min Balling tillföras jod, men dosen går ju inte styra..doseringarna där styrs ju av KH värdet..så kanske man med balling kan få spårelementdysbalans särskilt vid mkt sps. Drav min tidigare fråga för ett par veckor sen, om man behöver kombinera balling med ytterligare spårelementtillsatser.

Nåväl...dessa åtgärder har jag nu vidtagit, där punkt 4 är på inspiration från ditt kunniga svar;)

1) Ngt mer ljus...dvs bytt ut ett actinicpure rör mot ett DUO

2) Ngt stööre vattenbyte idag på 20-25%, för att råda bot på eventuell spårelemenstbrist

3) Utvöver vattenbytet, separat tillsättning av kaliumjodid, dock i halv dos. Tillför alltså extra jod, men även kalium!

4) Skall börja försiktigt nån dag i veckan, med Julian Sprungs "Marine snow"..det är alltså plankton..både phytoplankton o zooplankton.

5) Möjligen tillföra ultraorganic när de hela stabiliserat sej...innebär ju en liten skvätt kolkälla för att hålla nitrat o fosfat lågt, samt en del bra spårelement den vägen som inte tillförs på nåt annat sätt.

Punkt 4 råder bot på eventuell näringsbrist på ett natur-likt sätt, och 2 o 3 råder bot på spårelemntsbrist, o punkt 5 vidmakthåller låga nitrat o fosfatnivåer, som jag fortfarande tror är viktigt att hålla. (dock inte absolut noll såklart)

Vad tror ni?

Och så en liten fråga till: vilka har erfarenhet av julian sprungs Marine snow. Bruksansvisningen är på franska..!

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

jag skall erkänna at jag trodde rätt länge at detta va en stylopora, o den såldes som detta!...ted va stensäker på att de va en poccilopora damicornis...han har ju goda kunskaper om arter.

Dock skall jag erkänna att den stämmer inte 100% med poccilopora heller...i alla fal inte om man tittar på de bilder du länkar till som jag också granskat noga. men både poccilopora o stylopora kan ju se rätt olika ut beroende på växtplats etc...

jag välkomnar förslag o diskussion..lägger mej inte i tvärläge på att det är en poccilopora...jag skall ta en bild i veckan på den ihopdragen, så får vi se om några har andra förslag.

Jonas

Jag ifrågasatte inte din bedämning at det var poccilopora damicornis, bara förvånad. Jag håller på att försöka lära mig mer om olika arter vilket inte är helt enkelt. Är det dessutom så att det är Ted som har artbestämnt det finns det ingen anledning för mig att tro att det är något annat!

Ser dock frammot bild när den är ihopdragen.

Håller tummarna för att det går bra med dina problem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ifrågasatte inte din bedämning at det var poccilopora damicornis, bara förvånad. Jag håller på att försöka lära mig mer om olika arter vilket inte är helt enkelt. Är det dessutom så att det är Ted som har artbestämnt det finns det ingen anledning för mig att tro att det är något annat!

Ser dock frammot bild när den är ihopdragen.

Håller tummarna för att det går bra med dina problem!

ingen fara..jag uppfattade de inte så heller.. att du ifrågasatte, utan precis som du skriver, vill lära dej o diskutera.;)...

styloporan är ju som regel väldigt avrundad i topparna..denna är spetsig..de är de jag i alla fall gått på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De verkar inte som mitt problem fortskrider, utan jag kan ana at den ljusnande acroporan redan börjar mörkna lite igen.

jag har i alla fall gjort följande:

1)Bytt ut ett actinicpure rör mot ett DUO, så nu har jag:2 DUO, 1 actinicpure, o ett aquablueplus. Jag skall byta ut aquablueplus mot DUO också, då kjag tycker de ljuset är lite gult, så efter många byten hit o dit landar de på de enkla: 3 DUO o ett actinicpure.

2) Bytte vatten igår 25%

3) doserade lite extra kaliumjodid

4) börjat med marine snow

Tänker nog börja med ultraorganic också, men ej ultramin s.

Såldese försöker jag bibehålla mitt enkla system med Balling, och endast sparsamt lägga till ultraorganic och marine snow.

vattenvärdena idag:

KH:8.3

Ca:420

Mg:1365

Nitrat: Ej mätbart

Fosfat:Ej mätbart

post-2648-14468915242602_thumb.jpg

post-2648-14468915242745_thumb.jpg

post-2648-14468915242868_thumb.jpg

post-2648-14468915242997_thumb.jpg

post-2648-14468915243113_thumb.jpg

post-2648-14468915243253_thumb.jpg

post-2648-14468915243417_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser oförskämt fint ut faktiskt. inte ser man att du har några problem.

tack!!:)

ja..man ser nog "farhåforna" mest själv..du vet..minsta lilla förändring...men jag tror jag drog i handbromsen i tid denna gång...men, peppar, peppar..vi får väl se...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snygga bilder som vanligt Jonas! det är som att titta ner i en godis påse ;) det vattnas riktigt i munnen på en :) börjar korallerna rätta till sig förövrigt?

Tack Anders!..

ja..den acroproan de handlade om har börjat mörkna lite...verkar va lugnt nu..puh..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser verkligen toksnyggt ut men det skulle vara kul att se en bild med bättre vitbalans !

Ser man inte detaljer i de vita partierna så har man dragit på för mycket tycker jag....

.

ja..kameran e rätt kass...men färgerna e ganska representativa...kanske lite mindre blåstick i verkligheten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart har du köpt den gula accroporan till vänster eller är den lime gul/grön?

attachment.php?attachmentid=21564&d=1206024016

det är en acropora enzmani, o de är en fragg som kommer från pwin, o mellanlandat hos ted. Va grön när jag köpte den , men pgr av mitt låga nitratvärde har den blivit ljusgulgrön..!...hyffsat snart blir de nog en fragg på den..du får gärna en;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Timmy för hälsningen..såg den först nu;)

Eftersom jag för ett par veckor kraftigt bröt samman när jag noterade en lätt ljusning på av en av acropororna, bombarderades ni av frågor från undertecknad. Hursomhelst, mina åtgärder blev ett vattenbyte o jodtillsats, samt byte av ett blålial rör till ett duo=ljusökning, samt försiktig tillsättning av marine snow nån enstaka gång. De hjälpte..tror nog mest på joden o kanske ljusförbättringen. korallen mörkande ngt o nu ser den bra ut. Det är den längst till höger på bild som, ljusgrön. På en av mittbilderna ser ni 2 hysterixfraggar..den ena kraftig o röd..den andra lite blek o en del alger på...den senare är omplacerad o gillar inte strömmen där den står...men så va de med den första också, som efter ca 6 veckor vande in sej, o nu trivs kanon. Denna tid eller längre tror jag de ofta tar för en korall att acklimatisera sek till nya förhållanden. märk att jag bara flyttat korallen 10 cm..o ändå sån skillnad. jag skall låta den stå kvar, o peta bort lite alger då o då. tror den kommer stormtrivas om kanske nån månad...ska bli spännande o se..

Så ner ser du ut så här:

just de ja..lite värden:

kh:7.7

ca410

Mg1350

Nitrat:under 0.1

fosfat:under 0.015

ligger i underkant, korallerna växer ju, så jag har ökat balling till 105ml nu.

kör fortfarande utan ngr direkta preparat, förrutom balling dp...skall dock börja med lite ultraorganic för o se om de kan toppa systemet lite till...

tack för alla tips jag fick:)

post-2648-14468915297011_thumb.jpg

post-2648-14468915297128_thumb.jpg

post-2648-1446891529729_thumb.jpg

post-2648-14468915297428_thumb.jpg

post-2648-14468915297538_thumb.jpg

post-2648-1446891529766_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas: varför vill du köra med ultraorganics? Om jag minns rätt fick vissa problem med cyano pga det medlet. Är det inte bättre med fler fiskar så får du mer kväve på det sättet? Och kan mata mera också.

Annars ser det riktigt trevligt ut, synd att du bor så långt, skulle ha köpt fraggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas: varför vill du köra med ultraorganics? Om jag minns rätt fick vissa problem med cyano pga det medlet. Är det inte bättre med fler fiskar så får du mer kväve på det sättet? Och kan mata mera också.

Annars ser det riktigt trevligt ut, synd att du bor så långt, skulle ha köpt fraggen.

Tack patrik för feedbacken:)

vet egentligen inte vaför jag vill prova ultraorganic..kanske för en del spårelement, samt kolkällan...vill prova o se vad som händer...känner på mej att de är bra...ja vet..inte så bar arguemnt..mer en sorts akvariekänsla...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...